DİL VE KONUŞMA TERAPİSİ (İNGİLİZCE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1212311003
Ders İsmi: Fluency Disorders and Theories
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Merve SAVAŞ
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: "Her öğrenci için bu dersin amacı; Akıcılık bozukluklarını tanır ve değerlendirir."
Dersin İçeriği: Akıcı konuşma bozuklukları (kekemelik ve takıfemi), kekemelik teorileri, kekemeliğin yaş, cinsiyet, konuşma, kültürel ve sosyoekonomik faktörler ile ilişkisi, okul öncesi, okul çağı ve yetişkin dönemi kekemelik değerlendirmesi, raporlama ve terapi yaklaşımları.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Kekemelik bulgularını değerlendirebilir ve ikincil davranışları tespit edebilir.
2) Kekemelik ile ilişkili teorileri ve etyolojileri açıklayabilir.
3) Uygun kekemelik tedavi yaklaşımlarına karar verebilir.
4) Kekeme olan birey ve ailesinin bakış açısını kavrayabilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Akıcılık - Akıcılık Bozuklukları- Kekemelik Tanımı ve Özellikleri 1)Guitar, B. (2013). Stuttering: An integrated approach to its nature and treatment. Lippincott Williams & Wilkins. 2) Walton, P., Wallace, M.(1998).Fun With Fluency: Direct Therapy With the Young Child. Imaginart Pr; 1st edition.
2) Kekemeliğin Seyri ve Ayırıcı Tanı Kriterleri 1)Guitar, B. (2013). Stuttering: An integrated approach to its nature and treatment. Lippincott Williams & Wilkins. 2) Walton, P., Wallace, M.(1998).Fun With Fluency: Direct Therapy With the Young Child. Imaginart Pr; 1st edition.
3) Erken Dönem Kekemeliğinde Değerlendirme 1)Guitar, B. (2013). Stuttering: An integrated approach to its nature and treatment. Lippincott Williams & Wilkins. 2) Walton, P., Wallace, M.(1998).Fun With Fluency: Direct Therapy With the Young Child. Imaginart Pr; 1st edition.
4) Okul Çağı Dönemi Kekemeliğinde Değerlendirilme 1)Guitar, B. (2013). Stuttering: An integrated approach to its nature and treatment. Lippincott Williams & Wilkins. 2) Walton, P., Wallace, M.(1998).Fun With Fluency: Direct Therapy With the Young Child. Imaginart Pr; 1st edition.
5) Erken Dönem ve Okul Çağı Döneminde Değerlendirmede Kullanılan Materyaller ve Ölçüm Araçları 1)Guitar, B. (2013). Stuttering: An integrated approach to its nature and treatment. Lippincott Williams & Wilkins. 2) Walton, P., Wallace, M.(1998).Fun With Fluency: Direct Therapy With the Young Child. Imaginart Pr; 1st edition.
6) Erken Dönem ve Okul Çağı Döneminde Aile Değerlendirmesi ve Çocuğun Değerlendirilmesine Yönelik Örnekler 1)Guitar, B. (2013). Stuttering: An integrated approach to its nature and treatment. Lippincott Williams & Wilkins. 2) Walton, P., Wallace, M.(1998).Fun With Fluency: Direct Therapy With the Young Child. Imaginart Pr; 1st edition.
7) Erken Dönem ve Okul Çağı Döneminde Aile Değerlendirmesi ve Çocuğun Değerlendirilmesine Yönelik Örnekler 1)Guitar, B. (2013). Stuttering: An integrated approach to its nature and treatment. Lippincott Williams & Wilkins. 2) Walton, P., Wallace, M.(1998).Fun With Fluency: Direct Therapy With the Young Child. Imaginart Pr; 1st edition.
8) Ara Sınavlar
9) Ergenlik Dönemi Kekemelik Değerlendirmesi 1)Guitar, B. (2013). Stuttering: An integrated approach to its nature and treatment. Lippincott Williams & Wilkins. 2) Walton, P., Wallace, M.(1998).Fun With Fluency: Direct Therapy With the Young Child. Imaginart Pr; 1st edition.
10) Yetişkinlik Dönemi Kekemelik Değerlendirmesi 1)Guitar, B. (2013). Stuttering: An integrated approach to its nature and treatment. Lippincott Williams & Wilkins. 2) Walton, P., Wallace, M.(1998).Fun With Fluency: Direct Therapy With the Young Child. Imaginart Pr; 1st edition.
11) Ergen ve Yetişkinlik Döneminde Kullanılan Değerlendirme Ölçekleri ve Materyaller 1)Guitar, B. (2013). Stuttering: An integrated approach to its nature and treatment. Lippincott Williams & Wilkins. 2) Walton, P., Wallace, M.(1998).Fun With Fluency: Direct Therapy With the Young Child. Imaginart Pr; 1st edition.
12) Erken Dönem Kekemeliğinde Terapiye İlk Bakış 1)Guitar, B. (2013). Stuttering: An integrated approach to its nature and treatment. Lippincott Williams & Wilkins. 2) Walton, P., Wallace, M.(1998).Fun With Fluency: Direct Therapy With the Young Child. Imaginart Pr; 1st edition.
