EBELİK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1213002023
Ders İsmi: Bağışıklama
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Yeliz YILDIRIM VARIŞOĞLU
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste, öğrenciye, bağışıklamanın önemi, aşı uygulama ilkeleri ve dünyada bağışıklama programları hakkında bilgi kazandırmak.
Dersin İçeriği: Bu derste, ülkemizde ve dünyada aşılamanın durumu, aşılama programları, çocuk, yetişkin ve özel durumlarda aşılamalar incelenir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Aşılamanın önemini tanımlayabilme
2) Çocukların aşıyla önlenebilir hastalıklardan korunmasının farkında olma.
3) Güvenli aşı uygulamasını tartışabilme.
4) Ulusal bağışıklama programını bilme
5) Ulusal bağışıklama programında olmayan aşıları bilme
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse Giriş; Dünyada ve Türkiye’de Bağışıklanma Durumu 1. Ajjan N. Bağışıklama. (Türkay FR ed). Pasteur Merieux Cannaught. 3. Baskı. 2. https://www.saglik.gov.tr/ 3. https://www.who.gov.tr/ 4. https://www.cdc.gov.tr/ 5. https://www.healthychildren.org/ 6. Pediatri Hemşireliği. CONK Z, BAŞBAKKAL Z, BALYILMAZ H, BOLIŞIK B.(ed). Akademisyen Kitapevi. 2013
2) İnsan aşılarının tarihçesi Bağışıklama Programları 1. Ajjan N. Bağışıklama. (Türkay FR ed). Pasteur Merieux Cannaught. 3. Baskı. 2. https://www.saglik.gov.tr/ 3. https://www.who.gov.tr/ 4. https://www.cdc.gov.tr/ 5. https://www.healthychildren.org/ 6. Pediatri Hemşireliği. CONK Z, BAŞBAKKAL Z, BALYILMAZ H, BOLIŞIK B.(ed). Akademisyen Kitapevi. 2013
3) Aşılanmanın temel ilkeleri 1. Ajjan N. Bağışıklama. (Türkay FR ed). Pasteur Merieux Cannaught. 3. Baskı. 2. https://www.saglik.gov.tr/ 3. https://www.who.gov.tr/ 4. https://www.cdc.gov.tr/ 5. https://www.healthychildren.org/ 6. Pediatri Hemşireliği. CONK Z, BAŞBAKKAL Z, BALYILMAZ H, BOLIŞIK B.(ed). Akademisyen Kitapevi. 2013
4) Aşıların Saklanması (Soğuk Zincir ve Aşıların Sevki vb) 1. Ajjan N. Bağışıklama. (Türkay FR ed). Pasteur Merieux Cannaught. 3. Baskı. 2. https://www.saglik.gov.tr/ 3. https://www.who.gov.tr/ 4. https://www.cdc.gov.tr/ 5. https://www.healthychildren.org/ 6. Pediatri Hemşireliği. CONK Z, BAŞBAKKAL Z, BALYILMAZ H, BOLIŞIK B.(ed). Akademisyen Kitapevi. 2013
5) Aşı Tipleri ve Uygulanma metodları 1. Ajjan N. Bağışıklama. (Türkay FR ed). Pasteur Merieux Cannaught. 3. Baskı. 2. https://www.saglik.gov.tr/ 3. https://www.who.gov.tr/ 4. https://www.cdc.gov.tr/ 5. https://www.healthychildren.org/ 6. Pediatri Hemşireliği. CONK Z, BAŞBAKKAL Z, BALYILMAZ H, BOLIŞIK B.(ed). Akademisyen Kitapevi. 2013
6) Aşıların Hazırlanması ve Uygulama Sırasında dikkat edilecek noktalar 1. Ajjan N. Bağışıklama. (Türkay FR ed). Pasteur Merieux Cannaught. 3. Baskı. 2. https://www.saglik.gov.tr/ 3. https://www.who.gov.tr/ 4. https://www.cdc.gov.tr/ 5. https://www.healthychildren.org/ 6. Pediatri Hemşireliği. CONK Z, BAŞBAKKAL Z, BALYILMAZ H, BOLIŞIK B.(ed). Akademisyen Kitapevi. 2013
7) Aşıların yan etkileri 1. Ajjan N. Bağışıklama. (Türkay FR ed). Pasteur Merieux Cannaught. 3. Baskı. 2. https://www.saglik.gov.tr/ 3. https://www.who.gov.tr/ 4. https://www.cdc.gov.tr/ 5. https://www.healthychildren.org/ 6. Pediatri Hemşireliği. CONK Z, BAŞBAKKAL Z, BALYILMAZ H, BOLIŞIK B.(ed). Akademisyen Kitapevi. 2013
8) ARA SINAV 1. Ajjan N. Bağışıklama. (Türkay FR ed). Pasteur Merieux Cannaught. 3. Baskı. 2. https://www.saglik.gov.tr/ 3. https://www.who.gov.tr/ 4. https://www.cdc.gov.tr/ 5. https://www.healthychildren.org/ 6. Pediatri Hemşireliği. CONK Z, BAŞBAKKAL Z, BALYILMAZ H, BOLIŞIK B.(ed). Akademisyen Kitapevi. 2013
9) Aşı kontrendikasyonları 1. Ajjan N. Bağışıklama. (Türkay FR ed). Pasteur Merieux Cannaught. 3. Baskı. 2. https://www.saglik.gov.tr/ 3. https://www.who.gov.tr/ 4. https://www.cdc.gov.tr/ 5. https://www.healthychildren.org/ 6. Pediatri Hemşireliği. CONK Z, BAŞBAKKAL Z, BALYILMAZ H, BOLIŞIK B.(ed). Akademisyen Kitapevi. 2013
10) Çocukluk dönemi aşıları 1. Ajjan N. Bağışıklama. (Türkay FR ed). Pasteur Merieux Cannaught. 3. Baskı. 2. https://www.saglik.gov.tr/ 3. https://www.who.gov.tr/ 4. https://www.cdc.gov.tr/ 5. https://www.healthychildren.org/ 6. Pediatri Hemşireliği. CONK Z, BAŞBAKKAL Z, BALYILMAZ H, BOLIŞIK B.(ed). Akademisyen Kitapevi. 2013
11) Yetişkin aşıları 1. Ajjan N. Bağışıklama. (Türkay FR ed). Pasteur Merieux Cannaught. 3. Baskı. 2. https://www.saglik.gov.tr/ 3. https://www.who.gov.tr/ 4. https://www.cdc.gov.tr/ 5. https://www.healthychildren.org/ 6. Pediatri Hemşireliği. CONK Z, BAŞBAKKAL Z, BALYILMAZ H, BOLIŞIK B.(ed). Akademisyen Kitapevi. 2013
