EBELİK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1213002008
Ders İsmi: Ebelikte Eğitim
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Yeliz YILDIRIM VARIŞOĞLU
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Ebelikle ilgili eğitim gerektiren konularda genel eğitim ilkeleri, yöntem ve teknikleri konusunda bilgi, beceri ve tutum geliştirebilme.

Dersin İçeriği: Bu ders; Eğitim öğretim ile ilgili temel kavramlar, eğitim çeşitleri yetişkin eğitiminin temelleri, öğretim kuramları, öğrenme stilleri motivasyon ve öğrenme, öğrenim için uygun ortam oluşturma, sınıf içi iletişim, öğretim programlarını inceleme, programın öğeleri, hedefleri, içerik oluşturma, içerik seçimi ve organizasyonu, öğrenme-öğretme süreci, öğretme etkinliğini uygulama öğretme stratejileri ve yöntemleri, öğretme teknikleri, bireysel ve sınıf içi öğretim teknikleri, öğrenme modelleri, çoklu zekâ kuramı
öğretim materyalini hazırlama ve kullanma (görsel, işitsel),
öğretim materyalini hazırlama ve kullanma (görsel/işitsel, teknolojik, slayt hazırlama), ölçme araçlarının çoğaltılması, değerlendirme yöntem ve teknikleri
konularını kapsar.




Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Eğitim öğretim ile ilgili temel kavramları tanımlar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Öğretim kuramları, öğrenme stillerini açıklar.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Öğrenme-öğretme sürecini bilir
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Eğitim öğretim ile ilgili temel kavramlar 1. Sözen, C., Hemşirelikte Öğretim, Palme Yayıncılık, Ankara, 2003. 2. Demirel Ö. Öğretme sanatı, Öğretim İlke ve Yöntemleri. PEGEM Akademi. Ankara, 2012. 3. Demirel Ö. Öğretme sanatı, Öğretim İlke ve Yöntemleri. (23. Baskı) PEGEM Akademi. Ankara, 2017. ISBN: 9789756802069. 4. Şişman M. Eğitime Giriş. (18. Baskı) PEGEM Akademi. Ankara, 2018. ISBN: 9786052414095. 5. Erden M. Eğitim Bilimlerine Giriş. Arkadaş Yayıncılık. 2007. ISBN: 9789755095288.
2) Eğitim çeşitleri 1. Sözen, C., Hemşirelikte Öğretim, Palme Yayıncılık, Ankara, 2003. 2. Demirel Ö. Öğretme sanatı, Öğretim İlke ve Yöntemleri. PEGEM Akademi. Ankara, 2012. 3. Demirel Ö. Öğretme sanatı, Öğretim İlke ve Yöntemleri. (23. Baskı) PEGEM Akademi. Ankara, 2017. ISBN: 9789756802069. 4. Şişman M. Eğitime Giriş. (18. Baskı) PEGEM Akademi. Ankara, 2018. ISBN: 9786052414095. 5. Erden M. Eğitim Bilimlerine Giriş. Arkadaş Yayıncılık. 2007. ISBN: 9789755095288.
3) Yetişkin eğitiminin temelleri 1. Sözen, C., Hemşirelikte Öğretim, Palme Yayıncılık, Ankara, 2003. 2. Demirel Ö. Öğretme sanatı, Öğretim İlke ve Yöntemleri. PEGEM Akademi. Ankara, 2012. 3. Demirel Ö. Öğretme sanatı, Öğretim İlke ve Yöntemleri. (23. Baskı) PEGEM Akademi. Ankara, 2017. ISBN: 9789756802069. 4. Şişman M. Eğitime Giriş. (18. Baskı) PEGEM Akademi. Ankara, 2018. ISBN: 9786052414095. 5. Erden M. Eğitim Bilimlerine Giriş. Arkadaş Yayıncılık. 2007. ISBN: 9789755095288.
4) Öğretim Kuramları, Öğrenme Stilleri 1. Sözen, C., Hemşirelikte Öğretim, Palme Yayıncılık, Ankara, 2003. 2. Demirel Ö. Öğretme sanatı, Öğretim İlke ve Yöntemleri. PEGEM Akademi. Ankara, 2012. 3. Demirel Ö. Öğretme sanatı, Öğretim İlke ve Yöntemleri. (23. Baskı) PEGEM Akademi. Ankara, 2017. ISBN: 9789756802069. 4. Şişman M. Eğitime Giriş. (18. Baskı) PEGEM Akademi. Ankara, 2018. ISBN: 9786052414095. 5. Erden M. Eğitim Bilimlerine Giriş. Arkadaş Yayıncılık. 2007. ISBN: 9789755095288.
