DİL VE KONUŞMA TERAPİSİ (İNGİLİZCE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1212311001
Ders İsmi: Neurogenic Acquired Language Disorders
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu: 1212221008 - Neurolinguistics | 1212221010 - Cognitive Neuroscience and Neuropsychology
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Merve SAVAŞ
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: "Her öğrenci için bu dersin amacı; Edinilmiş nörojenik dil bozukluklarını tanımak."
Dersin İçeriği: Afazinin tarihsel gelişimi, kuramları ve sınıflamaları; Global afazi; Broca afazisi; Wernicke afazisi; Kondüksiyon afazi; Anomik afazi; Transkortikal afazi; diğer afazi sendromları; Sağ beyin hasarı; Travmatik beyin hasarı ve Nörodejeneratif hastalıklar.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Afaziyi tanımlar.
2) Strok ve tiplerini tanımlar.
3) Afazi sendromlarını açıklar.
4) Afazi sendromlarının özelliklerini tablolarla gösterir.
5) Afazi ile ilişkili kavramları adlandırır.
6) Afazi ile ilişkili kavramları örneklendirir.
7) Vaka özelliklerine bakarak afazi sendromunu kestirir.
8) Afazinin nedenlerini listeler
9) Farklı afazi sendromlarının özelliklerini karşılaştırır.
10) Afazi kuramcıları ve görüşlerini eşleştirir.
11) Sağ beyin hasarı dil özelliklerini açıklar.
12) Travmatik beyin hasarında dil ve biliş özelliklerini açıklar.
13) Nörodejeneratif hastalıklardaki dil özelliklerini açıklar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Afazi ve Stroke 1)Beyin ve Dil-İşlevsel Nöroanatomi, Şükrü TORUN, Detay Yayıncılık, 2018. 2)Davranış Nörolojisi: Beyin-Davranış İlişkilerinin Organizasyon Prensipleri, Sendromları ve Hastalıkları, Oğuz TANRIDAĞ, Nobel Tıp Kitabevleri, 2020.
2) Afazinin tarihsel gelişimi ve kuramlar I 1)Beyin ve Dil-İşlevsel Nöroanatomi, Şükrü TORUN, Detay Yayıncılık, 2018. 2)Davranış Nörolojisi: Beyin-Davranış İlişkilerinin Organizasyon Prensipleri, Sendromları ve Hastalıkları, Oğuz TANRIDAĞ, Nobel Tıp Kitabevleri, 2020.
3) Afazinin tarihsel gelişimi ve kuramlar II 1)Beyin ve Dil-İşlevsel Nöroanatomi, Şükrü TORUN, Detay Yayıncılık, 2018. 2)Davranış Nörolojisi: Beyin-Davranış İlişkilerinin Organizasyon Prensipleri, Sendromları ve Hastalıkları, Oğuz TANRIDAĞ, Nobel Tıp Kitabevleri, 2020.
4) Afazi sınıflamaları 1)Beyin ve Dil-İşlevsel Nöroanatomi, Şükrü TORUN, Detay Yayıncılık, 2018. 2)Davranış Nörolojisi: Beyin-Davranış İlişkilerinin Organizasyon Prensipleri, Sendromları ve Hastalıkları, Oğuz TANRIDAĞ, Nobel Tıp Kitabevleri, 2020.
5) Global afazi 1)Beyin ve Dil-İşlevsel Nöroanatomi, Şükrü TORUN, Detay Yayıncılık, 2018. 2)Davranış Nörolojisi: Beyin-Davranış İlişkilerinin Organizasyon Prensipleri, Sendromları ve Hastalıkları, Oğuz TANRIDAĞ, Nobel Tıp Kitabevleri, 2020.
6) Broca afazisi 1)Beyin ve Dil-İşlevsel Nöroanatomi, Şükrü TORUN, Detay Yayıncılık, 2018. 2)Davranış Nörolojisi: Beyin-Davranış İlişkilerinin Organizasyon Prensipleri, Sendromları ve Hastalıkları, Oğuz TANRIDAĞ, Nobel Tıp Kitabevleri, 2020.
