BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1410321008
Ders İsmi: Sinyaller ve Sistemler
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Recep DURANAY
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Çağatay ULUIŞIK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Sistem teorisi içinde genel kavramları öğretmek, sürekli ve ayrık zamanlı sistemlerin gösterilmesi ve çözümlenmesi için geliştirilmiş olan dönüşüm tekniklerini öğretmek ve bunların birbirleriyle benzerlik ve farklarını vurgulamaktır.
Dersin İçeriği: Temel kavramlar, tanımlar, doğrusal zamanla değişmeyen sistemler, öz fonksiyon, sürekli ve ayrık zamanda konvolusyon, türevsel denklemler ve fark denklemleri, laplace dönüşümü ve uygulamaları, z- dönüşümü ve ayrık doğrusal zamanla değişmeyen sistemler,Fourier serisi, Fourier dönüşümü, süzme ,bant genişliği, ayrık Fourier dönüşümü.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) 1)Sinyaller ve sistemlerin sınıflandırılmaları ve temel kavramları öğrenmek
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) 2)Önceden öğrendikleri bazı çözümleme yöntemlerinin bütün içinde nerede yer aldığını görmek ve önemini kavramak
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) 3)Verilen problemin hangi türden bir problem olduğunu ve bunun hangi dönüşüm teknikleriyle daha kolay çözülebilir olacağı konusunda doğru karar verebilme becerisi kazandırmak
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) 4)Verilen ödevlerle örneğin MATLAB kullanarak ders sırasında çözülen veya takip edilen kitapta verilen soruları çözerek bir bilgisayar programının çözümü nasıl kolaylaştırdığını görmek ve bu konuda beceri kazanmak

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Sinyal ve Sistemlerin Sınıflandırılması: Ayrık Zaman, Sürekli Zaman, Analog, Sayısal, vb. Bazı Tipik Sinyaller: Dürtü, Basamak, Dikdörtgen Darbe, Periyodik, Üstel, vb. 1.Signals and Systems, A.V. Oppenheim, A.S. Willsky, Prentice Hall, 2nd Edition, 1996. 2.Continuous and Discrete-Time Signals and Systems, S.S. Soliman, M.D. Srinath, Prentice Hall, 2nd Edition, 1998. 3.Signals and Systems, H.P. Hsu, Schaum’s Outlines, McGraw-Hill, 1995.
2) Sistem Özellikleri: Nedensellik, Hafıza, Doğrusallık, Zamanla Değişmezlik, Sonlu Boyutluluk, Süreklilik vb. 1.Signals and Systems, A.V. Oppenheim, A.S. Willsky, Prentice Hall, 2nd Edition, 1996. 2.Continuous and Discrete-Time Signals and Systems, S.S. Soliman, M.D. Srinath, Prentice Hall, 2nd Edition, 1998. 3.Signals and Systems, H.P. Hsu, Schaum’s Outlines, McGraw-Hill, 1995.
3) Konvolüsyon Gösterilimi, İki Sinyalin Konvolüsyonu, Dizi Yöntemi, Konvolüsyon İşleminin Özellikleri, Dürtü Cevabı 1.Signals and Systems, A.V. Oppenheim, A.S. Willsky, Prentice Hall, 2nd Edition, 1996. 2.Continuous and Discrete-Time Signals and Systems, S.S. Soliman, M.D. Srinath, Prentice Hall, 2nd Edition, 1998. 3.Signals and Systems, H.P. Hsu, Schaum’s Outlines, McGraw-Hill, 1995.
4) Ayrık Zamanlı Sistemlerin Fark Denklemleri Gösterilimi, Fark Denklemlerinin Çözümleri: Homojen, Özel, Tam Çözümler. 1.Signals and Systems, A.V. Oppenheim, A.S. Willsky, Prentice Hall, 2nd Edition, 1996. 2.Continuous and Discrete-Time Signals and Systems, S.S. Soliman, M.D. Srinath, Prentice Hall, 2nd Edition, 1998. 3.Signals and Systems, H.P. Hsu, Schaum’s Outlines, McGraw-Hill, 1995.
