PSİKOLOJİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1311002015
Ders İsmi: Deneysel Psikolojide Araştırmalar
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 2 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. Ayşe AYÇİÇEĞİ DİNN
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Ayşe AYÇİÇEĞİ DİNN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste, psikoloji öğrencilerine yüksek lisansta deney hazırlarken nelere dikkat etmeleri gerektiği, deney düzenlerinin ne olduğu ve nasıl oluşturulduğunun anlatılması amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği: Deneysel yönteme giriş, deney düzenleri ve deney kontrolleri, düzen eleştirileri ve çeşitli deneylerin analizi işlenecektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Psikolojide kullanılan bilimsel yöntemlere hakimdir.
2) Bir makaleyi okurken bilimsel yöntemin neye dayandığını çözer.
3) Bir deney tasarlarken bilimsel yöntemin nasıl olması gerektiğini belirler.
4) Deneysel yöntemlere eleştirel yaklaşımlar sunar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanıtımı
2) Bilimsel Yönteme Giriş: Bilim nedir? Psikoloji bir bilim midir? Maclin, M. K., & Solso, R. L. (2019). Psikolojide deneysel yönteme giriş: vaka yaklaşımı (A. Ayçiçeği Dinn, Çev.). Bilge Kültür Sanat.
3) Bilimsel Yönteme Giriş: Bilimsel Yöntem Maclin, M. K., & Solso, R. L. (2019). Psikolojide deneysel yönteme giriş: vaka yaklaşımı (A. Ayçiçeği Dinn, Çev.). Bilge Kültür Sanat.
4) Deneysel Düzende Temel Prensipler: Deneysel düzenin mantığı, değişkenler, deney ve kontrol grubu Maclin, M. K., & Solso, R. L. (2019). Psikolojide deneysel yönteme giriş: vaka yaklaşımı (A. Ayçiçeği Dinn, Çev.). Bilge Kültür Sanat.
5) Deneysel Düzende Temel Prensipler: Verilerin rapor edilmesi, farklı çalışma türleri Maclin, M. K., & Solso, R. L. (2019). Psikolojide deneysel yönteme giriş: vaka yaklaşımı (A. Ayçiçeği Dinn, Çev.). Bilge Kültür Sanat.
6) Deneysel Düzenin Anatomisi: Kontrol Çeşitleri Maclin, M. K., & Solso, R. L. (2019). Psikolojide deneysel yönteme giriş: vaka yaklaşımı (A. Ayçiçeği Dinn, Çev.). Bilge Kültür Sanat.
7) Deneysel Düzenin Anatomisi: Kontrolün önemi ve araştırmaların incelenmesi Maclin, M. K., & Solso, R. L. (2019). Psikolojide deneysel yönteme giriş: vaka yaklaşımı (A. Ayçiçeği Dinn, Çev.). Bilge Kültür Sanat.
8) ARA SINAV
9) Araştırma Etiği ve Etik Kurullar
10) Araştırma Raporu Yazımında Dikkat Edilecek Hususlar
11) Değişik Araştırma Düzenleri Maclin, M. K., & Solso, R. L. (2019). Psikolojide deneysel yönteme giriş: vaka yaklaşımı (A. Ayçiçeği Dinn, Çev.). Bilge Kültür Sanat.
12) Örneklerle Düzen Eleştirileri Maclin, M. K., & Solso, R. L. (2019). Psikolojide deneysel yönteme giriş: vaka yaklaşımı (A. Ayçiçeği Dinn, Çev.). Bilge Kültür Sanat.
13) Basılmış Makalelerin Yöntem Kısımlarının Kritik Edilerek İncelenmesi
14) Basılmış Makalelerin Yöntem Kısımlarının Kritik Edilerek İncelenmesi
15) Basılmış Makalelerin Yöntem Kısımlarının Kritik Edilerek İncelenmesi
16) FİNAL SINAVI

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Maclin, M. K., & Solso, R. L. (2019). Psikolojide deneysel yönteme giriş: vaka yaklaşımı (A. Ayçiçeği Dinn, Çev.). Bilge Kültür Sanat.
Diğer Kaynaklar: Maclin, M. K., & Solso, R. L. (2019). Psikolojide deneysel yönteme giriş: vaka yaklaşımı (A. Ayçiçeği Dinn, Çev.). Bilge Kültür Sanat.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Psikoloji biliminin temel kavramlarını ve alt alanlarını tanır. Çalışma alanında sahip olduğu kuramsal uygulamaya dayalı bilgilerini kullanır.
2) Psikoloji biliminin temel araştırma yöntemlerini bilir, uygular ve elde ettiği verileri yorumlayabilir.
3) Alanda sürdürdüğü çalışmalarda yetkinlik ve yeterliliklerinin farkında olur.
4) Çalıştığı alanda meslek hayatına katkı sağlayacak yerel ve evrensel gelişmeleri sürekli takip ederek mesleki gelişimini sürdürür.
5) Etkili iletişim ve problem çözme becerilerine sahip olarak çalıştığı alana katkı sağlar.
6) Çalışmalarında psikoloji biliminin etik değerlerini gözetir, farklılıklara saygı gösterir.
7) Çalışma alanının toplumsal ve evrensel etkileri ile hukuksal sonuçlarına hâkimdir.
8) Psikoloji biliminin ilişkili olduğu diğer alanlar hakkında bilgi sahibidir. Ortak çalışmalarda bu bilgilerini kullanır.
9) Psikoloji alanına ait İngilizce alanyazını ve temel kaynakları takip eder.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Psikoloji biliminin temel kavramlarını ve alt alanlarını tanır. Çalışma alanında sahip olduğu kuramsal uygulamaya dayalı bilgilerini kullanır. 1
2) Psikoloji biliminin temel araştırma yöntemlerini bilir, uygular ve elde ettiği verileri yorumlayabilir. 1
3) Alanda sürdürdüğü çalışmalarda yetkinlik ve yeterliliklerinin farkında olur.
4) Çalıştığı alanda meslek hayatına katkı sağlayacak yerel ve evrensel gelişmeleri sürekli takip ederek mesleki gelişimini sürdürür.
5) Etkili iletişim ve problem çözme becerilerine sahip olarak çalıştığı alana katkı sağlar.
6) Çalışmalarında psikoloji biliminin etik değerlerini gözetir, farklılıklara saygı gösterir. 1
7) Çalışma alanının toplumsal ve evrensel etkileri ile hukuksal sonuçlarına hâkimdir. 1
8) Psikoloji biliminin ilişkili olduğu diğer alanlar hakkında bilgi sahibidir. Ortak çalışmalarda bu bilgilerini kullanır. 1
9) Psikoloji alanına ait İngilizce alanyazını ve temel kaynakları takip eder. 1

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Ödev
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 15 4 60
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 7 105
Ara Sınavlar 1 4 4
Final 1 6 6
Toplam İş Yükü 175