İNGİLİZ DİLİ VE EDEBİYATI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1313411003
Ders İsmi: Literary Theory and Criticism I
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. Gülşen SAYIN
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Gülşen SAYIN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı klasik Yunan ve Roma döneminden yirminci yüzyılın başlarına kadar olan süreçte karşılaştığımız edebiyat kuramları ve edebiyata farklı eleştirel bakış açılarıyla tanıştırmaktır.
Dersin İçeriği: Klasik dönem, Rönesans Eleştiri kuramı, 18. yüzyıl eleştiri kuramı, 19. yüzyıl, ve 20 yüzyılın kuramlarını tanıtan kuramcı ve uygulayan yazarların metinleri okunarak aşağıdaki sorulara yanıt aranacaktır:
Edebiyat Nedir?
İyi edebiyat nedir?
Edebiyat neye iyi gelir?
Edebiyatı nasıl yorumlamalıyız?

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Klasik Dönemden 19.yüzyılın sonuna kadar olan dönemdeki belli başlı edebiyat kuramlarını bilir
2) Belli başlı kuramcıların fikirlerini, kuramsal görüşlerini ve terminolojiyi tanımlar ve bunları edebiyat yapıtlarını incelemede kullanır
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Edebiyatın bir disiplin olarak ortaya çıktığının farkındadır
2) EDebiyat Kuramı ile Edebiyat Eleştirisi alanlarının ayrımı konusunda farkındalık geliştirir.
3) Klasik Yunan kültürünün edebiyatın amacı konusundaki açıklamalarını tanır ve bunları tartışabilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Klasik dönemden erken modernist döneme kadar olan süreçte ortaya çıkan temel kuram ve kuramcıları tanıyabilir, irdeleyebilir ve eleştirel görüş sunabilir.
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse Giriş: Ders tanımı, öğrenme stratejileri, dersin kazanımları Temel Kavramlar: Edebiyat Nedir? Edebiyat Kuramları ve Eleştirisinin tanımı YOK
2) Klasik Kuram ve Eleştiriye Giriş: Aristotles'in " Poetika"sı YOK
3) Aristoteles, "Poetika" (1-5. Bölümler) Okuma Ödevi: "Poetika" (1-5. Bölümler)
4) Klasik Kuram ve Eleştiri: Plato’nun "Ion", ve "Devlet" yapıtlarından bölümler Okuma Ödevi: Plato’nun "Ion", ve "Devlet" yapıtlarından gerekli bölümler okunacak
5) Horace, "Edebiyat Sanatı" YOK
6) Longinus, "Sublime Üzerine" Okuma Ödevi: Longinus, "Sublime Üzerine" Reading Longinus’s "On the Sublime"
7) Rönesans Dönemi Eleştiri Kuramları: Philip Sidney'den "An Apology for Poetry" YOK
8) Vize Haftası Assigned texts
9) Aydınlanma çağında kuram ve eleştiri: Samuel Johnson'ın "Shakespeare'e Önsöz" Okuma Ödevi: Samuel Johnson'ın "Shakespeare'e Önsöz"
10) Romantik Dönem (19.yy) Kuram ve Eleştirisi: William Wordsworth'ün "Lirik Şarkılar" metni. Okuma Ödevi: William Wordsworth'ün "Lirik Şarkılar" metni.
11) William Wordsworth, from the "Lyrical Ballads" YOK
12) 20yy. Kuramları ve Eleştiriye Giriş: T.S.Eliot’ın “The Tradition and Individual Talent” (1922) metni Okuma Ödevi: T.S.Eliot’ın “The Tradition and Individual Talent” (1922) metni
13) T.S.Eliot, “The Tradition and Individual Talent” (1922) YOK
14) Özet, soru-cevap, tartışma ve problem çözme YOK
15) Final Haftası Ders içinde yapılan tüm metinler (yeniden)okunmalı, ders notları gözden geçirilmeli

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: "A Handbook of Critical Approaches to Literature" 4th Edition
by Wilfred L. ,ve diğerleri, Oxford University Press, 1998.
"Beginning Theory: An introduction to Literary and Cultural Theory". Peter Barry (4th.edition). Manchester University Press, 2017.
"Literary Theory: A Very Short Introduction" 2nd Edition. Jonathan Culler. Oxford University Press, 2011.
Diğer Kaynaklar: "A Handbook of Critical Approaches to Literature" 4th Edition
by Wilfred at all. Oxford University Press, 1998.
"Beginning Theory: An introduction to Literary and Cultural Theory". Peter Barry (4th.edition). Manchester University Press, 2017.
"Literary Theory: A Very Short Introduction" 2nd Edition. Jonathan Culler. Oxford University Press, 2011.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

