EBELİK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1213002017
Ders İsmi: Sağlık Eğitimi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Yeliz YILDIRIM VARIŞOĞLU
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, ebelik öğrencisinin Yenidoğan Yoğun Bakım Ünitesi'nde vereceği ebelik bakım temelini, kanıta dayalı uygulamalar ve bilimsel bilgi ile oluşturmaktır.

Dersin İçeriği: Bu ders, YYBÜ'nin işleyişi, hasta kabulü, prosedürleri, ünitede yapılan uygulamalar ve yoğum bakım ortamında yenidoğanın ebelik bakımı, ailenin bakıma katılımı ve etik konularını içerir.




Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Yenidoğan Yoğun Bakım Ünitesine (YYBÜ) hasta kabul eder.
2) YYBÜ'nde ebelik bakım önceliklerini bilir.
3) Doğum odasında yenidoğana ebelik bakımı verir.
4) Yenidoğanın fiziksel muayenesini yapar ve termoregülasyonunu sağlar.
5) Yenidoğanı monitörize edebilir.
6) Yenidoğanın beslenme ilkelerini sıralar.
7) YYBÜ'nde yenidoğanın transport ve taburculuğunu sağlar.
8) Yenidoğan resüsitasyon girişimlerini uygular.
9) Yenidoğan ve aile ilişkisini etik sınırlar içinde kurar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Yenidoğan Yoğun Bakım İşleyiş Prosedürü Neonatal Intensive Care Nursing, Second Edition (2010), Glenys Boxwell , ISBN:0415477557, Routledge
2) Yenidoğan Yoğun Bakım Ünitesine Hasta Kabulü Neonatal Intensive Care Nursing, Second Edition (2010), Glenys Boxwell , ISBN:0415477557, Routledge
3) Doğum Odasına Yenidoğan Ebelik Bakımı Neonatal Intensive Care Nursing, Second Edition (2010), Glenys Boxwell , ISBN:0415477557, Routledge
4) Yenidoğanın Fiziksel İncelemesi Neonatal Intensive Care Nursing, Second Edition (2010), Glenys Boxwell , ISBN:0415477557, Routledge
5) Yenidoğanın Ebelik Bakımı Neonatal Intensive Care Nursing, Second Edition (2010), Glenys Boxwell , ISBN:0415477557, Routledge
6) Yenidoğanın Termoregülasyonu Neonatal Intensive Care Nursing, Second Edition (2010), Glenys Boxwell , ISBN:0415477557, Routledge
7) Ara Sınav
8) Yenidoğanın Beslenmesi Neonatal Intensive Care Nursing, Second Edition (2010), Glenys Boxwell , ISBN:0415477557, Routledge
9) Yenidoğanın Monitörizasyonu Neonatal Intensive Care Nursing, Second Edition (2010), Glenys Boxwell , ISBN:0415477557, Routledge
10) Yenidoğanda Ağrı Yönetimi Neonatal Intensive Care Nursing, Second Edition (2010), Glenys Boxwell , ISBN:0415477557, Routledge
11) Yenidoğanın Transportu Neonatal Intensive Care Nursing, Second Edition (2010), Glenys Boxwell , ISBN:0415477557, Routledge
12) Yenidoğanın Taburculuğu Neonatal Intensive Care Nursing, Second Edition (2010), Glenys Boxwell , ISBN:0415477557, Routledge
13) Yenidoğanda İlaç Uygulamaları Neonatal Intensive Care Nursing, Second Edition (2010), Glenys Boxwell , ISBN:0415477557, Routledge
14) Yenidoğan Resüsitasyonu Neonatal Intensive Care Nursing, Second Edition (2010), Glenys Boxwell , ISBN:0415477557, Routledge
15) Yenidoğan Yoğun Bakım ve Aile Neonatal Intensive Care Nursing, Second Edition (2010), Glenys Boxwell , ISBN:0415477557, Routledge
16) Yenidoğan Yoğun Bakımı ve Etik, Dersin Değerlendirmesi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Neonatal Intensive Care Nursing, Second Edition (2010), Glenys Boxwell , ISBN:0415477557, Routledge
Diğer Kaynaklar: Neonatal Intensive Care Nursing, Second Edition (2010), Glenys Boxwell , ISBN:0415477557, Routledge

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Program Kazanımları
1) Ebelik disiplini ile ilgili rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir.
2) Ebelik uygulamalarında sorunları saptama, tanımlama, karar verme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerisine sahiptir ve bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular.
3) Gebelik, doğum, doğum sonrası kadın ve yenidoğanın bakımı ile ilgili sorunları anlama, yorumlama ve bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisine sahiptir.
4) Bireysel olarak disiplin içinde ve disiplinler arası güçlü iletişim ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir.
5) Eğitim programında en az iki alan dışı ders alır.
6) Ebelik mesleği ile ilgili güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir.
7) Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir
8) Bireysel ve mesleki gelişimde bilimsel ve sosyal projelerde görev alır , bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir.
9) Ebelik disiplini ile ilgili çalışma tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisine sahiptir.
10) Ebelik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyuttaki etkileri ve hukuksal sonuçlarının farkındadır.
11) Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek hak temelli ve birey merkezli bakım sunar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ebelik disiplini ile ilgili rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. 5
2) Ebelik uygulamalarında sorunları saptama, tanımlama, karar verme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerisine sahiptir ve bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular. 1
3) Gebelik, doğum, doğum sonrası kadın ve yenidoğanın bakımı ile ilgili sorunları anlama, yorumlama ve bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisine sahiptir. 1
4) Bireysel olarak disiplin içinde ve disiplinler arası güçlü iletişim ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir. 1
5) Eğitim programında en az iki alan dışı ders alır. 5
6) Ebelik mesleği ile ilgili güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir. 5
7) Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir
8) Bireysel ve mesleki gelişimde bilimsel ve sosyal projelerde görev alır , bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir.
9) Ebelik disiplini ile ilgili çalışma tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisine sahiptir.
10) Ebelik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyuttaki etkileri ve hukuksal sonuçlarının farkındadır. 5
11) Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek hak temelli ve birey merkezli bakım sunar. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 32
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 16
Ödevler 1 5
Ara Sınavlar 1 10
Final 1 30
Toplam İş Yükü 93