EBELİK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1213002011
Ders İsmi: Ebeveynliğe Hazırlık
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Yeliz YILDIRIM VARIŞOĞLU
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, öğrenciye güvenli annelik kapsamında eğitim/danışmanlık eğitimi verme becerisini, etkin iletişim ve eğitim tekniklerini kullanarak, uygulamayı ve geliştirmeyi amaçlar.
Dersin İçeriği: Güvenli annelik kavramı ve ilişkin göstergeler, anne dostu hastane uygulaması ve kriterleri, güvenli annelik eğitim/danışmanlık programları, yöntemleri ve ebenin rolü, insan iletişiminde temel ihtiyaçlar, üreme sağlığı bireysel değer ve tutumlar, grup dinamikleri ve rolleri, eğitimde kontrat yapma ve değerlendirmeye ilişkin konular yer almaktadır.




Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Anne dostu hastane uygulama ve kriterleri açıklar ve bu uygulamasında eğitim/danışmanlık programlarının önemini tartışır
2) Güvenli annelik eğitim /danışmanlık programlarında, etkin iletişim tekniklerini kullanır
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Güvenli annelik kavramını, evrensel boyutta önemi, göstergeleri ve ebenin rolünü açıklar
2) Güvenli annelik eğitim/danışmanlık program çeşitleri ve kapsamlarını açıklar
3) Üreme sağlığı değerlerine saygı gösterme konusunda kişisel farkındalık oluşturur
4) Grup eğitimlerinde, grup dinamiklerini dikkate alarak eğitim sürecini yönetme becerisi geliştirir
Alana Özgü Yetkinlik
1) Eğitim/Danışmanlık programlarında kontrat yapma, öz değerlendirme konusunda beceri kazanır
2) Güvenli annelik alanında bireysel danışmanlık ve grup eğitimi yapma becerisi kazanır ve uygular
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) 1.Ders tanıtımı, beklentilerin alınması, programın amaç ve hedef, yönteminin paylaşımı 2. Güvenli annelik kavramı, dünya ve ülkemizdeki durum, göstergeler ve yapılan çalışmalar 1.Coşkun, A.M., Karakaya E.: Güvenli Annelik Eğitim ve Danışmanlık Beceri Rehberi, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2016. 2.Coşkun, A.M.: Kadın Sağlığı ve Hastalıkları El Kitabı, Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 2016. 3.Okumuş H., Mete S.: Anne Babalar İçin Doğuma Hazırlık, Deomed Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2009. 4.T.C. Sağlık Bakanlığı, Türkiye Halk Sağlığı Kurumu, Gebe Bilgilendirme Sınıfı Eğitim Kitabı, Ankara, 2014.
2) Anne dostu hastane uygulamaları ve kriterlerinde eğitim/danışmanlığın yeri ve ebenin rolü 1.Coşkun, A.M., Karakaya E.: Güvenli Annelik Eğitim ve Danışmanlık Beceri Rehberi, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2016. 2.Coşkun, A.M.: Kadın Sağlığı ve Hastalıkları El Kitabı, Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 2016. 3.Okumuş H., Mete S.: Anne Babalar İçin Doğuma Hazırlık, Deomed Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2009. 4.T.C. Sağlık Bakanlığı, Türkiye Halk Sağlığı Kurumu, Gebe Bilgilendirme Sınıfı Eğitim Kitabı, Ankara, 2014.
3) Güvenli annelik uygulamalarında eğitim/danışmanlığın önemi ve güvenli annelik eğitim/danışmanlık programları 1.Coşkun, A.M., Karakaya E.: Güvenli Annelik Eğitim ve Danışmanlık Beceri Rehberi, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2016. 2.Coşkun, A.M.: Kadın Sağlığı ve Hastalıkları El Kitabı, Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 2016. 3.Okumuş H., Mete S.: Anne Babalar İçin Doğuma Hazırlık, Deomed Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2009. 4.T.C. Sağlık Bakanlığı, Türkiye Halk Sağlığı Kurumu, Gebe Bilgilendirme Sınıfı Eğitim Kitabı, Ankara, 2014.
4) 1. İnsan iletişiminde temel ihtiyaç ve yöntemler 2. “Güvenli annelik” eğitim programında iletişim tekniklerini kullanma 1.Coşkun, A.M., Karakaya E.: Güvenli Annelik Eğitim ve Danışmanlık Beceri Rehberi, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2016. 2.Coşkun, A.M.: Kadın Sağlığı ve Hastalıkları El Kitabı, Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 2016. 3.Okumuş H., Mete S.: Anne Babalar İçin Doğuma Hazırlık, Deomed Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2009. 4.T.C. Sağlık Bakanlığı, Türkiye Halk Sağlığı Kurumu, Gebe Bilgilendirme Sınıfı Eğitim Kitabı, Ankara, 2014.