5) Motivasyon ve Öğrenme 1. Sözen, C., Hemşirelikte Öğretim, Palme Yayıncılık, Ankara, 2003. 2. Demirel Ö. Öğretme sanatı, Öğretim İlke ve Yöntemleri. PEGEM Akademi. Ankara, 2012. 3. Demirel Ö. Öğretme sanatı, Öğretim İlke ve Yöntemleri. (23. Baskı) PEGEM Akademi. Ankara, 2017. ISBN: 9789756802069. 4. Şişman M. Eğitime Giriş. (18. Baskı) PEGEM Akademi. Ankara, 2018. ISBN: 9786052414095. 5. Erden M. Eğitim Bilimlerine Giriş. Arkadaş Yayıncılık. 2007. ISBN: 9789755095288.
6) Öğrenim için uygun ortam oluşturma, Sınıf içi iletişim 1. Sözen, C., Hemşirelikte Öğretim, Palme Yayıncılık, Ankara, 2003. 2. Demirel Ö. Öğretme sanatı, Öğretim İlke ve Yöntemleri. PEGEM Akademi. Ankara, 2012. 3. Demirel Ö. Öğretme sanatı, Öğretim İlke ve Yöntemleri. (23. Baskı) PEGEM Akademi. Ankara, 2017. ISBN: 9789756802069. 4. Şişman M. Eğitime Giriş. (18. Baskı) PEGEM Akademi. Ankara, 2018. ISBN: 9786052414095. 5. Erden M. Eğitim Bilimlerine Giriş. Arkadaş Yayıncılık. 2007. ISBN: 9789755095288.
7) Öğretim programlarını inceleme; programın öğeleri, hedefleri, içerik oluşturma, içerik seçimi ve organizasyonu 1. Sözen, C., Hemşirelikte Öğretim, Palme Yayıncılık, Ankara, 2003. 2. Demirel Ö. Öğretme sanatı, Öğretim İlke ve Yöntemleri. PEGEM Akademi. Ankara, 2012. 3. Demirel Ö. Öğretme sanatı, Öğretim İlke ve Yöntemleri. (23. Baskı) PEGEM Akademi. Ankara, 2017. ISBN: 9789756802069. 4. Şişman M. Eğitime Giriş. (18. Baskı) PEGEM Akademi. Ankara, 2018. ISBN: 9786052414095. 5. Erden M. Eğitim Bilimlerine Giriş. Arkadaş Yayıncılık. 2007. ISBN: 9789755095288.
8) Arasınav 1. Sözen, C., Hemşirelikte Öğretim, Palme Yayıncılık, Ankara, 2003. 2. Demirel Ö. Öğretme sanatı, Öğretim İlke ve Yöntemleri. PEGEM Akademi. Ankara, 2012. 3. Demirel Ö. Öğretme sanatı, Öğretim İlke ve Yöntemleri. (23. Baskı) PEGEM Akademi. Ankara, 2017. ISBN: 9789756802069. 4. Şişman M. Eğitime Giriş. (18. Baskı) PEGEM Akademi. Ankara, 2018. ISBN: 9786052414095. 5. Erden M. Eğitim Bilimlerine Giriş. Arkadaş Yayıncılık. 2007. ISBN: 9789755095288.
9) Öğrenme-öğretme süreci 1. Sözen, C., Hemşirelikte Öğretim, Palme Yayıncılık, Ankara, 2003. 2. Demirel Ö. Öğretme sanatı, Öğretim İlke ve Yöntemleri. PEGEM Akademi. Ankara, 2012. 3. Demirel Ö. Öğretme sanatı, Öğretim İlke ve Yöntemleri. (23. Baskı) PEGEM Akademi. Ankara, 2017. ISBN: 9789756802069. 4. Şişman M. Eğitime Giriş. (18. Baskı) PEGEM Akademi. Ankara, 2018. ISBN: 9786052414095. 5. Erden M. Eğitim Bilimlerine Giriş. Arkadaş Yayıncılık. 2007. ISBN: 9789755095288.
10) Öğretme etkinliğini uygulama 1. Sözen, C., Hemşirelikte Öğretim, Palme Yayıncılık, Ankara, 2003. 2. Demirel Ö. Öğretme sanatı, Öğretim İlke ve Yöntemleri. PEGEM Akademi. Ankara, 2012. 3. Demirel Ö. Öğretme sanatı, Öğretim İlke ve Yöntemleri. (23. Baskı) PEGEM Akademi. Ankara, 2017. ISBN: 9789756802069. 4. Şişman M. Eğitime Giriş. (18. Baskı) PEGEM Akademi. Ankara, 2018. ISBN: 9786052414095. 5. Erden M. Eğitim Bilimlerine Giriş. Arkadaş Yayıncılık. 2007. ISBN: 9789755095288.
