ERGOTERAPİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1214221002
Ders İsmi: Ergoterapide Yardımcı Teknoloji
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 2 3 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Aybüke ERSİN
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Hikmet UÇGUN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Günlük yaşam, üretim ve boş zaman aktivitelerine yönelik yardımcı teknolojiler konusunda detaylı bilgi kazanmasını, ihtiyaçlar doğrultusunda basit veya yüksek teknolojik cihaz tasarımı ve temini için gerekli yöntemleri öğretmektir.
Dersin İçeriği: - Yardımcı teknoloji, yardımcı teknoloji için kişi ve çevresinin değerlendirilmesi,
- Bilgisayar, elektronik ve diğer yardımcı teknolojiler ve adaptasyonları,
- Değişik hastalıklarda kullanılabilecek yardımcı cihazlar,
- Günlük yaşam, boş zaman ve üretim aktivitelerine ait kişinin yaş ve hastalığına özgü yardımcı teknolojiler
- Yardımcı teknolojide gelecek, kanun ve yönetmelikler gibi konuları içerir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Yardımcı teknolojiyi tanımlar - Değişik hasta grupları için kişiye özgü yardımcı teknoloji gereksinimini analiz eder.
2) Farklı hasta gruplarında yardımcı araç ihtiyacını belirler /reçete eder, tasarlar ve uygular. - Yardımcı teknolojide maliyet, ulaşılabilirlik ve çevresel uygunlukları konusunda bilgi kazanır.
3) ) Yardımcı teknolojinin değişen ihtiyaçlarını göz önüne alarak güncelleştirmenin önemini tanımlar.
4) Yardımcı teknoloji ihtiyacının reçete edilmesi ve temini için gerekli işlemleri açıklar.
5) Yardımcı teknolojide interdisipliner çalışma ve iletişim becerisi kazanır.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Yardımcı teknolojik araçların fonksiyonel kullanımının tanımlanması 1. Suzanne Robitaille, The Illustrated Guide to Assistive Technology and Devices Tools and Gadgets for Living Independently, 2010 2. Bodil Ravneberg, Sylvia Söderström-Disability, Society and Assistive Technology, 2017 3. Ela Tarakçı, Rehabilitasyonda Teknoloji, 2019
2) Çevresel ve elektronik adaptasyonlar 1. Suzanne Robitaille, The Illustrated Guide to Assistive Technology and Devices Tools and Gadgets for Living Independently, 2010 2. Bodil Ravneberg, Sylvia Söderström-Disability, Society and Assistive Technology, 2017 3. Ela Tarakçı, Rehabilitasyonda Teknoloji, 2019
3) Özelleşmiş tekerlekli sandalye kontrolleri 1. Suzanne Robitaille, The Illustrated Guide to Assistive Technology and Devices Tools and Gadgets for Living Independently, 2010 2. Bodil Ravneberg, Sylvia Söderström-Disability, Society and Assistive Technology, 2017 3. Ela Tarakçı, Rehabilitasyonda Teknoloji, 2019
4) Bilgisayar adaptasyonları 1. Suzanne Robitaille, The Illustrated Guide to Assistive Technology and Devices Tools and Gadgets for Living Independently, 2010 2. Bodil Ravneberg, Sylvia Söderström-Disability, Society and Assistive Technology, 2017 3. Ela Tarakçı, Rehabilitasyonda Teknoloji, 2019
5) İletişim ve Telesağlık Hizmetleri 1. Suzanne Robitaille, The Illustrated Guide to Assistive Technology and Devices Tools and Gadgets for Living Independently, 2010 2. Bodil Ravneberg, Sylvia Söderström-Disability, Society and Assistive Technology, 2017 3. Ela Tarakçı, Rehabilitasyonda Teknoloji, 2019
6) Sanal gerçeklik ve Akıllı Teknolojiler 1. Suzanne Robitaille, The Illustrated Guide to Assistive Technology and Devices Tools and Gadgets for Living Independently, 2010 2. Bodil Ravneberg, Sylvia Söderström-Disability, Society and Assistive Technology, 2017 3. Ela Tarakçı, Rehabilitasyonda Teknoloji, 2019
