PSİKOLOJİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1311211005
Ders İsmi: Bilişsel Psikoloji
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Fatma GÖRAL
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Ayşe AYÇİÇEĞİ DİNN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Zihinsel süreçlerin ele alınacağı bu dersin amacı; öğrencilere algı, dikkat mekanizmaları, bellek, dil vb. konularda teorik bilgiler vermektir. Öğrenciler bilişsel süreçlerin (biliş, algı, dikkat, bellek, dil vb.) kavramsal yapısını, ilgili modelleri ve sinirbilimsel açıklamalarını ve bu süreçlerle ilgili araştırma sonuçlarını edineceklerdir.
Dersin İçeriği: Bu ders; bilişsel psikolojinin kısa tarihini, araştırma yöntemlerini ve paradigmalarını ve bilişsel sinirbilim, algı, dikkat, örüntü tanıma, bilginin temsili, bellek modelleri, bilinç durumları, kısa süreli bellek, uzun süreli bellek, bellek güçlendirme teknikleri, görsel canlandırma ve dil gibi temel konuları içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Bilişsel psikolojinin temel kuramsal yaklaşım ve kavramları tanımlar,
2) Bilişsel psikolojinin doğmasına neden olan tarihsel geri plan ve “bilişsel devrimi” tartışır.
3) Bilişsel psikolojiyle bağlantılı diğer disiplinleri inceler,
4) Bilişsel süreçler ve beyin alanları arasındaki bağlantıları açıklar,
5) Duyum ve algıya özgü süreçleri değerlendirir.
6) Örüntü ve nesne tanıma kuramlarını tanımlar ve mukayese eder,
7) Dikkat türleri ve otomatikleşmeyi tanımlar; üç dikkat kuramının temel varsayımlarını ve farklarını ele alır.
8) Hafızayı tanımlar ve hafıza türlerini açıklar; hafıza alanına özgü temel araştırmaların sonuçlarını tartışır.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş Solso, R.L., MacLin, O.H. & MacLin M.K. (2022). Cognitive Psychology. (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.) Bilişsel Psikoloji (11.Baskı), İstanbul: Bilgi Kültür Sanat Yayınları. Schultz, D., & Schultz, S. E. (2016). A History of Modern Psychology. (Y. Aslay, Çev.) Modern Psikoloji Tarihi. İstanbul: Kaknüs Yayınları. Goldstein, E.B. (2013). Bilişsel Psikoloji. (Çev. Okhan Gündüz). Kaknüs Yayıncılık.
2) Bilişsel Psikolojiye Giriş: Bilişsel Psikolojinin Kısa Tarihi Solso, R.L., MacLin, O.H. & MacLin M.K. (2022). Cognitive Psychology. (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.) Bilişsel Psikoloji (11.Baskı), İstanbul: Bilgi Kültür Sanat Yayınları. Schultz, D., & Schultz, S. E. (2016). A History of Modern Psychology. (Y. Aslay, Çev.) Modern Psikoloji Tarihi. İstanbul: Kaknüs Yayınları. Goldstein, E.B. (2013). Bilişsel Psikoloji. (Çev. Okhan Gündüz). Kaknüs Yayıncılık.
3) Bilişsel Psikolojide Araştırma Metodları ve Paradigmalar Solso, R.L., MacLin, O.H. & MacLin M.K. (2022). Cognitive Psychology. (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.) Bilişsel Psikoloji (11.Baskı), İstanbul: Bilgi Kültür Sanat Yayınları. Schultz, D., & Schultz, S. E. (2016). A History of Modern Psychology. (Y. Aslay, Çev.) Modern Psikoloji Tarihi. İstanbul: Kaknüs Yayınları. Goldstein, E.B. (2013). Bilişsel Psikoloji. (Çev. Okhan Gündüz). Kaknüs Yayıncılık.
4) Bilişsel Nörobilim Solso, R.L., MacLin, O.H. & MacLin M.K. (2022). Cognitive Psychology. (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.) Bilişsel Psikoloji (11.Baskı), İstanbul: Bilgi Kültür Sanat Yayınları. Schultz, D., & Schultz, S. E. (2016). A History of Modern Psychology. (Y. Aslay, Çev.) Modern Psikoloji Tarihi. İstanbul: Kaknüs Yayınları. Goldstein, E.B. (2013). Bilişsel Psikoloji. (Çev. Okhan Gündüz). Kaknüs Yayıncılık.
5) Algı ve Dikkat, Örüntü Tanıma Solso, R.L., MacLin, O.H. & MacLin M.K. (2022). Cognitive Psychology. (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.) Bilişsel Psikoloji (11.Baskı), İstanbul: Bilgi Kültür Sanat Yayınları. Schultz, D., & Schultz, S. E. (2016). A History of Modern Psychology. (Y. Aslay, Çev.) Modern Psikoloji Tarihi. İstanbul: Kaknüs Yayınları. Goldstein, E.B. (2013). Bilişsel Psikoloji. (Çev. Okhan Gündüz). Kaknüs Yayıncılık.
