BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1410211003
Ders İsmi: Elektrik-Elektroniğe Giriş
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 2 3 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Cenk DİNÇBAKIR
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Cenk DİNÇBAKIR
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Yarıiletken teorisini ve elektronik devre elemanlarını tanıtmak, bu elemanların temel devrelerde uygulamalarını göstermek, PSpice yazılımının kullanımını öğretmek, derste verilen devrelerin simülasyonunu yaptırmak ve bu devreleri laboratuvarda uygulattırmaktır.
Dersin İçeriği: Fiziksel elektrik devreleri, Elektrik devre elemanları ve devrelerin matematiksel modelinin elde edilmesi, Kirchhoff Yasaları, Tellegen Teoremi, İki ve çok uçlu devre elemanları, Çevre akımları ve düğüm gerilimleri yöntemleri, Thevenin ve Norton teoremleri, Yarıiletkenlerle ilgili kavramlar, pn-jonksiyonlu diyodun fiziksel yapısı, uç karakteristikleri, ideal diyot, zener diyot, diğer diyotlar, diyotlu devrelerin analizi. MOSFET ve BJT: Fiziksel yapısı ve çalışma bölgeleri, DA kutuplaması, küçük-işaret modeli, temel kuvvetlendirici devrelerinin analizi, anahtar olarak çalışması. İşlemsel kuvvetlendiriciler: Özellikleri, ideal OPAMP ve uygulama örnekleri. PSpice modelleri.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Diyot ve OPAMP içeren temel devreler ile BJT ve MOSFET içeren temel kuvvetlendiricileri simüle edebilme, gerçekleyebilme, test edebilme ve sonuçları raporlayabilme.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Yarıiletkenlerin özelliklerini diyot, BJT ve MOSFET elemanlarının fiziksel yapılarını ve çalışma prensiplerini anlamaya uygulayabilme ve tanıyabilme
2) Diyot, BJT ve MOSFET içeren temel devrelerin DC ve AC analizlerini yapabilme.
3) İşlemsel kuvvetlendiricileri (OPAMP) içeren temel devreleri analiz edebilme.
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş – Genel Kavramlar ders kitabı
2) Mühendislikte Temel Tanımlar – Elektriksel Birimler - Üstel Notasyon - Elektrik Devresi ve Elemanları ders kitabı
3) Elektrik Enerjisi Özellikleri ve Güç - OHM Kanunu - Direnç Renk Kodları – Ohm-metre ile direnç ölçme ders kitabı
4) Temel Elektrik Devreleri - Seri Devreler ve Kirchoff Gerilim Kanunu - Simülasyon ve Deney ders kitabı
5) Paralel Devreler ve Kirchoff Akım Kanunu - Simülasyon ve Deney ders kitabı
6) Seri ve Paralel Karışık Devre Çözümleri - Bilgisayar Simülasyonları ve Deney ders kitabı
7) Seri ve Paralel Devre Çalışmaları ve Deneyleri ders kitabı
8) Ara SINAV ders kitabı
9) Alternatif Akım Temelleri – Devre Çözümleri - Bilgisayar Simülasyonları ders kitabı
10) Kondansatör, DC Davranışı, Şarj-Deşarj Kavramları – Deney ders kitabı
11) Kondansatör, AC Davranışı, Faz Farkı Kavramları – Simülasyon ders kitabı
12) Yarıiletken Devre Elamanları: Diyot ve LED – Teori ve Deney ders kitabı
13) Yarıiletken Devre Elemanı: Transistör (BJT) – Teori ve Simülasyon Ders kitabı
14) Uygulamalı Proje : Transistörlü Işığa Duyarlı ve Zaman Gecikmeli Devre Tasarımı ve Gerçeklenmesi ders kitabı
15) Final ders kitabı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Electric Circuits, Tenth edition, James W. Nilsson / A.Riedel, Prentice Hall, 2014
Elektronik, Mehmet Sait Türköz, Birsen yayınevi, 2009
Diğer Kaynaklar: YOK

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) PÇ 1.1) Matematik, fen bilimleri ve bilgisayar mühendisliği konularında yeterli bilgi birikimi
2) PÇ 1.2) Matematik, fen bilimleri ve bilgisayar mühendisliği konularında kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
3) PÇ 2.1) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama
4) PÇ 2.2) Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama
5) PÇ 2.3) Karmaşık mühendislik problemlerini formüle etme
6) PÇ 2.4) Karmaşık mühendislik problemlerini çözme becerisi
7) PÇ 2.5) Uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
8) PÇ 3.1) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi
9) PÇ 3.2) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
10) PÇ 4.1) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme
11) PÇ 4.2) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi
12) PÇ 4.3) Bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
13) PÇ 5.1) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi deney tasarlama
14) PÇ 5.2) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi deney yapma,
15) PÇ 5.3 ) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi veri toplama
16) PÇ 5.4) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi sonuçları analiz etme
17) PÇ 5.5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi yorumlama becerisi

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) PÇ 1.1) Matematik, fen bilimleri ve bilgisayar mühendisliği konularında yeterli bilgi birikimi
2) PÇ 1.2) Matematik, fen bilimleri ve bilgisayar mühendisliği konularında kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
3) PÇ 2.1) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama
4) PÇ 2.2) Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama
5) PÇ 2.3) Karmaşık mühendislik problemlerini formüle etme
6) PÇ 2.4) Karmaşık mühendislik problemlerini çözme becerisi
7) PÇ 2.5) Uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
8) PÇ 3.1) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi 5
9) PÇ 3.2) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
10) PÇ 4.1) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme
11) PÇ 4.2) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi
12) PÇ 4.3) Bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
13) PÇ 5.1) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi deney tasarlama
14) PÇ 5.2) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi deney yapma,
15) PÇ 5.3 ) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi veri toplama
16) PÇ 5.4) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi sonuçları analiz etme
17) PÇ 5.5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi yorumlama becerisi

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Laboratuvar
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 2 % 20
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Laboratuvar 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 6 84
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 145