DİL VE KONUŞMA TERAPİSİ
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
4 240 FULL TIME TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 72

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1211311011
Ders İsmi: Ses Bozukluklarına Giriş
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
2 0 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar:
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Merve SAVAŞ
Dersi Veren(ler):


Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: "Her öğrenci için bu dersin amacı;
Ses bozukluklarını tanımak."

Dersin İçeriği: Solunum Sisteminin Anatomisi ve Fizyolojisi; Larinks Anatomisi ve Fizyolojisi; Ses Bozukluklarının Etyolojisi; Ses Kıvrımlarındaki Yapısal Değişiklikler; Nörojenik Ses Bozuklukları; Larinks ve Sesi Etkileyen Sistemik Rahatsızlıklar; Ses Kullanımına Bağlı Bozukluklar; İdiyopatik Ses Bozuklukları; Profesyonel Ses kullanımı ve Pediyatrik Ses Bozuklukları.



Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Respirasyon, fonasyon ve artikülasyonu tanımlar.
2) Ses bozukluklarını tanımlar.
3) Solunum ve ses üretim sistemleri ile ilişkili tanımları ve terimleri açıklar.
4) Ses bozuklukları ile ilişkili tanımları ve terimlerini açıklayabilir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Solunum Sisteminin Anatomisi 1) Klinik Ses Bozuklukları. Çeviri. Mehmet Akif Kılıç ve Haldun Oğuz. Nobel yayınları; 2) Voice Therapy. Joseph C. Stemple. 2. Edition.
2) Solunumun Fizyolojisi 1) Klinik Ses Bozuklukları. Çeviri. Mehmet Akif Kılıç ve Haldun Oğuz. Nobel yayınları; 2) Voice Therapy. Joseph C. Stemple. 2. Edition.
3) Larinks Anatomisi 1) Klinik Ses Bozuklukları. Çeviri. Mehmet Akif Kılıç ve Haldun Oğuz. Nobel yayınları; 2) Voice Therapy. Joseph C. Stemple. 2. Edition.
4) Fonasyon Fizyolojisi 1) Klinik Ses Bozuklukları. Çeviri. Mehmet Akif Kılıç ve Haldun Oğuz. Nobel yayınları; 2) Voice Therapy. Joseph C. Stemple. 2. Edition.
5) Ses Bozukluklarının Etyolojisi 1) Klinik Ses Bozuklukları. Çeviri. Mehmet Akif Kılıç ve Haldun Oğuz. Nobel yayınları; 2) Voice Therapy. Joseph C. Stemple. 2. Edition.
6) Ses Kıvrımlarındaki Yapısal Değişiklikler 1) Klinik Ses Bozuklukları. Çeviri. Mehmet Akif Kılıç ve Haldun Oğuz. Nobel yayınları; 2) Voice Therapy. Joseph C. Stemple. 2. Edition.
7) Nörojenik Ses Bozuklukları 1) Klinik Ses Bozuklukları. Çeviri. Mehmet Akif Kılıç ve Haldun Oğuz. Nobel yayınları; 2) Voice Therapy. Joseph C. Stemple. 2. Edition.
8) Ara Sınav 1) Klinik Ses Bozuklukları. Çeviri. Mehmet Akif Kılıç ve Haldun Oğuz. Nobel yayınları; 2) Voice Therapy. Joseph C. Stemple. 2. Edition.
9) Larinks ve Sesi Etkileyen Sistemik Rahatsızlıklar 1) Klinik Ses Bozuklukları. Çeviri. Mehmet Akif Kılıç ve Haldun Oğuz. Nobel yayınları; 2) Voice Therapy. Joseph C. Stemple. 2. Edition.
10) Ses Kullanımına Bağlı Bozukluklar 1) Klinik Ses Bozuklukları. Çeviri. Mehmet Akif Kılıç ve Haldun Oğuz. Nobel yayınları; 2) Voice Therapy. Joseph C. Stemple. 2. Edition.
11) İdiyopatik Ses Bozuklukları 1) Klinik Ses Bozuklukları. Çeviri. Mehmet Akif Kılıç ve Haldun Oğuz. Nobel yayınları; 2) Voice Therapy. Joseph C. Stemple. 2. Edition.
12) Profesyonel Ses 1) Klinik Ses Bozuklukları. Çeviri. Mehmet Akif Kılıç ve Haldun Oğuz. Nobel yayınları; 2) Voice Therapy. Joseph C. Stemple. 2. Edition.
13) Pediyatrik Ses Bozuklukları 1) Klinik Ses Bozuklukları. Çeviri. Mehmet Akif Kılıç ve Haldun Oğuz. Nobel yayınları; 2) Voice Therapy. Joseph C. Stemple. 2. Edition.
14) Vaka sunumları 1) Klinik Ses Bozuklukları. Çeviri. Mehmet Akif Kılıç ve Haldun Oğuz. Nobel yayınları; 2) Voice Therapy. Joseph C. Stemple. 2. Edition.
15) Vaka sunumları 1) Klinik Ses Bozuklukları. Çeviri. Mehmet Akif Kılıç ve Haldun Oğuz. Nobel yayınları; 2) Voice Therapy. Joseph C. Stemple. 2. Edition.
16) Final Sınavı 1) Klinik Ses Bozuklukları. Çeviri. Mehmet Akif Kılıç ve Haldun Oğuz. Nobel yayınları; 2) Voice Therapy. Joseph C. Stemple. 2. Edition.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1) Klinik Ses Bozuklukları. Çeviri. Mehmet Akif Kılıç ve Haldun Oğuz. Nobel yayınları;
2) Voice Therapy. Joseph C. Stemple. 2. Edition.