5) “Güvenli annelik” eğitimlerinde iletişim becerilerini kullanma alıştırması (öğrenci örnekleri üzerinde tartışma) 1.Coşkun, A.M., Karakaya E.: Güvenli Annelik Eğitim ve Danışmanlık Beceri Rehberi, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2016. 2.Coşkun, A.M.: Kadın Sağlığı ve Hastalıkları El Kitabı, Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 2016. 3.Okumuş H., Mete S.: Anne Babalar İçin Doğuma Hazırlık, Deomed Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2009. 4.T.C. Sağlık Bakanlığı, Türkiye Halk Sağlığı Kurumu, Gebe Bilgilendirme Sınıfı Eğitim Kitabı, Ankara, 2014.
6) Grup dinamikleri ve gruptaki roller ve yönetimi 1.Coşkun, A.M., Karakaya E.: Güvenli Annelik Eğitim ve Danışmanlık Beceri Rehberi, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2016. 2.Coşkun, A.M.: Kadın Sağlığı ve Hastalıkları El Kitabı, Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 2016. 3.Okumuş H., Mete S.: Anne Babalar İçin Doğuma Hazırlık, Deomed Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2009. 4.T.C. Sağlık Bakanlığı, Türkiye Halk Sağlığı Kurumu, Gebe Bilgilendirme Sınıfı Eğitim Kitabı, Ankara, 2014.
7) 1. Üreme sağlığında bireysel değer ve tutumlar 2. Eğitim/Danışmanlık programlarında “kontrat yapma” tekniği ve yararları 1.Coşkun, A.M., Karakaya E.: Güvenli Annelik Eğitim ve Danışmanlık Beceri Rehberi, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2016. 2.Coşkun, A.M.: Kadın Sağlığı ve Hastalıkları El Kitabı, Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 2016. 3.Okumuş H., Mete S.: Anne Babalar İçin Doğuma Hazırlık, Deomed Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2009. 4.T.C. Sağlık Bakanlığı, Türkiye Halk Sağlığı Kurumu, Gebe Bilgilendirme Sınıfı Eğitim Kitabı, Ankara, 2014.
8) Vize Sınavı 1.Coşkun, A.M., Karakaya E.: Güvenli Annelik Eğitim ve Danışmanlık Beceri Rehberi, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2016. 2.Coşkun, A.M.: Kadın Sağlığı ve Hastalıkları El Kitabı, Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 2016. 3.Okumuş H., Mete S.: Anne Babalar İçin Doğuma Hazırlık, Deomed Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2009. 4.T.C. Sağlık Bakanlığı, Türkiye Halk Sağlığı Kurumu, Gebe Bilgilendirme Sınıfı Eğitim Kitabı, Ankara, 2014.
9) Bireysel danışmanlık EĞİTMEN örnek sunumu ve değerlendirmesi (Rol yapma) 1.Coşkun, A.M., Karakaya E.: Güvenli Annelik Eğitim ve Danışmanlık Beceri Rehberi, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2016. 2.Coşkun, A.M.: Kadın Sağlığı ve Hastalıkları El Kitabı, Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 2016. 3.Okumuş H., Mete S.: Anne Babalar İçin Doğuma Hazırlık, Deomed Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2009. 4.T.C. Sağlık Bakanlığı, Türkiye Halk Sağlığı Kurumu, Gebe Bilgilendirme Sınıfı Eğitim Kitabı, Ankara, 2014.
10) Grup eğitimi EĞİTMEN örnek sunumu (Gebelik dönemi-ilk 2 trimaster-rol yapma) ve değerlendirme 1.Coşkun, A.M., Karakaya E.: Güvenli Annelik Eğitim ve Danışmanlık Beceri Rehberi, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2016. 2.Coşkun, A.M.: Kadın Sağlığı ve Hastalıkları El Kitabı, Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 2016. 3.Okumuş H., Mete S.: Anne Babalar İçin Doğuma Hazırlık, Deomed Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2009. 4.T.C. Sağlık Bakanlığı, Türkiye Halk Sağlığı Kurumu, Gebe Bilgilendirme Sınıfı Eğitim Kitabı, Ankara, 2014.
11) Grup eğitimi ÖĞRENCİ örnek sunum (GEBELİK DÖNEMİ-son trimaster-doğuma hazırlık-rol yapma) ve değerlendirme 1.Coşkun, A.M., Karakaya E.: Güvenli Annelik Eğitim ve Danışmanlık Beceri Rehberi, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2016. 2.Coşkun, A.M.: Kadın Sağlığı ve Hastalıkları El Kitabı, Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 2016. 3.Okumuş H., Mete S.: Anne Babalar İçin Doğuma Hazırlık, Deomed Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2009. 4.T.C. Sağlık Bakanlığı, Türkiye Halk Sağlığı Kurumu, Gebe Bilgilendirme Sınıfı Eğitim Kitabı, Ankara, 2014.
