DİL VE KONUŞMA TERAPİSİ (İNGİLİZCE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1212111003
Ders İsmi: Introduction to Linguistics
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 5
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Merve SAVAŞ
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. Ayşe Nur KOÇAK
Öğr.Gör. Işıl ÖZDEMİR
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Her öğrenci için bu dersin amacı;
Dil ve konuşma terapisi mesleğinin tanımı, dil-konuşma terapistinin görev, yetki ve sorumluluklarının etik prensipler çerçevesinde öğretilmesi, Mesleğin uygulama alanları ve çalışma konuları hakkında temel bilgilerin öğretilmesidir.
Dersin İçeriği: Dilin gelişim basamakları olan fonoloji, morfoloji, sentaks, semantik ve pragmatik sevilerinin öğrenilmesi sağlanır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Dili tanımlar ve insan dilinin özelliklerini betimler.
2) Dilbilimin alt dallarını tanımlar.
3) Fonetik ve Fonoloji alanlarını açıklar.
4) Dilbilimin Dil ve Konuşma Terapisindeki rolünü açıklar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Biçimbilimi ve temel kavramlarını açıklar.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dilbilimin temel kavramları Crystal, D. (2022) Dilbilim Nedir?. Pegem Akademi. Ankara. Toklu, O. (2015) Dilbilime Giriş. Akçağ Yayınları Türk Dili ve Dilbilimi Dizisi. Ankara
2) Fonetik ve Temel Kavramları Crystal, D. (2022) Dilbilim Nedir?. Pegem Akademi. Ankara. Toklu, O. (2015) Dilbilime Giriş. Akçağ Yayınları Türk Dili ve Dilbilimi Dizisi. Ankara
3) Fonoloji ve Temel Kavramları Crystal, D. (2022) Dilbilim Nedir?. Pegem Akademi. Ankara. Toklu, O. (2015) Dilbilime Giriş. Akçağ Yayınları Türk Dili ve Dilbilimi Dizisi. Ankara
4) Biçimbilim ve Temel Kavramları Crystal, D. (2022) Dilbilim Nedir?. Pegem Akademi. Ankara. Toklu, O. (2015) Dilbilime Giriş. Akçağ Yayınları Türk Dili ve Dilbilimi Dizisi. Ankara
5) Morfoloji ve Temel Kavramları Crystal, D. (2022) Dilbilim Nedir?. Pegem Akademi. Ankara. Toklu, O. (2015) Dilbilime Giriş. Akçağ Yayınları Türk Dili ve Dilbilimi Dizisi. Ankara
6) Sözdizim ve Temel Kavramları Crystal, D. (2022) Dilbilim Nedir?. Pegem Akademi. Ankara. Toklu, O. (2015) Dilbilime Giriş. Akçağ Yayınları Türk Dili ve Dilbilimi Dizisi. Ankara
7) Sözdizim ve Temel Kavramları Crystal, D. (2022) Dilbilim Nedir?. Pegem Akademi. Ankara. Toklu, O. (2015) Dilbilime Giriş. Akçağ Yayınları Türk Dili ve Dilbilimi Dizisi. Ankara
8) Ara Sınav Crystal, D. (2022) Dilbilim Nedir?. Pegem Akademi. Ankara. Toklu, O. (2015) Dilbilime Giriş. Akçağ Yayınları Türk Dili ve Dilbilimi Dizisi. Ankara
9) Sözdizim ve Temel Kavramları Crystal, D. (2022) Dilbilim Nedir?. Pegem Akademi. Ankara. Toklu, O. (2015) Dilbilime Giriş. Akçağ Yayınları Türk Dili ve Dilbilimi Dizisi. Ankara
10) Anlambilim ve Temel Kavramları Crystal, D. (2022) Dilbilim Nedir?. Pegem Akademi. Ankara. Toklu, O. (2015) Dilbilime Giriş. Akçağ Yayınları Türk Dili ve Dilbilimi Dizisi. Ankara
11) Anlambilim ve Temel Kavramları Crystal, D. (2022) Dilbilim Nedir?. Pegem Akademi. Ankara. Toklu, O. (2015) Dilbilime Giriş. Akçağ Yayınları Türk Dili ve Dilbilimi Dizisi. Ankara
12) Anlambilim ve Temel Kavramları Crystal, D. (2022) Dilbilim Nedir?. Pegem Akademi. Ankara. Toklu, O. (2015) Dilbilime Giriş. Akçağ Yayınları Türk Dili ve Dilbilimi Dizisi. Ankara
13) Edimbilim ve Temel Kavramları Crystal, D. (2022) Dilbilim Nedir?. Pegem Akademi. Ankara. Toklu, O. (2015) Dilbilime Giriş. Akçağ Yayınları Türk Dili ve Dilbilimi Dizisi. Ankara
14) Edimbilim ve Temel Kavramları Crystal, D. (2022) Dilbilim Nedir?. Pegem Akademi. Ankara. Toklu, O. (2015) Dilbilime Giriş. Akçağ Yayınları Türk Dili ve Dilbilimi Dizisi. Ankara
15) Dil ve Konuşma Terapisinde Dilbilimin Önemi Crystal, D. (2022) Dilbilim Nedir?. Pegem Akademi. Ankara. Toklu, O. (2015) Dilbilime Giriş. Akçağ Yayınları Türk Dili ve Dilbilimi Dizisi. Ankara
16) Final Crystal, D. (2022) Dilbilim Nedir?. Pegem Akademi. Ankara. Toklu, O. (2015) Dilbilime Giriş. Akçağ Yayınları Türk Dili ve Dilbilimi Dizisi. Ankara

