EBELİK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1200111003
Ders İsmi: Fizyoloji
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. M.Emel ALPHAN
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Mehmet Numan ERMUTLU
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders hücre, organ ve sistemlerin fonksiyonları ile temel işleyiş mekanizmasını ele almakta ve klinik bilimler için temel bir baz oluşturmayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği: Sinir Sistemi, Kas Fizyolojisi, Kan Fizyolojisi, Kalp ve Dolaşım Fizyolojisi, Böbrek Fonksiyonları, Solunum Fizyolojisi, Gastrointestinal Fonksiyon, Endokrin Sistem konularının öğretilmesi.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Öncelikle organ ve sistemlerin fonksiyonlarını ve temel işleyiş mekanizmasının anlaşılmasını sağlamak.
2) Gerektiğinde bu sistemlerde patolojik koşullarda oluşan değişiklikleride ele alarak incelenen organ veya sistemlerin fonksiyonlarının daha iyi anlaşılmasını sağlamak.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Öğrencilerin öğrendikleri bilgileri mesleki hayatta kullanmasını sağlamak.
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Vücut Sıvı Kompartmanları; Hücre Membranından İyon ve Moleküllerin Taşınması Farklı kitaplarından derlenmiş PowerPoint sunumu.
2) Membran Potansiyeli; Aksiyon Potansiyeli; Periferik Sinir Farklı kitaplarından derlenmiş PowerPoint sunumu.
3) Sinaptik İleti ve Nörotransmitterler: Duysal Uyaranların Sinir İmpulslarına Çevrilmesi Farklı kitaplarından derlenmiş PowerPoint sunumu.
4) Somatik Duyular; Görme Duyusu; İşitme Duyusu Farklı kitaplarından derlenmiş PowerPoint sunumu.
5) Hipotalamus: Limbik Sistem; Otonom Sinir Sistemi Farklı kitaplarından derlenmiş PowerPoint sunumu.
6) İskelet Kası ve Sinir Kas İletimi Farklı kitaplarından derlenmiş PowerPoint sunumu.
7) Düz Kasların Sinirsel ve Hormonal Kontrolü Farklı kitaplarından derlenmiş PowerPoint sunumu.
8) Vize sınavı Yok
9) Kan Hücrelerinin Oluşumu, Eritrositler, Lökositler ve Trombositler Farklı kitaplarından derlenmiş PowerPoint sunumu.
10) Bağışıklık Sistemi; Kan Grupları Farklı kitaplarından derlenmiş PowerPoint sunumu.
11) Kalp ve Dolaşım Fizyolojisi Farklı kitaplarından derlenmiş PowerPoint sunumu.
12) Böbrek Fizyolojisi Farklı kitaplarından derlenmiş PowerPoint sunumu.
13) Solunum Fizyolojisi Farklı kitaplarından derlenmiş PowerPoint sunumu.
14) Sindirim Fizyolojisi Farklı kitaplarından derlenmiş PowerPoint sunumu.
15) Endokrin Sistem Farklı kitaplarından derlenmiş PowerPoint sunumu.
16) Final sınavı Yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Farklı kitaplarından derlenmiş PowerPoint sunumu.
Diğer Kaynaklar: Farklı kitaplarından derlenmiş PowerPoint sunumu.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Ebelik disiplini ile ilgili rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir.
2) Ebelik uygulamalarında sorunları saptama, tanımlama, karar verme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerisine sahiptir ve bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular.
3) Gebelik, doğum, doğum sonrası kadın ve yenidoğanın bakımı ile ilgili sorunları anlama, yorumlama ve bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisine sahiptir.
4) Bireysel olarak disiplin içinde ve disiplinler arası güçlü iletişim ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir.
5) Eğitim programında en az iki alan dışı ders alır.
6) Ebelik mesleği ile ilgili güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir.
7) Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir
8) Bireysel ve mesleki gelişimde bilimsel ve sosyal projelerde görev alır , bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir.
9) Ebelik disiplini ile ilgili çalışma tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisine sahiptir.
10) Ebelik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyuttaki etkileri ve hukuksal sonuçlarının farkındadır.
11) Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek hak temelli ve birey merkezli bakım sunar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ebelik disiplini ile ilgili rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir.
2) Ebelik uygulamalarında sorunları saptama, tanımlama, karar verme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerisine sahiptir ve bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular.
3) Gebelik, doğum, doğum sonrası kadın ve yenidoğanın bakımı ile ilgili sorunları anlama, yorumlama ve bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisine sahiptir.
4) Bireysel olarak disiplin içinde ve disiplinler arası güçlü iletişim ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir.
5) Eğitim programında en az iki alan dışı ders alır.
6) Ebelik mesleği ile ilgili güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir.
7) Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir
8) Bireysel ve mesleki gelişimde bilimsel ve sosyal projelerde görev alır , bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir.
9) Ebelik disiplini ile ilgili çalışma tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisine sahiptir.
10) Ebelik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyuttaki etkileri ve hukuksal sonuçlarının farkındadır.
11) Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek hak temelli ve birey merkezli bakım sunar.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Okuma
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Gözlem

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 4 56
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 88