7) Fiziksel Engelliler ve Duyu Bütünlemede Teknoloji 1. Suzanne Robitaille, The Illustrated Guide to Assistive Technology and Devices Tools and Gadgets for Living Independently, 2010 2. Bodil Ravneberg, Sylvia Söderström-Disability, Society and Assistive Technology, 2017 3. Ela Tarakçı, Rehabilitasyonda Teknoloji, 2019
8) Ara sınav 1. Suzanne Robitaille, The Illustrated Guide to Assistive Technology and Devices Tools and Gadgets for Living Independently, 2010 2. Bodil Ravneberg, Sylvia Söderström-Disability, Society and Assistive Technology, 2017 3. Ela Tarakçı, Rehabilitasyonda Teknoloji, 2019
9) Ürün Uygulaması 1. Suzanne Robitaille, The Illustrated Guide to Assistive Technology and Devices Tools and Gadgets for Living Independently, 2010 2. Bodil Ravneberg, Sylvia Söderström-Disability, Society and Assistive Technology, 2017 3. Ela Tarakçı, Rehabilitasyonda Teknoloji, 2019
10) Ergoterapistlerin Teknolojik Yetkinlik Gereksinimleri 1. Suzanne Robitaille, The Illustrated Guide to Assistive Technology and Devices Tools and Gadgets for Living Independently, 2010 2. Bodil Ravneberg, Sylvia Söderström-Disability, Society and Assistive Technology, 2017 3. Ela Tarakçı, Rehabilitasyonda Teknoloji, 2019
11) Geriatride Yardımcı Teknoloji 1. Suzanne Robitaille, The Illustrated Guide to Assistive Technology and Devices Tools and Gadgets for Living Independently, 2010 2. Bodil Ravneberg, Sylvia Söderström-Disability, Society and Assistive Technology, 2017 3. Ela Tarakçı, Rehabilitasyonda Teknoloji, 2019
12) Adaptif Yardımcı Teknolojiler ve Ulaşım Teknolojileri 1. Suzanne Robitaille, The Illustrated Guide to Assistive Technology and Devices Tools and Gadgets for Living Independently, 2010 2. Bodil Ravneberg, Sylvia Söderström-Disability, Society and Assistive Technology, 2017 3. Ela Tarakçı, Rehabilitasyonda Teknoloji, 2019
13) Kişiye Özel Yardımcı Teknolojiler 1. Suzanne Robitaille, The Illustrated Guide to Assistive Technology and Devices Tools and Gadgets for Living Independently, 2010 2. Bodil Ravneberg, Sylvia Söderström-Disability, Society and Assistive Technology, 2017 3. Ela Tarakçı, Rehabilitasyonda Teknoloji, 2019
14) Sağlık Teknolojisinin Yönetmeliği, Kanunu ve Uygulaması 1. Suzanne Robitaille, The Illustrated Guide to Assistive Technology and Devices Tools and Gadgets for Living Independently, 2010 2. Bodil Ravneberg, Sylvia Söderström-Disability, Society and Assistive Technology, 2017 3. Ela Tarakçı, Rehabilitasyonda Teknoloji, 2019
15) Genel Tekrar 1. Suzanne Robitaille, The Illustrated Guide to Assistive Technology and Devices Tools and Gadgets for Living Independently, 2010 2. Bodil Ravneberg, Sylvia Söderström-Disability, Society and Assistive Technology, 2017 3. Ela Tarakçı, Rehabilitasyonda Teknoloji, 2019
16) Final sınavı 1. Suzanne Robitaille, The Illustrated Guide to Assistive Technology and Devices Tools and Gadgets for Living Independently, 2010 2. Bodil Ravneberg, Sylvia Söderström-Disability, Society and Assistive Technology, 2017 3. Ela Tarakçı, Rehabilitasyonda Teknoloji, 2019

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1) Suzanne Robitaille - The Illustrated Guide to Assistive Technology and Devices_ Tools and Gadgets for Living Independently (2010)
2) [Interdisciplinary Disability Studies] Bodil Ravneberg _ Sylvia Söderström - Disability, Society and Assistive Technology (2017, Routledge)
Diğer Kaynaklar: YOK/NON

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Ergoterapi alanındaki değerlendirme ve müdahaleler için gerekli temel tıbbi bilgiye sahiptir.
