TIBBİ LABORATUVAR TEKNİKLERİ
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 2020221006
Ders İsmi: Kan Bankacılığı ve Transfüzyon Teknikleri
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Hatice Nur HALİPÇİ TOPSAKAL
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Kan ve kan ürünlerinin hazırlandığı ve/veya transfüzyonun yapıldığı birimlerin özelliklerini öğretmek, kan komponentlerinin hazırlanması ve saklanması ile transfüzyonun önemini kavratmak, kan transfüzyonu için yapılan testler ve bu süreçte oluşabilecek reaksiyonlar ile kalite kontrol kurallarını kavratmak.
Dersin İçeriği: Kan ve Kan Ürünleriyle ilgili Ulusal Mevzuat, Kan Hizmet Birimleri,Kan Bağış Merkezi Tanım ve Faaliyetleri, Transfüzyon Merkezi Tanım ve Faaliyetleri ,Kan hizmet Birimleri Donanım, Cihaz, Araç ve Gereçler, Personel, Kan Hizmet Birimleri İçin Kalite Sistemi, Kan Bağışçısı Seçimi ve İzlemi, Donör Kazanım ve Koordinasyon Programları, Kan Bileşenleri,eritrosit süspansiyonu,trombosit süspansiyonu-plazma,İmmünohematolojik Testler, Kan gruplarının saptanması, Mikrobiyolojik Tarama Testleri, Rh sistemi ve diğer subgruplar,Serolojik testlerin uygulanması, Cross-match, Coombs testleri, İnfeksiyöz tarama testleri,Kan bankasında kalite kontrolü, Kan bankalarında bio-emniyet

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Kan transfüzyonunun tarihçesi,kan ve kan ürünleri ile ilgili Ulusal mevzuat hakkında bilgi sahibi olur
2) Kan Bağış Merkezi ,Transfüzyon Merkezi Tanım ve Faaliyetleri hakkında bilgi sahibi sahibi olur
3) Kan hizmet birimlerindeki cihaz,araç ve gereçleri tanır,kullanabilir
4) Kan bağışçısı seçimi ve izlemi hakkında bilgi sahibi olur
5) Donör Kazanım ve Koordinasyon Programlarını uygular
6) Kanın yapısı ve hematopoez hakkında bilgi sahibi olur
7) Ara sınav
8) Kan Bileşenlerinin neler olduğunu bilir ve onlara uygun testleri yapabilir
9) İmmünohematolojik Testler, kan gruplarının saptanması,Rh ve diğer subgrupların tayini ile ilgili testleri bilir ve uygular
10) Serolojik ve mikrobiyolojik testleri uygular, kan bankasında kalite kontrol ve biyogüvenlik şartlarını bilir ve uygular
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Kan transfüzyonunun tarihçesi,kan ve kan ürünleri ile ilgili Ulusal mevzuat 12. Ulusal Kan Merkezleri ve Transfüzyon Tıbbı Kongresi Bethesda klinik hematoloji el kitabı / ed.: Griffin P. Rodgers, Neal S. Young ; çev.: Özcan Çeneli. Yayın Tarihi 2018 Yayınlayan İstanbul Tıp Kitabevi
2) Kan Bağış Merkezi ,Transfüzyon Merkezi Tanım ve Faaliyetleri 12. Ulusal Kan Merkezleri ve Transfüzyon Tıbbı Kongresi Bethesda klinik hematoloji el kitabı / ed.: Griffin P. Rodgers, Neal S. Young ; çev.: Özcan Çeneli. Yayın Tarihi 2018 Yayınlayan İstanbul Tıp Kitabevi
3) Kan hizmet birimlerindeki cihaz,araç ve gereçleri 12. Ulusal Kan Merkezleri ve Transfüzyon Tıbbı Kongresi Bethesda klinik hematoloji el kitabı / ed.: Griffin P. Rodgers, Neal S. Young ; çev.: Özcan Çeneli. Yayın Tarihi 2018 Yayınlayan İstanbul Tıp Kitabevi
4) Kan bağışçısı seçimi ve izlemi 12. Ulusal Kan Merkezleri ve Transfüzyon Tıbbı Kongresi Bethesda klinik hematoloji el kitabı / ed.: Griffin P. Rodgers, Neal S. Young ; çev.: Özcan Çeneli. Yayın Tarihi 2018 Yayınlayan İstanbul Tıp Kitabevi
