BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | 1410321008 | ||||||||
Ders İsmi: | Sinyaller ve Sistemler | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi Recep DURANAY | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. Çağatay ULUIŞIK |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Sistem teorisi içinde genel kavramları öğretmek, sürekli ve ayrık zamanlı sistemlerin gösterilmesi ve çözümlenmesi için geliştirilmiş olan dönüşüm tekniklerini öğretmek ve bunların birbirleriyle benzerlik ve farklarını vurgulamaktır. |
Dersin İçeriği: | Temel kavramlar, tanımlar, doğrusal zamanla değişmeyen sistemler, öz fonksiyon, sürekli ve ayrık zamanda konvolusyon, türevsel denklemler ve fark denklemleri, laplace dönüşümü ve uygulamaları, z- dönüşümü ve ayrık doğrusal zamanla değişmeyen sistemler,Fourier serisi, Fourier dönüşümü, süzme ,bant genişliği, ayrık Fourier dönüşümü. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Sinyal ve Sistemlerin Sınıflandırılması: Ayrık Zaman, Sürekli Zaman, Analog, Sayısal, vb. Bazı Tipik Sinyaller: Dürtü, Basamak, Dikdörtgen Darbe, Periyodik, Üstel, vb. | 1.Signals and Systems, A.V. Oppenheim, A.S. Willsky, Prentice Hall, 2nd Edition, 1996. 2.Continuous and Discrete-Time Signals and Systems, S.S. Soliman, M.D. Srinath, Prentice Hall, 2nd Edition, 1998. 3.Signals and Systems, H.P. Hsu, Schaum’s Outlines, McGraw-Hill, 1995. |
2) | Sistem Özellikleri: Nedensellik, Hafıza, Doğrusallık, Zamanla Değişmezlik, Sonlu Boyutluluk, Süreklilik vb. | 1.Signals and Systems, A.V. Oppenheim, A.S. Willsky, Prentice Hall, 2nd Edition, 1996. 2.Continuous and Discrete-Time Signals and Systems, S.S. Soliman, M.D. Srinath, Prentice Hall, 2nd Edition, 1998. 3.Signals and Systems, H.P. Hsu, Schaum’s Outlines, McGraw-Hill, 1995. |
3) | Konvolüsyon Gösterilimi, İki Sinyalin Konvolüsyonu, Dizi Yöntemi, Konvolüsyon İşleminin Özellikleri, Dürtü Cevabı | 1.Signals and Systems, A.V. Oppenheim, A.S. Willsky, Prentice Hall, 2nd Edition, 1996. 2.Continuous and Discrete-Time Signals and Systems, S.S. Soliman, M.D. Srinath, Prentice Hall, 2nd Edition, 1998. 3.Signals and Systems, H.P. Hsu, Schaum’s Outlines, McGraw-Hill, 1995. |
4) | Ayrık Zamanlı Sistemlerin Fark Denklemleri Gösterilimi, Fark Denklemlerinin Çözümleri: Homojen, Özel, Tam Çözümler. | 1.Signals and Systems, A.V. Oppenheim, A.S. Willsky, Prentice Hall, 2nd Edition, 1996. 2.Continuous and Discrete-Time Signals and Systems, S.S. Soliman, M.D. Srinath, Prentice Hall, 2nd Edition, 1998. 3.Signals and Systems, H.P. Hsu, Schaum’s Outlines, McGraw-Hill, 1995. |
5) | Ayrık Zamanlı Sistemlerin Gerçeklenmesi, Simülasyon (Blok) Diyagramlarıyla Sistem Modelleme, Direk Form I ve Direk Form II Gerçekleme | 1.Signals and Systems, A.V. Oppenheim, A.S. Willsky, Prentice Hall, 2nd Edition, 1996. 2.Continuous and Discrete-Time Signals and Systems, S.S. Soliman, M.D. Srinath, Prentice Hall, 2nd Edition, 1998. 3.Signals and Systems, H.P. Hsu, Schaum’s Outlines, McGraw-Hill, 1995. |
6) | Ayrık Zaman Durum Denklemlerinin Çözümü, Durum Geçiş Matrisi, Dürtü Cevabı Kararlılık: Sınırlı Giriş Sınırlı Çıkış, Lyapunov bağlamında | 1.Signals and Systems, A.V. Oppenheim, A.S. Willsky, Prentice Hall, 2nd Edition, 1996. 2.Continuous and Discrete-Time Signals and Systems, S.S. Soliman, M.D. Srinath, Prentice Hall, 2nd Edition, 1998. 3.Signals and Systems, H.P. Hsu, Schaum’s Outlines, McGraw-Hill, 1995. |
