DİL VE KONUŞMA TERAPİSİ (İNGİLİZCE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1212111005
Ders İsmi: Basic Physics and Sound Physics
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 5
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Merve SAVAŞ
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Mete ÖĞÜÇ
Dr.Öğr.Üyesi Cenk DİNÇBAKIR
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Her öğrenci için dersin amacı;
Sesin temel kavramlarını, psikolojik ve psikofizik özelliklerini öğreterek ses, işitme ve dinleme entegrasyonunun kurulması, konuşma zincirindeki halkaların açılması ve fonetik bilgisinin öğretilmesi hedeflemektedir.

Dersin İçeriği: Sesin fizik ve psikofizik özellikleri, fonetik ve konuşmanın akustik elemanları, bunların işitme ve konuşma ile ilişkilerinin anlatılması.





Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Temel fizik esaslarını kavrar.
2) Sesin temel kavramlarını, psikolojik ve psikofizik özelliklerinin bilir.
3) Konuşma zincirindeki halkaların ve fonetik bilgisinin öğrenir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) İşitme ve konuşmaya yardımcı genel organ anatomisini kavrar.
2) Ses, işitme ve dinleme entegrasyonunun bilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Oryantasyon 1-Fizik Serway 1.Cilt (YENİ),Palme Yayınevi - Akademik Kitaplar,2021
2) Temel Fizik ve Yöntemleri: Birim Sistemleri, ölçme ve birim çevirme 1-Fizik Serway 1.Cilt (YENİ),Palme Yayınevi - Akademik Kitaplar,2021
3) Vektörel ve skaler büyüklükler, vektör gösterimleri, vektörler ile ilgili işlemler 1-Fizik Serway 1.Cilt (YENİ),Palme Yayınevi - Akademik Kitaplar,2021
4) Hareket ve Nedenleri: Yer değiştirme, Hız, İvme, Newtonun Yasaları 1-Fizik Serway 1.Cilt (YENİ),Palme Yayınevi - Akademik Kitaplar,2021
5) Salınım: Basit harmonik hareket, Sarkaç 1-Fizik Serway 1.Cilt (YENİ),Palme Yayınevi - Akademik Kitaplar,2021
6) Dalga Çeşitleri ve Kaynakları 1-Fizik Serway 1.Cilt (YENİ),Palme Yayınevi - Akademik Kitaplar,2021
7) Sesin Özellikleri: Dalga boyu, Frekans, Hız, Genlik 1-Fizik Serway 1.Cilt (YENİ),Palme Yayınevi - Akademik Kitaplar,2021
8) Ara Sınav 1-Fizik Serway 1.Cilt (YENİ),Palme Yayınevi - Akademik Kitaplar,2021
9) İnsan Sesinin Özellikleri ve Enerji Olarak Ses 1-Fizik Serway 1.Cilt (YENİ),Palme Yayınevi - Akademik Kitaplar,2021
10) Sesin Madde ile Etkileşimi: Yayılma, Yansıma, Rezonans, Ses kaydı. 1-Fizik Serway 1.Cilt (YENİ),Palme Yayınevi - Akademik Kitaplar,2021
11) Sesin Girişim ve Kırınımı: Doppler 1-Fizik Serway 1.Cilt (YENİ),Palme Yayınevi - Akademik Kitaplar,2021
12) Ses ve Işık: Işık dalgası, Yayılma, Güneş ve Ay tutulması 1-Fizik Serway 1.Cilt (YENİ),Palme Yayınevi - Akademik Kitaplar,2021
13) Ses Yalıtımı 1-Fizik Serway 1.Cilt (YENİ),Palme Yayınevi - Akademik Kitaplar,2021
14) Ses, İşitme ve Algılama 1-Fizik Serway 1.Cilt (YENİ),Palme Yayınevi - Akademik Kitaplar,2021
15) İnsan Sesinin Objektif ve Subjektif Yöntemlerle Değerlendirilmesi 1-Fizik Serway 1.Cilt (YENİ),Palme Yayınevi - Akademik Kitaplar,2021
16) Final Sınavı 1-Fizik Serway 1.Cilt (YENİ),Palme Yayınevi - Akademik Kitaplar,2021

