PSİKOLOJİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1311002027
Ders İsmi: Ahlak Psikolojisi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Fatma GÖRAL
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Ders Tanımı:
Bu ders ahlaki psikoloji alanına bir giriş sağlar. Öğrenciler, bireylerin nasıl ahlaki yargılarda bulunduklarını, ahlaki akıl yürütmeyi geliştirdiklerini ve ahlaki davranışlarda bulunduklarını anlamak için kullanılan teorik ve ampirik yaklaşımları keşfedeceklerdir. Konular, duyguların, kültürün, sosyalleşmenin ve kişiliğin ahlaki gelişimdeki rolünün yanı sıra durumsal faktörlerin ahlaki karar verme üzerindeki etkisini içerir.

Dersin Amaçları ve Hedefleri:
Bu dersin sonunda, öğrenciler şunları yapabilecektir:

Ahlak psikolojisinde kullanılan teorik ve ampirik yaklaşımları anlamak
Ahlaki gelişim ve ahlaki karar verme konusundaki araştırmaları analiz edin ve eleştirin
Ahlaki gelişimde duyguların, kültürün, sosyalleşmenin ve kişiliğin rolünü değerlendirmek
Durumsal faktörlerin ahlaki karar verme üzerindeki etkisini anlama
Gerçek dünyadaki durumlara etik muhakeme uygulayın
Dersin İçeriği: Ahlak Psikolojisine Giriş
Kursa genel bakış
ahlakı tanımlama
ahlaki gelişim teorileri

Duygular ve Ahlak
Ahlaki yargıda duyguların rolü
Suçluluk ve utanç gibi ahlaki duygular
Empatinin ahlaki davranış üzerindeki etkisi

Kültür ve Ahlak
Ahlaki değerlerde kültürel farklılıklar
Ahlaki gelişim üzerindeki kültürel etkiler
Ahlaki gelişimde dinin rolü

Sosyalleşme ve Ahlak
Ebeveynlik ve ahlaki gelişim
Akran etkisi ve ahlaki davranış
Medyanın ahlaki gelişim üzerindeki etkisi

Kişilik ve Ahlak
Kişiliğin ahlaki yargı üzerindeki etkisi
Ahlaki kimlik ve benlik kavramı
Ahlaki ayrılma ve rasyonalizasyon

Durumsal Faktörler ve Ahlak
Bağlamın ahlaki karar verme üzerindeki etkisi
Ahlaki ikilemler ve etik karar verme
Seyirci müdahalesi ve ahlaki davranış

Etik Akıl Yürütme Uygulaması
Etik ilkeler ve çerçeveler
Gerçek dünyadaki durumlara etik muhakeme uygulamak
Profesyonel ortamlarda etik karar verme

Ahlak Psikolojisinde Güncel Konular
Ahlak psikolojisinde ortaya çıkan eğilimler ve tartışmalar
Mevcut araştırmanın eleştirileri
Alan için gelecekteki yönler

