AĞIZ VE DİŞ SAĞLIĞI
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 2010002009
Ders İsmi: Araştırma Yöntem ve Teknikleri
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. Merve ALÖKTEN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilerin araştırma yöntem ve teknikleriyle ilgili genel bilgi ve beceri sahibi olmalarını sağlamaktır
Dersin İçeriği: Araştırma ve araştırma türleri, kütüphane araştırması, araştırmalarda istatistik ve anket , araştırmalarda hata kaynakları, araştırmalarda elde edilen verilerin analizi ve sonuçların rapor veya tez olarak yazılması, araştırma sonuçlarının sözlü sunumu ve sunum kuralları

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Bilimsel araştırma ile ilgili temel terimleri kavrayabilme
2) Eğitim araştırmalarının nasıl yapılacağını ve değerlendirileceğini kavrayabilme
3) Nicel araştırma yöntemlerini uygulayabilme
4) Araştırma yönteminin ilkelerini kullanarak araştırma raporu hazırlayabilme
5) Araştırma yönteminin ilkelerine uygun olarak araştırma raporunu değerlendirebilme
Alana Özgü Yetkinlik
1) Nitel araştırma yöntemlerini uygulayabilme
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Araştırma nedir ve araştırma türleri Fraenkel, J.R. ve Wallen. N. (2003). How to Design and EvaluateResearch in Education. Mc Graw Hill,
2) Kütüphane araştırması Fraenkel, J.R. ve Wallen. N. (2003). How to Design and EvaluateResearch in Education. Mc Graw Hill,
3) Araştırmalarda istatistik ve anket kullanımı Fraenkel, J.R. ve Wallen. N. (2003). How to Design and EvaluateResearch in Education. Mc Graw Hill
4) Araştırmalarda hata kaynakları Fraenkel, J.R. ve Wallen. N. (2003). How to Design and EvaluateResearch in Education. Mc Graw Hill,
5) Araştırmalarda veri analizi, rapor veya tez yazılması ve sözlü sunum kuralları Fraenkel, J.R. ve Wallen. N. (2003). How to Design and EvaluateResearch in Education. Mc Graw Hill
6) Ara sınav YOK
7) Araştırmaların planlaması Fraenkel, J.R. ve Wallen. N. (2003). How to Design and EvaluateResearch in Education. Mc Graw Hill
8) Araştırmaların yöntemlerinin planması Fraenkel, J.R. ve Wallen. N. (2003). How to Design and EvaluateResearch in Education. Mc Graw Hill
9) Araştırma verilerinin elde edilmesi Fraenkel, J.R. ve Wallen. N. (2003). How to Design and EvaluateResearch in Education. Mc Graw Hill
10) Araştırma sonuçlarının yorumlanması Fraenkel, J.R. ve Wallen. N. (2003). How to Design and EvaluateResearch in Education. Mc Graw Hill
11) Araştırmaların sözlü sunumu Fraenkel, J.R. ve Wallen. N. (2003). How to Design and EvaluateResearch in Education. Mc Graw Hill
12) Araştırmaların sözlü sunumu Fraenkel, J.R. ve Wallen. N. (2003). How to Design and EvaluateResearch in Education. Mc Graw Hill
13) Aile ve arkadaşlarla iletişim Fraenkel, J.R. ve Wallen. N. (2003). How to Design and EvaluateResearch in Education. Mc Graw Hill
14) Aile ve arkadaşlarla iletişim Fraenkel, J.R. ve Wallen. N. (2003). How to Design and EvaluateResearch in Education. Mc Graw Hill
15) ..
16) Genel sınav YOK

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Fraenkel, J.R. ve Wallen. N. (2003). How to Design and EvaluateResearch in Education. Mc Graw Hill
Diğer Kaynaklar: Karasar, N. (2000). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
Kaptan, S. (1998). Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. Ankara: Tekışık
Fraenkel, J.R. ve Wallen. N. (2003). How to Design and EvaluateResearch in Education. Mc Graw Hill,
Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2000). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (2. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık
Bogdan, R. C. & Biklen, S. K. (1998). Qualitative research methods for education: An introduction to theory and methods. Needham Heights, MA: Allyn and Bacon.
Marshall, C. and Rossman, G. B. (1999). Designing qualitative research (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage
Patton, M.Q. (1987). How to use qualitative methods in evaluation, Beverly Hills, CA: Sage

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

5

6

4

Program Kazanımları
1) Ağız ve Diş Sağlığı alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2) Mezunlar ağız ve diş sağlığı ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Mezunlar ağız ve diş sağlığı ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır.
4) Mezunlar ağız ve diş sağlığı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
5) Mezunlar öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
6) Mezunlar ağız ve diş sağlığı alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
7) Mezunlar sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir.
8) Mezunlar ağız diş sağlığı uygulamaları bilgilerine sahiptir, diş hekimi ile eş güdümlü uygulamalar yapar. Çalıştığı klinik ortamda sterilizasyon ve dezenfeksiyon esaslarına uygun davranır.
9) Görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır.
10) Mezunlar ağız ve diş sağlığı alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir.
11) Mezunlar bir yabancı dili kullanarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder ve meslektaşları ile tartışabilir.
12) Mezunlar ağız ve diş sağlığı alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışabilir.
13) Mezunlar ağız ve diş sağlığı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir.
14) Mezunlar ağız ve diş sağlığı alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunabilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ağız ve Diş Sağlığı alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2) Mezunlar ağız ve diş sağlığı ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Mezunlar ağız ve diş sağlığı ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır.
4) Mezunlar ağız ve diş sağlığı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
5) Mezunlar öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
6) Mezunlar ağız ve diş sağlığı alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
7) Mezunlar sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir.
8) Mezunlar ağız diş sağlığı uygulamaları bilgilerine sahiptir, diş hekimi ile eş güdümlü uygulamalar yapar. Çalıştığı klinik ortamda sterilizasyon ve dezenfeksiyon esaslarına uygun davranır.
9) Görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır.
10) Mezunlar ağız ve diş sağlığı alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir.
11) Mezunlar bir yabancı dili kullanarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder ve meslektaşları ile tartışabilir.
12) Mezunlar ağız ve diş sağlığı alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışabilir.
13) Mezunlar ağız ve diş sağlığı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir.
14) Mezunlar ağız ve diş sağlığı alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunabilir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Problem Çözme
Rol oynama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Derse Özgü Staj 8 6 48
Ara Sınavlar 1 5 5
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 91