BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1410111005
Ders İsmi: Matematik I
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
4 0 4 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. Esengül SALTÜRK
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. Esengül SALTÜRK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilerin tek değişkenli fonksiyonlarda limit, türev, integral gibi konuları kavraması ve bu konuları uygulayabilemesidir.
Dersin İçeriği: Fonksiyonlar. Limit ve süreklilik. Türevler. Türev kuralları. Türevin uygulamaları; uç değerler, fonksiyonların grafiklerini çizme. Belirli integral, Analizin temel teoremi. İntegral metotları, düzlemdeki bölgelerin alanları.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Öğrenci; limit, süreklilik, türev ve integral bilgisine sahip olur ve bu bilgileri ilgili alanlara uygulayabilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Öğrenci; türev kullanarak eğri çizebilir, maximum-minimum problemlerini çözebilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Öğrenci; belirli, belirsiz ve has olmayan integral kavramlarını ve bazı uygulamalarını bilir ve ilgili hesaplamaları yapar.
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Fonksiyonlar ve grafikleri. Trigonometrik Fonksiyonlar. Ders Kitabı Bölüm 1
2) Bir Fonksiyonun Limiti ve Limit Kuralları. Limitin Tanımı. Sonsuzda Limitler. Ders Kitabı Bölüm 2
3) Süreklilik. Asimptotlar. Teğet Doğrular. Bir Fonksiyonun Türevi. Ders Kitabı Bölüm 2, Bölüm 3
4) Türev alma Kuralları. Trigonometrik Fonksiyonların Türevi. Zincir Kuralı. Kapalı Türev Alma. Ders Kitabı Bölüm 3
5) Linearizasyon ve Diferansiyeller. Ders Kitabı Bölüm 3
6) Ters Fonksiyonlar ve Türevleri. Logaritma. Üstel Fonksiyon. Ters Trigonometrik Fonksiyonlar. Hiperbolik Fonksiyonlar. L'Hospital Rule. Ders Kitabı Bölüm 7
7) Kapalı Aralıkta Bir Fonksiyonun Uç Değerleri. Rolle Teoremi. Ortalama DeğerTeoremi. Ders Kitabı Bölüm 4
8) Ara sınav -
9) Monoton Fonksiyonlar. Konkavlık ve Eğri Çizimi. Ters Türevler. Ders Kitabı Bölüm 4
10) Sonlu Toplamlarla Alan Tahmini. Toplam Notasyonu ve Sonlu Toplamların Limiti. Rieman Toplamları. Belirli İntegral. Negatif Olmayan Fonksiyonun Grafiği Altındaki Alan. Ders Kitabı Bölüm 5
11) Kalkülüsün Temel Teoremi. Belirsiz İntegraller. Yerine Koyma Metodu. Değişken Dönüşümü. Eğriler Arasındaki Alan. Ders Kitabı Bölüm 5
12) Temel İntegrasyon Teknikleri. Kısmi İntegrasyon. Ders Kitabı Bölüm 8
13) Trigonometrik İntegraller. Trigonometrik Dönüşümler. Ders Kitabı Bölüm 8
14) Rasyonel Fonksiyonların İntegrasyonu. İntegral Tablosu. Ders Kitabı Bölüm 8
15) Belirli İntegrallerin Uygulamaları Ders Kitabı Bölüm 6

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: *Thomas' Calculus (14th Edition) Thomas’ Calculus, Fourteenth Edition, G.B.Thomas, J.Hass, C.Heil, M.D.Weir, Pearson. 2018.

*Thomas Kalk¨ul¨us 11. baskı, G.B.Thomas, M.D.Weir, J.Hass, F.R.Giordoni.
Diğer Kaynaklar: *Thomas' Calculus (14th Edition) Thomas’ Calculus, Fourteenth Edition, G.B.Thomas, J.Hass, C.Heil, M.D.Weir, Pearson. 2018.

*Thomas Kalk¨ul¨us 11. baskı, G.B.Thomas, M.D.Weir, J.Hass, F.R.Giordoni.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) PÇ 1.1) Matematik, fen bilimleri ve bilgisayar mühendisliği konularında yeterli bilgi birikimi
2) PÇ 1.2) Matematik, fen bilimleri ve bilgisayar mühendisliği konularında kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
3) PÇ 2.1) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama
4) PÇ 2.2) Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama
5) PÇ 2.3) Karmaşık mühendislik problemlerini formüle etme
6) PÇ 2.4) Karmaşık mühendislik problemlerini çözme becerisi
7) PÇ 2.5) Uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
8) PÇ 3.1) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi
9) PÇ 3.2) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
10) PÇ 4.1) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme
11) PÇ 4.2) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi
12) PÇ 4.3) Bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
13) PÇ 5.1) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi deney tasarlama
14) PÇ 5.2) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi deney yapma,
15) PÇ 5.3 ) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi veri toplama
16) PÇ 5.4) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi sonuçları analiz etme
17) PÇ 5.5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi yorumlama becerisi

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) PÇ 1.1) Matematik, fen bilimleri ve bilgisayar mühendisliği konularında yeterli bilgi birikimi 5
2) PÇ 1.2) Matematik, fen bilimleri ve bilgisayar mühendisliği konularında kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
3) PÇ 2.1) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama
4) PÇ 2.2) Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama
5) PÇ 2.3) Karmaşık mühendislik problemlerini formüle etme
6) PÇ 2.4) Karmaşık mühendislik problemlerini çözme becerisi
7) PÇ 2.5) Uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
8) PÇ 3.1) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi
9) PÇ 3.2) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
10) PÇ 4.1) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme
11) PÇ 4.2) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi
12) PÇ 4.3) Bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. 5
13) PÇ 5.1) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi deney tasarlama
14) PÇ 5.2) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi deney yapma,
15) PÇ 5.3 ) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi veri toplama
16) PÇ 5.4) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi sonuçları analiz etme
17) PÇ 5.5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi yorumlama becerisi

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 5 % 10
Ara Sınavlar 2 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 6 90
Ödevler 1 30 30
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 181