5) Donör Kazanım ve Koordinasyon Programları 12. Ulusal Kan Merkezleri ve Transfüzyon Tıbbı Kongresi Bethesda klinik hematoloji el kitabı / ed.: Griffin P. Rodgers, Neal S. Young ; çev.: Özcan Çeneli. Yayın Tarihi 2018 Yayınlayan İstanbul Tıp Kitabevi
6) Kanın yapısı ve hematopoez 12. Ulusal Kan Merkezleri ve Transfüzyon Tıbbı Kongresi Bethesda klinik hematoloji el kitabı / ed.: Griffin P. Rodgers, Neal S. Young ; çev.: Özcan Çeneli. Yayın Tarihi 2018 Yayınlayan İstanbul Tıp Kitabevi
7) Kan Bileşenleri-Eritrositler 12. Ulusal Kan Merkezleri ve Transfüzyon Tıbbı Kongresi Bethesda klinik hematoloji el kitabı / ed.: Griffin P. Rodgers, Neal S. Young ; çev.: Özcan Çeneli. Yayın Tarihi 2018 Yayınlayan İstanbul Tıp Kitabevi
8) Ara sınav
9) Kan Bileşenleri - 2: Trombositler, Taze Donmuş Plazma, Kryopresipitat 12. Ulusal Kan Merkezleri ve Transfüzyon Tıbbı Kongresi Bethesda klinik hematoloji el kitabı / ed.: Griffin P. Rodgers, Neal S. Young ; çev.: Özcan Çeneli. Yayın Tarihi 2018 Yayınlayan İstanbul Tıp Kitabevi
10) İmmünohematolojik Testler ve kan gruplarının saptanması 12. Ulusal Kan Merkezleri ve Transfüzyon Tıbbı Kongresi Bethesda klinik hematoloji el kitabı / ed.: Griffin P. Rodgers, Neal S. Young ; çev.: Özcan Çeneli. Yayın Tarihi 2018 Yayınlayan İstanbul Tıp Kitabevi
11) Rh sistemi ve diğer subgruplar 12. Ulusal Kan Merkezleri ve Transfüzyon Tıbbı Kongresi Bethesda klinik hematoloji el kitabı / ed.: Griffin P. Rodgers, Neal S. Young ; çev.: Özcan Çeneli. Yayın Tarihi 2018 Yayınlayan İstanbul Tıp Kitabevi
12) Mikrobiyolojik Tarama Testleri 12. Ulusal Kan Merkezleri ve Transfüzyon Tıbbı Kongresi Bethesda klinik hematoloji el kitabı / ed.: Griffin P. Rodgers, Neal S. Young ; çev.: Özcan Çeneli. Yayın Tarihi 2018 Yayınlayan İstanbul Tıp Kitabevi
13) Serolojik testlerin uygulanması, 12. Ulusal Kan Merkezleri ve Transfüzyon Tıbbı Kongresi Bethesda klinik hematoloji el kitabı / ed.: Griffin P. Rodgers, Neal S. Young ; çev.: Özcan Çeneli. Yayın Tarihi 2018 Yayınlayan İstanbul Tıp Kitabevi
14) Cross-match, Coombs testleri, İnfeksiyöz tarama testleri, 12. Ulusal Kan Merkezleri ve Transfüzyon Tıbbı Kongresi Bethesda klinik hematoloji el kitabı / ed.: Griffin P. Rodgers, Neal S. Young ; çev.: Özcan Çeneli. Yayın Tarihi 2018 Yayınlayan İstanbul Tıp Kitabevi
15) Kan bankasında kalite kontrolü, Kan bankalarında bio-emniyet 12. Ulusal Kan Merkezleri ve Transfüzyon Tıbbı Kongresi Bethesda klinik hematoloji el kitabı / ed.: Griffin P. Rodgers, Neal S. Young ; çev.: Özcan Çeneli. Yayın Tarihi 2018 Yayınlayan İstanbul Tıp Kitabevi
16) Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
12. Ulusal Kan Merkezleri ve Transfüzyon Tıbbı Kongresi
Bethesda klinik hematoloji el kitabı / ed.: Griffin P. Rodgers, Neal S. Young ; çev.: Özcan Çeneli.
Yayın Tarihi 2018
Yayınlayan İstanbul Tıp Kitabevi
Diğer Kaynaklar: 12. Ulusal Kan Merkezleri ve Transfüzyon Tıbbı Kongresi
Bethesda klinik hematoloji el kitabı / ed.: Griffin P. Rodgers, Neal S. Young ; çev.: Özcan Çeneli.
Yayın Tarihi 2018
Yayınlayan İstanbul Tıp Kitabevi

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Program Kazanımları
1) İnsanda sistemlerin normal yapı-fonksiyonlarıyla ilgili temel bilgilere sahip olur.
2) Tıbbi laboratuvarlarda iş akışı ve organizasyonu hakkında bilgi sahibi olur.
3) Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olurlar.