12) Grup eğitimi ÖĞRENCİ örnek sunum (Lohusalık dönemi-rol yapma) ve değerlendirme 1.Coşkun, A.M., Karakaya E.: Güvenli Annelik Eğitim ve Danışmanlık Beceri Rehberi, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2016. 2.Coşkun, A.M.: Kadın Sağlığı ve Hastalıkları El Kitabı, Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 2016. 3.Okumuş H., Mete S.: Anne Babalar İçin Doğuma Hazırlık, Deomed Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2009. 4.T.C. Sağlık Bakanlığı, Türkiye Halk Sağlığı Kurumu, Gebe Bilgilendirme Sınıfı Eğitim Kitabı, Ankara, 2014.
13) Grup eğitimi ÖĞRENCİ örnek sunum (Yenidoğan bakımı-rol yapma) ve değerlendirme 1.Coşkun, A.M., Karakaya E.: Güvenli Annelik Eğitim ve Danışmanlık Beceri Rehberi, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2016. 2.Coşkun, A.M.: Kadın Sağlığı ve Hastalıkları El Kitabı, Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 2016. 3.Okumuş H., Mete S.: Anne Babalar İçin Doğuma Hazırlık, Deomed Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2009. 4.T.C. Sağlık Bakanlığı, Türkiye Halk Sağlığı Kurumu, Gebe Bilgilendirme Sınıfı Eğitim Kitabı, Ankara, 2014.
14) Bireysel danışmanlık ÖĞRENCİ örnek sunum (Doğum sonu kontrasepsiyon-Rol yapma) ve değerlendirme 1.Coşkun, A.M., Karakaya E.: Güvenli Annelik Eğitim ve Danışmanlık Beceri Rehberi, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2016. 2.Coşkun, A.M.: Kadın Sağlığı ve Hastalıkları El Kitabı, Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 2016. 3.Okumuş H., Mete S.: Anne Babalar İçin Doğuma Hazırlık, Deomed Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2009. 4.T.C. Sağlık Bakanlığı, Türkiye Halk Sağlığı Kurumu, Gebe Bilgilendirme Sınıfı Eğitim Kitabı, Ankara, 2014.
15) Ders değerlendirmesi 1.Coşkun, A.M., Karakaya E.: Güvenli Annelik Eğitim ve Danışmanlık Beceri Rehberi, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2016. 2.Coşkun, A.M.: Kadın Sağlığı ve Hastalıkları El Kitabı, Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 2016. 3.Okumuş H., Mete S.: Anne Babalar İçin Doğuma Hazırlık, Deomed Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2009. 4.T.C. Sağlık Bakanlığı, Türkiye Halk Sağlığı Kurumu, Gebe Bilgilendirme Sınıfı Eğitim Kitabı, Ankara, 2014.
15) Ders değerlendirmesi 1.Coşkun, A.M., Karakaya E.: Güvenli Annelik Eğitim ve Danışmanlık Beceri Rehberi, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2016. 2.Coşkun, A.M.: Kadın Sağlığı ve Hastalıkları El Kitabı, Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 2016. 3.Okumuş H., Mete S.: Anne Babalar İçin Doğuma Hazırlık, Deomed Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2009. 4.T.C. Sağlık Bakanlığı, Türkiye Halk Sağlığı Kurumu, Gebe Bilgilendirme Sınıfı Eğitim Kitabı, Ankara, 2014.
16) Final Sınavı 1.Coşkun, A.M., Karakaya E.: Güvenli Annelik Eğitim ve Danışmanlık Beceri Rehberi, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2016. 2.Coşkun, A.M.: Kadın Sağlığı ve Hastalıkları El Kitabı, Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 2016. 3.Okumuş H., Mete S.: Anne Babalar İçin Doğuma Hazırlık, Deomed Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2009. 4.T.C. Sağlık Bakanlığı, Türkiye Halk Sağlığı Kurumu, Gebe Bilgilendirme Sınıfı Eğitim Kitabı, Ankara, 2014.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1.Coşkun, A.M., Karakaya E.: Güvenli Annelik Eğitim ve Danışmanlık Beceri Rehberi, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2016.
2.Coşkun, A.M.: Kadın Sağlığı ve Hastalıkları El Kitabı, Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 2016.
3.Okumuş H., Mete S.: Anne Babalar İçin Doğuma Hazırlık, Deomed Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2009.
4.T.C. Sağlık Bakanlığı, Türkiye Halk Sağlığı Kurumu, Gebe Bilgilendirme Sınıfı Eğitim Kitabı, Ankara, 2014.
Diğer Kaynaklar: 1.Coşkun, A.M., Karakaya E.: Güvenli Annelik Eğitim ve Danışmanlık Beceri Rehberi, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2016.
2.Coşkun, A.M.: Kadın Sağlığı ve Hastalıkları El Kitabı, Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 2016.
3.Okumuş H., Mete S.: Anne Babalar İçin Doğuma Hazırlık, Deomed Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2009.
4.T.C. Sağlık Bakanlığı, Türkiye Halk Sağlığı Kurumu, Gebe Bilgilendirme Sınıfı Eğitim Kitabı, Ankara, 2014.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

