DİL VE KONUŞMA TERAPİSİ (İNGİLİZCE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1212002007
Ders İsmi: Clinical Observation III
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
0 6 3 3
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Department Elective
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Merve SAVAŞ
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Stajyer öğrencilere çeşitli yaşlarda ve alanlardaki dil ve konuşma bozukluklarının terapisinde istenen düzeylerde klinik yeterlilik kazandırma bu dersin amacıdır.
Dersin İçeriği: Bu ders, dil, konuşma ve iletişim bozuklukları olan bireylerin değerlendirilmesi ve terapisinde uygulanan klinik süreçler ve mesleki konuları içerir. Dil ve Konuşma Bozukluklarında Terapi çalışan stajyer öğrenciler,
bu mesleği uygulayabilmek için, bu dönem için belirlenen düzeydeki bilgi ve becerileri kazanmalarına imkan veren deneyimler yaşayacaklardır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Stajyer terapist, standardize olan ve olmayan dil değerlendirme araçlarını inceler, tanır, danışman terapist hocasının uygulamalarının gözlemini yapar ve kaydeder. Daha sonra, aldığı vaka için bu araçlar arasından en uygun seçimi yaparak vakaya uygular ve özelliklerini raporlaştırır.
2) Stajyer terapist danışanın gereksinimleri ve işlev düzeyini temel alan, dönem süresine uygun ölçülebilir ve/veya betimlenebilir terapi amaçları geliştirir; gerektiğinde danışman terapist hocası ile işbirliği yapar.
3) Stajyer terapist vaka için seçilen amaçlara ulaştıracak uygun yaklaşımlar / yöntemler ve süreçler öneren planını hazırlar, danışmanından onay alır.
4) Stajyer terapist vakayı bu amaçlara ulaştıracak uygun uyarıcı materyaller seçer, hazırlar ve/veya yapar. Stajyer terapist, terapi seansı süresince danışanın öğrenmesini kolaylaştıracak bir biçimde planlanan aktiviteleri gerektiği gibi sıralar ve uygun bir zamanlama ile sunar, uygular ve özdeğerlendirme raporunu hazırlar.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Klinik Uygulama Değerlendirme ve terapi derslerinin ders notları ve kaynakları ASHA Position Statements, MEB Kazanımları Okuma ödevleri, plan hazırlama ve materyal hazırlama ödevleri verilecektir.
2) Klinik Uygulama Değerlendirme ve terapi derslerinin ders notları ve kaynakları ASHA Position Statements, MEB Kazanımları Okuma ödevleri, plan hazırlama ve materyal hazırlama ödevleri verilecektir.
3) Klinik Uygulama Değerlendirme ve terapi derslerinin ders notları ve kaynakları ASHA Position Statements, MEB Kazanımları Okuma ödevleri, plan hazırlama ve materyal hazırlama ödevleri verilecektir.
4) Klinik Uygulama Değerlendirme ve terapi derslerinin ders notları ve kaynakları ASHA Position Statements, MEB Kazanımları Okuma ödevleri, plan hazırlama ve materyal hazırlama ödevleri verilecektir.
6) Klinik Uygulama Değerlendirme ve terapi derslerinin ders notları ve kaynakları ASHA Position Statements, MEB Kazanımları Okuma ödevleri, plan hazırlama ve materyal hazırlama ödevleri verilecektir.
7) Klinik Uygulama Değerlendirme ve terapi derslerinin ders notları ve kaynakları ASHA Position Statements, MEB Kazanımları Okuma ödevleri, plan hazırlama ve materyal hazırlama ödevleri verilecektir.
8) Ara Sınav Değerlendirme ve terapi derslerinin ders notları ve kaynakları ASHA Position Statements, MEB Kazanımları Okuma ödevleri, plan hazırlama ve materyal hazırlama ödevleri verilecektir.
9) Klinik Uygulama Değerlendirme ve terapi derslerinin ders notları ve kaynakları ASHA Position Statements, MEB Kazanımları Okuma ödevleri, plan hazırlama ve materyal hazırlama ödevleri verilecektir.
10) Klinik Uygulama Değerlendirme ve terapi derslerinin ders notları ve kaynakları ASHA Position Statements, MEB Kazanımları Okuma ödevleri, plan hazırlama ve materyal hazırlama ödevleri verilecektir.
11) Klinik Uygulama Değerlendirme ve terapi derslerinin ders notları ve kaynakları ASHA Position Statements, MEB Kazanımları Okuma ödevleri, plan hazırlama ve materyal hazırlama ödevleri verilecektir.
12) Klinik Uygulama Değerlendirme ve terapi derslerinin ders notları ve kaynakları ASHA Position Statements, MEB Kazanımları Okuma ödevleri, plan hazırlama ve materyal hazırlama ödevleri verilecektir.
13) Klinik Uygulama Değerlendirme ve terapi derslerinin ders notları ve kaynakları ASHA Position Statements, MEB Kazanımları Okuma ödevleri, plan hazırlama ve materyal hazırlama ödevleri verilecektir.
