AĞIZ VE DİŞ SAĞLIĞI
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 2010002005
Ders İsmi: Hasta Kayıt ve Tıbbi Dökümantasyon
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. Merve ALÖKTEN
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. Sozdar BAŞKAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Veri, bilgi, belge, doküman, tıbbi doküman ve dokümantasyon konularında öğrenciye temel kavramları tanıtmak ve mesleki uygulama alanları olan sağlık kurum ve kuruluşlarında bulunan arşivlerin tanımı, mimari özellikleri, organizasyon yapılarını kavratmaktır.
Dersin İçeriği: Veri, bilgi, belge, tıbbi doküman ve dokümantasyon, hasta kaydı, hasta dosyası, önemi, kullanım alanı, içeriği, hasta dosyası arşivleri, arşivlerin önemi, mimari yapı ve özellikleri konularında bilgi ve becerinin kazandırılmasıdır

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Tıbbi bilgi ve belgelerin önemini kavrar.
Öğrenme Yetkinliği
1) Veri, bilgi, doküman, dokümantasyon, tıbbi doküman ve dokümantasyon hasta dosyası, hasta dosyaları arşivi kavramlarını kullanır.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Hasta kaydı oluşturur.
2) Hasta dosyalarının önemini ve kullanım alanlarını açıklar.
3) Hasta dosyaları arşivi, arşivlerin özellikleri ve mimari yapılarını açıklar.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tıbbi dokümantasyon ile ilgili kavramlar Balcı Erkan A., Tıbbi Dokümantasyon ve Tıbbi Arşivler, Dokuz Eylül Üniversitesi, 2001
2) Tıbbi doküman ve tıbbi dokümantasyonun tarihçesi Balcı Erkan A., Tıbbi Dokümantasyon ve Tıbbi Arşivler, Dokuz Eylül Üniversitesi, 2001
3) Tıbbi dokümanların temel özellikleri Artukoğlu, M. Adil, Kaplan A., Yılmaz A., Tıbbi Dokümantasyon; Türk Sağlık Eğitim Vakfı, 2002 Sümbüloğlu K., Sümbüloğlu V., Tıbbi Dokümantasyon, Ankara, 2002
4) Tıbbi kayıtların kapsamı Artukoğlu, M. Adil, Kaplan A., Yılmaz A., Tıbbi Dokümantasyon; Türk Sağlık Eğitim Vakfı, 2002 Sümbüloğlu K., Sümbüloğlu V., Tıbbi Dokümantasyon, Ankara, 2002
5) Tıbbi kayıtların önemi Artukoğlu, M. Adil, Kaplan A., Yılmaz A., Tıbbi Dokümantasyon; Türk Sağlık Eğitim Vakfı, 2002 Sümbüloğlu K., Sümbüloğlu V., Tıbbi Dokümantasyon, Ankara, 2002
6) Ara sınav yok
7) Tıbbi kayıtların kullanımı ve başlıca kullanıcıları Artukoğlu, M. Adil, Kaplan A., Yılmaz A., Tıbbi Dokümantasyon; Türk Sağlık Eğitim Vakfı, 2002 Sümbüloğlu K., Sümbüloğlu V., Tıbbi Dokümantasyon, Ankara, 2002
8) Tıbbi kayıtların oluşturulması, düzenlenmesi, saklanması ve hizmete sunulması Balcı Erkan A., Tıbbi Dokümantasyon ve Tıbbi Arşivler, Dokuz Eylül Üniversitesi, 2001
9) Hasta dosyalarının numaralanması ve sıralanması Artukoğlu, M. Adil, Kaplan A., Yılmaz A., Tıbbi Dokümantasyon; Türk Sağlık Eğitim Vakfı, 2002 Sümbüloğlu K., Sümbüloğlu V., Tıbbi Dokümantasyon, Ankara, 2002
10) Hasta dosyaları arşivlerinde kullanılan indeksler Artukoğlu, M. Adil, Kaplan A., Yılmaz A., Tıbbi Dokümantasyon; Türk Sağlık Eğitim Vakfı, 2002 Sümbüloğlu K., Sümbüloğlu V., Tıbbi Dokümantasyon, Ankara, 2002
11) Hasta dosyaları arşivi, organizasyon modelleri ve mimari özellikleri Artukoğlu, M. Adil, Kaplan A., Yılmaz A., Tıbbi Dokümantasyon; Türk Sağlık Eğitim Vakfı, 2002 Sümbüloğlu K., Sümbüloğlu V., Tıbbi Dokümantasyon, Ankara, 2002
12) Hasta dosyaları arşivi, organizasyon modelleri ve mimari özellikleri Artukoğlu, M. Adil, Kaplan A., Yılmaz A., Tıbbi Dokümantasyon; Türk Sağlık Eğitim Vakfı, 2002 Sümbüloğlu K., Sümbüloğlu V., Tıbbi Dokümantasyon, Ankara, 2002
13) Hasta dosyaları arşivinin bölümleri ve fonksiyonları Artukoğlu, M. Adil, Kaplan A., Yılmaz A., Tıbbi Dokümantasyon; Türk Sağlık Eğitim Vakfı, 2002 Sümbüloğlu K., Sümbüloğlu V., Tıbbi Dokümantasyon, Ankara, 2002
14) Arşiv komitesi Balcı Erkan A., Tıbbi Dokümantasyon ve Tıbbi Arşivler, Dokuz Eylül Üniversitesi, 2001
14) Arşiv komitesi Balcı Erkan A., Tıbbi Dokümantasyon ve Tıbbi Arşivler, Dokuz Eylül Üniversitesi, 2001
15) Final sınavı için hazırlık yok
16) final sınavı yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Tıbbi Dokümantasyon Tarihi ve Tıbbi Dokümantasyon İle İlgili Meslekleşmenin Gelişimi
By: ESATOĞLU, Afsun Ezel; ARTUKOĞLU, Adil, IN: Ankara Sağlık Hizmetleri Dergisi; Ankara Üniversites
Diğer Kaynaklar: Artukoğlu, M. Adil, Kaplan A., Yılmaz A., Tıbbi Dokümantasyon; Türk Sağlık Eğitim Vakfı, 2002
Sümbüloğlu K., Sümbüloğlu V., Tıbbi Dokümantasyon, Ankara, 2002

