EBELİK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1213002013
Ders İsmi: Genetik Hastalıklar ve Danışmanlık
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Yeliz YILDIRIM VARIŞOĞLU
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Riskli yenidoğanlar ve bireyselleştirilmiş gelişimsel bakım ilkelerini kavramak

Dersin İçeriği: "Bu ders, Yenidoğan yoğun bakım üniteleri ve yenidoğan bakımı, Sinaktif teori ve yenidoğanın dış dünyaya uyumu, gelişimsel bakım ilkeri ve yenidoğan bakımı ilkelerini içerir.
"




Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Sinaktif teoriyi açıklar.
2) Sinaktif teori doğrultusunda çevresel uyaranlar bebeğin tepkilerini açıklar.
3) Gelişimsel bakımın amacını ve ana temasını açıklar.
4) Gelişimsel bakım doğrultusunda çevresel uyaranlara bebeğin yanıtlarını yorumlar.
5) Gelişimsel bakım uygulamalarını benimser.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse giriş
2) Gelişimsel bakım ve tarihçesi "Developmental Care of Newborns & Infants, 2nd Edition – January 1, 2010 by PhD RN FNAP FAAN Edited by Carole Kenner, PhD RNC-NIC FAAN and Jacqueline M. McGrath (Author)"
3) Sinaktif teori "Developmental Care of Newborns & Infants, 2nd Edition – January 1, 2010 by PhD RN FNAP FAAN Edited by Carole Kenner, PhD RNC-NIC FAAN and Jacqueline M. McGrath (Author)"
4) Gelişimsel bakım amacı ve bakımın ana teması "Developmental Care of Newborns & Infants, 2nd Edition – January 1, 2010 by PhD RN FNAP FAAN Edited by Carole Kenner, PhD RNC-NIC FAAN and Jacqueline M. McGrath (Author)"
5) Gelişimsel bakım doğrultusunda bebeğin değerlendirilmesi "Developmental Care of Newborns & Infants, 2nd Edition – January 1, 2010 by PhD RN FNAP FAAN Edited by Carole Kenner, PhD RNC-NIC FAAN and Jacqueline M. McGrath (Author)"
6) Yenidoğanlar ve stress belirtilerinin yorumlanması "Developmental Care of Newborns & Infants, 2nd Edition – January 1, 2010 by PhD RN FNAP FAAN Edited by Carole Kenner, PhD RNC-NIC FAAN and Jacqueline M. McGrath (Author)"
7) Ara Sınav
8) Vaka çalışması
9) Gelişimsel bakım doğrultusunda bakımın planlanması "Developmental Care of Newborns & Infants, 2nd Edition – January 1, 2010 by PhD RN FNAP FAAN Edited by Carole Kenner, PhD RNC-NIC FAAN and Jacqueline M. McGrath (Author)"
10) Çevresel uyaranlar ve bebeğin yanıtları "Developmental Care of Newborns & Infants, 2nd Edition – January 1, 2010 by PhD RN FNAP FAAN Edited by Carole Kenner, PhD RNC-NIC FAAN and Jacqueline M. McGrath (Author)"
11) Gelişimsel bakım ve pozisyon verme "Developmental Care of Newborns & Infants, 2nd Edition – January 1, 2010 by PhD RN FNAP FAAN Edited by Carole Kenner, PhD RNC-NIC FAAN and Jacqueline M. McGrath (Author)"
12) Gelişimsel bakım ve bebeğin kendi kendini sakinleştirmesi "Developmental Care of Newborns & Infants, 2nd Edition – January 1, 2010 by PhD RN FNAP FAAN Edited by Carole Kenner, PhD RNC-NIC FAAN and Jacqueline M. McGrath (Author)"
13) Gelişimsel bakım doğrultusunda ebeveyn desteği "Developmental Care of Newborns & Infants, 2nd Edition – January 1, 2010 by PhD RN FNAP FAAN Edited by Carole Kenner, PhD RNC-NIC FAAN and Jacqueline M. McGrath (Author)"
14) Gelişimsel bakım ve ekip çalışması "Developmental Care of Newborns & Infants, 2nd Edition – January 1, 2010 by PhD RN FNAP FAAN Edited by Carole Kenner, PhD RNC-NIC FAAN and Jacqueline M. McGrath (Author)"
15) Gelişimsel bakım ve ekip çalışması "Developmental Care of Newborns & Infants, 2nd Edition – January 1, 2010 by PhD RN FNAP FAAN Edited by Carole Kenner, PhD RNC-NIC FAAN and Jacqueline M. McGrath (Author)"
16) Vaka örneği ve dersin değerlendirilmesi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: "Developmental Care of Newborns & Infants, 2nd Edition – January 1, 2010
by PhD RN FNAP FAAN Edited by Carole Kenner, PhD RNC-NIC FAAN and Jacqueline M. McGrath (Author)"
Diğer Kaynaklar: "Developmental Care of Newborns & Infants, 2nd Edition – January 1, 2010
by PhD RN FNAP FAAN Edited by Carole Kenner, PhD RNC-NIC FAAN and Jacqueline M. McGrath (Author)"

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Ebelik disiplini ile ilgili rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir.
2) Ebelik uygulamalarında sorunları saptama, tanımlama, karar verme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerisine sahiptir ve bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular.
3) Gebelik, doğum, doğum sonrası kadın ve yenidoğanın bakımı ile ilgili sorunları anlama, yorumlama ve bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisine sahiptir.
4) Bireysel olarak disiplin içinde ve disiplinler arası güçlü iletişim ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir.
5) Eğitim programında en az iki alan dışı ders alır.
6) Ebelik mesleği ile ilgili güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir.
7) Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir
8) Bireysel ve mesleki gelişimde bilimsel ve sosyal projelerde görev alır , bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir.
9) Ebelik disiplini ile ilgili çalışma tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisine sahiptir.
10) Ebelik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyuttaki etkileri ve hukuksal sonuçlarının farkındadır.
11) Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek hak temelli ve birey merkezli bakım sunar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ebelik disiplini ile ilgili rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. 5
2) Ebelik uygulamalarında sorunları saptama, tanımlama, karar verme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerisine sahiptir ve bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular.
3) Gebelik, doğum, doğum sonrası kadın ve yenidoğanın bakımı ile ilgili sorunları anlama, yorumlama ve bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisine sahiptir. 5
4) Bireysel olarak disiplin içinde ve disiplinler arası güçlü iletişim ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir. 5
5) Eğitim programında en az iki alan dışı ders alır. 5
6) Ebelik mesleği ile ilgili güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir. 5
7) Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir
8) Bireysel ve mesleki gelişimde bilimsel ve sosyal projelerde görev alır , bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir.
9) Ebelik disiplini ile ilgili çalışma tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisine sahiptir.
10) Ebelik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyuttaki etkileri ve hukuksal sonuçlarının farkındadır. 4
11) Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek hak temelli ve birey merkezli bakım sunar. 4

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 32
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 16
Ödevler 1 5
Ara Sınavlar 1 10
Final 1 30
Toplam İş Yükü 93