EBELİK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1213002001
Ders İsmi: Adölesan Sağlığı
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Yeliz YILDIRIM VARIŞOĞLU
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: "Adölesan çağı dönemlerinin özellikleri ve Anne- baba olmanın geleceğin nesillerini yetiştirmede öneminin açıklamak.
"

Dersin İçeriği: "Gebelik öncesi ebeveyn olmaya hazırlanma; fiziksel,psikolojik ve sosyal hazırlık Gebelik, doğum ve doğumsonu dönem özellikleri Yenidoğan ve çocukluk çağının temel özelliklerive bakım uygulamaları
"




Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Ebeveyn olmanın önemini benimser.
2) Ebeveyn olmanın fizyolojik ve psiko-sosyal hazırlığını açıklar.
3) Gebelik ,doğum ve doğum sonu dönemde annede nörofizyolojik değişimleri sıralar.
4) Yenidoğan döneminin temel sorunları ve bakım ilkelerini sıralar.
5) Çocukluk dönemlerinin temel özelliklerini sıralar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ebeveyn tanımlanması Güvenli Annelik Eğitim ve Danışmanlık Beceri Rehberi - Anahit M. Coşkun - Nobel Tıp
2) Kültürlerarası ebeveynliğe bakış Güvenli Annelik Eğitim ve Danışmanlık Beceri Rehberi - Anahit M. Coşkun - Nobel Tıp
3) Ebeveynliğe hazırlık; fiziksel, psiko-sosyal, ekonomik hazırlık Güvenli Annelik Eğitim ve Danışmanlık Beceri Rehberi - Anahit M. Coşkun - Nobel Tıp
4) Ebeveynliğe hazırlık; fiziksel, psiko-sosyal, ekonomik hazırlık Güvenli Annelik Eğitim ve Danışmanlık Beceri Rehberi - Anahit M. Coşkun - Nobel Tıp
5) Doğum ve doğum sonu dönem nörofizyolojik değişimler Güvenli Annelik Eğitim ve Danışmanlık Beceri Rehberi - Anahit M. Coşkun - Nobel Tıp
6) Doğum ve doğum sonu dönem nörofizyolojik değişimler Güvenli Annelik Eğitim ve Danışmanlık Beceri Rehberi - Anahit M. Coşkun - Nobel Tıp
7) Ara Sınav
8) Doğum sonu dönem psiko-sosyal değişimler ve yeni yaşama uyum Güvenli Annelik Eğitim ve Danışmanlık Beceri Rehberi - Anahit M. Coşkun - Nobel Tıp
9) Yenidoğan bebek ve özellikleri Güvenli Annelik Eğitim ve Danışmanlık Beceri Rehberi - Anahit M. Coşkun - Nobel Tıp
10) Yenidoğan ve bebeklik dönemi temel sorunları ve temel bakım uygulamaları Güvenli Annelik Eğitim ve Danışmanlık Beceri Rehberi - Anahit M. Coşkun - Nobel Tıp
11) Anal dönem ve tuvalet eğitimi Güvenli Annelik Eğitim ve Danışmanlık Beceri Rehberi - Anahit M. Coşkun - Nobel Tıp
12) Fallik dönem ve özellikleri, çocuğun eğitimi Güvenli Annelik Eğitim ve Danışmanlık Beceri Rehberi - Anahit M. Coşkun - Nobel Tıp
13) Oyun çocuğu ve oyunun önemi Güvenli Annelik Eğitim ve Danışmanlık Beceri Rehberi - Anahit M. Coşkun - Nobel Tıp
14) Kardeş kıskançlığı ve çocuğa yaklaşım Güvenli Annelik Eğitim ve Danışmanlık Beceri Rehberi - Anahit M. Coşkun - Nobel Tıp
15) Yemek yemeyen çocuklar ve anneleri Güvenli Annelik Eğitim ve Danışmanlık Beceri Rehberi - Anahit M. Coşkun - Nobel Tıp
16) Okul çocuğu ve adolesanlara yaklaşım Güvenli Annelik Eğitim ve Danışmanlık Beceri Rehberi - Anahit M. Coşkun - Nobel Tıp

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Güvenli Annelik Eğitim ve Danışmanlık Beceri Rehberi - Anahit M. Coşkun - Nobel Tıp
Diğer Kaynaklar: Güvenli Annelik Eğitim ve Danışmanlık Beceri Rehberi - Anahit M. Coşkun - Nobel Tıp

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Ebelik disiplini ile ilgili rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir.
2) Ebelik uygulamalarında sorunları saptama, tanımlama, karar verme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerisine sahiptir ve bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular.
3) Gebelik, doğum, doğum sonrası kadın ve yenidoğanın bakımı ile ilgili sorunları anlama, yorumlama ve bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisine sahiptir.
4) Bireysel olarak disiplin içinde ve disiplinler arası güçlü iletişim ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir.
5) Eğitim programında en az iki alan dışı ders alır.
6) Ebelik mesleği ile ilgili güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir.
7) Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir
8) Bireysel ve mesleki gelişimde bilimsel ve sosyal projelerde görev alır , bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir.
9) Ebelik disiplini ile ilgili çalışma tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisine sahiptir.
10) Ebelik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyuttaki etkileri ve hukuksal sonuçlarının farkındadır.
11) Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek hak temelli ve birey merkezli bakım sunar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ebelik disiplini ile ilgili rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. 5
2) Ebelik uygulamalarında sorunları saptama, tanımlama, karar verme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerisine sahiptir ve bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular. 5
3) Gebelik, doğum, doğum sonrası kadın ve yenidoğanın bakımı ile ilgili sorunları anlama, yorumlama ve bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisine sahiptir. 5
4) Bireysel olarak disiplin içinde ve disiplinler arası güçlü iletişim ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir.
5) Eğitim programında en az iki alan dışı ders alır.
6) Ebelik mesleği ile ilgili güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir.
7) Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir
8) Bireysel ve mesleki gelişimde bilimsel ve sosyal projelerde görev alır , bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. 5
9) Ebelik disiplini ile ilgili çalışma tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisine sahiptir. 5
10) Ebelik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyuttaki etkileri ve hukuksal sonuçlarının farkındadır. 4
11) Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek hak temelli ve birey merkezli bakım sunar. 4

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ödev
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 1 16
Ödevler 1 5 5
Ara Sınavlar 1 10 10
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 93