13) Okul Çağı Dönemi Kekemeliğinde Terapiye İlk Bakış 1)Guitar, B. (2013). Stuttering: An integrated approach to its nature and treatment. Lippincott Williams & Wilkins. 2) Walton, P., Wallace, M.(1998).Fun With Fluency: Direct Therapy With the Young Child. Imaginart Pr; 1st edition.
14) Ergenlik Dönemi Kekemeliğinde Terapiye İlk Bakış 1)Guitar, B. (2013). Stuttering: An integrated approach to its nature and treatment. Lippincott Williams & Wilkins. 2) Walton, P., Wallace, M.(1998).Fun With Fluency: Direct Therapy With the Young Child. Imaginart Pr; 1st edition.
15) Yetişkinlik Dönemi Kekemeliğinde Terapiye İlk Bakış 1)Guitar, B. (2013). Stuttering: An integrated approach to its nature and treatment. Lippincott Williams & Wilkins. 2) Walton, P., Wallace, M.(1998).Fun With Fluency: Direct Therapy With the Young Child. Imaginart Pr; 1st edition.
16) Finaller

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1)Guitar, B. (2013). Stuttering: An integrated approach to its nature and treatment. Lippincott Williams & Wilkins.
2) Walton, P., Wallace, M.(1998).Fun With Fluency: Direct Therapy With the Young Child. Imaginart Pr; 1st edition.
Diğer Kaynaklar: 1)Guitar, B. (2013). Stuttering: An integrated approach to its nature and treatment. Lippincott Williams & Wilkins.
2) Walton, P., Wallace, M.(1998).Fun With Fluency: Direct Therapy With the Young Child. Imaginart Pr; 1st edition.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Dil, konuşma, ses ve yutma bozuklukluklarını değerlendirebilmek için gerekli ekipmanları tanımlar, tanır ve kullanır. Dil ve konuşma bozuklukları için gerekli uygulamaları yapar.
2) Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak gerekli değerlendirmeleri, tanımlamaları ve planlamayı yapar.
3) Bireysel farklılıkları, inançları, örf ve adetleri göz önünde bulundurur ve saygı duyar.
4) Dil ve konuşma terapisi alanında öğrendiği bilgi ve becerileri etik prensipler çerçevesinde uygular, gerekli durumlarda uygulamayı değiştirir ve süreci sonlandırır.
5) Toplumun dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili değişen ve çeşitlenen sağlık ihtiyaçlarına uygun sağlık politikalarının üretilmesine katkı sağlar ve toplum sağlığının korunmasına yönelik girişimlerde bulunur.
6) Dil ve konuşma terapisi alanında hizmetleri etkin ve yeterli biçimde organize eder, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetir, analiz eder ve sorunlar karşısında bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
7) Mesleki ve akademik çalışmaları sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içerisinde çalışır ve sorumluluk üstlenir.
8) Teknolojik gelişmeleri takip ederek dil ve konuşma terapisi alanında yapılacak olan araştırma ve proje uygulamalarına katılım sağlar.
9) Bireylerin günlük yaşamdaki farklılıklarını, ihtiyaçlarını, bu ihtiyaçların karşılanma yollarını ve günlük aktivitelerini belirleyerek bu doğrultuda yaşam kalitesini artıracak uygulamaları belirler ve düzenlemelerde görev alır.
10) Mesleki performansının gerektirdiği tüm sorumlulukları yerine getirir, dil ve konuşma terapisi alanındaki bilgisini ve kendi uygulamalarını birleştirir, bütünleştirir ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Dil, konuşma, ses ve yutma bozuklukluklarını değerlendirebilmek için gerekli ekipmanları tanımlar, tanır ve kullanır. Dil ve konuşma bozuklukları için gerekli uygulamaları yapar. 5
2) Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak gerekli değerlendirmeleri, tanımlamaları ve planlamayı yapar. 5
3) Bireysel farklılıkları, inançları, örf ve adetleri göz önünde bulundurur ve saygı duyar. 5
4) Dil ve konuşma terapisi alanında öğrendiği bilgi ve becerileri etik prensipler çerçevesinde uygular, gerekli durumlarda uygulamayı değiştirir ve süreci sonlandırır. 5
5) Toplumun dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili değişen ve çeşitlenen sağlık ihtiyaçlarına uygun sağlık politikalarının üretilmesine katkı sağlar ve toplum sağlığının korunmasına yönelik girişimlerde bulunur. 5
6) Dil ve konuşma terapisi alanında hizmetleri etkin ve yeterli biçimde organize eder, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetir, analiz eder ve sorunlar karşısında bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. 5
7) Mesleki ve akademik çalışmaları sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içerisinde çalışır ve sorumluluk üstlenir. 5
8) Teknolojik gelişmeleri takip ederek dil ve konuşma terapisi alanında yapılacak olan araştırma ve proje uygulamalarına katılım sağlar. 5
9) Bireylerin günlük yaşamdaki farklılıklarını, ihtiyaçlarını, bu ihtiyaçların karşılanma yollarını ve günlük aktivitelerini belirleyerek bu doğrultuda yaşam kalitesini artıracak uygulamaları belirler ve düzenlemelerde görev alır. 5
10) Mesleki performansının gerektirdiği tüm sorumlulukları yerine getirir, dil ve konuşma terapisi alanındaki bilgisini ve kendi uygulamalarını birleştirir, bütünleştirir ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Akran Değerlendirmesi
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum
Akran Değerlendirmesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 16 % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Ara Sınavlar 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 96