7) Wernicke afazisi 1)Beyin ve Dil-İşlevsel Nöroanatomi, Şükrü TORUN, Detay Yayıncılık, 2018. 2)Davranış Nörolojisi: Beyin-Davranış İlişkilerinin Organizasyon Prensipleri, Sendromları ve Hastalıkları, Oğuz TANRIDAĞ, Nobel Tıp Kitabevleri, 2020.
8) Ara Sınav
9) Kondüksiyon afazisi ve Anomik afazi 1)Beyin ve Dil-İşlevsel Nöroanatomi, Şükrü TORUN, Detay Yayıncılık, 2018. 2)Davranış Nörolojisi: Beyin-Davranış İlişkilerinin Organizasyon Prensipleri, Sendromları ve Hastalıkları, Oğuz TANRIDAĞ, Nobel Tıp Kitabevleri, 2020.
10) Transkortikal afaziler 1)Beyin ve Dil-İşlevsel Nöroanatomi, Şükrü TORUN, Detay Yayıncılık, 2018. 2)Davranış Nörolojisi: Beyin-Davranış İlişkilerinin Organizasyon Prensipleri, Sendromları ve Hastalıkları, Oğuz TANRIDAĞ, Nobel Tıp Kitabevleri, 2020.
11) Diğer afazi sendromları 1)Beyin ve Dil-İşlevsel Nöroanatomi, Şükrü TORUN, Detay Yayıncılık, 2018. 2)Davranış Nörolojisi: Beyin-Davranış İlişkilerinin Organizasyon Prensipleri, Sendromları ve Hastalıkları, Oğuz TANRIDAĞ, Nobel Tıp Kitabevleri, 2020.
12) Sağ beyin hasarı dil özellikleri 1)Beyin ve Dil-İşlevsel Nöroanatomi, Şükrü TORUN, Detay Yayıncılık, 2018. 2)Davranış Nörolojisi: Beyin-Davranış İlişkilerinin Organizasyon Prensipleri, Sendromları ve Hastalıkları, Oğuz TANRIDAĞ, Nobel Tıp Kitabevleri, 2020.
13) Travmatik beyin hasarı dil ve biliş özellikleri 1)Beyin ve Dil-İşlevsel Nöroanatomi, Şükrü TORUN, Detay Yayıncılık, 2018. 2)Davranış Nörolojisi: Beyin-Davranış İlişkilerinin Organizasyon Prensipleri, Sendromları ve Hastalıkları, Oğuz TANRIDAĞ, Nobel Tıp Kitabevleri, 2020.
14) Nörodejeneratif hastalıklarda dil bozuklukları 1)Beyin ve Dil-İşlevsel Nöroanatomi, Şükrü TORUN, Detay Yayıncılık, 2018. 2)Davranış Nörolojisi: Beyin-Davranış İlişkilerinin Organizasyon Prensipleri, Sendromları ve Hastalıkları, Oğuz TANRIDAĞ, Nobel Tıp Kitabevleri, 2020.
15) Afazide dil ve bilişsel özellikler 1)Beyin ve Dil-İşlevsel Nöroanatomi, Şükrü TORUN, Detay Yayıncılık, 2018. 2)Davranış Nörolojisi: Beyin-Davranış İlişkilerinin Organizasyon Prensipleri, Sendromları ve Hastalıkları, Oğuz TANRIDAĞ, Nobel Tıp Kitabevleri, 2020.
16) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1)Beyin ve Dil-İşlevsel Nöroanatomi, Şükrü TORUN, Detay Yayıncılık, 2018.
2)Davranış Nörolojisi: Beyin-Davranış İlişkilerinin Organizasyon Prensipleri, Sendromları ve Hastalıkları, Oğuz TANRIDAĞ, Nobel Tıp Kitabevleri, 2020.
Diğer Kaynaklar: 1)Beyin ve Dil-İşlevsel Nöroanatomi, Şükrü TORUN, Detay Yayıncılık, 2018.
