EBELİK | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | 1213002019 | ||||||||
Ders İsmi: | Yenidoğan Yoğun Bakımı | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi Yeliz YILDIRIM VARIŞOĞLU | ||||||||
Dersi Veren(ler): | |||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Öğrencinin doğum öncesi, sırası ve sonrası dönemde aile merkezli yaklaşımla yenidoğan sağlığının izlem ve bakımını yapabilmesi ve yenidoğan yoğun bakım ünitesinde bebek için aile merkezli profesyonel bakımı planlayabilmesini, ağrı kontrolü/azaltılmasını ve yenidoğanın gelişimsel bakımını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği: | IV- YENİDOĞAN BAKIMI • Yenidoğanın ısı kontrolünün sağlanması • Yeni doğanın sıvı elektrolit dengesinin sağlanması • Yenidoğan beslenmesi • Yenidoğan ünitelerinden enfeksiyon kontrolü V-- YENİDOĞANDA SOLUNUM SİSTEMİNE İLİŞKİN GÖRÜLEBİLECEK SORUNLAR • Yenidoğanda akciğer sorunları • Apne • Oksijen uygulamaları • Yardımcı solunum uygulamaları VI- YENİDOĞANDA KARDİYOVASKÜLER SİSTEME İLİŞKİN GÖRÜLEBİLECEK SORUNLAR VI- YENİDOĞANDA NÖROLOJİK SİSTEME İLİŞKİN GÖRÜLEBİLECEK SORUNLAR VII- YENİDOĞANDA SIK GÖRÜLEN METABOLİK SORUNLAR VIII- YENİDOĞANDA ENDOKRİN SİSTEME İLİŞKİN GÖRÜLEBİLECEK SORUNLAR IV- YENİDOĞANDA GASTROİNTESTİNAL SİSTEME İLİŞKİN GÖRÜLEBİLECEK SORUNLAR X- YENİDOĞANDA ÜRİNER SİSTEM HASTALIKLARI XI- YENİDOĞANDA HEMATOLOJİK HASTALIKLAR XII- YENİDOĞANDA ONKOLOJİK HASTALIKLARI XIII- YENİDOĞANDA KAS İSKELET SİSTEMİNE İLİKŞİN GÖRÜLEBİLECEK SORUNLAR XIV- YENİDOĞANDA CİLT SORUNLARI XV- YENİDOĞAN ENFEKSİYONLARI XVI- YENİDOĞANDA AĞRININ ÖNLENMESİ XVII- YENİDOĞANDANDA İLAÇ TEDAVİ İLKELERİ XVIII- YENİDOĞANLARIN TABURCULUK EĞİTİMİ |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Program Tanıtımı, Dünyada Ve Ülkemizde Yenidoğanın Sağlığının Durumu | 1. Özek, E. ve Bilgen, H.S. (2018). Yenidoğan Yoğun Bakım Hemşireliği. Güneş Tıp Kitabevi, Ankara. 2. Karaböcüoğlu, M. ve Köroğlu, T.F. (2008). Çocuk Yoğun Bakım Esaslar Ve Uygulamalar, 1. Baskı, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul. 3. Şahinoğlu, A.H. (2011). Yoğun Bakım Sorunları ve Tedavileri, 3. Baskı, Nobel Tıp Kitapevleri, Ankara. 4. McKinney, E.S., James, S.R., Murray, S.S. ve Ashwill, J.W. (2009). Maternal-Child Nursing. Saunders, Philadelphia |
1) | Program Tanıtımı, Dünyada Ve Ülkemizde Yenidoğanın Sağlığının Durumu | 1. Özek, E. ve Bilgen, H.S. (2018). Yenidoğan Yoğun Bakım Hemşireliği. Güneş Tıp Kitabevi, Ankara. 2. Karaböcüoğlu, M. ve Köroğlu, T.F. (2008). Çocuk Yoğun Bakım Esaslar Ve Uygulamalar, 1. Baskı, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul. 3. Şahinoğlu, A.H. (2011). Yoğun Bakım Sorunları ve Tedavileri, 3. Baskı, Nobel Tıp Kitapevleri, Ankara. 4. McKinney, E.S., James, S.R., Murray, S.S. ve Ashwill, J.W. (2009). Maternal-Child Nursing. Saunders, Philadelphia |
2) | Yenidoğan Sağlığını Etkileyen Faktörler | 1. Özek, E. ve Bilgen, H.S. (2018). Yenidoğan Yoğun Bakım Hemşireliği. Güneş Tıp Kitabevi, Ankara. 2. Karaböcüoğlu, M. ve Köroğlu, T.F. (2008). Çocuk Yoğun Bakım Esaslar Ve Uygulamalar, 1. Baskı, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul. 3. Şahinoğlu, A.H. (2011). Yoğun Bakım Sorunları ve Tedavileri, 3. Baskı, Nobel Tıp Kitapevleri, Ankara. 4. McKinney, E.S., James, S.R., Murray, S.S. ve Ashwill, J.W. (2009). Maternal-Child Nursing. Saunders, Philadelphia. |