Balcı Erkan A., Tıbbi Dokümantasyon ve Tıbbi Arşivler, Dokuz Eylül Üniversitesi, 2001

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Ağız ve Diş Sağlığı alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2) Mezunlar ağız ve diş sağlığı ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Mezunlar ağız ve diş sağlığı ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır.
4) Mezunlar ağız ve diş sağlığı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
5) Mezunlar öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
6) Mezunlar ağız ve diş sağlığı alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
7) Mezunlar sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir.
8) Mezunlar ağız diş sağlığı uygulamaları bilgilerine sahiptir, diş hekimi ile eş güdümlü uygulamalar yapar. Çalıştığı klinik ortamda sterilizasyon ve dezenfeksiyon esaslarına uygun davranır.
9) Görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır.
10) Mezunlar ağız ve diş sağlığı alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir.
11) Mezunlar bir yabancı dili kullanarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder ve meslektaşları ile tartışabilir.
12) Mezunlar ağız ve diş sağlığı alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışabilir.
13) Mezunlar ağız ve diş sağlığı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir.
14) Mezunlar ağız ve diş sağlığı alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunabilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ağız ve Diş Sağlığı alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2) Mezunlar ağız ve diş sağlığı ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Mezunlar ağız ve diş sağlığı ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır.
4) Mezunlar ağız ve diş sağlığı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
5) Mezunlar öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
6) Mezunlar ağız ve diş sağlığı alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
7) Mezunlar sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir.
8) Mezunlar ağız diş sağlığı uygulamaları bilgilerine sahiptir, diş hekimi ile eş güdümlü uygulamalar yapar. Çalıştığı klinik ortamda sterilizasyon ve dezenfeksiyon esaslarına uygun davranır.
9) Görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır.
10) Mezunlar ağız ve diş sağlığı alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir.
11) Mezunlar bir yabancı dili kullanarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder ve meslektaşları ile tartışabilir.
12) Mezunlar ağız ve diş sağlığı alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışabilir.
13) Mezunlar ağız ve diş sağlığı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir.
14) Mezunlar ağız ve diş sağlığı alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunabilir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Rapor Yazma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 1 14
Sınıf Dışı Ders Çalışması 8 6 48
Ara Sınavlar 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 82