5) Ayrık Zamanlı Sistemlerin Gerçeklenmesi, Simülasyon (Blok) Diyagramlarıyla Sistem Modelleme, Direk Form I ve Direk Form II Gerçekleme 1.Signals and Systems, A.V. Oppenheim, A.S. Willsky, Prentice Hall, 2nd Edition, 1996. 2.Continuous and Discrete-Time Signals and Systems, S.S. Soliman, M.D. Srinath, Prentice Hall, 2nd Edition, 1998. 3.Signals and Systems, H.P. Hsu, Schaum’s Outlines, McGraw-Hill, 1995.
6) Ayrık Zaman Durum Denklemlerinin Çözümü, Durum Geçiş Matrisi, Dürtü Cevabı Kararlılık: Sınırlı Giriş Sınırlı Çıkış, Lyapunov bağlamında 1.Signals and Systems, A.V. Oppenheim, A.S. Willsky, Prentice Hall, 2nd Edition, 1996. 2.Continuous and Discrete-Time Signals and Systems, S.S. Soliman, M.D. Srinath, Prentice Hall, 2nd Edition, 1998. 3.Signals and Systems, H.P. Hsu, Schaum’s Outlines, McGraw-Hill, 1995.
7) Sürekli Zamanlı Sistemlerin Frekans Düzlemi Tanımı: Dik İşaretlerle İşaret Gösterilimi, Üstel Fourier Serisi, Gerçel İşaretler için Trigonometrik Fourier Serisi, Simetrinin Etkileri 1.Signals and Systems, A.V. Oppenheim, A.S. Willsky, Prentice Hall, 2nd Edition, 1996. 2.Continuous and Discrete-Time Signals and Systems, S.S. Soliman, M.D. Srinath, Prentice Hall, 2nd Edition, 1998. 3.Signals and Systems, H.P. Hsu, Schaum’s Outlines, McGraw-Hill, 1995.
8) Ara sınav
9) Enerji ve Güç İşaretleri, Parseval Teoremi, Gibbs Fenomeni 1.Signals and Systems, A.V. Oppenheim, A.S. Willsky, Prentice Hall, 2nd Edition, 1996. 2.Continuous and Discrete-Time Signals and Systems, S.S. Soliman, M.D. Srinath, Prentice Hall, 2nd Edition, 1998. 3.Signals and Systems, H.P. Hsu, Schaum’s Outlines, McGraw-Hill, 1995.
10) The Fourier Transform, Properties of the Fourier Transform: Linearity, Symmetry, Scaling, Shifting. 1.Signals and Systems, A.V. Oppenheim, A.S. Willsky, Prentice Hall, 2nd Edition, 1996. 2.Continuous and Discrete-Time Signals and Systems, S.S. Soliman, M.D. Srinath, Prentice Hall, 2nd Edition, 1998. 3.Signals and Systems, H.P. Hsu, Schaum’s Outlines, McGraw-Hill, 1995.
11) Fourier Dönüşümünün Özellikleri: Modülasyon, Konvolüsyon, Türev Alma, İntegral Alma, vb., Parseval Eşitliği, Fourier Dönüşümü Uygulamaları: Genlik Modülasyonu 1.Signals and Systems, A.V. Oppenheim, A.S. Willsky, Prentice Hall, 2nd Edition, 1996. 2.Continuous and Discrete-Time Signals and Systems, S.S. Soliman, M.D. Srinath, Prentice Hall, 2nd Edition, 1998. 3.Signals and Systems, H.P. Hsu, Schaum’s Outlines, McGraw-Hill, 1995.
12) Ayrık Zamanlı Sistemlerin Frekans Düzlemi Tanımı: z-Dönüşümü ve Özellikleri, Yakınsama Bölgesi, Ters z-Dönüşümü, Transfer Fonksiyonu 1.Signals and Systems, A.V. Oppenheim, A.S. Willsky, Prentice Hall, 2nd Edition, 1996. 2.Continuous and Discrete-Time Signals and Systems, S.S. Soliman, M.D. Srinath, Prentice Hall, 2nd Edition, 1998. 3.Signals and Systems, H.P. Hsu, Schaum’s Outlines, McGraw-Hill, 1995.