3) | Yenidoğan Yoğun Bakım Ünitesinin Yapılanması Ve Özellikler | 1. Özek, E. ve Bilgen, H.S. (2018). Yenidoğan Yoğun Bakım Hemşireliği. Güneş Tıp Kitabevi, Ankara. 2. Karaböcüoğlu, M. ve Köroğlu, T.F. (2008). Çocuk Yoğun Bakım Esaslar Ve Uygulamalar, 1. Baskı, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul. 3. Şahinoğlu, A.H. (2011). Yoğun Bakım Sorunları ve Tedavileri, 3. Baskı, Nobel Tıp Kitapevleri, Ankara. 4. McKinney, E.S., James, S.R., Murray, S.S. ve Ashwill, J.W. (2009). Maternal-Child Nursing. Saunders, Philadelphia. |
4) | Yenidoğanların Değerlendirilmesi Ve Bakımı (Video izletme) | 1. Özek, E. ve Bilgen, H.S. (2018). Yenidoğan Yoğun Bakım Hemşireliği. Güneş Tıp Kitabevi, Ankara. 2. Karaböcüoğlu, M. ve Köroğlu, T.F. (2008). Çocuk Yoğun Bakım Esaslar Ve Uygulamalar, 1. Baskı, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul. 3. Şahinoğlu, A.H. (2011). Yoğun Bakım Sorunları ve Tedavileri, 3. Baskı, Nobel Tıp Kitapevleri, Ankara. 4. McKinney, E.S., James, S.R., Murray, S.S. ve Ashwill, J.W. (2009). Maternal-Child Nursing. Saunders, Philadelphia. |
5) | Yenidoğanların Değerlendirilmesi Ve Bakımı | 1. Özek, E. ve Bilgen, H.S. (2018). Yenidoğan Yoğun Bakım Hemşireliği. Güneş Tıp Kitabevi, Ankara. 2. Karaböcüoğlu, M. ve Köroğlu, T.F. (2008). Çocuk Yoğun Bakım Esaslar Ve Uygulamalar, 1. Baskı, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul. 3. Şahinoğlu, A.H. (2011). Yoğun Bakım Sorunları ve Tedavileri, 3. Baskı, Nobel Tıp Kitapevleri, Ankara. 4. McKinney, E.S., James, S.R., Murray, S.S. ve Ashwill, J.W. (2009). Maternal-Child Nursing. Saunders, Philadelphia. |
6) | Ara Sınav | |
7) | Yenidoğanın Beslenmesi | 1. Özek, E. ve Bilgen, H.S. (2018). Yenidoğan Yoğun Bakım Hemşireliği. Güneş Tıp Kitabevi, Ankara. 2. Karaböcüoğlu, M. ve Köroğlu, T.F. (2008). Çocuk Yoğun Bakım Esaslar Ve Uygulamalar, 1. Baskı, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul. 3. Şahinoğlu, A.H. (2011). Yoğun Bakım Sorunları ve Tedavileri, 3. Baskı, Nobel Tıp Kitapevleri, Ankara. 4. McKinney, E.S., James, S.R., Murray, S.S. ve Ashwill, J.W. (2009). Maternal-Child Nursing. Saunders, Philadelphia. |
8) | Yenidoğan Etiği | 1. Özek, E. ve Bilgen, H.S. (2018). Yenidoğan Yoğun Bakım Hemşireliği. Güneş Tıp Kitabevi, Ankara. 2. Karaböcüoğlu, M. ve Köroğlu, T.F. (2008). Çocuk Yoğun Bakım Esaslar Ve Uygulamalar, 1. Baskı, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul. 3. Şahinoğlu, A.H. (2011). Yoğun Bakım Sorunları ve Tedavileri, 3. Baskı, Nobel Tıp Kitapevleri, Ankara. 4. McKinney, E.S., James, S.R., Murray, S.S. ve Ashwill, J.W. (2009). Maternal-Child Nursing. Saunders, Philadelphia. |
9) | Yenidoğan ve Ağrı | 1. Özek, E. ve Bilgen, H.S. (2018). Yenidoğan Yoğun Bakım Hemşireliği. Güneş Tıp Kitabevi, Ankara. 2. Karaböcüoğlu, M. ve Köroğlu, T.F. (2008). Çocuk Yoğun Bakım Esaslar Ve Uygulamalar, 1. Baskı, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul. 3. Şahinoğlu, A.H. (2011). Yoğun Bakım Sorunları ve Tedavileri, 3. Baskı, Nobel Tıp Kitapevleri, Ankara. 4. McKinney, E.S., James, S.R., Murray, S.S. ve Ashwill, J.W. (2009). Maternal-Child Nursing. Saunders, Philadelphia. |
