DİL VE KONUŞMA TERAPİSİ (İNGİLİZCE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1212311009
Ders İsmi: Motor Speech Disorders: Dysarthria and Apraxia
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Merve SAVAŞ
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: "Her öğrenci için bu dersin amacı; Apraksi ve dizartri hastalığını tanır ve değerlendirir.
Dersin İçeriği: Motor konuşma bozukluklarının tanımı, sınıflandırılması, nörolojik temelleri; erişkinlerde ve çocuklarda dizartrinin sınıflandırması, değerlendirme yöntemleri ve terapisi; erişkinlerde ve çocukluklarda konuşma apraksisi, değerlendirilmesi ve terapisi; motor konuşma bozukluklarında ayırıcı tanıyı içerir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Konuşma apraksisi ve dizartride değerlendirmenin temel prensiplerini bilir.
2) Konuşma apraksisi ve dizartride temel konuşma terapisi yaklaşımlarını bilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Konuşma apraksisi ve dizartride değerlendirme ve tedavi aşamalarında etik ve profesyonel süreçleri tanımlar.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Motor konuşma bozuklukları; konuşma apraksisi ve dizarti ile ilgili temel kavramları bilir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Motor konuşma bozuklukları ile ilgili temel kavramlar 1)Torun, Ş. (2014) Beyin ve Dil İşlevsel Anatomi. İzlenim Sanat Yayınevi. İstanbul 2)Caruso, A.J. & Strand, E.A. (1999) Clinical Management of Motor Speech Disoders in Children. Thieme. ABD 3)Duffy, J. R. (2013) Motor Speech Disorders Substrates, Differential Diagnosis, and Management. 3. Basım. Elsevier. ABD 4)Workinger, M. S. (2005).Cerebral Palsy Resource Guide for Speech-Language Pathologists. Delmar Cengage Learning. ABD
2) Motor konuşmanın nörolojisi 1)Torun, Ş. (2014) Beyin ve Dil İşlevsel Anatomi. İzlenim Sanat Yayınevi. İstanbul 2)Caruso, A.J. & Strand, E.A. (1999) Clinical Management of Motor Speech Disoders in Children. Thieme. ABD 3)Duffy, J. R. (2013) Motor Speech Disorders Substrates, Differential Diagnosis, and Management. 3. Basım. Elsevier. ABD 4)Workinger, M. S. (2005).Cerebral Palsy Resource Guide for Speech-Language Pathologists. Delmar Cengage Learning. ABD
3) Duyusal beceriler ve özellikleri 1)Torun, Ş. (2014) Beyin ve Dil İşlevsel Anatomi. İzlenim Sanat Yayınevi. İstanbul 2)Caruso, A.J. & Strand, E.A. (1999) Clinical Management of Motor Speech Disoders in Children. Thieme. ABD 3)Duffy, J. R. (2013) Motor Speech Disorders Substrates, Differential Diagnosis, and Management. 3. Basım. Elsevier. ABD 4)Workinger, M. S. (2005).Cerebral Palsy Resource Guide for Speech-Language Pathologists. Delmar Cengage Learning. ABD
4) Dizartri Türleri – Flaksid, Spastik D. 1)Torun, Ş. (2014) Beyin ve Dil İşlevsel Anatomi. İzlenim Sanat Yayınevi. İstanbul 2)Caruso, A.J. & Strand, E.A. (1999) Clinical Management of Motor Speech Disoders in Children. Thieme. ABD 3)Duffy, J. R. (2013) Motor Speech Disorders Substrates, Differential Diagnosis, and Management. 3. Basım. Elsevier. ABD 4)Workinger, M. S. (2005).Cerebral Palsy Resource Guide for Speech-Language Pathologists. Delmar Cengage Learning. ABD
5) Dizartri Türleri – Ataksik, Hipokinetik D. 1)Torun, Ş. (2014) Beyin ve Dil İşlevsel Anatomi. İzlenim Sanat Yayınevi. İstanbul 2)Caruso, A.J. & Strand, E.A. (1999) Clinical Management of Motor Speech Disoders in Children. Thieme. ABD 3)Duffy, J. R. (2013) Motor Speech Disorders Substrates, Differential Diagnosis, and Management. 3. Basım. Elsevier. ABD 4)Workinger, M. S. (2005).Cerebral Palsy Resource Guide for Speech-Language Pathologists. Delmar Cengage Learning. ABD
6) Dizartri Türleri – Hiperkinetik, Tek Taraflı Üst Motor Nöron D. 1)Torun, Ş. (2014) Beyin ve Dil İşlevsel Anatomi. İzlenim Sanat Yayınevi. İstanbul 2)Caruso, A.J. & Strand, E.A. (1999) Clinical Management of Motor Speech Disoders in Children. Thieme. ABD 3)Duffy, J. R. (2013) Motor Speech Disorders Substrates, Differential Diagnosis, and Management. 3. Basım. Elsevier. ABD 4)Workinger, M. S. (2005).Cerebral Palsy Resource Guide for Speech-Language Pathologists. Delmar Cengage Learning. ABD
7) Konuşma Apraksisi – Gelişimsel ve Edinilmiş 1)Torun, Ş. (2014) Beyin ve Dil İşlevsel Anatomi. İzlenim Sanat Yayınevi. İstanbul 2)Caruso, A.J. & Strand, E.A. (1999) Clinical Management of Motor Speech Disoders in Children. Thieme. ABD 3)Duffy, J. R. (2013) Motor Speech Disorders Substrates, Differential Diagnosis, and Management. 3. Basım. Elsevier. ABD 4)Workinger, M. S. (2005).Cerebral Palsy Resource Guide for Speech-Language Pathologists. Delmar Cengage Learning. ABD