2) Kişinin ihtiyaçlarını biyopsikososyal olarak değerlendirir, ergoterapi müdahalelerini planlar ve yürütür.
3) Kişinin, beceri ve olanakları dahilinde, yaşam aktivitelerinde en bağımsız düzeye ulaşması için ergoterapi uygulamaları yapar.
4) Mesleki uygulamalarını etik çerçevede yürütür.
5) Kişinin bağımsızlığı için gerekli ev, iş ve sosyal çevre düzenlemeleri yapar.
6) Kişiyi, kişi merkezli olarak değerlendirir ve müdahalelerini bu doğrultuda planlar.
7) Kişinin iş yaşamına ve sosyal yaşama adaptasyonu ile ilgili engelleri ortadan kaldırmaya yönelik çalışır.
8) Multisipliner ekiple uyum içinde çalışır ve ergoterapi alanı ile ilgili uygumaları yapar.
9) Ergoterapi ile ilgili bilimsel gelişmeleri takip eder, bilgilerini sürekli günceller ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır.
10) Kişi, topluluk ve paydaşlarla iş birliği yaparak toplumsal düzenlemelere katkıda bulunur.
11) Kişilerin fiziksel, sosyal, kültürel ve ekonomik farklılıklarına saygı duyar.
12) Mesleki bilimsel ve sosyal toplantılara katılır, ergoterapi mesleğinin gelişmesi ve tanıtılmasında aktif rol alır.
13) Ergoterapi alanı ile ilgili proje geliştirme ve yürütme becerisine sahiptir.
14) Bilimsel yayınları takip edebilecek düzeyde İngilizce bilir.
15) Ergoterapist olarak yürüttüğü tüm tedavi ve çalışmalarının sorumluluğunu üstlenir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ergoterapi alanındaki değerlendirme ve müdahaleler için gerekli temel tıbbi bilgiye sahiptir. 1
2) Kişinin ihtiyaçlarını biyopsikososyal olarak değerlendirir, ergoterapi müdahalelerini planlar ve yürütür. 3
3) Kişinin, beceri ve olanakları dahilinde, yaşam aktivitelerinde en bağımsız düzeye ulaşması için ergoterapi uygulamaları yapar. 4
4) Mesleki uygulamalarını etik çerçevede yürütür. 2
5) Kişinin bağımsızlığı için gerekli ev, iş ve sosyal çevre düzenlemeleri yapar. 4
6) Kişiyi, kişi merkezli olarak değerlendirir ve müdahalelerini bu doğrultuda planlar. 4
7) Kişinin iş yaşamına ve sosyal yaşama adaptasyonu ile ilgili engelleri ortadan kaldırmaya yönelik çalışır. 4
8) Multisipliner ekiple uyum içinde çalışır ve ergoterapi alanı ile ilgili uygumaları yapar. 2
9) Ergoterapi ile ilgili bilimsel gelişmeleri takip eder, bilgilerini sürekli günceller ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır. 3
10) Kişi, topluluk ve paydaşlarla iş birliği yaparak toplumsal düzenlemelere katkıda bulunur. 2
11) Kişilerin fiziksel, sosyal, kültürel ve ekonomik farklılıklarına saygı duyar. 2
12) Mesleki bilimsel ve sosyal toplantılara katılır, ergoterapi mesleğinin gelişmesi ve tanıtılmasında aktif rol alır. 2
13) Ergoterapi alanı ile ilgili proje geliştirme ve yürütme becerisine sahiptir. 3
14) Bilimsel yayınları takip edebilecek düzeyde İngilizce bilir. 1
15) Ergoterapist olarak yürüttüğü tüm tedavi ve çalışmalarının sorumluluğunu üstlenir. 2

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 16 % 10
Uygulama 14 % 30
Ara Sınavlar 1 % 20
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 15 30
Uygulama 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 84
Ara Sınavlar 1 10
Final 1 15
Toplam İş Yükü 167