DİL VE KONUŞMA TERAPİSİ (İNGİLİZCE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1212002014
Ders İsmi: Material Development and Environment Editing in Speech and Language Therapy
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Department Elective
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Merve SAVAŞ
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Terapi hedeflerine yönelik uygun materyali belirleme ve materyal hazırlamaya yönelik bilgi edinme. Terapi ortamı düzenlemesi yapma ve dikkat edilmesi gerekenleri bilme.
Dersin İçeriği: Dil ve konuşma bozukluğunun türüne ve vakanın yaşına uygun, terapi hedeflerine uygun materyallerin nasıl geliştirileceği hakkında bilgiyi içerir. Terapi öncesi ve sonrasında ortam düzenlemesinde dikkat edilmesi gereken bilgileri içerir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Bu dersin sonunda öğrenci; farklı dil ve konuşma bozukluklarını nasıl değerlendireceğini ve hangi testleri kullanacağını bilir.
2) Dil ve konuşma değerlendirmesi ya da terapisi sırasında vaka ile nasıl iletişim kuracağını bilir.
3) Dil ve konuşma bozukluklarında değerlendirme ya da terapi sürecine ait rapor yazabilir.
4) Dil ve konuşma terapisi seanslarında kullanılmak üzere terapi materyali geliştirebilir.
5) Değerlendirme sonucuna göre terapi planı hazırlar ve gözledikleri dil ve konuşma terapisi seansları hakkında yorum yapabilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) DİL VE KONUŞMA TERAPİSİNDE İLK GÖRÜŞME Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
2) TEMEL RAPOR YAZMA TEKNİKLERİ Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
3) DİL VE KONUŞMA TERAPİSİNDE TERAPİ PLANI GELİŞTİRME Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
4) KONUŞMA SESİ BOZUKLUKLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ VE TERAPİ PLANI GELİŞTİRİLMESİ Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
5) OKUL ÖNCESİ ÇOCUKLUK ÇAĞI DİL BOZUKLUKLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ VE TERAPİ PLANI GELİŞTİRİLMESİ Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
6) OTİZM SPEKTRUM BOZUKLUKLARINDA DİL, KONUŞMA VE İLETİŞİM BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
7) OKUL ÇAĞI ÇCOUKLARINDA DİL DEĞERLENDİRMESİ VE TERAPİ PLANI GELİŞTİRİLMESİ Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
8) ARA SINAV Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
9) AFAZİ DEĞERLENDİRMESİ VE TERAPİ PLANI GELİŞTİRİLMESİ Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
10) SES BOZUKLUKLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ VE TERAPİ PLANI GELİŞTİRİLMESİ Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
11) AKICILIK BOZUKLUKLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ VE TERAPİ PLANI GELİŞTİRİLMESİ Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
12) YUTMA BOZUKLUKLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ VE TERAPİ PLANI GELİŞTİRİLMESİ Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
13) PSİKOMETRİK ÖLÇÜM VE DEĞERLENDİRME Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
14) ORAL-PERİFERAL KONUŞMA MEKANİZMASININ DEĞERLENDİRİLMESİ VE TERAPİ PLANI GELİŞTİRİLMESİ Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
15) RAPOR YAZMA UYGULAMASI VE GENEL TEKRAR Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
16) FİNAL SINAVI Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Spencer, T. D., & Petersen, D. B. (2020). Narrative intervention: Principles to practice. Language, Speech, and Hearing Services in Schools, 51(4), 1081-1096.
2. Shipley, K. G., & McAfee, J. G. (2019). Assessment in speech-language pathology: A resource manual. Plural Publishing.
Diğer Kaynaklar: 1. Spencer, T. D., & Petersen, D. B. (2020). Narrative intervention: Principles to practice. Language, Speech, and Hearing Services in Schools, 51(4), 1081-1096.
2. Shipley, K. G., & McAfee, J. G. (2019). Assessment in speech-language pathology: A resource manual. Plural Publishing.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Dil, konuşma, ses ve yutma bozuklukluklarını değerlendirebilmek için gerekli ekipmanları tanımlar, tanır ve kullanır. Dil ve konuşma bozuklukları için gerekli uygulamaları yapar.
2) Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak gerekli değerlendirmeleri, tanımlamaları ve planlamayı yapar.
3) Bireysel farklılıkları, inançları, örf ve adetleri göz önünde bulundurur ve saygı duyar.
4) Dil ve konuşma terapisi alanında öğrendiği bilgi ve becerileri etik prensipler çerçevesinde uygular, gerekli durumlarda uygulamayı değiştirir ve süreci sonlandırır.
5) Toplumun dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili değişen ve çeşitlenen sağlık ihtiyaçlarına uygun sağlık politikalarının üretilmesine katkı sağlar ve toplum sağlığının korunmasına yönelik girişimlerde bulunur.
6) Dil ve konuşma terapisi alanında hizmetleri etkin ve yeterli biçimde organize eder, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetir, analiz eder ve sorunlar karşısında bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
7) Mesleki ve akademik çalışmaları sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içerisinde çalışır ve sorumluluk üstlenir.
8) Teknolojik gelişmeleri takip ederek dil ve konuşma terapisi alanında yapılacak olan araştırma ve proje uygulamalarına katılım sağlar.
9) Bireylerin günlük yaşamdaki farklılıklarını, ihtiyaçlarını, bu ihtiyaçların karşılanma yollarını ve günlük aktivitelerini belirleyerek bu doğrultuda yaşam kalitesini artıracak uygulamaları belirler ve düzenlemelerde görev alır.
10) Mesleki performansının gerektirdiği tüm sorumlulukları yerine getirir, dil ve konuşma terapisi alanındaki bilgisini ve kendi uygulamalarını birleştirir, bütünleştirir ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Dil, konuşma, ses ve yutma bozuklukluklarını değerlendirebilmek için gerekli ekipmanları tanımlar, tanır ve kullanır. Dil ve konuşma bozuklukları için gerekli uygulamaları yapar.
2) Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak gerekli değerlendirmeleri, tanımlamaları ve planlamayı yapar.
3) Bireysel farklılıkları, inançları, örf ve adetleri göz önünde bulundurur ve saygı duyar.
4) Dil ve konuşma terapisi alanında öğrendiği bilgi ve becerileri etik prensipler çerçevesinde uygular, gerekli durumlarda uygulamayı değiştirir ve süreci sonlandırır.
5) Toplumun dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili değişen ve çeşitlenen sağlık ihtiyaçlarına uygun sağlık politikalarının üretilmesine katkı sağlar ve toplum sağlığının korunmasına yönelik girişimlerde bulunur.
6) Dil ve konuşma terapisi alanında hizmetleri etkin ve yeterli biçimde organize eder, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetir, analiz eder ve sorunlar karşısında bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
7) Mesleki ve akademik çalışmaları sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içerisinde çalışır ve sorumluluk üstlenir.
8) Teknolojik gelişmeleri takip ederek dil ve konuşma terapisi alanında yapılacak olan araştırma ve proje uygulamalarına katılım sağlar.
9) Bireylerin günlük yaşamdaki farklılıklarını, ihtiyaçlarını, bu ihtiyaçların karşılanma yollarını ve günlük aktivitelerini belirleyerek bu doğrultuda yaşam kalitesini artıracak uygulamaları belirler ve düzenlemelerde görev alır.
10) Mesleki performansının gerektirdiği tüm sorumlulukları yerine getirir, dil ve konuşma terapisi alanındaki bilgisini ve kendi uygulamalarını birleştirir, bütünleştirir ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Uygulama
Gözlem
Bireysel Proje

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Ara Sınavlar 1 30 30
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 88