BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1410002020
Ders İsmi: Coğrafi Bilgi Sistemleri
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Recep DURANAY
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Coğrafi bilgi sistemleri ile ilgili temel kuramsal çerçeveyi, teknikleri ve teknolojileri sunmak.
Dersin İçeriği: Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS)’ne Giriş; CBS’nin Bileşenleri; CBS’nin İşlevleri; Coğrafi Veri Toplama ve Veri Kaynakları; Geometrik Veri Modelleri ve Veri Yapıları;Geometrik Verilerin İşlenmesi; Coğrafi Veri Tabanı Modelleri; Coğrafi Veri Tabanı Tasarımı; Coğrafi Veriler İçin Yapısal Sorgulama Dili (SQL); CBS’de Mekansal AnalizTeknikleri; CBS uygulamaları

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Coğrafi bilgi sistemlerine ilişkin temel kavramları ifade eder.
2) Coğrafi bilgi sistemi ortamında uygulamalar geliştirir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Coğrafi bilgi sistemlerine ilişkin çeşitli araçları kullanır.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) SQL ile mekansal sorgulamalar yapar.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Coğrafi veri tabanı tasarımı yapar.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Mekansal analiz tekniklerini ifade eder.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS)’ne Giriş: Tanım, Kavramlar, Uygulama Alanları / CBS’nin Bileşenleri / CBS’nin İşlevleri / Coğrafi Veri Toplama ve Veri Kaynakları
2) Geometrik Veri Modelleri: Vektör ve Raster Modeller / Vektör Veri Yapıları: Spaghetti ve Topolojik / Raster Veri Yapıları: Satır Uzunluğu Kodlama, BlokKodlama, Zincir Kodalama, Dörtlü Ağaç / Geometrik Verilerin İşlenmesi
3) Coğrafi Veri Tabanı Modelleri: İlişkisel, Nesne Yönelimli, Nesne-İlişkisel / Coğrafi Veri Tabanı Tasarımı: Kavramsal, Mantıksal ve Fiziksel / Coğrafi Veriler İçinYapısal Sorgulama Dili (SQL)
4) CBS’de Mekansal Analiz Teknikleri: Yakınlık, Çakıştırma, Grid, Ağ, Yüzey ve Su Havzası Analizleri
5) CBS Uygulamaları
6) CBS Uygulamaları
7) CBS Uygulamaları
8) Ara sınav
9) CBS Uygulamaları
10) CBS Uygulamaları
11) CBS Uygulamaları
12) CBS Uygulamaları
13) CBS Uygulamaları
14) CBS Uygulamaları
15) CBS Uygulamaları
16) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Jensen J.R. and Jensen R.R. (2013) Introductory Geographic Information Systems, Upper Saddle River, New Jersey: Prentice Hall.
Heywood, I, Cornelius, S. and Carver, S. (2011) An Introduction to Geographical Information Systems, 4th Ed, Upper Saddle River, New Jersey: PrenticeHall
Longley, P.A., Goodchild, M.F, Maguire, D.J. and Rhind, D.W. (2015) Geographic Information Systems and Science, 4rd ed., Chichester: Wiley.
Lo, C.P. and Yeung, A.K.W. (2007) Concepts and Techniques of Geographic Information Systems, 2nd ed., Upper Saddle River, New Jersey: Prentice-Hall.
Chang, K.T. (2015) Introduction to Geographic Information Systems, 8th ed., Boston: McGraw-Hill.
Diğer Kaynaklar: Jensen J.R. and Jensen R.R. (2013) Introductory Geographic Information Systems, Upper Saddle River, New Jersey: Prentice Hall.
Heywood, I, Cornelius, S. and Carver, S. (2011) An Introduction to Geographical Information Systems, 4th Ed, Upper Saddle River, New Jersey: PrenticeHall
Longley, P.A., Goodchild, M.F, Maguire, D.J. and Rhind, D.W. (2015) Geographic Information Systems and Science, 4rd ed., Chichester: Wiley.
Lo, C.P. and Yeung, A.K.W. (2007) Concepts and Techniques of Geographic Information Systems, 2nd ed., Upper Saddle River, New Jersey: Prentice-Hall.
Chang, K.T. (2015) Introduction to Geographic Information Systems, 8th ed., Boston: McGraw-Hill.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) PÇ 1.1) Matematik, fen bilimleri ve bilgisayar mühendisliği konularında yeterli bilgi birikimi
2) PÇ 1.2) Matematik, fen bilimleri ve bilgisayar mühendisliği konularında kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
3) PÇ 2.1) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama
4) PÇ 2.2) Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama
5) PÇ 2.3) Karmaşık mühendislik problemlerini formüle etme
6) PÇ 2.4) Karmaşık mühendislik problemlerini çözme becerisi
7) PÇ 2.5) Uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
8) PÇ 3.1) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi
9) PÇ 3.2) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
10) PÇ 4.1) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme
11) PÇ 4.2) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi
12) PÇ 4.3) Bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
13) PÇ 5.1) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi deney tasarlama
14) PÇ 5.2) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi deney yapma,
15) PÇ 5.3 ) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi veri toplama
16) PÇ 5.4) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi sonuçları analiz etme
17) PÇ 5.5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi yorumlama becerisi

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) PÇ 1.1) Matematik, fen bilimleri ve bilgisayar mühendisliği konularında yeterli bilgi birikimi
2) PÇ 1.2) Matematik, fen bilimleri ve bilgisayar mühendisliği konularında kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
3) PÇ 2.1) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama
4) PÇ 2.2) Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama
5) PÇ 2.3) Karmaşık mühendislik problemlerini formüle etme
6) PÇ 2.4) Karmaşık mühendislik problemlerini çözme becerisi
7) PÇ 2.5) Uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
8) PÇ 3.1) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi
9) PÇ 3.2) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
10) PÇ 4.1) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme
11) PÇ 4.2) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi
12) PÇ 4.3) Bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
13) PÇ 5.1) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi deney tasarlama 4
14) PÇ 5.2) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi deney yapma,
15) PÇ 5.3 ) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi veri toplama
16) PÇ 5.4) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi sonuçları analiz etme
17) PÇ 5.5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi yorumlama becerisi

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Bireysel Proje

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 3 39
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 4 52
Proje 1 30 30
Ara Sınavlar 1 12 12
Final 1 14 14
Toplam İş Yükü 147