10) | Riskli Yenidoğan ve Bakımı | 1. Özek, E. ve Bilgen, H.S. (2018). Yenidoğan Yoğun Bakım Hemşireliği. Güneş Tıp Kitabevi, Ankara. 2. Karaböcüoğlu, M. ve Köroğlu, T.F. (2008). Çocuk Yoğun Bakım Esaslar Ve Uygulamalar, 1. Baskı, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul. 3. Şahinoğlu, A.H. (2011). Yoğun Bakım Sorunları ve Tedavileri, 3. Baskı, Nobel Tıp Kitapevleri, Ankara. 4. McKinney, E.S., James, S.R., Murray, S.S. ve Ashwill, J.W. (2009). Maternal-Child Nursing. Saunders, Philadelphia. |
11) | Yenidoğanın Yoğun Bakımdan Eve Geçişi | 1. Özek, E. ve Bilgen, H.S. (2018). Yenidoğan Yoğun Bakım Hemşireliği. Güneş Tıp Kitabevi, Ankara. 2. Karaböcüoğlu, M. ve Köroğlu, T.F. (2008). Çocuk Yoğun Bakım Esaslar Ve Uygulamalar, 1. Baskı, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul. 3. Şahinoğlu, A.H. (2011). Yoğun Bakım Sorunları ve Tedavileri, 3. Baskı, Nobel Tıp Kitapevleri, Ankara. 4. McKinney, E.S., James, S.R., Murray, S.S. ve Ashwill, J.W. (2009). Maternal-Child Nursing. Saunders, Philadelphia. |
12) | Seminer sunumu (öğrenci) (yenidoğanda termoregülasyon, yenidoğanın transportu, ebeveyn-bebek etkileşimi, ) | 1. Özek, E. ve Bilgen, H.S. (2018). Yenidoğan Yoğun Bakım Hemşireliği. Güneş Tıp Kitabevi, Ankara. 2. Karaböcüoğlu, M. ve Köroğlu, T.F. (2008). Çocuk Yoğun Bakım Esaslar Ve Uygulamalar, 1. Baskı, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul. 3. Şahinoğlu, A.H. (2011). Yoğun Bakım Sorunları ve Tedavileri, 3. Baskı, Nobel Tıp Kitapevleri, Ankara. 4. McKinney, E.S., James, S.R., Murray, S.S. ve Ashwill, J.W. (2009). Maternal-Child Nursing. Saunders, Philadelphia. |
13) | Seminer sunumu (öğrenci) (kanguru bakımı, yenidoğanda ilaç tedavisi, yenidoğanda palyatif bakım ) | 1. Özek, E. ve Bilgen, H.S. (2018). Yenidoğan Yoğun Bakım Hemşireliği. Güneş Tıp Kitabevi, Ankara. 2. Karaböcüoğlu, M. ve Köroğlu, T.F. (2008). Çocuk Yoğun Bakım Esaslar Ve Uygulamalar, 1. Baskı, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul. 3. Şahinoğlu, A.H. (2011). Yoğun Bakım Sorunları ve Tedavileri, 3. Baskı, Nobel Tıp Kitapevleri, Ankara. 4. McKinney, E.S., James, S.R., Murray, S.S. ve Ashwill, J.W. (2009). Maternal-Child Nursing. Saunders, Philadelphia. |
14) | Dersin Değerlendirmesi | 1. Özek, E. ve Bilgen, H.S. (2018). Yenidoğan Yoğun Bakım Hemşireliği. Güneş Tıp Kitabevi, Ankara. 2. Karaböcüoğlu, M. ve Köroğlu, T.F. (2008). Çocuk Yoğun Bakım Esaslar Ve Uygulamalar, 1. Baskı, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul. 3. Şahinoğlu, A.H. (2011). Yoğun Bakım Sorunları ve Tedavileri, 3. Baskı, Nobel Tıp Kitapevleri, Ankara. 4. McKinney, E.S., James, S.R., Murray, S.S. ve Ashwill, J.W. (2009). Maternal-Child Nursing. Saunders, Philadelphia. |
15) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Dağoğlu T., Görak G. (2008). Temel Neonatoloji ve Hemşirelik İlkeleri. Yenilenmiş ikinci baskı, Nobel tıp kitabevleri. 2. Yurdakök M. (2012). Yenidoğan Hemşireliği. İkinci baskı. Rotatıp. |
