DEZENFEKSİYON, STERİLİZASYON VE ANTİSEPSİ TEKNİKERLİĞİ
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 2015002004
Ders İsmi: Hücre Kültüründe Sterilizasyon Esasları
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Hatice Nur HALİPÇİ TOPSAKAL
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Burcu BİLTEKİN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Hücre kültürü esaslarını öğrenmek, çalışma ortamında kullanılacak olan tüm materyaller hakkında fikir sahibi olmak, hücre kültüründe kontaminasyonun nelere yol açtığını görmek, dekontaminasyonu yapmak, sterilizasyon ve dezenfeksiyonun önemli olduğu her bir hücre kültür basamağının temelde öğrenimini sağlamak bu dersin amacını oluşturmaktadır.
Dersin İçeriği: Hücre kültürünün temel esasları, pratiğe dayalı yönleri, pratikte sık karşılaşılan dekontaminasyon sorunu, aseptik çalışma hassasiyeti, hücre kültürünün neden önemli olduğu başlıkları bu dersin içeriğini oluşturmaktadır. Çalışma alanlarından biri olan infertilite laboratuvarlarında dezenfeksiyon ve sterilizasyon uygulamalarının nasıl yapıldığı bu dersin içeriğini belirtir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Hücre-doku- kültür terimlerini öğrenir.
2) Hücre pasaj yöntemlerini bilir.
3) Hücre kültür laboratuvarının birçok deneysel uygulamalarda neden önemli olduğunu anlar.
4) Kültür basamaklarının ara işlemlerinde ile aseptik koşulda çalışmanın çok önemli olduğunun farkındadır.
5) Kültür ortamında çok sık yaşanılan kontaminasyonu önleme, steril çalışma koşullarını bilir.
6) Hücre kültür bilgisi gerektiren infertilite ya da androloji laboratuvarlarındaki ekipmanlar hakkında bilgi sahibi olur.
7) İnfertilite tanımını yapar laboratuvarlarında kullanılan teknikler hakkında fikir sahibi olur.
8) Hücre kültüründe kullanılan tampon çözeltiler, besiyerleri ve süspansiyonları kategorize eder.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Hücre temelli testleri tanır.
2) Hücre kültüründe kriyoprezervasyon yöntemlerini öğrenir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Hücre Kültürüne Giriş Ve Tarihçe Basic Cell Culture Protocols, Cheryl D. HelgasonCindy L. Miller, 2005, Hücre Kültürüne Yeni Başlayanlar için Püf Noktaları : Dr. Öğr. Üyesi Gül İpek Gündoğan
2) Hücre Kültürü Laboratuvar Kurulumu
3) Hücre Kültürü Kullanılan Malzemeler ve Ekipmanlar
4) Hücre Kültüründe Sterilizasyon
5) Hücre Kültüründe dekontaminasyon
6) Hücre Kültüründe Kullanılan Tampon Çözeltiler, Besiyerleri Ve Süspansiyonlar
7) Hücrelerin Kültürde Gelişmesine Etki Eden Fiziksel ve Kimyasal Faktörler
8) Ara sınav
9) Kök Hücre ve Uygulama Alanları-I
10) İnfertilite laboratuvarlarında hücre kültürü
11) Ara sınav
12) Hücrelerin Canlılık Testleri
13) Hücre Kültüründe Kriyoprezervasyon
14) Hücre temelli testler
15) Hücre Kültürünün Uygulama Alanları
16) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Basic Cell Culture Protocols, Cheryl D. HelgasonCindy L. Miller, 2005, Hücre Kültürüne Yeni Başlayanlar için Püf Noktaları : Dr. Öğr. Üyesi Gül İpek Gündoğan
Diğer Kaynaklar: Basic Cell Culture Protocols, Cheryl D. HelgasonCindy L. Miller, 2005, Hücre Kültürüne Yeni Başlayanlar için Püf Noktaları : Dr. Öğr. Üyesi Gül İpek Gündoğan

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

10

8

9

Program Kazanımları
1) Mezunlar dezenfeksiyon, sterilizasyon ve antisepsi ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2) Mezunlar dezenfeksiyon, sterilizasyon ve antisepsi ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Mezunlar dezenfeksiyon, sterilizasyon ve antisepsi ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır.
4) Mezunlar dezenfeksiyon, sterilizasyon ve antisepsi ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
5) Mezunlar öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
6) Mezunlar dezenfeksiyon, sterilizasyon ve antisepsi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
7) Mezunlar sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir.
8) Görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır.
9) Mezunlar dezenfeksiyon, sterilizasyon ve antisepsi alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir.
10) Mezunlar dezenfeksiyon, sterilizasyon ve antisepsi alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir.
11) Mezunlar dezenfeksiyon, sterilizasyon ve antisepsi ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır.
12) Mezunlar dezenfeksiyon, sterilizasyon ve antisepsi ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
13) Mezunlar kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır, bu süreçlere katılır, birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
14) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir, sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları izler ve gelişmelere duyarlıdır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mezunlar dezenfeksiyon, sterilizasyon ve antisepsi ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2) Mezunlar dezenfeksiyon, sterilizasyon ve antisepsi ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Mezunlar dezenfeksiyon, sterilizasyon ve antisepsi ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır.
4) Mezunlar dezenfeksiyon, sterilizasyon ve antisepsi ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
5) Mezunlar öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
6) Mezunlar dezenfeksiyon, sterilizasyon ve antisepsi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
7) Mezunlar sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir.
8) Görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır.
9) Mezunlar dezenfeksiyon, sterilizasyon ve antisepsi alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir.
10) Mezunlar dezenfeksiyon, sterilizasyon ve antisepsi alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir.
11) Mezunlar dezenfeksiyon, sterilizasyon ve antisepsi ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır.
12) Mezunlar dezenfeksiyon, sterilizasyon ve antisepsi ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
13) Mezunlar kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır, bu süreçlere katılır, birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
14) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir, sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları izler ve gelişmelere duyarlıdır.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Ara Sınavlar 2 4 8
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 80