BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1410002022
Ders İsmi: Otonom Sistemler
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Recep DURANAY
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Zeki ve Otonom sistemlerin çeşitlerini kavramsal yapısını öğretmek
Dersin İçeriği: Otonom Sistemlerin Tanımı ve Analizi, Otonom Sinir Sistemi ve
Hipotalamus, Akıllı ve Otonom Sistemler, Otonom Sistemler için Enerji
Toplama Otonom (Sürücüsüz) Araçlar ve Otonom Aracı Oluşturan Alt
Sistemler, Hassas Konumlandırma Sistemi ve Global Yörünge Planlama
Sistemi, Çevresel Algılama ve Anlamlandırma Sistemi. Karar Alma
Sistemi. Lokal Yörünge Planlama Sistemi, Karar Uygulama ve Destek
Sistemi. Basit Bir Uygulama Örneği, BGP (Border Gateway
Protocol)Protokolünün Temelleri, Otonom Robotlar Giriş, Endüstri 4.0
ve Otonom Robotlar, Otonom İnsansız Hava Araçları, Otonom güvenlik
amaçlı dronlar, Otonom Uçuş Sistemi, insansız sistemler, havacılık,
kokpit sistemleri, sistem mühendisliği, yazılım mühendisliği ve yönetimi,
Otonom Sistemler için Gömülü Sistem Çözümleri Dronelar için Gömülü
Sistem Çözümleri

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Otonom sistemler üzerindeki kaynaklara erişimi kullanıcı için anlaşılır kılan işletim sistemi tasarımını bilir.
2) Dağıtık sistemlerin özelliklerini ve özelliklerini bilir.
3) Kaynak yönetimi ve tasarım ilkelerini, süreçler arası iletişim ilkelerini, süreç/işlemci yönetimini, tutarlılık kontrol algoritmalarını, dağıtık sistemlerde bellek ve dosya yönetimini bilir ve bu konularda güncel araştırmalar yapar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Otonom sistemler için Lyapunov yaklaşımıyla kararlılık analizi / Otonom olmayan sistemler için Lyapunov benzeri yaklaşımlarla kararlılık analizi
2) Lyapunov yaklaşımı ile otonom sistemlerin kararlılığını analiz edebilecektir
Alana Özgü Yetkinlik
1) Piyasa değeri yüksek ürünlerin tasarımını destekler. Yenilikçi Düşünme ve Problem Çözme yaklaşımı ile geleceğin teknolojilerine yöneliktir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Yenilikçi Düşünme ve Problem Çözme yaklaşımı ile gelişen bir yaklaşım olarak günümüz teknolojik ihtiyaçlarına uygun çözümler sunar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Otonom Sistemlerin Tanımı ve Analizi
2) Otonom Sistemler için Enerji Toplama
3) Otonom (Sürücüsüz) Araçlar ve Otonom Aracı Oluşturan Alt Sistemler
4) Hassas Konumlandırma Sistemi ve Global Yörünge Planlama Sistemi Ders Kitabı
5) Çevresel Algılama ve Anlamlandırma Sistemi
6) Lokal Yörünge Planlama Sistemi
7) Karar Uygulama ve Destek Sistemi
8) Arasınav
9) BGP (Border Gateway Protocol)Protokolünün Temelleri
10) Otonom Robotlar Giriş
11) Endüstri 4.0 ve Otonom Robotlar
12) Otonom İnsansız Hava Araçları
13) Otonom Askeri dronlar Ders Kitabı
14) Otonom Uçuş Sistemi, insansız sistemler
15) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Intelligent Autonomous Systems: Foundations and Applications, editör: Dilip Kumar Pratihar,Lakhmi C. Jain, 2. A. Tanenbaum, “Distributed Systems”, Prentice Hall, 3. G. Coulouris e.al, "Distributed Systems
Diğer Kaynaklar: Intelligent Autonomous Systems: Foundations and Applications, editör: Dilip Kumar Pratihar,Lakhmi C. Jain, 2. A. Tanenbaum, “Distributed Systems”, Prentice Hall, 3. G. Coulouris e.al, "Distributed Systems

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

Program Kazanımları
1) PÇ 1.1) Matematik, fen bilimleri ve bilgisayar mühendisliği konularında yeterli bilgi birikimi
2) PÇ 1.2) Matematik, fen bilimleri ve bilgisayar mühendisliği konularında kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
3) PÇ 2.1) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama
4) PÇ 2.2) Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama
5) PÇ 2.3) Karmaşık mühendislik problemlerini formüle etme
6) PÇ 2.4) Karmaşık mühendislik problemlerini çözme becerisi
7) PÇ 2.5) Uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
8) PÇ 3.1) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi
9) PÇ 3.2) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
10) PÇ 4.1) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme
11) PÇ 4.2) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi
12) PÇ 4.3) Bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
13) PÇ 5.1) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi deney tasarlama
14) PÇ 5.2) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi deney yapma,
15) PÇ 5.3 ) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi veri toplama
16) PÇ 5.4) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi sonuçları analiz etme
17) PÇ 5.5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi yorumlama becerisi

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) PÇ 1.1) Matematik, fen bilimleri ve bilgisayar mühendisliği konularında yeterli bilgi birikimi
2) PÇ 1.2) Matematik, fen bilimleri ve bilgisayar mühendisliği konularında kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
3) PÇ 2.1) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama
4) PÇ 2.2) Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama
5) PÇ 2.3) Karmaşık mühendislik problemlerini formüle etme
6) PÇ 2.4) Karmaşık mühendislik problemlerini çözme becerisi
7) PÇ 2.5) Uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
8) PÇ 3.1) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi
9) PÇ 3.2) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi 5
10) PÇ 4.1) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme
11) PÇ 4.2) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi
12) PÇ 4.3) Bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
13) PÇ 5.1) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi deney tasarlama
14) PÇ 5.2) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi deney yapma,
15) PÇ 5.3 ) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi veri toplama
16) PÇ 5.4) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi sonuçları analiz etme
17) PÇ 5.5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi yorumlama becerisi

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Ara Sınavlar 1 30 30
Final 1 40 40
Toplam İş Yükü 112