DİL VE KONUŞMA TERAPİSİ (İNGİLİZCE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1212311013
Ders İsmi: Introduction to Swallowing Disorders
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Merve SAVAŞ
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Her öğrenci için bu dersin amacı;
Yutma bozukluklarını tanımak.
Dersin İçeriği: Yutmanın anatomisi ve fizyolojisi, çiğneme ve yutmanın nöroanatomisi ve nörofizyolojisi, etyolojisi, aşamaları ve bunlarla birlikte tedavi ve değerlendirmesi.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Yutmanın anatomisi ve fizyolojisini öğrenir.
2) Çiğneme ve yutmanın nöroanatomisi ve nörofizyolojisini açıklar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Yutma bozuklukları ile ilişkili olabilecek etyolojiyi ayırt eder.
2) Yutma aşamalarına göre değerlendirme yapabilir.
3) Uygun tedaviyi planlayabilir
4) Yatak başı değerlendirme yapabilir.
5) Yaşa ve patolojiye uygun instrümental yaklaşımları kullanarak değerlendirme yapabilir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Yutma bozukluklarının tanımı, prevelansı ve ekip çalışması DYSPHAGIA; Clinical Management in Adults and Children. Michael E. Groher, PHD, FASHA, Michael A. Crary, PHD, FASHA, Elsevier.
2) Normal yutmanın anatomi ve fizyoloji DYSPHAGIA; Clinical Management in Adults and Children. Michael E. Groher, PHD, FASHA, Michael A. Crary, PHD, FASHA, Elsevier.
3) Yutmayı etkileyen medikal durumlar DYSPHAGIA; Clinical Management in Adults and Children. Michael E. Groher, PHD, FASHA, Michael A. Crary, PHD, FASHA, Elsevier.
4) Çocuklarda yutma bozukluğu DYSPHAGIA; Clinical Management in Adults and Children. Michael E. Groher, PHD, FASHA, Michael A. Crary, PHD, FASHA, Elsevier.
5) Yetişkinlerde ve yaşlılarda yutma bozuklukları DYSPHAGIA; Clinical Management in Adults and Children. Michael E. Groher, PHD, FASHA, Michael A. Crary, PHD, FASHA, Elsevier.
6) Klinik değerlendirme DYSPHAGIA; Clinical Management in Adults and Children. Michael E. Groher, PHD, FASHA, Michael A. Crary, PHD, FASHA, Elsevier.
7) Servikal oskültasyon, DYSPHAGIA; Clinical Management in Adults and Children. Michael E. Groher, PHD, FASHA, Michael A. Crary, PHD, FASHA, Elsevier.
8) Ara sınav DYSPHAGIA; Clinical Management in Adults and Children. Michael E. Groher, PHD, FASHA, Michael A. Crary, PHD, FASHA, Elsevier.
9) Fiberoptik endoskopik yutma değerlendirmesi, DYSPHAGIA; Clinical Management in Adults and Children. Michael E. Groher, PHD, FASHA, Michael A. Crary, PHD, FASHA, Elsevier.
10) Ultrason DYSPHAGIA; Clinical Management in Adults and Children. Michael E. Groher, PHD, FASHA, Michael A. Crary, PHD, FASHA, Elsevier.
11) Videofloroskopi DYSPHAGIA; Clinical Management in Adults and Children. Michael E. Groher, PHD, FASHA, Michael A. Crary, PHD, FASHA, Elsevier.
12) Tedavi yaklaşımları DYSPHAGIA; Clinical Management in Adults and Children. Michael E. Groher, PHD, FASHA, Michael A. Crary, PHD, FASHA, Elsevier.
13) Zor vakalar, vaka incelemeleri DYSPHAGIA; Clinical Management in Adults and Children. Michael E. Groher, PHD, FASHA, Michael A. Crary, PHD, FASHA, Elsevier.
14) Rapor yazma, kısa ve uzun dönem tedavi amaçlar DYSPHAGIA; Clinical Management in Adults and Children. Michael E. Groher, PHD, FASHA, Michael A. Crary, PHD, FASHA, Elsevier.
15) Olgu Sunumu DYSPHAGIA; Clinical Management in Adults and Children. Michael E. Groher, PHD, FASHA, Michael A. Crary, PHD, FASHA, Elsevier.
