DİL VE KONUŞMA TERAPİSİ (İNGİLİZCE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1212321004
Ders İsmi: Neurogenic Acquired Language Disorders: Assessment and Therapy
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu: 1212311001 - Neurogenic Acquired Language Disorders
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Merve SAVAŞ
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Nörojenik edinilmiş dil bozukluklarını değerlendirmek, uygun terapötik müdahelelerde bulunmak için gerekli olan teorik ve uygulama bilgisini edinmek.
Dersin İçeriği: Serebrovasküler olaya bağlı gelişen afaziler, Travmatik Beyin Hasarı sonucu oluşan afaziler, sağ beyin hasarı sonrası oluşan dil bozuklukları, eşlik eden motor konuşma bozuklukları, progresif afazi, alzeimer ve demansta görülen dil bozukluklarının değerlendirilmesinde kullanılan değerlendirme araçları ve yöntemlerin öğrenilmesi, terapi müdahale yaklaşımlarının öğrenilmesi.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Dilin nöroanatomisini ve nörofizyolojisini bilir.
2) Afazi tiplerini bilir ve tanımlar.
3) Afaziye eşlik eden motor konuşma bozukluklarını tanımlar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Afazi ve diğer nörojenik edinilmiş dil ve konuşma bozukluklarını değerlendirmede kullanılan araçları bilir ve uygun müdahale yaklaşımlarını tanımlar.
2) Sağ hemisfer hasarı sonucu oluşan dil özelliklerini tanımlar, değerlendirmede kullanılan araçları bilir ve uygun müdahale yöntemlerini bilir.
3) Progresif afaziler, demans ve alzeimerda dil özelliklerini bilir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dilin nöroanatomisi ve nörofizyolojisi 1. Brookshire, R. H., & McNeil, M. R. (2014). Introduction to neurogenic communication disorders. Elsevier Health Sciences. 2. Coppens, P. (2016). Aphasia and related neurogenic communication disorders. Jones & Bartlett Publishers.
2) Dilin nöroanatomisi ve nörofizyolojisi 1. Brookshire, R. H., & McNeil, M. R. (2014). Introduction to neurogenic communication disorders. Elsevier Health Sciences. 2. Coppens, P. (2016). Aphasia and related neurogenic communication disorders. Jones & Bartlett Publishers.
3) Nörojenik edinilmiş dil bozukluklarının nedenleri 1. Brookshire, R. H., & McNeil, M. R. (2014). Introduction to neurogenic communication disorders. Elsevier Health Sciences. 2. Coppens, P. (2016). Aphasia and related neurogenic communication disorders. Jones & Bartlett Publishers.
4) Nörojenik edinilmiş dil bozukluklarının değerlendirilmesi 1. Brookshire, R. H., & McNeil, M. R. (2014). Introduction to neurogenic communication disorders. Elsevier Health Sciences. 2. Coppens, P. (2016). Aphasia and related neurogenic communication disorders. Jones & Bartlett Publishers.
5) Değerlendirmede kullanılan araçlar 1. Brookshire, R. H., & McNeil, M. R. (2014). Introduction to neurogenic communication disorders. Elsevier Health Sciences. 2. Coppens, P. (2016). Aphasia and related neurogenic communication disorders. Jones & Bartlett Publishers.
6) Sağ hemisfer hasarı 1. Brookshire, R. H., & McNeil, M. R. (2014). Introduction to neurogenic communication disorders. Elsevier Health Sciences. 2. Coppens, P. (2016). Aphasia and related neurogenic communication disorders. Jones & Bartlett Publishers.
7) Travmatik Beyin Hasarı 1. Brookshire, R. H., & McNeil, M. R. (2014). Introduction to neurogenic communication disorders. Elsevier Health Sciences. 2. Coppens, P. (2016). Aphasia and related neurogenic communication disorders. Jones & Bartlett Publishers.
8) Ara Sınav 1. Brookshire, R. H., & McNeil, M. R. (2014). Introduction to neurogenic communication disorders. Elsevier Health Sciences. 2. Coppens, P. (2016). Aphasia and related neurogenic communication disorders. Jones & Bartlett Publishers.
9) Motor Konuşma Bozuklukları 1. Brookshire, R. H., & McNeil, M. R. (2014). Introduction to neurogenic communication disorders. Elsevier Health Sciences. 2. Coppens, P. (2016). Aphasia and related neurogenic communication disorders. Jones & Bartlett Publishers.
10) Primer Progresif Afazi 1. Brookshire, R. H., & McNeil, M. R. (2014). Introduction to neurogenic communication disorders. Elsevier Health Sciences. 2. Coppens, P. (2016). Aphasia and related neurogenic communication disorders. Jones & Bartlett Publishers.
11) Alzeimer ve Demans 1. Brookshire, R. H., & McNeil, M. R. (2014). Introduction to neurogenic communication disorders. Elsevier Health Sciences. 2. Coppens, P. (2016). Aphasia and related neurogenic communication disorders. Jones & Bartlett Publishers.
12) Nörojenik edinilmiş dil bozukluklarında kullanılan müdahale yaklaşımları 1. Brookshire, R. H., & McNeil, M. R. (2014). Introduction to neurogenic communication disorders. Elsevier Health Sciences. 2. Coppens, P. (2016). Aphasia and related neurogenic communication disorders. Jones & Bartlett Publishers.