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Crystal, D. (2022) Dilbilim Nedir?. Pegem Akademi. Ankara.
Toklu, O. (2015) Dilbilime Giriş. Akçağ Yayınları Türk Dili ve Dilbilimi Dizisi. Ankara

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

1

2

4

3

Program Kazanımları
1) Dil, konuşma, ses ve yutma bozuklukluklarını değerlendirebilmek için gerekli ekipmanları tanımlar, tanır ve kullanır. Dil ve konuşma bozuklukları için gerekli uygulamaları yapar.
2) Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak gerekli değerlendirmeleri, tanımlamaları ve planlamayı yapar.
3) Bireysel farklılıkları, inançları, örf ve adetleri göz önünde bulundurur ve saygı duyar.
4) Dil ve konuşma terapisi alanında öğrendiği bilgi ve becerileri etik prensipler çerçevesinde uygular, gerekli durumlarda uygulamayı değiştirir ve süreci sonlandırır.
5) Toplumun dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili değişen ve çeşitlenen sağlık ihtiyaçlarına uygun sağlık politikalarının üretilmesine katkı sağlar ve toplum sağlığının korunmasına yönelik girişimlerde bulunur.
6) Dil ve konuşma terapisi alanında hizmetleri etkin ve yeterli biçimde organize eder, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetir, analiz eder ve sorunlar karşısında bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
7) Mesleki ve akademik çalışmaları sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içerisinde çalışır ve sorumluluk üstlenir.
8) Teknolojik gelişmeleri takip ederek dil ve konuşma terapisi alanında yapılacak olan araştırma ve proje uygulamalarına katılım sağlar.
9) Bireylerin günlük yaşamdaki farklılıklarını, ihtiyaçlarını, bu ihtiyaçların karşılanma yollarını ve günlük aktivitelerini belirleyerek bu doğrultuda yaşam kalitesini artıracak uygulamaları belirler ve düzenlemelerde görev alır.
10) Mesleki performansının gerektirdiği tüm sorumlulukları yerine getirir, dil ve konuşma terapisi alanındaki bilgisini ve kendi uygulamalarını birleştirir, bütünleştirir ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Dil, konuşma, ses ve yutma bozuklukluklarını değerlendirebilmek için gerekli ekipmanları tanımlar, tanır ve kullanır. Dil ve konuşma bozuklukları için gerekli uygulamaları yapar.
2) Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak gerekli değerlendirmeleri, tanımlamaları ve planlamayı yapar.
3) Bireysel farklılıkları, inançları, örf ve adetleri göz önünde bulundurur ve saygı duyar.
4) Dil ve konuşma terapisi alanında öğrendiği bilgi ve becerileri etik prensipler çerçevesinde uygular, gerekli durumlarda uygulamayı değiştirir ve süreci sonlandırır.
5) Toplumun dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili değişen ve çeşitlenen sağlık ihtiyaçlarına uygun sağlık politikalarının üretilmesine katkı sağlar ve toplum sağlığının korunmasına yönelik girişimlerde bulunur.
6) Dil ve konuşma terapisi alanında hizmetleri etkin ve yeterli biçimde organize eder, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetir, analiz eder ve sorunlar karşısında bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
7) Mesleki ve akademik çalışmaları sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içerisinde çalışır ve sorumluluk üstlenir.
8) Teknolojik gelişmeleri takip ederek dil ve konuşma terapisi alanında yapılacak olan araştırma ve proje uygulamalarına katılım sağlar.
9) Bireylerin günlük yaşamdaki farklılıklarını, ihtiyaçlarını, bu ihtiyaçların karşılanma yollarını ve günlük aktivitelerini belirleyerek bu doğrultuda yaşam kalitesini artıracak uygulamaları belirler ve düzenlemelerde görev alır.
10) Mesleki performansının gerektirdiği tüm sorumlulukları yerine getirir, dil ve konuşma terapisi alanındaki bilgisini ve kendi uygulamalarını birleştirir, bütünleştirir ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Akran Değerlendirmesi
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Ara Sınavlar 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 110