PSİKOLOJİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1311002005
Ders İsmi: Gelişim Psikolojisinde Seçme Konular
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. Ayşe AYÇİÇEĞİ DİNN
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Telat Gül ŞENDİL
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin temel amacı, öğrencilerle birlikte üniversitemiz adına bir sosyal sorumluluk projesi olarak, halka yönelik “Çocuk ve Genç Gelişimi Halk Seminerleri” düzenlemektir. Bir başka amaç da, seminer konularını bir kitapçıkta toplamaktır. Bu sosyal sorumluluk projesinden beklentilerimiz, bir yandan çocuk ve gençlerin çeşitli gelişim özellikleri konusunda halkı bilinçlendirmek diğer yandan da öğrencilerimizin teorik bilgilerini gündelik yaşamda (uygulamada) nasıl kullanacaklarını öğrenmelerini sağlamak ve geniş kitlelere yönelik sözlü sunum yapma becerilerini geliştirmek yoluyla mesleki deneyim kazanmalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Öğrenciler, seminerlerde sunmak üzere, dersin hocasının önerileri doğrultusunda bir konu seçerler,
Seçtikleri konu hakkında güncel literatürü tararlar,
Seçtikleri konuyla ilgili yazılı bir teklif sunarlar
Seçilen konu ile ilgili teklifler derslerde uygulamalı olarak tartışılır ve revize edilir
Son haline gelen yazılar, sunum teknikleri kullanılarak sınıf ortamında çalışılarak seminerlerde sözel sunuma hazır hale getirilir
Öğrenciler seçtikleri konuyu bir kitapçığın bölümü olacak şekilde yazılı hale getirirler.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Sorumluluğunu üstlendiği seminer konusunun teorik arka planını açıklayabilir
2) Sorumluluğunu üstlendiği seminer konusuyla ilgili güncel literatüre hakim olur
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Ders kapsamında ele alınan tüm seminer konularının başlıklarını sayabilir
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Çocuk ve gençlerde duygusal sosyal gelişim
2) Çocuk ve Gençlerde Ahlak Gelişimi
3) Çocuk Gelişiminde Oyunun Önemi: Hangi oyun ve oyuncaklar?
4) Çocuk ve Ergenlerde Sağlıklı İletişim: Akran zorbalığı, şiddet
5) Çocuk ve Ergenlerin sosyal medya kullanımı (YouTube, Instagram, Tiktok vb.)
6) Çocuk ve Gençlerin Gelişiminde Ebeveynlerin Rolü
7) ARA SINAV
8) Gençlerde Görülen Psikolojik Sorunlar
9) Çocuk ve Gençler, Ebeveynler Arası Çatışmadan Nasıl Etkilenir?
10) Gençlerde Kimlik Gelişimi
11) SÖZEL SUNUMLAR
12) SÖZEL SUNUMLAR
13) SÖZEL SUNUMLAR
14) FİNAL SINAVI

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Santrock, H.W. (2020). Yaşam boyu gelişim: Gelişim psikolojisi. (G. Yüksel, Çev.
Ed.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. (Orijinal çalışma basım tarihi 2007).
Miller, P. (2008) Gelişim psikolojisi kuramları. (Z. Gültekin, Çev; Ed. Onur, B.). Ankara: İmge Kitabevi.
Gander,M.J, Gardiner, H:W.(2007) Çocuk ve ergen gelişimi, (çev. A. Dönmez, N. Çelen ve B. Onur) 6.Baskı, Ankara: İmge Kitabevi
Bee, H,& Boyd, D. (2009). Çocuk gelişim psikolojisi. (O. Gündüz, Çev.). İstanbul: Kaknüs Yayınları. (Orijinal çalışma basım tarihi 2007).
Erikson, H.E. (2014). İnsanın sekiz evresi, İstanbul: Okuyan Us.
Diğer Kaynaklar: Santrock, H.W. (2020). Yaşam boyu gelişim: Gelişim psikolojisi. (G. Yüksel, Çev.
Ed.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. (Orijinal çalışma basım tarihi 2007).
Miller, P. (2008) Gelişim psikolojisi kuramları. (Z. Gültekin, Çev; Ed. Onur, B.). Ankara: İmge Kitabevi.
Gander,M.J, Gardiner, H:W.(2007) Çocuk ve ergen gelişimi, (çev. A. Dönmez, N. Çelen ve B. Onur) 6.Baskı, Ankara: İmge Kitabevi
Bee, H,& Boyd, D. (2009). Çocuk gelişim psikolojisi. (O. Gündüz, Çev.). İstanbul: Kaknüs Yayınları. (Orijinal çalışma basım tarihi 2007).
Erikson, H.E. (2014). İnsanın sekiz evresi, İstanbul: Okuyan Us.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Psikoloji biliminin temel kavramlarını ve alt alanlarını tanır. Çalışma alanında sahip olduğu kuramsal uygulamaya dayalı bilgilerini kullanır.
2) Psikoloji biliminin temel araştırma yöntemlerini bilir, uygular ve elde ettiği verileri yorumlayabilir.
3) Alanda sürdürdüğü çalışmalarda yetkinlik ve yeterliliklerinin farkında olur.
4) Çalıştığı alanda meslek hayatına katkı sağlayacak yerel ve evrensel gelişmeleri sürekli takip ederek mesleki gelişimini sürdürür.
5) Etkili iletişim ve problem çözme becerilerine sahip olarak çalıştığı alana katkı sağlar.
6) Çalışmalarında psikoloji biliminin etik değerlerini gözetir, farklılıklara saygı gösterir.
7) Çalışma alanının toplumsal ve evrensel etkileri ile hukuksal sonuçlarına hâkimdir.
8) Psikoloji biliminin ilişkili olduğu diğer alanlar hakkında bilgi sahibidir. Ortak çalışmalarda bu bilgilerini kullanır.
9) Psikoloji alanına ait İngilizce alanyazını ve temel kaynakları takip eder.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Psikoloji biliminin temel kavramlarını ve alt alanlarını tanır. Çalışma alanında sahip olduğu kuramsal uygulamaya dayalı bilgilerini kullanır. 4
2) Psikoloji biliminin temel araştırma yöntemlerini bilir, uygular ve elde ettiği verileri yorumlayabilir. 1
3) Alanda sürdürdüğü çalışmalarda yetkinlik ve yeterliliklerinin farkında olur. 5
4) Çalıştığı alanda meslek hayatına katkı sağlayacak yerel ve evrensel gelişmeleri sürekli takip ederek mesleki gelişimini sürdürür. 3
5) Etkili iletişim ve problem çözme becerilerine sahip olarak çalıştığı alana katkı sağlar. 3
6) Çalışmalarında psikoloji biliminin etik değerlerini gözetir, farklılıklara saygı gösterir. 3
7) Çalışma alanının toplumsal ve evrensel etkileri ile hukuksal sonuçlarına hâkimdir. 2
8) Psikoloji biliminin ilişkili olduğu diğer alanlar hakkında bilgi sahibidir. Ortak çalışmalarda bu bilgilerini kullanır. 2
9) Psikoloji alanına ait İngilizce alanyazını ve temel kaynakları takip eder. 4

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Bireysel çalışma ve ödevi
Grup çalışması ve ödevi
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 9 126
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 172