6

5

Program Kazanımları
1) İngiliz Dili ve Edebiyatı alanında güncel, kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
2) İngiliz Edebiyatı’nın yazınsal türleri, akımları, terminolojisi ve temel kavramları konusunda güncel bilgiye sahiptir.
3) İngiliz Edebiyatı’nın farklı yazınsal türlerini irdelemek için tarihsel, toplumsal, kültürel, ekonomik ve siyasal arkaplanı bilgilerine sahiptir.
4) İngiliz dilinin etimolojisini, morfolojisini, yazılı ve sözel kullanım işlevlerini akademik ve mesleki ortamlarda etkin kullanabilme bilgi ve becerisine sahiptir.
5) Çeşitli metin türlerini İngilizce’den Türkçe’ye ve Türkçe’den İngilizce’ye çevirmek için gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgi ve beceriye sahip olma.
6) Eleştirel, yaratıcı ve analitik düşünme becerisi geliştirir.
7) Kültürlerarası bakış açısı geliştirerek kendi toplumuna, edebiyatına, kültürüne ve farklı kültürlerin edebiyat metinlerine önyargısız yaklaşma bilincine sahiptir.
8) İkinci bir Avrupa dilinde (İspanyolca) B2 düzeyinde bilgi sahibidir ve günlük yaşamda o dili etkin bir şekilde kullanır
9) Kişisel, mesleki ve toplumsal yaşamda etik değerlerin önemi konusunda farkındalık geliştirir.
10) Eleştirel, yaratıcı ve analitik becerilerini kullanarak disiplinlerarası yaklaşımla akademik araştırma yapmak için gerekli verileri toplar, yorumlar ve süreç içinde karşılaşılan sorunları çözerek elde ettiği sonuçları ulusal veya uluslararası akademik ve mesleki ortamlarda paylaşır.
11) Bilgi teknolojilerini ve araştırma yöntemlerini edebiyat ve beşeri bilimlerin diğer alanlarında etkin kullanabilme bilgi ve becerisine sahiptir.
12) Grup çalışmalarında lider veya grup üyesi olarak sorumluluk alır.
13) Yaşam-boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tavır geliştirir.
14) Demokrasi, insan hakları, toplumsal adalet, kültürel mirasları ve çevreyi koruma gibi temel evrensel değerler karşısında önyargısız, duyarlı, adil ve saygılı bir tutum geliştirir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İngiliz Dili ve Edebiyatı alanında güncel, kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir. 5
2) İngiliz Edebiyatı’nın yazınsal türleri, akımları, terminolojisi ve temel kavramları konusunda güncel bilgiye sahiptir. 4
3) İngiliz Edebiyatı’nın farklı yazınsal türlerini irdelemek için tarihsel, toplumsal, kültürel, ekonomik ve siyasal arkaplanı bilgilerine sahiptir. 4
4) İngiliz dilinin etimolojisini, morfolojisini, yazılı ve sözel kullanım işlevlerini akademik ve mesleki ortamlarda etkin kullanabilme bilgi ve becerisine sahiptir. 3
5) Çeşitli metin türlerini İngilizce’den Türkçe’ye ve Türkçe’den İngilizce’ye çevirmek için gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgi ve beceriye sahip olma.
6) Eleştirel, yaratıcı ve analitik düşünme becerisi geliştirir. 5
7) Kültürlerarası bakış açısı geliştirerek kendi toplumuna, edebiyatına, kültürüne ve farklı kültürlerin edebiyat metinlerine önyargısız yaklaşma bilincine sahiptir. 5
8) İkinci bir Avrupa dilinde (İspanyolca) B2 düzeyinde bilgi sahibidir ve günlük yaşamda o dili etkin bir şekilde kullanır
9) Kişisel, mesleki ve toplumsal yaşamda etik değerlerin önemi konusunda farkındalık geliştirir. 5
10) Eleştirel, yaratıcı ve analitik becerilerini kullanarak disiplinlerarası yaklaşımla akademik araştırma yapmak için gerekli verileri toplar, yorumlar ve süreç içinde karşılaşılan sorunları çözerek elde ettiği sonuçları ulusal veya uluslararası akademik ve mesleki ortamlarda paylaşır. 5
11) Bilgi teknolojilerini ve araştırma yöntemlerini edebiyat ve beşeri bilimlerin diğer alanlarında etkin kullanabilme bilgi ve becerisine sahiptir. 4
12) Grup çalışmalarında lider veya grup üyesi olarak sorumluluk alır. 4
13) Yaşam-boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tavır geliştirir. 5
14) Demokrasi, insan hakları, toplumsal adalet, kültürel mirasları ve çevreyi koruma gibi temel evrensel değerler karşısında önyargısız, duyarlı, adil ve saygılı bir tutum geliştirir. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Seminer
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 6 84
Ödevler 10 3 30
Küçük Sınavlar 2 6 12
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 172