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: 1-Fizik Serway 1.Cilt (YENİ),Palme Yayınevi - Akademik Kitaplar,2021

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

3

5

2

4

Program Kazanımları
1) Dil, konuşma, ses ve yutma bozuklukluklarını değerlendirebilmek için gerekli ekipmanları tanımlar, tanır ve kullanır. Dil ve konuşma bozuklukları için gerekli uygulamaları yapar.
2) Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak gerekli değerlendirmeleri, tanımlamaları ve planlamayı yapar.
3) Bireysel farklılıkları, inançları, örf ve adetleri göz önünde bulundurur ve saygı duyar.
4) Dil ve konuşma terapisi alanında öğrendiği bilgi ve becerileri etik prensipler çerçevesinde uygular, gerekli durumlarda uygulamayı değiştirir ve süreci sonlandırır.
5) Toplumun dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili değişen ve çeşitlenen sağlık ihtiyaçlarına uygun sağlık politikalarının üretilmesine katkı sağlar ve toplum sağlığının korunmasına yönelik girişimlerde bulunur.
6) Dil ve konuşma terapisi alanında hizmetleri etkin ve yeterli biçimde organize eder, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetir, analiz eder ve sorunlar karşısında bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
7) Mesleki ve akademik çalışmaları sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içerisinde çalışır ve sorumluluk üstlenir.
8) Teknolojik gelişmeleri takip ederek dil ve konuşma terapisi alanında yapılacak olan araştırma ve proje uygulamalarına katılım sağlar.
9) Bireylerin günlük yaşamdaki farklılıklarını, ihtiyaçlarını, bu ihtiyaçların karşılanma yollarını ve günlük aktivitelerini belirleyerek bu doğrultuda yaşam kalitesini artıracak uygulamaları belirler ve düzenlemelerde görev alır.
10) Mesleki performansının gerektirdiği tüm sorumlulukları yerine getirir, dil ve konuşma terapisi alanındaki bilgisini ve kendi uygulamalarını birleştirir, bütünleştirir ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Dil, konuşma, ses ve yutma bozuklukluklarını değerlendirebilmek için gerekli ekipmanları tanımlar, tanır ve kullanır. Dil ve konuşma bozuklukları için gerekli uygulamaları yapar.
2) Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak gerekli değerlendirmeleri, tanımlamaları ve planlamayı yapar.
3) Bireysel farklılıkları, inançları, örf ve adetleri göz önünde bulundurur ve saygı duyar.
4) Dil ve konuşma terapisi alanında öğrendiği bilgi ve becerileri etik prensipler çerçevesinde uygular, gerekli durumlarda uygulamayı değiştirir ve süreci sonlandırır.
5) Toplumun dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili değişen ve çeşitlenen sağlık ihtiyaçlarına uygun sağlık politikalarının üretilmesine katkı sağlar ve toplum sağlığının korunmasına yönelik girişimlerde bulunur.
6) Dil ve konuşma terapisi alanında hizmetleri etkin ve yeterli biçimde organize eder, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetir, analiz eder ve sorunlar karşısında bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
7) Mesleki ve akademik çalışmaları sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içerisinde çalışır ve sorumluluk üstlenir.
8) Teknolojik gelişmeleri takip ederek dil ve konuşma terapisi alanında yapılacak olan araştırma ve proje uygulamalarına katılım sağlar.
9) Bireylerin günlük yaşamdaki farklılıklarını, ihtiyaçlarını, bu ihtiyaçların karşılanma yollarını ve günlük aktivitelerini belirleyerek bu doğrultuda yaşam kalitesini artıracak uygulamaları belirler ve düzenlemelerde görev alır.
10) Mesleki performansının gerektirdiği tüm sorumlulukları yerine getirir, dil ve konuşma terapisi alanındaki bilgisini ve kendi uygulamalarını birleştirir, bütünleştirir ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Akran Değerlendirmesi
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Ara Sınavlar 1 40 40
Final 1 40 40
Toplam İş Yükü 150