4) Tıbbi Laboratuvarda manuel ve otomatik analiz yöntemlerini bilir ve oluşabilecek aksaklıklarda çözüm üretir.
5) Uzman hekimin gerekli gördüğü örnekleri hastadan uygun bir şekilde alır, uygun koşullarda örnek transferini gerçekleştirir.
6) Tıbbi laboratuvarda rutin tetkikleri yapar, örnek takibini yapar, analizi sonuçlandırır ve hastalıklarla ilişkisini kurar.
7) Bulguları doğru bir şekilde elde eder, düzenler, amaca uygun paylaşım ve kullanıma sunar.
8) Tıbbi laboratuvarda güvenlik önlemlerini alır, kişisel güvenlik kurallarını uygular ve güvenli laboratuvar ortamı oluşturur.
9) Çalışma ortamında; acil durumlarda kılavuz/yönergeye uygun ilkyardım ve acil bakım uygular.
10) Verilen bir görevde sorumluluk alır ve bireysel olarak yürütür ve gerektiğinde çalışma gruplarında sorumluluk alır.
11) Alanıyla ilgili cihazları tanıma ve basit aksaklıkları giderme konusunda yetkinlik kazanır.
12) Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimleri için gerekli etkinlikleri yürütür.
13) Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirmek için gerekli programlara, mesleki hizmet içi eğitim faaliyetlerine ve diğer çalışmalara katılır.
14) Teknoloji ve bilimdeki gelişmeleri takip eder ve kendini devamlı yenileme bilincine sahip olur.
15) Hekimler, meslektaşları, diğer sağlık çalışanları ve hasta ile etik çerçevede etkili bir iletişim kurabilme yetisi kazanır.
16) Ana dilini, mesleğine yönelik sözlü ve yazılı iletişimde iyi düzeyde kullanır
17) Analiz öncesi manuel ve otomatik çalışmaların ön hazırlığını yapar.
18) Tıbbi laboratuvarın farklı alanlarıyla ilgili temel testleri uygular.
19) Tıbbi laboratuvar araç gereçlerini kurallarına ve tekniklerine uygun olarak kullanır, kontrollerini ve bakımını yaparak en verimli şekilde çalışmalarını sağlar.
20) Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İnsanda sistemlerin normal yapı-fonksiyonlarıyla ilgili temel bilgilere sahip olur.
2) Tıbbi laboratuvarlarda iş akışı ve organizasyonu hakkında bilgi sahibi olur.
3) Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olurlar.
4) Tıbbi Laboratuvarda manuel ve otomatik analiz yöntemlerini bilir ve oluşabilecek aksaklıklarda çözüm üretir.
5) Uzman hekimin gerekli gördüğü örnekleri hastadan uygun bir şekilde alır, uygun koşullarda örnek transferini gerçekleştirir.
6) Tıbbi laboratuvarda rutin tetkikleri yapar, örnek takibini yapar, analizi sonuçlandırır ve hastalıklarla ilişkisini kurar.
7) Bulguları doğru bir şekilde elde eder, düzenler, amaca uygun paylaşım ve kullanıma sunar.
8) Tıbbi laboratuvarda güvenlik önlemlerini alır, kişisel güvenlik kurallarını uygular ve güvenli laboratuvar ortamı oluşturur.
9) Çalışma ortamında; acil durumlarda kılavuz/yönergeye uygun ilkyardım ve acil bakım uygular.
10) Verilen bir görevde sorumluluk alır ve bireysel olarak yürütür ve gerektiğinde çalışma gruplarında sorumluluk alır.
11) Alanıyla ilgili cihazları tanıma ve basit aksaklıkları giderme konusunda yetkinlik kazanır.
12) Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimleri için gerekli etkinlikleri yürütür.
13) Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirmek için gerekli programlara, mesleki hizmet içi eğitim faaliyetlerine ve diğer çalışmalara katılır.
14) Teknoloji ve bilimdeki gelişmeleri takip eder ve kendini devamlı yenileme bilincine sahip olur.
15) Hekimler, meslektaşları, diğer sağlık çalışanları ve hasta ile etik çerçevede etkili bir iletişim kurabilme yetisi kazanır.
16) Ana dilini, mesleğine yönelik sözlü ve yazılı iletişimde iyi düzeyde kullanır
17) Analiz öncesi manuel ve otomatik çalışmaların ön hazırlığını yapar.
18) Tıbbi laboratuvarın farklı alanlarıyla ilgili temel testleri uygular.
19) Tıbbi laboratuvar araç gereçlerini kurallarına ve tekniklerine uygun olarak kullanır, kontrollerini ve bakımını yaparak en verimli şekilde çalışmalarını sağlar.
20) Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Ara Sınavlar 1 15 15
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 105