13) Afazi terapisinde kullanılan müdahale yaklaşımları 1. Brookshire, R. H., & McNeil, M. R. (2014). Introduction to neurogenic communication disorders. Elsevier Health Sciences. 2. Coppens, P. (2016). Aphasia and related neurogenic communication disorders. Jones & Bartlett Publishers.
14) Afazi terapisinde kullanılan müdahale yaklaşımları 1. Brookshire, R. H., & McNeil, M. R. (2014). Introduction to neurogenic communication disorders. Elsevier Health Sciences. 2. Coppens, P. (2016). Aphasia and related neurogenic communication disorders. Jones & Bartlett Publishers.
15) Afazi ve yaşam kalitesi 1. Brookshire, R. H., & McNeil, M. R. (2014). Introduction to neurogenic communication disorders. Elsevier Health Sciences. 2. Coppens, P. (2016). Aphasia and related neurogenic communication disorders. Jones & Bartlett Publishers.
16) Final Sınavı 1. Brookshire, R. H., & McNeil, M. R. (2014). Introduction to neurogenic communication disorders. Elsevier Health Sciences. 2. Coppens, P. (2016). Aphasia and related neurogenic communication disorders. Jones & Bartlett Publishers.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Brookshire, R. H., & McNeil, M. R. (2014). Introduction to neurogenic communication disorders. Elsevier Health Sciences.
2. Coppens, P. (2016). Aphasia and related neurogenic communication disorders. Jones & Bartlett Publishers.
Diğer Kaynaklar: 1. Brookshire, R. H., & McNeil, M. R. (2014). Introduction to neurogenic communication disorders. Elsevier Health Sciences.
2. Coppens, P. (2016). Aphasia and related neurogenic communication disorders. Jones & Bartlett Publishers.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Dil, konuşma, ses ve yutma bozuklukluklarını değerlendirebilmek için gerekli ekipmanları tanımlar, tanır ve kullanır. Dil ve konuşma bozuklukları için gerekli uygulamaları yapar.
2) Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak gerekli değerlendirmeleri, tanımlamaları ve planlamayı yapar.
3) Bireysel farklılıkları, inançları, örf ve adetleri göz önünde bulundurur ve saygı duyar.
4) Dil ve konuşma terapisi alanında öğrendiği bilgi ve becerileri etik prensipler çerçevesinde uygular, gerekli durumlarda uygulamayı değiştirir ve süreci sonlandırır.
5) Toplumun dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili değişen ve çeşitlenen sağlık ihtiyaçlarına uygun sağlık politikalarının üretilmesine katkı sağlar ve toplum sağlığının korunmasına yönelik girişimlerde bulunur.
6) Dil ve konuşma terapisi alanında hizmetleri etkin ve yeterli biçimde organize eder, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetir, analiz eder ve sorunlar karşısında bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
7) Mesleki ve akademik çalışmaları sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içerisinde çalışır ve sorumluluk üstlenir.
8) Teknolojik gelişmeleri takip ederek dil ve konuşma terapisi alanında yapılacak olan araştırma ve proje uygulamalarına katılım sağlar.
9) Bireylerin günlük yaşamdaki farklılıklarını, ihtiyaçlarını, bu ihtiyaçların karşılanma yollarını ve günlük aktivitelerini belirleyerek bu doğrultuda yaşam kalitesini artıracak uygulamaları belirler ve düzenlemelerde görev alır.
10) Mesleki performansının gerektirdiği tüm sorumlulukları yerine getirir, dil ve konuşma terapisi alanındaki bilgisini ve kendi uygulamalarını birleştirir, bütünleştirir ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Dil, konuşma, ses ve yutma bozuklukluklarını değerlendirebilmek için gerekli ekipmanları tanımlar, tanır ve kullanır. Dil ve konuşma bozuklukları için gerekli uygulamaları yapar. 5
2) Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak gerekli değerlendirmeleri, tanımlamaları ve planlamayı yapar. 5
3) Bireysel farklılıkları, inançları, örf ve adetleri göz önünde bulundurur ve saygı duyar. 5
4) Dil ve konuşma terapisi alanında öğrendiği bilgi ve becerileri etik prensipler çerçevesinde uygular, gerekli durumlarda uygulamayı değiştirir ve süreci sonlandırır. 5
5) Toplumun dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili değişen ve çeşitlenen sağlık ihtiyaçlarına uygun sağlık politikalarının üretilmesine katkı sağlar ve toplum sağlığının korunmasına yönelik girişimlerde bulunur. 5
6) Dil ve konuşma terapisi alanında hizmetleri etkin ve yeterli biçimde organize eder, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetir, analiz eder ve sorunlar karşısında bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. 5
7) Mesleki ve akademik çalışmaları sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içerisinde çalışır ve sorumluluk üstlenir. 5
8) Teknolojik gelişmeleri takip ederek dil ve konuşma terapisi alanında yapılacak olan araştırma ve proje uygulamalarına katılım sağlar. 5
9) Bireylerin günlük yaşamdaki farklılıklarını, ihtiyaçlarını, bu ihtiyaçların karşılanma yollarını ve günlük aktivitelerini belirleyerek bu doğrultuda yaşam kalitesini artıracak uygulamaları belirler ve düzenlemelerde görev alır. 5
10) Mesleki performansının gerektirdiği tüm sorumlulukları yerine getirir, dil ve konuşma terapisi alanındaki bilgisini ve kendi uygulamalarını birleştirir, bütünleştirir ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Anlatım
Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Akran Değerlendirmesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 16 % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 28
Ara Sınavlar 1 20
Final 1 20
Toplam İş Yükü 96