2)Davranış Nörolojisi: Beyin-Davranış İlişkilerinin Organizasyon Prensipleri, Sendromları ve Hastalıkları, Oğuz TANRIDAĞ, Nobel Tıp Kitabevleri, 2020.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

Program Kazanımları
1) Dil, konuşma, ses ve yutma bozuklukluklarını değerlendirebilmek için gerekli ekipmanları tanımlar, tanır ve kullanır. Dil ve konuşma bozuklukları için gerekli uygulamaları yapar.
2) Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak gerekli değerlendirmeleri, tanımlamaları ve planlamayı yapar.
3) Bireysel farklılıkları, inançları, örf ve adetleri göz önünde bulundurur ve saygı duyar.
4) Dil ve konuşma terapisi alanında öğrendiği bilgi ve becerileri etik prensipler çerçevesinde uygular, gerekli durumlarda uygulamayı değiştirir ve süreci sonlandırır.
5) Toplumun dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili değişen ve çeşitlenen sağlık ihtiyaçlarına uygun sağlık politikalarının üretilmesine katkı sağlar ve toplum sağlığının korunmasına yönelik girişimlerde bulunur.
6) Dil ve konuşma terapisi alanında hizmetleri etkin ve yeterli biçimde organize eder, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetir, analiz eder ve sorunlar karşısında bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
7) Mesleki ve akademik çalışmaları sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içerisinde çalışır ve sorumluluk üstlenir.
8) Teknolojik gelişmeleri takip ederek dil ve konuşma terapisi alanında yapılacak olan araştırma ve proje uygulamalarına katılım sağlar.
9) Bireylerin günlük yaşamdaki farklılıklarını, ihtiyaçlarını, bu ihtiyaçların karşılanma yollarını ve günlük aktivitelerini belirleyerek bu doğrultuda yaşam kalitesini artıracak uygulamaları belirler ve düzenlemelerde görev alır.
10) Mesleki performansının gerektirdiği tüm sorumlulukları yerine getirir, dil ve konuşma terapisi alanındaki bilgisini ve kendi uygulamalarını birleştirir, bütünleştirir ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Dil, konuşma, ses ve yutma bozuklukluklarını değerlendirebilmek için gerekli ekipmanları tanımlar, tanır ve kullanır. Dil ve konuşma bozuklukları için gerekli uygulamaları yapar. 3
2) Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak gerekli değerlendirmeleri, tanımlamaları ve planlamayı yapar. 4
3) Bireysel farklılıkları, inançları, örf ve adetleri göz önünde bulundurur ve saygı duyar. 4
4) Dil ve konuşma terapisi alanında öğrendiği bilgi ve becerileri etik prensipler çerçevesinde uygular, gerekli durumlarda uygulamayı değiştirir ve süreci sonlandırır. 4
5) Toplumun dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili değişen ve çeşitlenen sağlık ihtiyaçlarına uygun sağlık politikalarının üretilmesine katkı sağlar ve toplum sağlığının korunmasına yönelik girişimlerde bulunur. 4
6) Dil ve konuşma terapisi alanında hizmetleri etkin ve yeterli biçimde organize eder, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetir, analiz eder ve sorunlar karşısında bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. 4
7) Mesleki ve akademik çalışmaları sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içerisinde çalışır ve sorumluluk üstlenir. 5
8) Teknolojik gelişmeleri takip ederek dil ve konuşma terapisi alanında yapılacak olan araştırma ve proje uygulamalarına katılım sağlar. 5
9) Bireylerin günlük yaşamdaki farklılıklarını, ihtiyaçlarını, bu ihtiyaçların karşılanma yollarını ve günlük aktivitelerini belirleyerek bu doğrultuda yaşam kalitesini artıracak uygulamaları belirler ve düzenlemelerde görev alır. 5
10) Mesleki performansının gerektirdiği tüm sorumlulukları yerine getirir, dil ve konuşma terapisi alanındaki bilgisini ve kendi uygulamalarını birleştirir, bütünleştirir ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Akran Değerlendirmesi
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Rapor Yazma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 16 % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 28
Ara Sınavlar 1 20
Final 1 20
Toplam İş Yükü 96