İNGİLİZ DİLİ VE EDEBİYATI | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | 1313411003 | ||||||||
Ders İsmi: | Literary Theory and Criticism I | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | EN | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. Gülşen SAYIN | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. Gülşen SAYIN |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı klasik Yunan ve Roma döneminden yirminci yüzyılın başlarına kadar olan süreçte karşılaştığımız edebiyat kuramları ve edebiyata farklı eleştirel bakış açılarıyla tanıştırmaktır. |
Dersin İçeriği: | Klasik dönem, Rönesans Eleştiri kuramı, 18. yüzyıl eleştiri kuramı, 19. yüzyıl, ve 20 yüzyılın kuramlarını tanıtan kuramcı ve uygulayan yazarların metinleri okunarak aşağıdaki sorulara yanıt aranacaktır: Edebiyat Nedir? İyi edebiyat nedir? Edebiyat neye iyi gelir? Edebiyatı nasıl yorumlamalıyız? |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse Giriş: Ders tanımı, öğrenme stratejileri, dersin kazanımları Temel Kavramlar: Edebiyat Nedir? Edebiyat Kuramları ve Eleştirisinin tanımı | YOK |
2) | Klasik Kuram ve Eleştiriye Giriş: Aristotles'in " Poetika"sı | YOK |
3) | Aristoteles, "Poetika" (1-5. Bölümler) | Okuma Ödevi: "Poetika" (1-5. Bölümler) |
4) | Klasik Kuram ve Eleştiri: Plato’nun "Ion", ve "Devlet" yapıtlarından bölümler | Okuma Ödevi: Plato’nun "Ion", ve "Devlet" yapıtlarından gerekli bölümler okunacak |
5) | Horace, "Edebiyat Sanatı" | YOK |
6) | Longinus, "Sublime Üzerine" | Okuma Ödevi: Longinus, "Sublime Üzerine" Reading Longinus’s "On the Sublime" |
7) | Rönesans Dönemi Eleştiri Kuramları: Philip Sidney'den "An Apology for Poetry" | YOK |
8) | Vize Haftası | Assigned texts |
9) | Aydınlanma çağında kuram ve eleştiri: Samuel Johnson'ın "Shakespeare'e Önsöz" | Okuma Ödevi: Samuel Johnson'ın "Shakespeare'e Önsöz" |
10) | Romantik Dönem (19.yy) Kuram ve Eleştirisi: William Wordsworth'ün "Lirik Şarkılar" metni. | Okuma Ödevi: William Wordsworth'ün "Lirik Şarkılar" metni. |
11) | William Wordsworth, from the "Lyrical Ballads" | YOK |
12) | 20yy. Kuramları ve Eleştiriye Giriş: T.S.Eliot’ın “The Tradition and Individual Talent” (1922) metni | Okuma Ödevi: T.S.Eliot’ın “The Tradition and Individual Talent” (1922) metni |
13) | T.S.Eliot, “The Tradition and Individual Talent” (1922) | YOK |
14) | Özet, soru-cevap, tartışma ve problem çözme | YOK |
15) | Final Haftası | Ders içinde yapılan tüm metinler (yeniden)okunmalı, ders notları gözden geçirilmeli |
Ders Notları / Kitaplar: | "A Handbook of Critical Approaches to Literature" 4th Edition by Wilfred L. ,ve diğerleri, Oxford University Press, 1998. "Beginning Theory: An introduction to Literary and Cultural Theory". Peter Barry (4th.edition). Manchester University Press, 2017. "Literary Theory: A Very Short Introduction" 2nd Edition. Jonathan Culler. Oxford University Press, 2011. |
Diğer Kaynaklar: | "A Handbook of Critical Approaches to Literature" 4th Edition by Wilfred at all. Oxford University Press, 1998. "Beginning Theory: An introduction to Literary and Cultural Theory". Peter Barry (4th.edition). Manchester University Press, 2017. "Literary Theory: A Very Short Introduction" 2nd Edition. Jonathan Culler. Oxford University Press, 2011. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
6 |
5 |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||
1) İngiliz Dili ve Edebiyatı alanında güncel, kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir. | |||||||||||||
2) İngiliz Edebiyatı’nın yazınsal türleri, akımları, terminolojisi ve temel kavramları konusunda güncel bilgiye sahiptir. | |||||||||||||
3) İngiliz Edebiyatı’nın farklı yazınsal türlerini irdelemek için tarihsel, toplumsal, kültürel, ekonomik ve siyasal arkaplanı bilgilerine sahiptir. | |||||||||||||
4) İngiliz dilinin etimolojisini, morfolojisini, yazılı ve sözel kullanım işlevlerini akademik ve mesleki ortamlarda etkin kullanabilme bilgi ve becerisine sahiptir. | |||||||||||||