7) | Sürekli Zamanlı Sistemlerin Frekans Düzlemi Tanımı: Dik İşaretlerle İşaret Gösterilimi, Üstel Fourier Serisi, Gerçel İşaretler için Trigonometrik Fourier Serisi, Simetrinin Etkileri | 1.Signals and Systems, A.V. Oppenheim, A.S. Willsky, Prentice Hall, 2nd Edition, 1996. 2.Continuous and Discrete-Time Signals and Systems, S.S. Soliman, M.D. Srinath, Prentice Hall, 2nd Edition, 1998. 3.Signals and Systems, H.P. Hsu, Schaum’s Outlines, McGraw-Hill, 1995. |
8) | Ara sınav | |
9) | Enerji ve Güç İşaretleri, Parseval Teoremi, Gibbs Fenomeni | 1.Signals and Systems, A.V. Oppenheim, A.S. Willsky, Prentice Hall, 2nd Edition, 1996. 2.Continuous and Discrete-Time Signals and Systems, S.S. Soliman, M.D. Srinath, Prentice Hall, 2nd Edition, 1998. 3.Signals and Systems, H.P. Hsu, Schaum’s Outlines, McGraw-Hill, 1995. |
10) | The Fourier Transform, Properties of the Fourier Transform: Linearity, Symmetry, Scaling, Shifting. | 1.Signals and Systems, A.V. Oppenheim, A.S. Willsky, Prentice Hall, 2nd Edition, 1996. 2.Continuous and Discrete-Time Signals and Systems, S.S. Soliman, M.D. Srinath, Prentice Hall, 2nd Edition, 1998. 3.Signals and Systems, H.P. Hsu, Schaum’s Outlines, McGraw-Hill, 1995. |
11) | Fourier Dönüşümünün Özellikleri: Modülasyon, Konvolüsyon, Türev Alma, İntegral Alma, vb., Parseval Eşitliği, Fourier Dönüşümü Uygulamaları: Genlik Modülasyonu | 1.Signals and Systems, A.V. Oppenheim, A.S. Willsky, Prentice Hall, 2nd Edition, 1996. 2.Continuous and Discrete-Time Signals and Systems, S.S. Soliman, M.D. Srinath, Prentice Hall, 2nd Edition, 1998. 3.Signals and Systems, H.P. Hsu, Schaum’s Outlines, McGraw-Hill, 1995. |
12) | Ayrık Zamanlı Sistemlerin Frekans Düzlemi Tanımı: z-Dönüşümü ve Özellikleri, Yakınsama Bölgesi, Ters z-Dönüşümü, Transfer Fonksiyonu | 1.Signals and Systems, A.V. Oppenheim, A.S. Willsky, Prentice Hall, 2nd Edition, 1996. 2.Continuous and Discrete-Time Signals and Systems, S.S. Soliman, M.D. Srinath, Prentice Hall, 2nd Edition, 1998. 3.Signals and Systems, H.P. Hsu, Schaum’s Outlines, McGraw-Hill, 1995. |
13) | Ayrık Zamanlı Fourier Serisi, Ayrık Zamanlı Fourier Dönüşümü (AZFD), Ayrık Zamanlı Fourier Dönüşümünün Özellikleri | 1.Signals and Systems, A.V. Oppenheim, A.S. Willsky, Prentice Hall, 2nd Edition, 1996. 2.Continuous and Discrete-Time Signals and Systems, S.S. Soliman, M.D. Srinath, Prentice Hall, 2nd Edition, 1998. 3.Signals and Systems, H.P. Hsu, Schaum’s Outlines, McGraw-Hill, 1995. |
14) | Ayrık Fourier Dönüşümü (AFD) ve Özellikleri, Ters Ayrık Fourier Dönüşümü, Hızlı Fourier Dönüşümü (FFT), Sürekli zaman ve ayrık zaman dönüşümlerinin birbirleriyle ilişkisi. | 1.Signals and Systems, A.V. Oppenheim, A.S. Willsky, Prentice Hall, 2nd Edition, 1996. 2.Continuous and Discrete-Time Signals and Systems, S.S. Soliman, M.D. Srinath, Prentice Hall, 2nd Edition, 1998. 3.Signals and Systems, H.P. Hsu, Schaum’s Outlines, McGraw-Hill, 1995. |
15) | Final sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Schaum’s Outlines Sinyaller ve Sistemler, Hwei Hsu, Mc. Graw Will, 2001. Fundamentals of Signals and Systems Using Matlab, E.W. Kamen, B.S. Heck, Prentice Hall, 2000. Signals and Systems, A.V. Oppenheim, A.S. Willsky, Prentice Hall, 2nd Edition, 1996. Continuous and Discrete-Time Signals and Systems, S.S. Soliman, M.D. Srinath, Prentice Hall, 2nd Edition, 1998. Signals and Systems, H.P. Hsu, Schaum’s Outlines, McGraw-Hill, 1995. |