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Ahlak psikolojisinde kullanılan teorik ve ampirik yaklaşımların güçlü bir şekilde anlaşılması.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Ahlaki gelişim ve ahlaki karar verme konusundaki araştırmaları analiz etme ve eleştirme becerisi.
2) Duyguların, kültürün, sosyalleşmenin ve kişiliğin ahlaki gelişim üzerindeki etkisinin anlaşılması.
3) Durumsal faktörlerin ahlaki karar verme üzerindeki etkisinin anlaşılması.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Ahlak psikolojisi ile ilgili araştırmaları yazılı ve sözlü olarak sunabilme becerisi.
2) İşbirliği içinde çalışma ve etkili iletişim kurma yeteneği geliştirildi.
Öğrenme Yetkinliği
1) Ahlaki psikolojide ortaya çıkan eğilimler ve tartışmalar hakkında güçlü bir anlayış.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Ahlaki ikilemleri değerlendirme ve kişisel ve profesyonel ortamlarda etik kararlar verme becerisi.
2) Geliştirilmiş eleştirel düşünme ve analitik beceriler.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Gerçek dünyadaki durumlara etik muhakeme uygulama becerisi.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ahlak Psikolojisine Giriş Kursa genel bakış Haidt, J. (2012). The Righteous Mind: Why Good People are Divided by Politics and Religion. Vintage.
2) Ahlakı tanımlama Ahlaki gelişim teorileri Haidt, J. (2012). The Righteous Mind: Why Good People are Divided by Politics and Religion. Vintage.
3) Duygular ve Ahlak Haidt, J. (2012). The Righteous Mind: Why Good People are Divided by Politics and Religion. Vintage.
4) Ahlaki yargıda duyguların rolü Suçluluk ve utanç gibi ahlaki duygular Empatinin ahlaki davranış üzerindeki etkisi Haidt, J. (2012). The Righteous Mind: Why Good People are Divided by Politics and Religion. Vintage.
5) Kültür ve Ahlak Ahlaki değerlerde kültürel farklılıklar Haidt, J. (2012). The Righteous Mind: Why Good People are Divided by Politics and Religion. Vintage.
6) Sosyalleşme ve Ahlak Ebeveynlik ve ahlaki gelişim Akran etkisi ve ahlaki davranış Medyanın ahlaki gelişim üzerindeki etkisi Haidt, J. (2012). The Righteous Mind: Why Good People are Divided by Politics and Religion. Vintage.
6) Cultural influences on moral development Haidt, J. (2012). The Righteous Mind: Why Good People are Divided by Politics and Religion. Vintage.
7) Kişilik ve Ahlak Haidt, J. (2012). The Righteous Mind: Why Good People are Divided by Politics and Religion. Vintage.
8) Ara sınav Haidt, J. (2012). The Righteous Mind: Why Good People are Divided by Politics and Religion. Vintage.
9) Durumsal Faktörler ve Ahlak Haidt, J. (2012). The Righteous Mind: Why Good People are Divided by Politics and Religion. Vintage.
10) Bağlamın ahlaki karar verme üzerindeki etkisi Ahlaki ikilemler ve etik karar verme Seyirci müdahalesi ve ahlaki davranış Haidt, J. (2012). The Righteous Mind: Why Good People are Divided by Politics and Religion. Vintage.
11) Etik Akıl Yürütme Uygulaması Etik ilkeler ve çerçeveler Haidt, J. (2012). The Righteous Mind: Why Good People are Divided by Politics and Religion. Vintage.
12) Gerçek dünyadaki durumlara etik muhakeme uygulamak Profesyonel ortamlarda etik karar verme Haidt, J. (2012). The Righteous Mind: Why Good People are Divided by Politics and Religion. Vintage.
13) Ahlak Psikolojisinde Güncel Konular Ahlak psikolojisinde ortaya çıkan eğilimler ve tartışmalar Haidt, J. (2012). The Righteous Mind: Why Good People are Divided by Politics and Religion. Vintage.
14) Mevcut araştırmanın eleştirileri Alan için gelecekteki yönler Haidt, J. (2012). The Righteous Mind: Why Good People are Divided by Politics and Religion. Vintage.
15) Final Haidt, J. (2012). The Righteous Mind: Why Good People are Divided by Politics and Religion. Vintage.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Haidt, J. (2012). The Righteous Mind: Why Good People are Divided by Politics and Religion. Vintage.
Diğer Kaynaklar: Haidt, J. (2012). The Righteous Mind: Why Good People are Divided by Politics and Religion. Vintage.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

9

8

10

Program Kazanımları
1) Psikoloji biliminin temel kavramlarını ve alt alanlarını tanır. Çalışma alanında sahip olduğu kuramsal uygulamaya dayalı bilgilerini kullanır.
2) Psikoloji biliminin temel araştırma yöntemlerini bilir, uygular ve elde ettiği verileri yorumlayabilir.
3) Alanda sürdürdüğü çalışmalarda yetkinlik ve yeterliliklerinin farkında olur.
4) Çalıştığı alanda meslek hayatına katkı sağlayacak yerel ve evrensel gelişmeleri sürekli takip ederek mesleki gelişimini sürdürür.
5) Etkili iletişim ve problem çözme becerilerine sahip olarak çalıştığı alana katkı sağlar.
6) Çalışmalarında psikoloji biliminin etik değerlerini gözetir, farklılıklara saygı gösterir.
7) Çalışma alanının toplumsal ve evrensel etkileri ile hukuksal sonuçlarına hâkimdir.
8) Psikoloji biliminin ilişkili olduğu diğer alanlar hakkında bilgi sahibidir. Ortak çalışmalarda bu bilgilerini kullanır.
9) Psikoloji alanına ait İngilizce alanyazını ve temel kaynakları takip eder.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Psikoloji biliminin temel kavramlarını ve alt alanlarını tanır. Çalışma alanında sahip olduğu kuramsal uygulamaya dayalı bilgilerini kullanır.
2) Psikoloji biliminin temel araştırma yöntemlerini bilir, uygular ve elde ettiği verileri yorumlayabilir.
3) Alanda sürdürdüğü çalışmalarda yetkinlik ve yeterliliklerinin farkında olur.
4) Çalıştığı alanda meslek hayatına katkı sağlayacak yerel ve evrensel gelişmeleri sürekli takip ederek mesleki gelişimini sürdürür.
5) Etkili iletişim ve problem çözme becerilerine sahip olarak çalıştığı alana katkı sağlar.
6) Çalışmalarında psikoloji biliminin etik değerlerini gözetir, farklılıklara saygı gösterir.
7) Çalışma alanının toplumsal ve evrensel etkileri ile hukuksal sonuçlarına hâkimdir.
8) Psikoloji biliminin ilişkili olduğu diğer alanlar hakkında bilgi sahibidir. Ortak çalışmalarda bu bilgilerini kullanır.
9) Psikoloji alanına ait İngilizce alanyazını ve temel kaynakları takip eder.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 8 120
Ara Sınavlar 1 6 6
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 179