Diğer Kaynaklar: | Törüner, E., Büyükgönenç, L. (2011). Çocuk Sağlığı: Temel Hemşirelik Yaklaşımları, 1. Baskı, Amasya, Göktuğ Yayıncılık. Hockenberry, M., & Wilson, D. (2013). Wong’s Essentials of Pediatric Nursing. (9th ed.). St. Louis, MO: Mosby Elsevier |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Ebelik disiplini ile ilgili rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. | ||||||||||
2) Ebelik uygulamalarında sorunları saptama, tanımlama, karar verme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerisine sahiptir ve bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular. | ||||||||||
3) Gebelik, doğum, doğum sonrası kadın ve yenidoğanın bakımı ile ilgili sorunları anlama, yorumlama ve bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisine sahiptir. | ||||||||||
4) Bireysel olarak disiplin içinde ve disiplinler arası güçlü iletişim ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir. | ||||||||||
5) Eğitim programında en az iki alan dışı ders alır. | ||||||||||
6) Ebelik mesleği ile ilgili güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir. | ||||||||||
7) Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir | ||||||||||
8) Bireysel ve mesleki gelişimde bilimsel ve sosyal projelerde görev alır , bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. | ||||||||||
9) Ebelik disiplini ile ilgili çalışma tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisine sahiptir. | ||||||||||
10) Ebelik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyuttaki etkileri ve hukuksal sonuçlarının farkındadır. | ||||||||||
11) Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek hak temelli ve birey merkezli bakım sunar. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Ebelik disiplini ile ilgili rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. | |
2) | Ebelik uygulamalarında sorunları saptama, tanımlama, karar verme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerisine sahiptir ve bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular. | |
3) | Gebelik, doğum, doğum sonrası kadın ve yenidoğanın bakımı ile ilgili sorunları anlama, yorumlama ve bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisine sahiptir. | |
4) | Bireysel olarak disiplin içinde ve disiplinler arası güçlü iletişim ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir. | |
5) | Eğitim programında en az iki alan dışı ders alır. | |
6) | Ebelik mesleği ile ilgili güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir. | |
7) | Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir | |
8) | Bireysel ve mesleki gelişimde bilimsel ve sosyal projelerde görev alır , bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. | |
9) | Ebelik disiplini ile ilgili çalışma tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisine sahiptir. | |
10) | Ebelik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyuttaki etkileri ve hukuksal sonuçlarının farkındadır. | |
11) | Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek hak temelli ve birey merkezli bakım sunar. |
Ders | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Sunum |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Toplam | % | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 0 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 2 | 2 | 4 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 1 | 6 | 6 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 14 |