16) Final Sınavı DYSPHAGIA; Clinical Management in Adults and Children. Michael E. Groher, PHD, FASHA, Michael A. Crary, PHD, FASHA, Elsevier.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: DYSPHAGIA; Clinical Management in Adults and Children. Michael E. Groher, PHD, FASHA, Michael A. Crary, PHD, FASHA, Elsevier.
Diğer Kaynaklar: DYSPHAGIA; Clinical Management in Adults and Children. Michael E. Groher, PHD, FASHA, Michael A. Crary, PHD, FASHA, Elsevier.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

Program Kazanımları
1) Dil, konuşma, ses ve yutma bozuklukluklarını değerlendirebilmek için gerekli ekipmanları tanımlar, tanır ve kullanır. Dil ve konuşma bozuklukları için gerekli uygulamaları yapar.
2) Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak gerekli değerlendirmeleri, tanımlamaları ve planlamayı yapar.
3) Bireysel farklılıkları, inançları, örf ve adetleri göz önünde bulundurur ve saygı duyar.
4) Dil ve konuşma terapisi alanında öğrendiği bilgi ve becerileri etik prensipler çerçevesinde uygular, gerekli durumlarda uygulamayı değiştirir ve süreci sonlandırır.
5) Toplumun dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili değişen ve çeşitlenen sağlık ihtiyaçlarına uygun sağlık politikalarının üretilmesine katkı sağlar ve toplum sağlığının korunmasına yönelik girişimlerde bulunur.
6) Dil ve konuşma terapisi alanında hizmetleri etkin ve yeterli biçimde organize eder, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetir, analiz eder ve sorunlar karşısında bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
7) Mesleki ve akademik çalışmaları sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içerisinde çalışır ve sorumluluk üstlenir.
8) Teknolojik gelişmeleri takip ederek dil ve konuşma terapisi alanında yapılacak olan araştırma ve proje uygulamalarına katılım sağlar.
9) Bireylerin günlük yaşamdaki farklılıklarını, ihtiyaçlarını, bu ihtiyaçların karşılanma yollarını ve günlük aktivitelerini belirleyerek bu doğrultuda yaşam kalitesini artıracak uygulamaları belirler ve düzenlemelerde görev alır.
10) Mesleki performansının gerektirdiği tüm sorumlulukları yerine getirir, dil ve konuşma terapisi alanındaki bilgisini ve kendi uygulamalarını birleştirir, bütünleştirir ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Dil, konuşma, ses ve yutma bozuklukluklarını değerlendirebilmek için gerekli ekipmanları tanımlar, tanır ve kullanır. Dil ve konuşma bozuklukları için gerekli uygulamaları yapar. 5
2) Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak gerekli değerlendirmeleri, tanımlamaları ve planlamayı yapar. 5
3) Bireysel farklılıkları, inançları, örf ve adetleri göz önünde bulundurur ve saygı duyar. 5
4) Dil ve konuşma terapisi alanında öğrendiği bilgi ve becerileri etik prensipler çerçevesinde uygular, gerekli durumlarda uygulamayı değiştirir ve süreci sonlandırır. 5
5) Toplumun dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili değişen ve çeşitlenen sağlık ihtiyaçlarına uygun sağlık politikalarının üretilmesine katkı sağlar ve toplum sağlığının korunmasına yönelik girişimlerde bulunur. 5
6) Dil ve konuşma terapisi alanında hizmetleri etkin ve yeterli biçimde organize eder, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetir, analiz eder ve sorunlar karşısında bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. 5
7) Mesleki ve akademik çalışmaları sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içerisinde çalışır ve sorumluluk üstlenir. 5
8) Teknolojik gelişmeleri takip ederek dil ve konuşma terapisi alanında yapılacak olan araştırma ve proje uygulamalarına katılım sağlar. 5
9) Bireylerin günlük yaşamdaki farklılıklarını, ihtiyaçlarını, bu ihtiyaçların karşılanma yollarını ve günlük aktivitelerini belirleyerek bu doğrultuda yaşam kalitesini artıracak uygulamaları belirler ve düzenlemelerde görev alır. 5
10) Mesleki performansının gerektirdiği tüm sorumlulukları yerine getirir, dil ve konuşma terapisi alanındaki bilgisini ve kendi uygulamalarını birleştirir, bütünleştirir ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Akran Değerlendirmesi
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Akran Değerlendirmesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Ara Sınavlar 1 30 30
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 116