PSİKOLOJİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | 1311211009 | ||||||||
Ders İsmi: | Bebeklikten Ergenliğe Gelişim Psikolojisi | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi Fatma GÖRAL | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. Hacer Nermin ÇELEN Psikoloji Staff |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, öğrencileri yaşam boyu gelişim perspektifiyle tanıştırmaktır.Gelişim psikolojisindeki teorilerin ve temel kavramların derinlemesine incelenmesini sağlar. Kapsanan konular arasında gelişim psikolojisi tarihi, gelişim psikolojisinde araştırma yöntemleri, doğum öncesi gelişim; yenidoğan ve bebeklerin gelişim evreleri dönemindeki bilişsel, fiziksel,psiko sosyal, duygusal ve ahlaki ve dil kazanımıgelişimleri vardır. |
Dersin İçeriği: | Yaşam boyu gelişim perspektifi, gelişim psikolojisindeki teoriler ve temel kavramlar, gelişim psikolojisi tarihi, gelişim psikolojisinde araştırma yöntemleri, gelişim evreleri, fiziksel, duygusal, sosyal, bilişsel gelişim. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Gelişimin tanımı Gelişim çevre ve kalıtım faktörlerinin etkileşim ürüdür tümcesinin açılımı | Slides |
1) | Gelişimin tanımı Çevre X Kalıtımın açılımı | slaytlar |
1) | Giriş ve Temel Kavramlar | Ders slaytları Kaynaklar |
2) | Gelişim Psikolojisinin tarihsel temelleri Plato /Aristotales Orta çağ J.J. Rousseau J. Locke | Slides |
2) | Gelişimin evreleri | Ders slaytları Kaynaklar |
3) | Gelişim Psikolojisinin Temel Konuları | Ders slaytları Kaynaklar |
3) | Gelişim Psikolojisi alanları Motor/fiziksel Bilişsel psikososyal ahlak dil kazanımı cinsiyet rolü tanimlandıktan sonra alanlar arasında etkileşi ve hangi alanları çevre ve kalıtım ya da her ikisinden etkilendiğini ifade etme ve tartışma | Slides |
4) | Gelişim psikolojisinde araştırma yöntemleri Veri toplama türleri Veri toplama ilkeleri Değişken çeşitleri Deneysel yöntem korelasyon yöntemi veri toplarken kullanılan stratejiler ( kesitsel, boylamsal,sırasal) | slides and black board |
4) | Gelişimin Biyolojik Temelleri | Ders slaytları Kaynaklar |
5) | Doğum Öncesi Gelişim ve Doğum Süreci | Ders slaytları Kaynaklar |
6) | Bebeklikte Fiziksel Gelişim | Ders slaytları Kaynaklar |
7) | Gelişimsel perspektifler | Ders slaytları Kaynaklar |
8) | Ara sınav | Ders slaytları Kaynaklar |
8) | Doğum öncesi gelişim Video gösterimi | slaytlar ve video |
9) | Bebeklik erken çocukluk ve geç çocuklukta bilişsel gelişim | Slayt |
9) | Bebeklikte erken ve geç çocuklukta Sosyoduygusal Gelişim | Ders slaytları Kaynaklar |
9) | Bilişsel gelişim Piaget | Video and slaytlar |
10) | bebeklik erken çocukluk geç çocuklukta psikososyal gelişim Erikson Bowlby | Ders slaytları Kaynaklar |
11) | Ahlak gelişimi Piaget Erikson Kohlberg | Ders slaytları Kaynaklar |
11) | Psikososyal gelişim S. Freud | |
12) | Orta ve Geç Çocuklukta Fiziksel ve Bilişsel Gelişim | Ders slaytları Kaynaklar |
12) | Aile sistem kuramı | |
13) | Aile tutumları | |
13) | Ders slaytları Kaynaklar | |
14) | Orta ve Geç Çocuklukta Sosyoduygusal Gelişim - II | Ders slaytları Kaynaklar |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders slaytları Gander& gardiner ( 2021) Çocuk ve ergen gelişimiş. baskı ( Ed. B. Onur) İmge yay. Ankara Berk, L. Çocuk Gelişimi ( Çeviri) Ed. B. Onur İmge Yay. |
