PSİKOLOJİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1311002006
Ders İsmi: Klinik Psikolojide Seçme Konular
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. Ayşe AYÇİÇEĞİ DİNN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, temel psikoterapi ilke ve tekniklerini, terapötik koşul ve becerileri, klinik ilk görüşme tekniklerini örnek uygulama örnekleri üzerinden öğretmeyi amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği: Bu ders, temel psikoterapi ilke ve teknikleri, terapötik koşul ve beceriler, klinik ilk görüşme teknikleri, ruhsal durum muayenesi, vaka formülasyonu ve psikoterapide karşılaşılan etik ikilemleri içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Psikoterapiye ilişkin temel kavram ve ilkeleri bilir.
2) Terapötik koşul ve becerileri bilir.
3) Psikoterapi sürecini sonlandırmak için kullanılan müdahaleleri bilir.
4) Psikoterapide karşılaşılan etik ikilemleri bilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Terapötik koşul ve becerileri uygular.
2) Klinik ilk görüşme yapar ve anamnez alır.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Psikoterapi nedir?
2) Klinik Görüşmeciler İçin Temel Gereklilikler
3) Klinik Görüşmede Temel Konular
4) Terapist Danışan İlişkisi
5) Terapötik Koşullar
6) Klinik İlk Görüşme - Anamnez alma
7) Klinik İlk Görüşme - Ruhsal durum muayenesi - Vaka Formülasyonu
8) Ara Sınav
9) Soru Sorma
10) Yansıtma (Duygu Yansıtma & İçerik Yansıtma)
11) Yorumlama
12) Bağlama
13) Direnç
14) Metafor Kullanımı
15) Etik İkilemler
16) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ana kaynak: Sommers-Flanagan, J., & Sommers-Flanagan, R. (2015). Klinik Görüşme Psikolojik Değerlendirme Esasları. Akbaş G, Korkmaz L, çeviri.

Ek Kaynaklar
Hackney, H., & Cormier, S. (2008). Psikolojik danışma ilke ve teknikleri: Psikolojik yardım süreci el kitabı (T. Ergene, S. Aydemir Çev.). Ankara: Mentis Yayıncılık.

Meier, S. T., & Davis, S. R. (2006). Psikolojik danışma: Temel öğeler (S. Doğan, D. Y. Bektaş, E. Ö. Kocabaş, S. Denizli Çev.). Ankara: Pegem A Yayıncılık.

Cormier, S., & Hackney, H. (2013). Psikolojik danışma: Stratejiler ve Müdahaleler (S. Doğan, B. Yaka, M. Özekes, M. Aladağ, S. Denizli, İ. Koç, D. Y. Bektaş, E. Ö. Kocabaş, E. Ercan, N. Topkaya Çev.). Ankara: Pegem Akademi.
Hill, C. E., & O’Brien, K. M. (1999).

Helping skills: Facilitating exploration, insight, andaction. Washington: APA.
Diğer Kaynaklar: Ana kaynak: Sommers-Flanagan, J., & Sommers-Flanagan, R. (2015). Klinik Görüşme Psikolojik Değerlendirme Esasları. Akbaş G, Korkmaz L, çeviri.

Ek Kaynaklar
Hackney, H., & Cormier, S. (2008). Psikolojik danışma ilke ve teknikleri: Psikolojik yardım süreci el kitabı (T. Ergene, S. Aydemir Çev.). Ankara: Mentis Yayıncılık.

Meier, S. T., & Davis, S. R. (2006). Psikolojik danışma: Temel öğeler (S. Doğan, D. Y. Bektaş, E. Ö. Kocabaş, S. Denizli Çev.). Ankara: Pegem A Yayıncılık.

Cormier, S., & Hackney, H. (2013). Psikolojik danışma: Stratejiler ve Müdahaleler (S. Doğan, B. Yaka, M. Özekes, M. Aladağ, S. Denizli, İ. Koç, D. Y. Bektaş, E. Ö. Kocabaş, E. Ercan, N. Topkaya Çev.). Ankara: Pegem Akademi.
Hill, C. E., & O’Brien, K. M. (1999).

Helping skills: Facilitating exploration, insight, andaction. Washington: APA.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

5

6

3

4

Program Kazanımları
1) Psikoloji biliminin temel kavramlarını ve alt alanlarını tanır. Çalışma alanında sahip olduğu kuramsal uygulamaya dayalı bilgilerini kullanır.
2) Psikoloji biliminin temel araştırma yöntemlerini bilir, uygular ve elde ettiği verileri yorumlayabilir.
3) Alanda sürdürdüğü çalışmalarda yetkinlik ve yeterliliklerinin farkında olur.
4) Çalıştığı alanda meslek hayatına katkı sağlayacak yerel ve evrensel gelişmeleri sürekli takip ederek mesleki gelişimini sürdürür.
5) Etkili iletişim ve problem çözme becerilerine sahip olarak çalıştığı alana katkı sağlar.
6) Çalışmalarında psikoloji biliminin etik değerlerini gözetir, farklılıklara saygı gösterir.
7) Çalışma alanının toplumsal ve evrensel etkileri ile hukuksal sonuçlarına hâkimdir.
8) Psikoloji biliminin ilişkili olduğu diğer alanlar hakkında bilgi sahibidir. Ortak çalışmalarda bu bilgilerini kullanır.
9) Psikoloji alanına ait İngilizce alanyazını ve temel kaynakları takip eder.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Psikoloji biliminin temel kavramlarını ve alt alanlarını tanır. Çalışma alanında sahip olduğu kuramsal uygulamaya dayalı bilgilerini kullanır.
2) Psikoloji biliminin temel araştırma yöntemlerini bilir, uygular ve elde ettiği verileri yorumlayabilir.
3) Alanda sürdürdüğü çalışmalarda yetkinlik ve yeterliliklerinin farkında olur.
4) Çalıştığı alanda meslek hayatına katkı sağlayacak yerel ve evrensel gelişmeleri sürekli takip ederek mesleki gelişimini sürdürür.
5) Etkili iletişim ve problem çözme becerilerine sahip olarak çalıştığı alana katkı sağlar.
6) Çalışmalarında psikoloji biliminin etik değerlerini gözetir, farklılıklara saygı gösterir.
7) Çalışma alanının toplumsal ve evrensel etkileri ile hukuksal sonuçlarına hâkimdir.
8) Psikoloji biliminin ilişkili olduğu diğer alanlar hakkında bilgi sahibidir. Ortak çalışmalarda bu bilgilerini kullanır.
9) Psikoloji alanına ait İngilizce alanyazını ve temel kaynakları takip eder.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100