3

5

6

2

4

7

8

Program Kazanımları
1) Ebelik disiplini ile ilgili rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir.
2) Ebelik uygulamalarında sorunları saptama, tanımlama, karar verme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerisine sahiptir ve bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular.
3) Gebelik, doğum, doğum sonrası kadın ve yenidoğanın bakımı ile ilgili sorunları anlama, yorumlama ve bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisine sahiptir.
4) Bireysel olarak disiplin içinde ve disiplinler arası güçlü iletişim ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir.
5) Eğitim programında en az iki alan dışı ders alır.
6) Ebelik mesleği ile ilgili güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir.
7) Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir
8) Bireysel ve mesleki gelişimde bilimsel ve sosyal projelerde görev alır , bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir.
9) Ebelik disiplini ile ilgili çalışma tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisine sahiptir.
10) Ebelik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyuttaki etkileri ve hukuksal sonuçlarının farkındadır.
11) Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek hak temelli ve birey merkezli bakım sunar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ebelik disiplini ile ilgili rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. 5
2) Ebelik uygulamalarında sorunları saptama, tanımlama, karar verme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerisine sahiptir ve bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular.
3) Gebelik, doğum, doğum sonrası kadın ve yenidoğanın bakımı ile ilgili sorunları anlama, yorumlama ve bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisine sahiptir.
4) Bireysel olarak disiplin içinde ve disiplinler arası güçlü iletişim ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir.
5) Eğitim programında en az iki alan dışı ders alır.
6) Ebelik mesleği ile ilgili güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir.
7) Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir
8) Bireysel ve mesleki gelişimde bilimsel ve sosyal projelerde görev alır , bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. 5
9) Ebelik disiplini ile ilgili çalışma tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisine sahiptir. 5
10) Ebelik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyuttaki etkileri ve hukuksal sonuçlarının farkındadır. 4
11) Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek hak temelli ve birey merkezli bakım sunar. 4

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 1 16
Ödevler 1 5 5
Küçük Sınavlar 1 5 5
Ara Sınavlar 1 10 10
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 98