Diğer Kaynaklar: | * Slides of the course Gander & gardiner ( 2021) 12. Baskı. ( Ed. B.Onur) İmge yay. Ankara Berk, L. Çocuk Gelişimi ( 2013) Çeviri ( Ed. Bekir Onur) İmge Yay. Ankara Bukatko, D.& Daehler, M. Child development Houghtom Mifflen Comp. Boston Gelişim psikolojisi ile ilgili indirilebilen her kitap kaynak olarak kullanılabilir |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
1 |
2 |
2 |
3 |
4 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
15 |
1 |
3 |
5 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||||||||
1) Psikoloji biliminin temel kavramlarını ve alt alanlarını tanır. Çalışma alanında sahip olduğu kuramsal uygulamaya dayalı bilgilerini kullanır. | ||||||||||||||||||||
2) Psikoloji biliminin temel araştırma yöntemlerini bilir, uygular ve elde ettiği verileri yorumlayabilir. | ||||||||||||||||||||
3) Alanda sürdürdüğü çalışmalarda yetkinlik ve yeterliliklerinin farkında olur. | ||||||||||||||||||||
4) Çalıştığı alanda meslek hayatına katkı sağlayacak yerel ve evrensel gelişmeleri sürekli takip ederek mesleki gelişimini sürdürür. | ||||||||||||||||||||
5) Etkili iletişim ve problem çözme becerilerine sahip olarak çalıştığı alana katkı sağlar. | ||||||||||||||||||||
6) Çalışmalarında psikoloji biliminin etik değerlerini gözetir, farklılıklara saygı gösterir. | ||||||||||||||||||||
7) Çalışma alanının toplumsal ve evrensel etkileri ile hukuksal sonuçlarına hâkimdir. | ||||||||||||||||||||
8) Psikoloji biliminin ilişkili olduğu diğer alanlar hakkında bilgi sahibidir. Ortak çalışmalarda bu bilgilerini kullanır. | ||||||||||||||||||||
9) Psikoloji alanına ait İngilizce alanyazını ve temel kaynakları takip eder. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Psikoloji biliminin temel kavramlarını ve alt alanlarını tanır. Çalışma alanında sahip olduğu kuramsal uygulamaya dayalı bilgilerini kullanır. | 5 |
2) | Psikoloji biliminin temel araştırma yöntemlerini bilir, uygular ve elde ettiği verileri yorumlayabilir. | |
3) | Alanda sürdürdüğü çalışmalarda yetkinlik ve yeterliliklerinin farkında olur. | |
4) | Çalıştığı alanda meslek hayatına katkı sağlayacak yerel ve evrensel gelişmeleri sürekli takip ederek mesleki gelişimini sürdürür. | |
5) | Etkili iletişim ve problem çözme becerilerine sahip olarak çalıştığı alana katkı sağlar. | |
6) | Çalışmalarında psikoloji biliminin etik değerlerini gözetir, farklılıklara saygı gösterir. | |
7) | Çalışma alanının toplumsal ve evrensel etkileri ile hukuksal sonuçlarına hâkimdir. | |
8) | Psikoloji biliminin ilişkili olduğu diğer alanlar hakkında bilgi sahibidir. Ortak çalışmalarda bu bilgilerini kullanır. | |
9) | Psikoloji alanına ait İngilizce alanyazını ve temel kaynakları takip eder. | 5 |
Alan Çalışması | |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Ders | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Örnek olay çalışması |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Örnek olay sunma |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 25 |
Ara Sınavlar | 1 | % 25 |
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 7 | 98 |
Ara Sınavlar | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 180 |