DİL VE KONUŞMA TERAPİSİ (İNGİLİZCE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1212002001
Ders İsmi: Individuals with Special Needs
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Department Elective
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Merve SAVAŞ
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. Hüseyin DURU
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, farklı öğrenme güçlüklerinin tanımlanmasına ilişkin literatürü gözden geçirecektir. Özel öğrenme ihtiyacı olan çocuklar için bireyselleştirilmiş müdahale programlarının tasarlanması ve uygulanması da incelenecektir.
Dersin İçeriği: Öğrenme güçlüğünün nedenleri öğrenme güçlüğünün değerlendirilmesi ve teşhisi çocukların öğrenme güçlüğüyle başa çıkmaları için bireyselleştirilmiş öğrenme yöntemleri.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Öğrenme Güçlüğünü Tanımlamak
2) Öğrenme güçlüğünün nedenlerini özetlemek
3) Öğrenme güçlüğünün değerlendirilmesini ve teşhisini tanımlamak
4) Çocukların öğrenme güçlüğü ile başa çıkmaları için bireyselleştirilmiş öğrenme yöntemleri geliştirrmek
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Öğrenme Güçlüğünün Tanımlanması Learning Disabilities, Characteristics Identfcaiton and Teaching Strategies, William Bender, 2016,Öğrenme Güçlüğü İçin Sınıf içi Destek Kitabı, 2018,Özgül Öğrenme Bozukluğu Genişletilmiş Nöropsikometri Bataryası, Sirel Karakaş, Gülsen Erden, Emel Erdoğan Bakar, Elvin Doğutepe Dinçer
2) Öğrenme Güçlüklerinin Tıbbi Yönleri Öğrenme Güçlüğü Olan Bireyler ve Eğitimleri, William Bender, 2016 Öğrenme Güçlüğü İçin Sınıf içi Destek Kitabı, 2018 Özgül Öğrenme Bozukluğu Genişletilmiş Nöropsikometri Bataryası, Sirel Karakaş, Gülsen Erden, Emel Erdoğan Bakar, Elvin Doğutepe Dinçer
3) Öğrenme Güçlüğü olan çocukların kognitif ve linguistik özellikleri Öğrenme Güçlüğü Olan Bireyler ve Eğitimleri, William Bender, 2016 Öğrenme Güçlüğü İçin Sınıf içi Destek Kitabı, 2018 Özgül Öğrenme Bozukluğu Genişletilmiş Nöropsikometri Bataryası, Sirel Karakaş, Gülsen Erden, Emel Erdoğan Bakar, Elvin Doğutepe Dinçer
4) Öğrenme Güçlüğü olan çocukların kişilik ve sosyal özellikleri Öğrenme Güçlüğü Olan Bireyler ve Eğitimleri, William Bender, 2016 Öğrenme Güçlüğü İçin Sınıf içi Destek Kitabı, 2018 Özgül Öğrenme Bozukluğu Genişletilmiş Nöropsikometri Bataryası, Sirel Karakaş, Gülsen Erden, Emel Erdoğan Bakar, Elvin Doğutepe Dinçer
5) Öğrenme Güçlüklerini Değerlendirme Öğrenme Güçlüğü Olan Bireyler ve Eğitimleri, William Bender, 2016 Öğrenme Güçlüğü İçin Sınıf içi Destek Kitabı, 2018 Özgül Öğrenme Bozukluğu Genişletilmiş Nöropsikometri Bataryası, Sirel Karakaş, Gülsen Erden, Emel Erdoğan Bakar, Elvin Doğutepe Dinçer
6) Okuma Güçlüğü olan çocuklar Yazma güçlüğü olan çocuklar Öğrenme Güçlüğü Olan Bireyler ve Eğitimleri, William Bender, 2016 Öğrenme Güçlüğü İçin Sınıf içi Destek Kitabı, 2018 Özgül Öğrenme Bozukluğu Genişletilmiş Nöropsikometri Bataryası, Sirel Karakaş, Gülsen Erden, Emel Erdoğan Bakar, Elvin Doğutepe Dinçer
7) Matematik Güçlüğü olan çocuklar Öğrenme Güçlüğü Olan Bireyler ve Eğitimleri, William Bender, 2016 Öğrenme Güçlüğü İçin Sınıf içi Destek Kitabı, 2018 Özgül Öğrenme Bozukluğu Genişletilmiş Nöropsikometri Bataryası, Sirel Karakaş, Gülsen Erden, Emel Erdoğan Bakar, Elvin Doğutepe Dinçer