5) Çeşitli metin türlerini İngilizce’den Türkçe’ye ve Türkçe’den İngilizce’ye çevirmek için gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgi ve beceriye sahip olma. | |||||||||||||
6) Eleştirel, yaratıcı ve analitik düşünme becerisi geliştirir. | |||||||||||||
7) Kültürlerarası bakış açısı geliştirerek kendi toplumuna, edebiyatına, kültürüne ve farklı kültürlerin edebiyat metinlerine önyargısız yaklaşma bilincine sahiptir. | |||||||||||||
8) İkinci bir Avrupa dilinde (İspanyolca) B2 düzeyinde bilgi sahibidir ve günlük yaşamda o dili etkin bir şekilde kullanır | |||||||||||||
9) Kişisel, mesleki ve toplumsal yaşamda etik değerlerin önemi konusunda farkındalık geliştirir. | |||||||||||||
10) Eleştirel, yaratıcı ve analitik becerilerini kullanarak disiplinlerarası yaklaşımla akademik araştırma yapmak için gerekli verileri toplar, yorumlar ve süreç içinde karşılaşılan sorunları çözerek elde ettiği sonuçları ulusal veya uluslararası akademik ve mesleki ortamlarda paylaşır. | |||||||||||||
11) Bilgi teknolojilerini ve araştırma yöntemlerini edebiyat ve beşeri bilimlerin diğer alanlarında etkin kullanabilme bilgi ve becerisine sahiptir. | |||||||||||||
12) Grup çalışmalarında lider veya grup üyesi olarak sorumluluk alır. | |||||||||||||
13) Yaşam-boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tavır geliştirir. | |||||||||||||
14) Demokrasi, insan hakları, toplumsal adalet, kültürel mirasları ve çevreyi koruma gibi temel evrensel değerler karşısında önyargısız, duyarlı, adil ve saygılı bir tutum geliştirir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İngiliz Dili ve Edebiyatı alanında güncel, kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir. | 5 |
2) | İngiliz Edebiyatı’nın yazınsal türleri, akımları, terminolojisi ve temel kavramları konusunda güncel bilgiye sahiptir. | 4 |
3) | İngiliz Edebiyatı’nın farklı yazınsal türlerini irdelemek için tarihsel, toplumsal, kültürel, ekonomik ve siyasal arkaplanı bilgilerine sahiptir. | 4 |
4) | İngiliz dilinin etimolojisini, morfolojisini, yazılı ve sözel kullanım işlevlerini akademik ve mesleki ortamlarda etkin kullanabilme bilgi ve becerisine sahiptir. | 3 |
5) | Çeşitli metin türlerini İngilizce’den Türkçe’ye ve Türkçe’den İngilizce’ye çevirmek için gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgi ve beceriye sahip olma. | |
6) | Eleştirel, yaratıcı ve analitik düşünme becerisi geliştirir. | 5 |
7) | Kültürlerarası bakış açısı geliştirerek kendi toplumuna, edebiyatına, kültürüne ve farklı kültürlerin edebiyat metinlerine önyargısız yaklaşma bilincine sahiptir. | 5 |
8) | İkinci bir Avrupa dilinde (İspanyolca) B2 düzeyinde bilgi sahibidir ve günlük yaşamda o dili etkin bir şekilde kullanır | |
9) | Kişisel, mesleki ve toplumsal yaşamda etik değerlerin önemi konusunda farkındalık geliştirir. | 5 |
10) | Eleştirel, yaratıcı ve analitik becerilerini kullanarak disiplinlerarası yaklaşımla akademik araştırma yapmak için gerekli verileri toplar, yorumlar ve süreç içinde karşılaşılan sorunları çözerek elde ettiği sonuçları ulusal veya uluslararası akademik ve mesleki ortamlarda paylaşır. | 5 |
11) | Bilgi teknolojilerini ve araştırma yöntemlerini edebiyat ve beşeri bilimlerin diğer alanlarında etkin kullanabilme bilgi ve becerisine sahiptir. | 4 |
12) | Grup çalışmalarında lider veya grup üyesi olarak sorumluluk alır. | 4 |
13) | Yaşam-boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tavır geliştirir. | 5 |
14) | Demokrasi, insan hakları, toplumsal adalet, kültürel mirasları ve çevreyi koruma gibi temel evrensel değerler karşısında önyargısız, duyarlı, adil ve saygılı bir tutum geliştirir. | 5 |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Okuma | |
Ödev | |
Proje Hazırlama | |
Seminer | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Uygulama | |
Sunum |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 30 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 6 | 84 |
Ödevler | 10 | 3 | 30 |
Küçük Sınavlar | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 172 |