Diğer Kaynaklar: 1) Klinik Ses Bozuklukları. Çeviri. Mehmet Akif Kılıç ve Haldun Oğuz. Nobel yayınları;
2) Voice Therapy. Joseph C. Stemple. 2. Edition.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Temel sağlık alanı ve dil ve konuşma terapisi meslek alanı konularında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kendi alanlarında kullanabilme becerisi.
2) Dil, konuşma, ses ve yutma problemlerini saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçme ve uygulama becerisi.
3) Bir süreci, olayı, vakayı, donanımı veya ürünü anlama, yorumlama, ilgili sorunları bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisi.
4) Bireysel olarak ve ekiplerde etkin biçimde çalışabilme becerisi.
5) Eğitim programlarında en az iki adet alan dışı ders almış olması
6) Dil ve konuşma terapisi alan uygulamaları için gerekli olan güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi, en az bir yabancı dil bilgisi.
8) Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Dil ve konuşma terapisi disiplinine özgü konularda deney/alan çalışması tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisi.
10) Dil ve konuşma terapisi alan uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkında olma.
11) Mesleki etik ve sorumluluk bilinci.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Temel sağlık alanı ve dil ve konuşma terapisi meslek alanı konularında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kendi alanlarında kullanabilme becerisi. 5
2) Dil, konuşma, ses ve yutma problemlerini saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçme ve uygulama becerisi. 5
3) Bir süreci, olayı, vakayı, donanımı veya ürünü anlama, yorumlama, ilgili sorunları bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisi. 5
4) Bireysel olarak ve ekiplerde etkin biçimde çalışabilme becerisi. 4
5) Eğitim programlarında en az iki adet alan dışı ders almış olması 4
6) Dil ve konuşma terapisi alan uygulamaları için gerekli olan güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. 5
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi, en az bir yabancı dil bilgisi. 5
8) Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. 5
9) Dil ve konuşma terapisi disiplinine özgü konularda deney/alan çalışması tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisi. 5
10) Dil ve konuşma terapisi alan uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkında olma. 5
11) Mesleki etik ve sorumluluk bilinci.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Akran Değerlendirmesi
Anlatım
Ders
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Web Tabanlı Öğrenme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 16 % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Ara Sınavlar 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 110