14) Klinik Uygulama Değerlendirme ve terapi derslerinin ders notları ve kaynakları ASHA Position Statements, MEB Kazanımları Okuma ödevleri, plan hazırlama ve materyal hazırlama ödevleri verilecektir.
15) Klinik Uygulama Değerlendirme ve terapi derslerinin ders notları ve kaynakları ASHA Position Statements, MEB Kazanımları Okuma ödevleri, plan hazırlama ve materyal hazırlama ödevleri verilecektir.
16) Final Değerlendirme ve terapi derslerinin ders notları ve kaynakları ASHA Position Statements, MEB Kazanımları Okuma ödevleri, plan hazırlama ve materyal hazırlama ödevleri verilecektir.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Değerlendirme ve terapi derslerinin ders notları ve kaynakları
ASHA Position Statements, MEB Kazanımları
Okuma ödevleri, plan hazırlama ve materyal hazırlama ödevleri verilecektir.
Diğer Kaynaklar: Lecture notes and resources of assessment and therapy courses
ASHA Position Statements, MoNE Achievements
Reading assignments, planning and material preparation assignments will be given.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Dil, konuşma, ses ve yutma bozuklukluklarını değerlendirebilmek için gerekli ekipmanları tanımlar, tanır ve kullanır. Dil ve konuşma bozuklukları için gerekli uygulamaları yapar.
2) Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak gerekli değerlendirmeleri, tanımlamaları ve planlamayı yapar.
3) Bireysel farklılıkları, inançları, örf ve adetleri göz önünde bulundurur ve saygı duyar.
4) Dil ve konuşma terapisi alanında öğrendiği bilgi ve becerileri etik prensipler çerçevesinde uygular, gerekli durumlarda uygulamayı değiştirir ve süreci sonlandırır.
5) Toplumun dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili değişen ve çeşitlenen sağlık ihtiyaçlarına uygun sağlık politikalarının üretilmesine katkı sağlar ve toplum sağlığının korunmasına yönelik girişimlerde bulunur.
6) Dil ve konuşma terapisi alanında hizmetleri etkin ve yeterli biçimde organize eder, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetir, analiz eder ve sorunlar karşısında bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
7) Mesleki ve akademik çalışmaları sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içerisinde çalışır ve sorumluluk üstlenir.
8) Teknolojik gelişmeleri takip ederek dil ve konuşma terapisi alanında yapılacak olan araştırma ve proje uygulamalarına katılım sağlar.
9) Bireylerin günlük yaşamdaki farklılıklarını, ihtiyaçlarını, bu ihtiyaçların karşılanma yollarını ve günlük aktivitelerini belirleyerek bu doğrultuda yaşam kalitesini artıracak uygulamaları belirler ve düzenlemelerde görev alır.
10) Mesleki performansının gerektirdiği tüm sorumlulukları yerine getirir, dil ve konuşma terapisi alanındaki bilgisini ve kendi uygulamalarını birleştirir, bütünleştirir ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Dil, konuşma, ses ve yutma bozuklukluklarını değerlendirebilmek için gerekli ekipmanları tanımlar, tanır ve kullanır. Dil ve konuşma bozuklukları için gerekli uygulamaları yapar.
2) Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak gerekli değerlendirmeleri, tanımlamaları ve planlamayı yapar.
3) Bireysel farklılıkları, inançları, örf ve adetleri göz önünde bulundurur ve saygı duyar.
4) Dil ve konuşma terapisi alanında öğrendiği bilgi ve becerileri etik prensipler çerçevesinde uygular, gerekli durumlarda uygulamayı değiştirir ve süreci sonlandırır.
5) Toplumun dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili değişen ve çeşitlenen sağlık ihtiyaçlarına uygun sağlık politikalarının üretilmesine katkı sağlar ve toplum sağlığının korunmasına yönelik girişimlerde bulunur.
6) Dil ve konuşma terapisi alanında hizmetleri etkin ve yeterli biçimde organize eder, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetir, analiz eder ve sorunlar karşısında bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
7) Mesleki ve akademik çalışmaları sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içerisinde çalışır ve sorumluluk üstlenir.
8) Teknolojik gelişmeleri takip ederek dil ve konuşma terapisi alanında yapılacak olan araştırma ve proje uygulamalarına katılım sağlar.
9) Bireylerin günlük yaşamdaki farklılıklarını, ihtiyaçlarını, bu ihtiyaçların karşılanma yollarını ve günlük aktivitelerini belirleyerek bu doğrultuda yaşam kalitesini artıracak uygulamaları belirler ve düzenlemelerde görev alır.
10) Mesleki performansının gerektirdiği tüm sorumlulukları yerine getirir, dil ve konuşma terapisi alanındaki bilgisini ve kendi uygulamalarını birleştirir, bütünleştirir ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Laboratuvar
Rapor Yazma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 20
Uygulama 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Rapor Teslimi 1 % 20
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 20
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 80
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 20
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Uygulama 14 6 84
Ara Sınavlar 1 5 5
Rapor Teslimi 1 5 5
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 104