11) Öğretme stratejileri ve yöntemleri, Öğretme teknikleri 1. Sözen, C., Hemşirelikte Öğretim, Palme Yayıncılık, Ankara, 2003. 2. Demirel Ö. Öğretme sanatı, Öğretim İlke ve Yöntemleri. PEGEM Akademi. Ankara, 2012. 3. Demirel Ö. Öğretme sanatı, Öğretim İlke ve Yöntemleri. (23. Baskı) PEGEM Akademi. Ankara, 2017. ISBN: 9789756802069. 4. Şişman M. Eğitime Giriş. (18. Baskı) PEGEM Akademi. Ankara, 2018. ISBN: 9786052414095. 5. Erden M. Eğitim Bilimlerine Giriş. Arkadaş Yayıncılık. 2007. ISBN: 9789755095288.
12) Öğrenme Modelleri; Çoklu zekâ kuramı Öğretim materyalini hazırlama ve kullanma (görsel, işitsel) Öğretim materyalini hazırlama ve kullanma (görsel/işitsel, teknolojik, slayt hazırlama) 1. Sözen, C., Hemşirelikte Öğretim, Palme Yayıncılık, Ankara, 2003. 2. Demirel Ö. Öğretme sanatı, Öğretim İlke ve Yöntemleri. PEGEM Akademi. Ankara, 2012. 3. Demirel Ö. Öğretme sanatı, Öğretim İlke ve Yöntemleri. (23. Baskı) PEGEM Akademi. Ankara, 2017. ISBN: 9789756802069. 4. Şişman M. Eğitime Giriş. (18. Baskı) PEGEM Akademi. Ankara, 2018. ISBN: 9786052414095. 5. Erden M. Eğitim Bilimlerine Giriş. Arkadaş Yayıncılık. 2007. ISBN: 9789755095288.
13) Etkili sunum teknikleri, Sağlık Eğitimi 1. Sözen, C., Hemşirelikte Öğretim, Palme Yayıncılık, Ankara, 2003. 2. Demirel Ö. Öğretme sanatı, Öğretim İlke ve Yöntemleri. PEGEM Akademi. Ankara, 2012. 3. Demirel Ö. Öğretme sanatı, Öğretim İlke ve Yöntemleri. (23. Baskı) PEGEM Akademi. Ankara, 2017. ISBN: 9789756802069. 4. Şişman M. Eğitime Giriş. (18. Baskı) PEGEM Akademi. Ankara, 2018. ISBN: 9786052414095. 5. Erden M. Eğitim Bilimlerine Giriş. Arkadaş Yayıncılık. 2007. ISBN: 9789755095288.
14) Ölçme ve değerlendirme; Ölçmenin temelleri Araç, yöntem ve nitelikleri, Sözlü sınav 1. Sözen, C., Hemşirelikte Öğretim, Palme Yayıncılık, Ankara, 2003. 2. Demirel Ö. Öğretme sanatı, Öğretim İlke ve Yöntemleri. PEGEM Akademi. Ankara, 2012. 3. Demirel Ö. Öğretme sanatı, Öğretim İlke ve Yöntemleri. (23. Baskı) PEGEM Akademi. Ankara, 2017. ISBN: 9789756802069. 4. Şişman M. Eğitime Giriş. (18. Baskı) PEGEM Akademi. Ankara, 2018. ISBN: 9786052414095. 5. Erden M. Eğitim Bilimlerine Giriş. Arkadaş Yayıncılık. 2007. ISBN: 9789755095288.
15) Ölçme ve değerlendirme; Yazılı sınav, Testler Psikomotor beceri ölçme Ölçme araçlarının çoğaltılması Değerlendirme yöntem ve teknikleri 1. Sözen, C., Hemşirelikte Öğretim, Palme Yayıncılık, Ankara, 2003. 2. Demirel Ö. Öğretme sanatı, Öğretim İlke ve Yöntemleri. PEGEM Akademi. Ankara, 2012. 3. Demirel Ö. Öğretme sanatı, Öğretim İlke ve Yöntemleri. (23. Baskı) PEGEM Akademi. Ankara, 2017. ISBN: 9789756802069. 4. Şişman M. Eğitime Giriş. (18. Baskı) PEGEM Akademi. Ankara, 2018. ISBN: 9786052414095. 5. Erden M. Eğitim Bilimlerine Giriş. Arkadaş Yayıncılık. 2007. ISBN: 9789755095288.