8) Ara Sınav Öğrenme Güçlüğü Olan Bireyler ve Eğitimleri, William Bender, 2016 Öğrenme Güçlüğü İçin Sınıf içi Destek Kitabı, 2018 Özgül Öğrenme Bozukluğu Genişletilmiş Nöropsikometri Bataryası, Sirel Karakaş, Gülsen Erden, Emel Erdoğan Bakar, Elvin Doğutepe Dinçer
9) Disleksi için müdahale Öğrenme Güçlüğü Olan Bireyler ve Eğitimleri, William Bender, 2016 Öğrenme Güçlüğü İçin Sınıf içi Destek Kitabı, 2018 Özgül Öğrenme Bozukluğu Genişletilmiş Nöropsikometri Bataryası, Sirel Karakaş, Gülsen Erden, Emel Erdoğan Bakar, Elvin Doğutepe Dinçer
10) Disgrafi için müdahale Öğrenme Güçlüğü Olan Bireyler ve Eğitimleri, William Bender, 2016 Öğrenme Güçlüğü İçin Sınıf içi Destek Kitabı, 2018 Özgül Öğrenme Bozukluğu Genişletilmiş Nöropsikometri Bataryası, Sirel Karakaş, Gülsen Erden, Emel Erdoğan Bakar, Elvin Doğutepe Dinçer
11) Diskalkuli için müdahale Öğrenme Güçlüğü Olan Bireyler ve Eğitimleri, William Bender, 2016 Öğrenme Güçlüğü İçin Sınıf içi Destek Kitabı, 2018 Özgül Öğrenme Bozukluğu Genişletilmiş Nöropsikometri Bataryası, Sirel Karakaş, Gülsen Erden, Emel Erdoğan Bakar, Elvin Doğutepe Dinçer
12) Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Çocuklar için Metakognitif Öğrenme Öğrenme Güçlüğü Olan Bireyler ve Eğitimleri, William Bender, 2016 Öğrenme Güçlüğü İçin Sınıf içi Destek Kitabı, 2018 Özgül Öğrenme Bozukluğu Genişletilmiş Nöropsikometri Bataryası, Sirel Karakaş, Gülsen Erden, Emel Erdoğan Bakar, Elvin Doğutepe Dinçer
13) Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Öğrenme Güçlüğü Olan Bireyler ve Eğitimleri, William Bender, 2016 Öğrenme Güçlüğü İçin Sınıf içi Destek Kitabı, 2018 Özgül Öğrenme Bozukluğu Genişletilmiş Nöropsikometri Bataryası, Sirel Karakaş, Gülsen Erden, Emel Erdoğan Bakar, Elvin Doğutepe Dinçer
14) Öğrenme Güçlüğü olan Yetişkinler Öğrenme Güçlüğü Olan Bireyler ve Eğitimleri, William Bender, 2016 Öğrenme Güçlüğü İçin Sınıf içi Destek Kitabı, 2018 Özgül Öğrenme Bozukluğu Genişletilmiş Nöropsikometri Bataryası, Sirel Karakaş, Gülsen Erden, Emel Erdoğan Bakar, Elvin Doğutepe Dinçer
15) Vaka Çalışmaları Öğrenme Güçlüğü Olan Bireyler ve Eğitimleri, William Bender, 2016 Öğrenme Güçlüğü İçin Sınıf içi Destek Kitabı, 2018 Özgül Öğrenme Bozukluğu Genişletilmiş Nöropsikometri Bataryası, Sirel Karakaş, Gülsen Erden, Emel Erdoğan Bakar, Elvin Doğutepe Dinçer
16) Final Öğrenme Güçlüğü Olan Bireyler ve Eğitimleri, William Bender, 2016 Öğrenme Güçlüğü İçin Sınıf içi Destek Kitabı, 2018 Özgül Öğrenme Bozukluğu Genişletilmiş Nöropsikometri Bataryası, Sirel Karakaş, Gülsen Erden, Emel Erdoğan Bakar, Elvin Doğutepe Dinçer

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Learning Disabilities, Characteristics Identfcaiton and Teaching Strategies, William Bender, 2016,Öğrenme Güçlüğü İçin Sınıf içi Destek Kitabı, 2018,Özgül Öğrenme Bozukluğu
Diğer Kaynaklar: Learning Disabilities, Characteristics Identfcaiton and Teaching Strategies, William Bender, 2016,Öğrenme Güçlüğü İçin Sınıf içi Destek Kitabı, 2018,Özgül Öğrenme Bozukluğu

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Dil, konuşma, ses ve yutma bozuklukluklarını değerlendirebilmek için gerekli ekipmanları tanımlar, tanır ve kullanır. Dil ve konuşma bozuklukları için gerekli uygulamaları yapar.
2) Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak gerekli değerlendirmeleri, tanımlamaları ve planlamayı yapar.
3) Bireysel farklılıkları, inançları, örf ve adetleri göz önünde bulundurur ve saygı duyar.
4) Dil ve konuşma terapisi alanında öğrendiği bilgi ve becerileri etik prensipler çerçevesinde uygular, gerekli durumlarda uygulamayı değiştirir ve süreci sonlandırır.
5) Toplumun dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili değişen ve çeşitlenen sağlık ihtiyaçlarına uygun sağlık politikalarının üretilmesine katkı sağlar ve toplum sağlığının korunmasına yönelik girişimlerde bulunur.
6) Dil ve konuşma terapisi alanında hizmetleri etkin ve yeterli biçimde organize eder, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetir, analiz eder ve sorunlar karşısında bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
7) Mesleki ve akademik çalışmaları sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içerisinde çalışır ve sorumluluk üstlenir.
8) Teknolojik gelişmeleri takip ederek dil ve konuşma terapisi alanında yapılacak olan araştırma ve proje uygulamalarına katılım sağlar.
9) Bireylerin günlük yaşamdaki farklılıklarını, ihtiyaçlarını, bu ihtiyaçların karşılanma yollarını ve günlük aktivitelerini belirleyerek bu doğrultuda yaşam kalitesini artıracak uygulamaları belirler ve düzenlemelerde görev alır.
10) Mesleki performansının gerektirdiği tüm sorumlulukları yerine getirir, dil ve konuşma terapisi alanındaki bilgisini ve kendi uygulamalarını birleştirir, bütünleştirir ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Dil, konuşma, ses ve yutma bozuklukluklarını değerlendirebilmek için gerekli ekipmanları tanımlar, tanır ve kullanır. Dil ve konuşma bozuklukları için gerekli uygulamaları yapar.
2) Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak gerekli değerlendirmeleri, tanımlamaları ve planlamayı yapar.
3) Bireysel farklılıkları, inançları, örf ve adetleri göz önünde bulundurur ve saygı duyar.
4) Dil ve konuşma terapisi alanında öğrendiği bilgi ve becerileri etik prensipler çerçevesinde uygular, gerekli durumlarda uygulamayı değiştirir ve süreci sonlandırır.
5) Toplumun dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili değişen ve çeşitlenen sağlık ihtiyaçlarına uygun sağlık politikalarının üretilmesine katkı sağlar ve toplum sağlığının korunmasına yönelik girişimlerde bulunur.
6) Dil ve konuşma terapisi alanında hizmetleri etkin ve yeterli biçimde organize eder, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetir, analiz eder ve sorunlar karşısında bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
7) Mesleki ve akademik çalışmaları sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içerisinde çalışır ve sorumluluk üstlenir.
8) Teknolojik gelişmeleri takip ederek dil ve konuşma terapisi alanında yapılacak olan araştırma ve proje uygulamalarına katılım sağlar.
9) Bireylerin günlük yaşamdaki farklılıklarını, ihtiyaçlarını, bu ihtiyaçların karşılanma yollarını ve günlük aktivitelerini belirleyerek bu doğrultuda yaşam kalitesini artıracak uygulamaları belirler ve düzenlemelerde görev alır.
10) Mesleki performansının gerektirdiği tüm sorumlulukları yerine getirir, dil ve konuşma terapisi alanındaki bilgisini ve kendi uygulamalarını birleştirir, bütünleştirir ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Okuma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Ara Sınavlar 1 30 30
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 88