BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1410002026
Ders İsmi: Gerçek-Zamanlı Programlama
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Recep DURANAY
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Gerçek-zamanlı/gömülü sistemler alanında programlama araç ve tekniklerini modern kartlar (Texas Instruments EvalBOT, Zoom OMAP-L138 EVM/Experimenter Development Kit, ARM NXP LPC1768 Development Board) üzerinde öğrencileri geliştirmeyi amaçlar. Bu ders, bir seri laboratuvar alıştırmalarıyla gerçek-zamanlı gömülü sistemlerinin tasarımı/gerçeklenmesi/hata ayıklanması becerilerini kazandırmayı hedefler.
Dersin İçeriği: Giriş/çıkış programlama, döngüsel programlar, gerçek-zaman prensipleri (çoklu-görev, iş dağıtımı, senkronizasyon), gerçek-zaman çekirdekleri, DSPLink, DSPBIOS, RTAI, uCOS-III, MDK-ARM, and RTX.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Gerçek-zaman konseptleri konusunda yeterli bilgi birikimi.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Gerçek-zaman gömülü sistem uygulamaları yazabilme becerisi.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Gerçek-zaman gömülü sistemlerinde hata ayıklayabilme/doğrulama/donanımda benzetim yapabilme yeteneği.
2) 4)Takım çalışması
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) ARKA/ÖN PLAN SİSTEMLER VE GERÇEK-ZAMANLI İŞLETİMLİ SİSTEMLER, GERÇEK-ZAMANLI İŞLETİM SİSTEMLERİ Jean J Labrosse, Micrium’s uC/OS-III: The Real-Time Kernel
2) KODUN KRİTİK BÖLÜMLERİ, KAYNAK PAYLAŞIMI, ÇOKLU-GÖREV, GÖREVLER, İÇERİK DEĞİŞTİRME Jean J Labrosse, Micrium’s uC/OS-III: The Real-Time Kernel
3) ÇEKİRDEK ÇEŞİTLERİ, ÇİZELGELEYİCİ, ÖNCELİKLİ, ÖNCELİKSİZ ÇEKİRDEKLER Jean J Labrosse, Micrium’s uC/OS-III: The Real-Time Kernel
4) REENTRANT FONKSİYONLAR Jean J Labrosse, Micrium’s uC/OS-III: The Real-Time Kernel
5) ROUND-ROBIN ÇİZELGELEYİCİ, GÖREV ÖNCELİKLERİ, STATİK/DİNAMİK ÖNCELİKLER, ÖNCELİK TERSİNİRLİĞİ, ÖNCELİK MİRASI Jean J Labrosse, Micrium’s uC/OS-III: The Real-Time Kernel
6) KARŞILIKLI DIŞLAMA, SEMAFORLAR, ÇIKMAZ, SENKRONİZASYON Jean J Labrosse, Micrium’s uC/OS-III: The Real-Time Kernel
7) GÖREVLER-ARASI İLETİŞİM Jean J Labrosse, Micrium’s uC/OS-III: The Real-Time Kernel
8) Ara Sınav
9) KESMELER, KESME GECİKMESİ/CEVAP/TOPARLANMA, ISR İŞLEME ZAMANI, MASKELENEMEZ KESMELER, DARBE Jean J Labrosse, Micrium’s uC/OS-III: The Real-Time Kernel
10) BELLEK GEREKSİNİMİ, GERÇEK-ZAMANLI ÇEKİRDEKLERİN AVANTAJ/DEZAVANTAJLARI Jean J Labrosse, Micrium’s uC/OS-III: The Real-Time Kernel
11) OMAP-L138 EVM/EXPERIMENTER KIT İLE GÖMÜLÜ SİSTEM PROGRAMLAMA, OMAPL138 SOM Jean J Labrosse, Micrium’s uC/OS-III: The Real-Time Kernel
12) OMAP-L138 EVM/EXPERIMENTER KIT İLE GÖMÜLÜ SİSTEM PROGRAMLAMA, OMAPL138 SOM Jean J Labrosse, Micrium’s uC/OS-III: The Real-Time Kernel
13) DSP/BIOS, AUDIO PROCESSING Jean J Labrosse, Micrium’s uC/OS-III: The Real-Time Kernel
14) DSP/BIOS, AUDIO PROCESSING Jean J Labrosse, Micrium’s uC/OS-III: The Real-Time Kernel
15) OTHER RTOS: MDK-ARM, RTX, RTA Jean J Labrosse, Micrium’s uC/OS-III: The Real-Time Kernel
16) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Jean J Labrosse, Micrium’s uC/OS-III: The Real-Time Kernel
Diğer Kaynaklar: Jean J Labrosse, Micrium’s uC/OS-III: The Real-Time Kernel

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) PÇ 1.1) Matematik, fen bilimleri ve bilgisayar mühendisliği konularında yeterli bilgi birikimi
2) PÇ 1.2) Matematik, fen bilimleri ve bilgisayar mühendisliği konularında kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
3) PÇ 2.1) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama
4) PÇ 2.2) Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama
5) PÇ 2.3) Karmaşık mühendislik problemlerini formüle etme
6) PÇ 2.4) Karmaşık mühendislik problemlerini çözme becerisi
7) PÇ 2.5) Uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
8) PÇ 3.1) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi
9) PÇ 3.2) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
10) PÇ 4.1) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme
11) PÇ 4.2) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi
12) PÇ 4.3) Bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
13) PÇ 5.1) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi deney tasarlama
14) PÇ 5.2) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi deney yapma,
15) PÇ 5.3 ) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi veri toplama
16) PÇ 5.4) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi sonuçları analiz etme
17) PÇ 5.5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi yorumlama becerisi

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) PÇ 1.1) Matematik, fen bilimleri ve bilgisayar mühendisliği konularında yeterli bilgi birikimi
2) PÇ 1.2) Matematik, fen bilimleri ve bilgisayar mühendisliği konularında kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
3) PÇ 2.1) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama
4) PÇ 2.2) Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama
5) PÇ 2.3) Karmaşık mühendislik problemlerini formüle etme
6) PÇ 2.4) Karmaşık mühendislik problemlerini çözme becerisi
7) PÇ 2.5) Uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
8) PÇ 3.1) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi
9) PÇ 3.2) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
10) PÇ 4.1) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme 5
11) PÇ 4.2) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi
12) PÇ 4.3) Bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
13) PÇ 5.1) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi deney tasarlama
14) PÇ 5.2) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi deney yapma,
15) PÇ 5.3 ) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi veri toplama
16) PÇ 5.4) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi sonuçları analiz etme
17) PÇ 5.5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi yorumlama becerisi

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 5 % 5
Ödev 5 % 25
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 2 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 35 35 1225
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 0 0
Toplam İş Yükü 1269