Diğer Kaynaklar: |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||||
1) PÇ 1.1) Matematik, fen bilimleri ve bilgisayar mühendisliği konularında yeterli bilgi birikimi | ||||||||||||||||
2) PÇ 1.2) Matematik, fen bilimleri ve bilgisayar mühendisliği konularında kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | ||||||||||||||||
3) PÇ 2.1) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama | ||||||||||||||||
4) PÇ 2.2) Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama | ||||||||||||||||
5) PÇ 2.3) Karmaşık mühendislik problemlerini formüle etme | ||||||||||||||||
6) PÇ 2.4) Karmaşık mühendislik problemlerini çözme becerisi | ||||||||||||||||
7) PÇ 2.5) Uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | ||||||||||||||||
8) PÇ 3.1) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi | ||||||||||||||||
9) PÇ 3.2) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | ||||||||||||||||
10) PÇ 4.1) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme | ||||||||||||||||
11) PÇ 4.2) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi | ||||||||||||||||
12) PÇ 4.3) Bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||||||||||||
13) PÇ 5.1) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi deney tasarlama | ||||||||||||||||
14) PÇ 5.2) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi deney yapma, | ||||||||||||||||
15) PÇ 5.3 ) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi veri toplama | ||||||||||||||||
16) PÇ 5.4) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi sonuçları analiz etme | ||||||||||||||||
17) PÇ 5.5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi yorumlama becerisi |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | PÇ 1.1) Matematik, fen bilimleri ve bilgisayar mühendisliği konularında yeterli bilgi birikimi | |
2) | PÇ 1.2) Matematik, fen bilimleri ve bilgisayar mühendisliği konularında kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | |
3) | PÇ 2.1) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama | |
4) | PÇ 2.2) Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama | |
5) | PÇ 2.3) Karmaşık mühendislik problemlerini formüle etme | |
6) | PÇ 2.4) Karmaşık mühendislik problemlerini çözme becerisi | |
7) | PÇ 2.5) Uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | |
8) | PÇ 3.1) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi | 5 |
9) | PÇ 3.2) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | |
10) | PÇ 4.1) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme | |
11) | PÇ 4.2) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi | |
12) | PÇ 4.3) Bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |
13) | PÇ 5.1) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi deney tasarlama | |
14) | PÇ 5.2) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi deney yapma, | |
15) | PÇ 5.3 ) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi veri toplama | |
16) | PÇ 5.4) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi sonuçları analiz etme | |
17) | PÇ 5.5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi yorumlama becerisi |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 10 | % 10 |
Ödev | 5 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 35 | 3 | 105 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 152 |