8) Ara Sınavlar
9) Serebral Palsi 1)Torun, Ş. (2014) Beyin ve Dil İşlevsel Anatomi. İzlenim Sanat Yayınevi. İstanbul 2)Caruso, A.J. & Strand, E.A. (1999) Clinical Management of Motor Speech Disoders in Children. Thieme. ABD 3)Duffy, J. R. (2013) Motor Speech Disorders Substrates, Differential Diagnosis, and Management. 3. Basım. Elsevier. ABD 4)Workinger, M. S. (2005).Cerebral Palsy Resource Guide for Speech-Language Pathologists. Delmar Cengage Learning. ABD
10) Motor konuşma bozukluklarında değerlendirme 1)Torun, Ş. (2014) Beyin ve Dil İşlevsel Anatomi. İzlenim Sanat Yayınevi. İstanbul 2)Caruso, A.J. & Strand, E.A. (1999) Clinical Management of Motor Speech Disoders in Children. Thieme. ABD 3)Duffy, J. R. (2013) Motor Speech Disorders Substrates, Differential Diagnosis, and Management. 3. Basım. Elsevier. ABD 4)Workinger, M. S. (2005).Cerebral Palsy Resource Guide for Speech-Language Pathologists. Delmar Cengage Learning. ABD
11) Motor konuşma bozukluklarında değerlendirme 1)Torun, Ş. (2014) Beyin ve Dil İşlevsel Anatomi. İzlenim Sanat Yayınevi. İstanbul 2)Caruso, A.J. & Strand, E.A. (1999) Clinical Management of Motor Speech Disoders in Children. Thieme. ABD 3)Duffy, J. R. (2013) Motor Speech Disorders Substrates, Differential Diagnosis, and Management. 3. Basım. Elsevier. ABD 4)Workinger, M. S. (2005).Cerebral Palsy Resource Guide for Speech-Language Pathologists. Delmar Cengage Learning. ABD
12) Motor konuşma bozukluklarında Terapi Yöntemleri (Geleneksel Yöntemler) 1)Torun, Ş. (2014) Beyin ve Dil İşlevsel Anatomi. İzlenim Sanat Yayınevi. İstanbul 2)Caruso, A.J. & Strand, E.A. (1999) Clinical Management of Motor Speech Disoders in Children. Thieme. ABD 3)Duffy, J. R. (2013) Motor Speech Disorders Substrates, Differential Diagnosis, and Management. 3. Basım. Elsevier. ABD 4)Workinger, M. S. (2005).Cerebral Palsy Resource Guide for Speech-Language Pathologists. Delmar Cengage Learning. ABD
13) Dizartride Kullanılan Terapi Yöntemleri 1)Torun, Ş. (2014) Beyin ve Dil İşlevsel Anatomi. İzlenim Sanat Yayınevi. İstanbul 2)Caruso, A.J. & Strand, E.A. (1999) Clinical Management of Motor Speech Disoders in Children. Thieme. ABD 3)Duffy, J. R. (2013) Motor Speech Disorders Substrates, Differential Diagnosis, and Management. 3. Basım. Elsevier. ABD 4)Workinger, M. S. (2005).Cerebral Palsy Resource Guide for Speech-Language Pathologists. Delmar Cengage Learning. ABD
14) Aprakside Kullanılan Terapi Yöntemleri 1)Torun, Ş. (2014) Beyin ve Dil İşlevsel Anatomi. İzlenim Sanat Yayınevi. İstanbul 2)Caruso, A.J. & Strand, E.A. (1999) Clinical Management of Motor Speech Disoders in Children. Thieme. ABD 3)Duffy, J. R. (2013) Motor Speech Disorders Substrates, Differential Diagnosis, and Management. 3. Basım. Elsevier. ABD 4)Workinger, M. S. (2005).Cerebral Palsy Resource Guide for Speech-Language Pathologists. Delmar Cengage Learning. ABD
15) Aprakside Kullanılan Terapi Yöntemleri 1)Torun, Ş. (2014) Beyin ve Dil İşlevsel Anatomi. İzlenim Sanat Yayınevi. İstanbul 2)Caruso, A.J. & Strand, E.A. (1999) Clinical Management of Motor Speech Disoders in Children. Thieme. ABD 3)Duffy, J. R. (2013) Motor Speech Disorders Substrates, Differential Diagnosis, and Management. 3. Basım. Elsevier. ABD 4)Workinger, M. S. (2005).Cerebral Palsy Resource Guide for Speech-Language Pathologists. Delmar Cengage Learning. ABD
16) Finaller

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1)Torun, Ş. (2014) Beyin ve Dil İşlevsel Anatomi. İzlenim Sanat Yayınevi. İstanbul
2)Caruso, A.J. & Strand, E.A. (1999) Clinical Management of Motor Speech Disoders in Children. Thieme. ABD
3)Duffy, J. R. (2013) Motor Speech Disorders Substrates, Differential Diagnosis, and Management. 3. Basım. Elsevier. ABD
4)Workinger, M. S. (2005).Cerebral Palsy Resource Guide for Speech-Language Pathologists. Delmar Cengage Learning. ABD
Diğer Kaynaklar: 1)Torun, Ş. (2014) Beyin ve Dil İşlevsel Anatomi. İzlenim Sanat Yayınevi. İstanbul
2)Caruso, A.J. & Strand, E.A. (1999) Clinical Management of Motor Speech Disoders in Children. Thieme. ABD
3)Duffy, J. R. (2013) Motor Speech Disorders Substrates, Differential Diagnosis, and Management. 3. Basım. Elsevier. ABD
4)Workinger, M. S. (2005).Cerebral Palsy Resource Guide for Speech-Language Pathologists. Delmar Cengage Learning. ABD

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Dil, konuşma, ses ve yutma bozuklukluklarını değerlendirebilmek için gerekli ekipmanları tanımlar, tanır ve kullanır. Dil ve konuşma bozuklukları için gerekli uygulamaları yapar.
2) Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak gerekli değerlendirmeleri, tanımlamaları ve planlamayı yapar.
3) Bireysel farklılıkları, inançları, örf ve adetleri göz önünde bulundurur ve saygı duyar.
4) Dil ve konuşma terapisi alanında öğrendiği bilgi ve becerileri etik prensipler çerçevesinde uygular, gerekli durumlarda uygulamayı değiştirir ve süreci sonlandırır.
5) Toplumun dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili değişen ve çeşitlenen sağlık ihtiyaçlarına uygun sağlık politikalarının üretilmesine katkı sağlar ve toplum sağlığının korunmasına yönelik girişimlerde bulunur.
6) Dil ve konuşma terapisi alanında hizmetleri etkin ve yeterli biçimde organize eder, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetir, analiz eder ve sorunlar karşısında bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
7) Mesleki ve akademik çalışmaları sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içerisinde çalışır ve sorumluluk üstlenir.
8) Teknolojik gelişmeleri takip ederek dil ve konuşma terapisi alanında yapılacak olan araştırma ve proje uygulamalarına katılım sağlar.
9) Bireylerin günlük yaşamdaki farklılıklarını, ihtiyaçlarını, bu ihtiyaçların karşılanma yollarını ve günlük aktivitelerini belirleyerek bu doğrultuda yaşam kalitesini artıracak uygulamaları belirler ve düzenlemelerde görev alır.
10) Mesleki performansının gerektirdiği tüm sorumlulukları yerine getirir, dil ve konuşma terapisi alanındaki bilgisini ve kendi uygulamalarını birleştirir, bütünleştirir ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Dil, konuşma, ses ve yutma bozuklukluklarını değerlendirebilmek için gerekli ekipmanları tanımlar, tanır ve kullanır. Dil ve konuşma bozuklukları için gerekli uygulamaları yapar. 5
2) Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak gerekli değerlendirmeleri, tanımlamaları ve planlamayı yapar. 5
3) Bireysel farklılıkları, inançları, örf ve adetleri göz önünde bulundurur ve saygı duyar. 5
4) Dil ve konuşma terapisi alanında öğrendiği bilgi ve becerileri etik prensipler çerçevesinde uygular, gerekli durumlarda uygulamayı değiştirir ve süreci sonlandırır. 5
5) Toplumun dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili değişen ve çeşitlenen sağlık ihtiyaçlarına uygun sağlık politikalarının üretilmesine katkı sağlar ve toplum sağlığının korunmasına yönelik girişimlerde bulunur. 5
6) Dil ve konuşma terapisi alanında hizmetleri etkin ve yeterli biçimde organize eder, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetir, analiz eder ve sorunlar karşısında bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. 5
7) Mesleki ve akademik çalışmaları sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içerisinde çalışır ve sorumluluk üstlenir. 5
8) Teknolojik gelişmeleri takip ederek dil ve konuşma terapisi alanında yapılacak olan araştırma ve proje uygulamalarına katılım sağlar. 5
9) Bireylerin günlük yaşamdaki farklılıklarını, ihtiyaçlarını, bu ihtiyaçların karşılanma yollarını ve günlük aktivitelerini belirleyerek bu doğrultuda yaşam kalitesini artıracak uygulamaları belirler ve düzenlemelerde görev alır. 5
10) Mesleki performansının gerektirdiği tüm sorumlulukları yerine getirir, dil ve konuşma terapisi alanındaki bilgisini ve kendi uygulamalarını birleştirir, bütünleştirir ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser. 4

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Anlatım
Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 28
Ara Sınavlar 1 20
Final 1 20
Toplam İş Yükü 110