Dersin Amacı: |
Bu dersin amacı, öğrencilere, otomata teorisi ve biçimsel diller ve gramerler teorisini içeren hesaplamanın matematiksel temellerini tanıtmak; aynı zamanda otomatlar, eşdeğer düzenli ifadeler, otomatlar tarafından tanımlanan dillerin eşdeğerliği, düzenli ifadeler, pushdown otomatı, eşdeğer context-free gramerleri, pushdown otomata tarafından tanımlanan dillerin eşdeğeri, bağlam gibi temel kavramları kavratmaktır. ücretsiz gramerler, Turing makineleri ve Turing makineleri tarafından |
Dersin İçeriği: |
Dersin İçeriği Matematiksel Araçlar (Tanımlar, Teoremler ve İspatlar); İspat Türleri; Düzenli Diller; Sonlu Otomatlar; Deterministik Olmayan Makinalar; Düzenli İfadeler; Düzensiz Diller; Bağlam İçermeyen (Context-free) Diller; Bağlam İçermeyen (Context-free) Gramerler; Basma Otomatiği; Turing Makineleri; Turing Makinelerinin Çeşitleri; "Algoritma" tanımı; Karar Verebilirlik; Kararlanabilir Diller; NP-bütünlüğü; İndirgenebilirlik; Tanınabilirlik. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Ön kavramların oluşturulması, matematiksel araçlar, tanımlar, teoremler ve ispatlar, ispat çeşitleri |
ders kitabı |
2) |
SÖZLÜKSEL ANALİZ
|
ders kitabı |
3) |
SÖZDİZİM ANALİZİ I (GRAMER, TÜRETİM)
|
ders kitabı |
4) |
SÖZDİZİM ANALİZİ II (AYRIŞTIRMA AĞAÇLARI, BULANIKLIK)
|
ders kitabı |
5) |
"ANLAMSAL ANALİZ (STATİK ANLAMBİLİM) "
|
ders kitabı |
6) |
"ANLAMSAL ANALİZ (DİNAMİK ANLAMBİLİM) "
|
ders kitabı |
7) |
"İSİMLER, BAĞLAM, TİP KONTROLÜ, KAPSAMLAR "
|
ders kitabı |
8) |
ara sınav |
ders kitabı |
9) |
"VERİ TİPLERİ, İFADELER VE ATAMA DEYİMLERİ "
|
ders kitabı |
10) |
"DEYİM-SEVİYESİ KONTROL VERİ TİPLERİ "
|
ders kitabı |
11) |
"ALTPROGRAMLAR (AKA, KAPSAM VE PARAMETRE TRANSFERİ) "
|
ders kitabı |
12) |
"ALTPROGRAM GERÇEKLENMESİ "
|
ders kitabı |
13) |
"NESNE YÖNELİMLİ PROGRAMLAMA İÇİN DESTEK "
|
ders kitabı |
14) |
İSTİSNAİ DURUMLAR
|
ders kitabı |
15) |
FİNAL SINAVI |
ders kitabı |
16) |
FİNAL SINAVI |
ders kitabı |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
PÇ 1.1) Matematik, fen bilimleri ve bilgisayar mühendisliği konularında yeterli bilgi birikimi |
|
2) |
PÇ 1.2) Matematik, fen bilimleri ve bilgisayar mühendisliği konularında kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. |
|
3) |
PÇ 2.1) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama |
|
4) |
PÇ 2.2) Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama |
4 |
5) |
PÇ 2.3) Karmaşık mühendislik problemlerini formüle etme |
|
6) |
PÇ 2.4) Karmaşık mühendislik problemlerini çözme becerisi |
|
7) |
PÇ 2.5) Uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi |
|
8) |
PÇ 3.1) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi |
|
9) |
PÇ 3.2) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi |
|
10) |
PÇ 4.1) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme |
|
11) |
PÇ 4.2) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi |
|
12) |
PÇ 4.3) Bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. |
|
13) |
PÇ 5.1) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi deney tasarlama |
|
14) |
PÇ 5.2) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi deney yapma, |
|
15) |
PÇ 5.3 ) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi veri toplama |
|
16) |
PÇ 5.4) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi sonuçları analiz etme |
|
17) |
PÇ 5.5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi yorumlama becerisi |
|