DİYALİZ
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 2000002001
Ders İsmi: Mesleki Sorumluluk ve Etik
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. Zeynep ÖZKAN
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. Senem ASLAN ÖZTÜRK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste amacı meslek etiğini öğretmek, öğrencilere temel kurallar ile alakalı bilgi vermektir.
Dersin İçeriği: Etik ve ahlak kavramının tanımlanması, ahlaki değerlerin kaynakları, ahlaki davranışların toplumun varlığını sürdürebilmesi açısından önemi, iş yapmada ahlakın önemi, ahlak ve örgüt kültürü arasındaki ilişkiler, ahlaki bir örgüt kültürü geliştirilmesinin önemi, ahlaki davranışları geliştirmenin yolları ve ahlaki ihlaller karşısında izlenmesi gereken tutumlar dersin kapsamını oluşturmaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Etiğin temel bilgilerine hakim olur.
2) Etik sistemleri sınıflandırabilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Meslek etiği ve sosyal sorumluluk kavramlarını tanımlayabilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Bireysel etik, görev etiği ve meslek etiği anlayışını benimser.
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Etikte Temel Kavramlar ve Teoriler Tıp Etiğinde Esaslar, Prof. Dr. Ayşegül Demirhan Erdemir, İstanbul Tıp Kitapevi, İst 2015
2) Sağlıkta Etik İlkeler ve Uluslararası Kuruluşlar Tıp Etiğinde Esaslar, Prof. Dr. Ayşegül Demirhan Erdemir, İstanbul Tıp Kitapevi, İst 2015
3) Özerkliğe Saygı İlkesi Tıp Etiğinde Esaslar, Prof. Dr. Ayşegül Demirhan Erdemir, İstanbul Tıp Kitapevi, İst 2015
4) Sağlıkta Adaletin Gözetilmesi ve Ayrımcılık Kavramı Tıp Etiğinde Esaslar, Prof. Dr. Ayşegül Demirhan Erdemir, İstanbul Tıp Kitapevi, İst 2015
5) Sağlıkta Mahremiyet, Gizlilik ve Sır Saklama Kavramları Tıp Etiğinde Esaslar, Prof. Dr. Ayşegül Demirhan Erdemir, İstanbul Tıp Kitapevi, İst 2015
6) Sağlıkta Mahremiyet, Gizlilik ve Sır Saklama Kavramları Tıp Etiğinde Esaslar, Prof. Dr. Ayşegül Demirhan Erdemir, İstanbul Tıp Kitapevi, İst 2015
7) Ara sınav
8) Çocuk, Yaşlı ve Engelli Hastalarda Etik Tıp Etiğinde Esaslar, Prof. Dr. Ayşegül Demirhan Erdemir, İstanbul Tıp Kitapevi, İst 2015
9) Hasta Hakları Tıp Etiğinde Esaslar, Prof. Dr. Ayşegül Demirhan Erdemir, İstanbul Tıp Kitapevi, İst 2015
10) Sağlıkta Multi, İnter ve İntradisipliner Çalışma ve Etik Tıp Etiğinde Esaslar, Prof. Dr. Ayşegül Demirhan Erdemir, İstanbul Tıp Kitapevi, İst 2015
11) Araştırma ve Yayın Etiği Etik Kurullar Tıp Etiğinde Esaslar, Prof. Dr. Ayşegül Demirhan Erdemir, İstanbul Tıp Kitapevi, İst 2015
12) Sağlık Çalışanının Mesleki Hakları ve Yasal Sorumlulukları Tıp Etiğinde Esaslar, Prof. Dr. Ayşegül Demirhan Erdemir, İstanbul Tıp Kitapevi, İst 2015
13) Sağlık Çalışanının Mesleki Hakları ve Yasal Sorumlulukları Tıp Etiğinde Esaslar, Prof. Dr. Ayşegül Demirhan Erdemir, İstanbul Tıp Kitapevi, İst 2015
14) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Tıp Etiğinde Esaslar, Prof. Dr. Ayşegül Demirhan Erdemir, İstanbul Tıp Kitapevi, İst 2015
Meslek Etiği Kavramları; Adalet yayınevi, Selçuk Atak
Meslek Etiği (Örgütsel ve Yönetsel Etik Kurumsal Sosyal Sorumluluk)
Doç. Dr. Alptekin Sökmen DETAY YAYINCILIK
Diğer Kaynaklar: Tıp Etiğinde Esaslar, Prof. Dr. Ayşegül Demirhan Erdemir, İstanbul Tıp Kitapevi, İst 2015
Meslek Etiği Kavramları; Adalet yayınevi, Selçuk Atak
Meslek Etiği (Örgütsel ve Yönetsel Etik Kurumsal Sosyal Sorumluluk)
Doç. Dr. Alptekin Sökmen DETAY YAYINCILIK

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

3

2

4

Program Kazanımları
1) Mezunlar diyaliz hizmetleri ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2) Mezunlar diyaliz hizmetleri ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Mezunlar diyaliz hizmetleri ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır.
4) Mezunlar diyaliz hizmetleri ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
5) Mezunlar öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
6) Mezunlar sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir.
7) Mezunlardiyaliz hizmetleri alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir.
8) Mezunlar baştan sona hemodiyalizde hasta takibi yapabilir, hemodiyafiltrasyon periton diyalizi ve hemodiyaliz cihazını kullanır.
9) Mezunlar diyaliz tedavi yöntemleri ve çeşitleri hakkında bilgi sahibidir. Diyaliz konusundaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri yakından takip ederek kendini sürekli eğitir.
10) Mezunlar nefrolojinin genel konuları böbrek yetmezliği, böbrek hastalıkları, sıvı elektrolit sorunlar hakkında bilgi sahibidir ve öngörülemeyen bir durumla karşılaştığında sorumluluk alıp çözüm önerileri geliştirir.
11) Mezunlar diyaliz hastalarının sağlık sorunları konusunda duyarlı olup sağlığı geliştirmeye yönelik bir bilinçle çalışır.
12) Diyaliz alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
13) Diyaliz alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunur.
14) Mezunlar Diyaliz Teknikeri olarak dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mezunlar diyaliz hizmetleri ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2) Mezunlar diyaliz hizmetleri ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Mezunlar diyaliz hizmetleri ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır.
4) Mezunlar diyaliz hizmetleri ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
5) Mezunlar öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
6) Mezunlar sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir.
7) Mezunlardiyaliz hizmetleri alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir.
8) Mezunlar baştan sona hemodiyalizde hasta takibi yapabilir, hemodiyafiltrasyon periton diyalizi ve hemodiyaliz cihazını kullanır.
9) Mezunlar diyaliz tedavi yöntemleri ve çeşitleri hakkında bilgi sahibidir. Diyaliz konusundaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri yakından takip ederek kendini sürekli eğitir.
10) Mezunlar nefrolojinin genel konuları böbrek yetmezliği, böbrek hastalıkları, sıvı elektrolit sorunlar hakkında bilgi sahibidir ve öngörülemeyen bir durumla karşılaştığında sorumluluk alıp çözüm önerileri geliştirir.
11) Mezunlar diyaliz hastalarının sağlık sorunları konusunda duyarlı olup sağlığı geliştirmeye yönelik bir bilinçle çalışır.
12) Diyaliz alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
13) Diyaliz alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunur.
14) Mezunlar Diyaliz Teknikeri olarak dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Ara Sınavlar 2 4 8
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 80