16) FİNAL 1. Sözen, C., Hemşirelikte Öğretim, Palme Yayıncılık, Ankara, 2003. 2. Demirel Ö. Öğretme sanatı, Öğretim İlke ve Yöntemleri. PEGEM Akademi. Ankara, 2012. 3. Demirel Ö. Öğretme sanatı, Öğretim İlke ve Yöntemleri. (23. Baskı) PEGEM Akademi. Ankara, 2017. ISBN: 9789756802069. 4. Şişman M. Eğitime Giriş. (18. Baskı) PEGEM Akademi. Ankara, 2018. ISBN: 9786052414095. 5. Erden M. Eğitim Bilimlerine Giriş. Arkadaş Yayıncılık. 2007. ISBN: 9789755095288.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Sözen, C., Hemşirelikte Öğretim, Palme Yayıncılık, Ankara, 2003.
2. Demirel Ö. Öğretme sanatı, Öğretim İlke ve Yöntemleri. PEGEM Akademi. Ankara, 2012.
3. Demirel Ö. Öğretme sanatı, Öğretim İlke ve Yöntemleri. (23. Baskı) PEGEM Akademi. Ankara, 2017. ISBN: 9789756802069.
4. Şişman M. Eğitime Giriş. (18. Baskı) PEGEM Akademi. Ankara, 2018. ISBN: 9786052414095.
5. Erden M. Eğitim Bilimlerine Giriş. Arkadaş Yayıncılık. 2007. ISBN: 9789755095288.

Diğer Kaynaklar: 1. Sözen, C., Hemşirelikte Öğretim, Palme Yayıncılık, Ankara, 2003.
2. Demirel Ö. Öğretme sanatı, Öğretim İlke ve Yöntemleri. PEGEM Akademi. Ankara, 2012.
3. Demirel Ö. Öğretme sanatı, Öğretim İlke ve Yöntemleri. (23. Baskı) PEGEM Akademi. Ankara, 2017. ISBN: 9789756802069.
4. Şişman M. Eğitime Giriş. (18. Baskı) PEGEM Akademi. Ankara, 2018. ISBN: 9786052414095.
5. Erden M. Eğitim Bilimlerine Giriş. Arkadaş Yayıncılık. 2007. ISBN: 9789755095288.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Ebelik disiplini ile ilgili rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir.
2) Ebelik uygulamalarında sorunları saptama, tanımlama, karar verme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerisine sahiptir ve bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular.
3) Gebelik, doğum, doğum sonrası kadın ve yenidoğanın bakımı ile ilgili sorunları anlama, yorumlama ve bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisine sahiptir.
4) Bireysel olarak disiplin içinde ve disiplinler arası güçlü iletişim ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir.
5) Eğitim programında en az iki alan dışı ders alır.
6) Ebelik mesleği ile ilgili güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir.
7) Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir
8) Bireysel ve mesleki gelişimde bilimsel ve sosyal projelerde görev alır , bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir.
9) Ebelik disiplini ile ilgili çalışma tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisine sahiptir.
10) Ebelik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyuttaki etkileri ve hukuksal sonuçlarının farkındadır.
11) Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek hak temelli ve birey merkezli bakım sunar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ebelik disiplini ile ilgili rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. 5
2) Ebelik uygulamalarında sorunları saptama, tanımlama, karar verme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerisine sahiptir ve bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular.
3) Gebelik, doğum, doğum sonrası kadın ve yenidoğanın bakımı ile ilgili sorunları anlama, yorumlama ve bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisine sahiptir. 4
4) Bireysel olarak disiplin içinde ve disiplinler arası güçlü iletişim ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir.
5) Eğitim programında en az iki alan dışı ders alır.
6) Ebelik mesleği ile ilgili güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir.
7) Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir
8) Bireysel ve mesleki gelişimde bilimsel ve sosyal projelerde görev alır , bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir.
9) Ebelik disiplini ile ilgili çalışma tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisine sahiptir. 5
10) Ebelik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyuttaki etkileri ve hukuksal sonuçlarının farkındadır. 2
11) Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek hak temelli ve birey merkezli bakım sunar. 2

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 32
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 16
Ödevler 1 5
Ara Sınavlar 1 10
Final 1 30
Toplam İş Yükü 93