DİL VE KONUŞMA TERAPİSİ (İNGİLİZCE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1212002008
Ders İsmi: Pharmacology for Speech and Language Therapists
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Department Elective
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Merve SAVAŞ
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: 1) Farmakolojinin Temel Kavramlarını öğretmek
2) Dil ve Konuşma Bozukluklarına sebep olan hastalıkları öğretmek
3) Hastalıkların tedavisinde kullanılan ilaçları öğretmek
4) Kullanılan ilaçların sıklıkla karşılaşılan yan etkilerini öğretmek
5) Dil ve Konuşma Bozukluklarına tedavi yaklaşımlarını öğretmek
Dersin İçeriği: Bu ders; 1) Farmakolojiye giriş,2) İlaç uygulama yolları,3) Farmakokinetik (Absorpsiyon),4) Farmakokinetik (Dağılım),5) Farmakokinetik (Metabolizma),6) Farmakokinetik (Atılım),7) Doz-Konsantrasyon-Etki İlişkisi,8)İlaçların etki mekanizması,9)İlaçların etkisini değiştiren faktörler,10) Afazi ve Dizartri,11)Dudak Damak Yarıkları,12) Otizm ve Dil ve Konuşma Terapistinin Rolü,13) Farmakovijilans,14) Farmakogenetik; konularını içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Dil ve Konuşma Bozuklarında Farmakoloji bilgisinin önemini açıklar
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Farmakolojinin temel prensiplerini açıklar
2) Farmakokinetik ve farmakodinamik arasındaki farkı açıklar.
3) İlaçların etki mekanizmasını açıklar
4) Farmakogenetik hakkında bilgi sahibidir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Farmakolojiye giriş Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması
2) İlaç uygulama yolları Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması
3) Farmakokinetik (Absorpsiyon) Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması
4) Farmakokinetik (Dağılım) Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması
5) Farmakokinetik (Metabolizma) Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması
6) Farmakokinetik (Atılım) Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması
7) Doz-Konsantrasyon-Etki İlişkisi Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması
8) Ara sınav Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması
9) İlaçların etki mekanizması Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması
10) İlaçların etkisini değiştiren faktörler Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması
11) Afazi ve Dizartri Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması
12) Farmakogenetik Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması
13) Dudak Damak Yarıkları Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması
14) Otizm ve Dil ve Konuşma Terapistinin Rolü Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması
15) Farmakovijilans Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması
16) Final Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Kayaalp, Oğuz(2012). Akılcı Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji. Ankara Pelikan Yayınları
Lüllmann Heinz ve Ark. (2001). Renkli Farmakoloji Atlası. Çeviri: Atila Bozkurt ve Ark. Ankara Palme Yayıncılık
Diğer Kaynaklar: Kayaalp, Oğuz(2012). Akılcı Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji. Ankara Pelikan Yayınları
Lüllmann Heinz ve Ark. (2001). Renkli Farmakoloji Atlası. Çeviri: Atila Bozkurt ve Ark. Ankara Palme Yayıncılık

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

5

4

Program Kazanımları
1) Dil, konuşma, ses ve yutma bozuklukluklarını değerlendirebilmek için gerekli ekipmanları tanımlar, tanır ve kullanır. Dil ve konuşma bozuklukları için gerekli uygulamaları yapar.
2) Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak gerekli değerlendirmeleri, tanımlamaları ve planlamayı yapar.
3) Bireysel farklılıkları, inançları, örf ve adetleri göz önünde bulundurur ve saygı duyar.
4) Dil ve konuşma terapisi alanında öğrendiği bilgi ve becerileri etik prensipler çerçevesinde uygular, gerekli durumlarda uygulamayı değiştirir ve süreci sonlandırır.
5) Toplumun dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili değişen ve çeşitlenen sağlık ihtiyaçlarına uygun sağlık politikalarının üretilmesine katkı sağlar ve toplum sağlığının korunmasına yönelik girişimlerde bulunur.
6) Dil ve konuşma terapisi alanında hizmetleri etkin ve yeterli biçimde organize eder, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetir, analiz eder ve sorunlar karşısında bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
7) Mesleki ve akademik çalışmaları sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içerisinde çalışır ve sorumluluk üstlenir.
8) Teknolojik gelişmeleri takip ederek dil ve konuşma terapisi alanında yapılacak olan araştırma ve proje uygulamalarına katılım sağlar.
9) Bireylerin günlük yaşamdaki farklılıklarını, ihtiyaçlarını, bu ihtiyaçların karşılanma yollarını ve günlük aktivitelerini belirleyerek bu doğrultuda yaşam kalitesini artıracak uygulamaları belirler ve düzenlemelerde görev alır.
10) Mesleki performansının gerektirdiği tüm sorumlulukları yerine getirir, dil ve konuşma terapisi alanındaki bilgisini ve kendi uygulamalarını birleştirir, bütünleştirir ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Dil, konuşma, ses ve yutma bozuklukluklarını değerlendirebilmek için gerekli ekipmanları tanımlar, tanır ve kullanır. Dil ve konuşma bozuklukları için gerekli uygulamaları yapar.
2) Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak gerekli değerlendirmeleri, tanımlamaları ve planlamayı yapar.
3) Bireysel farklılıkları, inançları, örf ve adetleri göz önünde bulundurur ve saygı duyar.
4) Dil ve konuşma terapisi alanında öğrendiği bilgi ve becerileri etik prensipler çerçevesinde uygular, gerekli durumlarda uygulamayı değiştirir ve süreci sonlandırır.
5) Toplumun dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili değişen ve çeşitlenen sağlık ihtiyaçlarına uygun sağlık politikalarının üretilmesine katkı sağlar ve toplum sağlığının korunmasına yönelik girişimlerde bulunur.
6) Dil ve konuşma terapisi alanında hizmetleri etkin ve yeterli biçimde organize eder, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetir, analiz eder ve sorunlar karşısında bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
7) Mesleki ve akademik çalışmaları sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içerisinde çalışır ve sorumluluk üstlenir.
8) Teknolojik gelişmeleri takip ederek dil ve konuşma terapisi alanında yapılacak olan araştırma ve proje uygulamalarına katılım sağlar.
9) Bireylerin günlük yaşamdaki farklılıklarını, ihtiyaçlarını, bu ihtiyaçların karşılanma yollarını ve günlük aktivitelerini belirleyerek bu doğrultuda yaşam kalitesini artıracak uygulamaları belirler ve düzenlemelerde görev alır.
10) Mesleki performansının gerektirdiği tüm sorumlulukları yerine getirir, dil ve konuşma terapisi alanındaki bilgisini ve kendi uygulamalarını birleştirir, bütünleştirir ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Ara Sınavlar 1 30 30
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 88