13) Ayrık Zamanlı Fourier Serisi, Ayrık Zamanlı Fourier Dönüşümü (AZFD), Ayrık Zamanlı Fourier Dönüşümünün Özellikleri 1.Signals and Systems, A.V. Oppenheim, A.S. Willsky, Prentice Hall, 2nd Edition, 1996. 2.Continuous and Discrete-Time Signals and Systems, S.S. Soliman, M.D. Srinath, Prentice Hall, 2nd Edition, 1998. 3.Signals and Systems, H.P. Hsu, Schaum’s Outlines, McGraw-Hill, 1995.
14) Ayrık Fourier Dönüşümü (AFD) ve Özellikleri, Ters Ayrık Fourier Dönüşümü, Hızlı Fourier Dönüşümü (FFT), Sürekli zaman ve ayrık zaman dönüşümlerinin birbirleriyle ilişkisi. 1.Signals and Systems, A.V. Oppenheim, A.S. Willsky, Prentice Hall, 2nd Edition, 1996. 2.Continuous and Discrete-Time Signals and Systems, S.S. Soliman, M.D. Srinath, Prentice Hall, 2nd Edition, 1998. 3.Signals and Systems, H.P. Hsu, Schaum’s Outlines, McGraw-Hill, 1995.
15) Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Schaum’s Outlines Sinyaller ve Sistemler, Hwei Hsu, Mc. Graw Will, 2001.
Fundamentals of Signals and Systems Using Matlab, E.W. Kamen, B.S. Heck, Prentice Hall,
2000.
Signals and Systems, A.V. Oppenheim, A.S. Willsky, Prentice Hall, 2nd Edition, 1996.
Continuous and Discrete-Time Signals and Systems, S.S. Soliman, M.D. Srinath, Prentice Hall,
2nd Edition, 1998.
Signals and Systems, H.P. Hsu, Schaum’s Outlines, McGraw-Hill, 1995.
Diğer Kaynaklar:

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) PÇ 1.1) Matematik, fen bilimleri ve bilgisayar mühendisliği konularında yeterli bilgi birikimi
2) PÇ 1.2) Matematik, fen bilimleri ve bilgisayar mühendisliği konularında kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
3) PÇ 2.1) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama
4) PÇ 2.2) Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama
5) PÇ 2.3) Karmaşık mühendislik problemlerini formüle etme
6) PÇ 2.4) Karmaşık mühendislik problemlerini çözme becerisi
7) PÇ 2.5) Uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
8) PÇ 3.1) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi
9) PÇ 3.2) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
10) PÇ 4.1) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme
11) PÇ 4.2) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi
12) PÇ 4.3) Bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
13) PÇ 5.1) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi deney tasarlama
14) PÇ 5.2) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi deney yapma,
15) PÇ 5.3 ) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi veri toplama
16) PÇ 5.4) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi sonuçları analiz etme
17) PÇ 5.5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi yorumlama becerisi

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) PÇ 1.1) Matematik, fen bilimleri ve bilgisayar mühendisliği konularında yeterli bilgi birikimi
2) PÇ 1.2) Matematik, fen bilimleri ve bilgisayar mühendisliği konularında kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
3) PÇ 2.1) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama
4) PÇ 2.2) Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama
5) PÇ 2.3) Karmaşık mühendislik problemlerini formüle etme
6) PÇ 2.4) Karmaşık mühendislik problemlerini çözme becerisi
7) PÇ 2.5) Uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
8) PÇ 3.1) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi 5
9) PÇ 3.2) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
10) PÇ 4.1) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme
11) PÇ 4.2) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi
12) PÇ 4.3) Bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
13) PÇ 5.1) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi deney tasarlama
14) PÇ 5.2) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi deney yapma,
15) PÇ 5.3 ) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi veri toplama
16) PÇ 5.4) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi sonuçları analiz etme
17) PÇ 5.5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi yorumlama becerisi

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 10 % 10
Ödev 5 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 35 3 105
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 152