6) Bilginin Temsili Solso, R.L., MacLin, O.H. & MacLin M.K. (2022). Cognitive Psychology. (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.) Bilişsel Psikoloji (11.Baskı), İstanbul: Bilgi Kültür Sanat Yayınları. Schultz, D., & Schultz, S. E. (2016). A History of Modern Psychology. (Y. Aslay, Çev.) Modern Psikoloji Tarihi. İstanbul: Kaknüs Yayınları. Goldstein, E.B. (2013). Bilişsel Psikoloji. (Çev. Okhan Gündüz). Kaknüs Yayıncılık.
7) Bellek Modelleri Solso, R.L., MacLin, O.H. & MacLin M.K. (2022). Cognitive Psychology. (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.) Bilişsel Psikoloji (11.Baskı), İstanbul: Bilgi Kültür Sanat Yayınları. Schultz, D., & Schultz, S. E. (2016). A History of Modern Psychology. (Y. Aslay, Çev.) Modern Psikoloji Tarihi. İstanbul: Kaknüs Yayınları. Goldstein, E.B. (2013). Bilişsel Psikoloji. (Çev. Okhan Gündüz). Kaknüs Yayıncılık.
8) ARA SINAV
9) Bilinç Durumları Solso, R.L., MacLin, O.H. & MacLin M.K. (2022). Cognitive Psychology. (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.) Bilişsel Psikoloji (11.Baskı), İstanbul: Bilgi Kültür Sanat Yayınları. Schultz, D., & Schultz, S. E. (2016). A History of Modern Psychology. (Y. Aslay, Çev.) Modern Psikoloji Tarihi. İstanbul: Kaknüs Yayınları. Goldstein, E.B. (2013). Bilişsel Psikoloji. (Çev. Okhan Gündüz). Kaknüs Yayıncılık.
10) Kısa Süreli Bellek Solso, R.L., MacLin, O.H. & MacLin M.K. (2022). Cognitive Psychology. (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.) Bilişsel Psikoloji (11.Baskı), İstanbul: Bilgi Kültür Sanat Yayınları. Schultz, D., & Schultz, S. E. (2016). A History of Modern Psychology. (Y. Aslay, Çev.) Modern Psikoloji Tarihi. İstanbul: Kaknüs Yayınları. Goldstein, E.B. (2013). Bilişsel Psikoloji. (Çev. Okhan Gündüz). Kaknüs Yayıncılık.
11) Uzun Süreli Bellek Solso, R.L., MacLin, O.H. & MacLin M.K. (2022). Cognitive Psychology. (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.) Bilişsel Psikoloji (11.Baskı), İstanbul: Bilgi Kültür Sanat Yayınları. Schultz, D., & Schultz, S. E. (2016). A History of Modern Psychology. (Y. Aslay, Çev.) Modern Psikoloji Tarihi. İstanbul: Kaknüs Yayınları. Goldstein, E.B. (2013). Bilişsel Psikoloji. (Çev. Okhan Gündüz). Kaknüs Yayıncılık.
12) Bellek Güçlendirme Teknikleri ve Uzmanlar Solso, R.L., MacLin, O.H. & MacLin M.K. (2022). Cognitive Psychology. (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.) Bilişsel Psikoloji (11.Baskı), İstanbul: Bilgi Kültür Sanat Yayınları. Schultz, D., & Schultz, S. E. (2016). A History of Modern Psychology. (Y. Aslay, Çev.) Modern Psikoloji Tarihi. İstanbul: Kaknüs Yayınları. Goldstein, E.B. (2013). Bilişsel Psikoloji. (Çev. Okhan Gündüz). Kaknüs Yayıncılık.
13) Görsel Canlandırma Solso, R.L., MacLin, O.H. & MacLin M.K. (2022). Cognitive Psychology. (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.) Bilişsel Psikoloji (11.Baskı), İstanbul: Bilgi Kültür Sanat Yayınları. Schultz, D., & Schultz, S. E. (2016). A History of Modern Psychology. (Y. Aslay, Çev.) Modern Psikoloji Tarihi. İstanbul: Kaknüs Yayınları. Goldstein, E.B. (2013). Bilişsel Psikoloji. (Çev. Okhan Gündüz). Kaknüs Yayıncılık.
14) Dil: Yapısı ve Soyutlamalar, Dil: Sözcükler ve Okuma Solso, R.L., MacLin, O.H. & MacLin M.K. (2022). Cognitive Psychology. (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.) Bilişsel Psikoloji (11.Baskı), İstanbul: Bilgi Kültür Sanat Yayınları. Schultz, D., & Schultz, S. E. (2016). A History of Modern Psychology. (Y. Aslay, Çev.) Modern Psikoloji Tarihi. İstanbul: Kaknüs Yayınları. Goldstein, E.B. (2013). Bilişsel Psikoloji. (Çev. Okhan Gündüz). Kaknüs Yayıncılık.
15) FİNAL SINAVI