12) Özel durumlarda bağışıklama 1. Ajjan N. Bağışıklama. (Türkay FR ed). Pasteur Merieux Cannaught. 3. Baskı. 2. https://www.saglik.gov.tr/ 3. https://www.who.gov.tr/ 4. https://www.cdc.gov.tr/ 5. https://www.healthychildren.org/ 6. Pediatri Hemşireliği. CONK Z, BAŞBAKKAL Z, BALYILMAZ H, BOLIŞIK B.(ed). Akademisyen Kitapevi. 2013
13) Gebelik ve bağışıklama 1. Ajjan N. Bağışıklama. (Türkay FR ed). Pasteur Merieux Cannaught. 3. Baskı. 2. https://www.saglik.gov.tr/ 3. https://www.who.gov.tr/ 4. https://www.cdc.gov.tr/ 5. https://www.healthychildren.org/ 6. Pediatri Hemşireliği. CONK Z, BAŞBAKKAL Z, BALYILMAZ H, BOLIŞIK B.(ed). Akademisyen Kitapevi. 2013
14) Dersin Değerlendirilmesi 1. Ajjan N. Bağışıklama. (Türkay FR ed). Pasteur Merieux Cannaught. 3. Baskı. 2. https://www.saglik.gov.tr/ 3. https://www.who.gov.tr/ 4. https://www.cdc.gov.tr/ 5. https://www.healthychildren.org/ 6. Pediatri Hemşireliği. CONK Z, BAŞBAKKAL Z, BALYILMAZ H, BOLIŞIK B.(ed). Akademisyen Kitapevi. 2013
15) FİNAL 1. Ajjan N. Bağışıklama. (Türkay FR ed). Pasteur Merieux Cannaught. 3. Baskı. 2. https://www.saglik.gov.tr/ 3. https://www.who.gov.tr/ 4. https://www.cdc.gov.tr/ 5. https://www.healthychildren.org/ 6. Pediatri Hemşireliği. CONK Z, BAŞBAKKAL Z, BALYILMAZ H, BOLIŞIK B.(ed). Akademisyen Kitapevi. 2013

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders içeriğine uygun hazırlanmış PPT
Diğer Kaynaklar: 1. Ajjan N. Bağışıklama. (Türkay FR ed). Pasteur Merieux Cannaught. 3. Baskı.
2. https://www.saglik.gov.tr/
3. https://www.who.gov.tr/
4. https://www.cdc.gov.tr/
5. https://www.healthychildren.org/
6. Pediatri Hemşireliği. CONK Z, BAŞBAKKAL Z, BALYILMAZ H, BOLIŞIK B.(ed). Akademisyen Kitapevi. 2013

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Ebelik disiplini ile ilgili rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir.
2) Ebelik uygulamalarında sorunları saptama, tanımlama, karar verme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerisine sahiptir ve bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular.
3) Gebelik, doğum, doğum sonrası kadın ve yenidoğanın bakımı ile ilgili sorunları anlama, yorumlama ve bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisine sahiptir.
4) Bireysel olarak disiplin içinde ve disiplinler arası güçlü iletişim ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir.
5) Eğitim programında en az iki alan dışı ders alır.
6) Ebelik mesleği ile ilgili güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir.
7) Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir
8) Bireysel ve mesleki gelişimde bilimsel ve sosyal projelerde görev alır , bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir.
9) Ebelik disiplini ile ilgili çalışma tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisine sahiptir.
10) Ebelik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyuttaki etkileri ve hukuksal sonuçlarının farkındadır.
11) Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek hak temelli ve birey merkezli bakım sunar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ebelik disiplini ile ilgili rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir.
2) Ebelik uygulamalarında sorunları saptama, tanımlama, karar verme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerisine sahiptir ve bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular.
3) Gebelik, doğum, doğum sonrası kadın ve yenidoğanın bakımı ile ilgili sorunları anlama, yorumlama ve bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisine sahiptir.
4) Bireysel olarak disiplin içinde ve disiplinler arası güçlü iletişim ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir.
5) Eğitim programında en az iki alan dışı ders alır.
6) Ebelik mesleği ile ilgili güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir.
7) Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir
8) Bireysel ve mesleki gelişimde bilimsel ve sosyal projelerde görev alır , bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir.
9) Ebelik disiplini ile ilgili çalışma tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisine sahiptir.
10) Ebelik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyuttaki etkileri ve hukuksal sonuçlarının farkındadır.
11) Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek hak temelli ve birey merkezli bakım sunar.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 1 16
Ödevler 1 5 5
Ara Sınavlar 1 10 10
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 93