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Solso, R.L., MacLin, O.H. & MacLin M.K. (2022). Cognitive Psychology. (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.) Bilişsel Psikoloji (11.Baskı), İstanbul: Bilgi Kültür Sanat Yayınları.

Schultz, D., & Schultz, S. E. (2016). A History of Modern Psychology. (Y. Aslay, Çev.) Modern Psikoloji Tarihi. İstanbul: Kaknüs Yayınları.

Goldstein, E.B. (2013). Bilişsel Psikoloji. (Çev. Okhan Gündüz). Kaknüs Yayıncılık.
Diğer Kaynaklar: Solso, R.L., MacLin, O.H. & MacLin M.K. (2022). Cognitive Psychology. (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.) Bilişsel Psikoloji (11.Baskı), İstanbul: Bilgi Kültür Sanat Yayınları.

Schultz, D., & Schultz, S. E. (2016). A History of Modern Psychology. (Y. Aslay, Çev.) Modern Psikoloji Tarihi. İstanbul: Kaknüs Yayınları.

Goldstein, E.B. (2013). Bilişsel Psikoloji. (Çev. Okhan Gündüz). Kaknüs Yayıncılık.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

Program Kazanımları
1) Psikoloji biliminin temel kavramlarını ve alt alanlarını tanır. Çalışma alanında sahip olduğu kuramsal uygulamaya dayalı bilgilerini kullanır.
2) Psikoloji biliminin temel araştırma yöntemlerini bilir, uygular ve elde ettiği verileri yorumlayabilir.
3) Alanda sürdürdüğü çalışmalarda yetkinlik ve yeterliliklerinin farkında olur.
4) Çalıştığı alanda meslek hayatına katkı sağlayacak yerel ve evrensel gelişmeleri sürekli takip ederek mesleki gelişimini sürdürür.
5) Etkili iletişim ve problem çözme becerilerine sahip olarak çalıştığı alana katkı sağlar.
6) Çalışmalarında psikoloji biliminin etik değerlerini gözetir, farklılıklara saygı gösterir.
7) Çalışma alanının toplumsal ve evrensel etkileri ile hukuksal sonuçlarına hâkimdir.
8) Psikoloji biliminin ilişkili olduğu diğer alanlar hakkında bilgi sahibidir. Ortak çalışmalarda bu bilgilerini kullanır.
9) Psikoloji alanına ait İngilizce alanyazını ve temel kaynakları takip eder.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Psikoloji biliminin temel kavramlarını ve alt alanlarını tanır. Çalışma alanında sahip olduğu kuramsal uygulamaya dayalı bilgilerini kullanır. 5
2) Psikoloji biliminin temel araştırma yöntemlerini bilir, uygular ve elde ettiği verileri yorumlayabilir.
3) Alanda sürdürdüğü çalışmalarda yetkinlik ve yeterliliklerinin farkında olur.
4) Çalıştığı alanda meslek hayatına katkı sağlayacak yerel ve evrensel gelişmeleri sürekli takip ederek mesleki gelişimini sürdürür.
5) Etkili iletişim ve problem çözme becerilerine sahip olarak çalıştığı alana katkı sağlar.
6) Çalışmalarında psikoloji biliminin etik değerlerini gözetir, farklılıklara saygı gösterir.
7) Çalışma alanının toplumsal ve evrensel etkileri ile hukuksal sonuçlarına hâkimdir.
8) Psikoloji biliminin ilişkili olduğu diğer alanlar hakkında bilgi sahibidir. Ortak çalışmalarda bu bilgilerini kullanır.
9) Psikoloji alanına ait İngilizce alanyazını ve temel kaynakları takip eder.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 7 98
Ara Sınavlar 1 5 5
Final 1 7 7
Toplam İş Yükü 152