TIBBİ LABORATUVAR TEKNİKLERİ
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 2020211001
Ders İsmi: Klinik Mikrobiyoloji
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Hatice Nur HALİPÇİ TOPSAKAL
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders ile öğrencilerin bakteri,virüs,mantarların tiplerini,özelliklerini ve bunların tanısında kullanılan testlerin nasıl uygulandığını,tedavide hangi antimikrobiyal ilaçların kullanıldığı, parazitoloji ile ilgili temel bilgileri,hastane enfeksiyonları ile sterilizasyon ve dezenfeksiyon yöntemlerini öğrenmeleri amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği: Gram (+) ve Gram (-) kokların özellikleri,yaptıkları hastalıklar,inceleme materyalleri,tanıda kullanılan testler.Gram (-) kokobasil ve Gram (-) non-fermentatif bakterilerin özellikleri,yaptıkları hastalıklar,inceleme materyalleri,tanıda kullanılan testler. Enterobacteriaceae,spiral ve eğri çomaklar,Gram (-) anaerob bakteriler, Gram(+) basiller, Mycobacteriaceae, Spiroketler,Rickettsia,Chlamydia özellikleri,yaptıkları hastalıklar,inceleme materyalleri,tanıda kullanılan testler. Mikoloji,viroloji ve parazitoloji ile ilgili temel bilgiler ve hastane enfeksiyonları.Sterilizasyon ve dezenfeksiyon yöntemleri

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Bakteri tipleri ve özelliklerini açıklar.
2) Virüslerin tip ve özelliklerini açıklar.
3) Virüslerin tanısında kullanılan testleri sınıflandırır.
4) Parazitoloji hakkında genel bilgiye sahip olur.
5) Sterilizasyon ve dezenfeksiyon yöntemlerini bilir.
6) Hastane enfeksiyonlarını ve korunma yöntemlerini bilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Bakterilerin tanısında kullanılan testleri tanımlar
2) Küf ve maya mantarlarının özelliklerini açıklar.
3) Küf ve maya mantarlarının tanısında kullanılan testleri sınıflandırır
4) Mikroorganizmalardan korunmayı ve izolasyon yöntemlerini bilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Klinik Mikrobiyolojiye giriş Tıbbi Mikrobiyoloji, Prof. Dr. Mustafa Altındiş, Nobel Tıp Kitabevleri, Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji-Doç. Dr. Özgül Kısa, Tıbbi Mikrobiyoloji, Geo F. Broooks, Karen C. Carroll, Janet S. Butel, Stephen A. Morse.2014. Tıbbi Mikrobiyoloji ve İmmunuloji, Warren Levinson, 2008.
2) Bakteriyoloji.Gram (+)koklar,yaptıkları hastalıklar,inceleme materyalleri ve korunma ve tedavide kullanılan antimikrobiyal ilaçlar. Tıbbi Mikrobiyoloji, Prof. Dr. Mustafa Altındiş, Nobel Tıp Kitabevleri, Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji-Doç. Dr. Özgül Kısa, Tıbbi Mikrobiyoloji, Geo F. Broooks, Karen C. Carroll, Janet S. Butel, Stephen A. Morse.2014. Tıbbi Mikrobiyoloji ve İmmunuloji, Warren Levinson, 2008.
3) Gram (-)kok,Gram (-)kokobasil,Gram (-)non-fermentatif bakteriler,yaptıkları hastalıklar,inceleme materyalleri ve korunma ve tedavide kullanılan antimikrobiyal ilaçlar. Tıbbi Mikrobiyoloji, Prof. Dr. Mustafa Altındiş, Nobel Tıp Kitabevleri, Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji-Doç. Dr. Özgül Kısa, Tıbbi Mikrobiyoloji, Geo F. Broooks, Karen C. Carroll, Janet S. Butel, Stephen A. Morse.2014. Tıbbi Mikrobiyoloji ve İmmunuloji, Warren Levinson, 2008.
4) Enterobakterlerin özellikleri,yaptıkları hastalıklar,inceleme materyalleri ve korunma ve tedavide kullanılan antimikrobiyal ilaçlar. Tıbbi Mikrobiyoloji, Prof. Dr. Mustafa Altındiş, Nobel Tıp Kitabevleri, Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji-Doç. Dr. Özgül Kısa, Tıbbi Mikrobiyoloji, Geo F. Broooks, Karen C. Carroll, Janet S. Butel, Stephen A. Morse.2014. Tıbbi Mikrobiyoloji ve İmmunuloji, Warren Levinson, 2008.
5) Spiral ve eğri çomakların özellikleri,yaptıkları hastalıklar,inceleme materyalleri ve korunma ve tedavide kullanılan antimikrobiyal ilaçlar. Tıbbi Mikrobiyoloji, Prof. Dr. Mustafa Altındiş, Nobel Tıp Kitabevleri, Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji-Doç. Dr. Özgül Kısa, Tıbbi Mikrobiyoloji, Geo F. Broooks, Karen C. Carroll, Janet S. Butel, Stephen A. Morse.2014. Tıbbi Mikrobiyoloji ve İmmunuloji, Warren Levinson, 2008.
6) Gram (-) anaerob bakteriler, Gram(+) basillerin özellikleri,yaptıkları hastalıklar,inceleme materyalleri ve korunma ve tedavide kullanılan antimikrobiyal ilaçlar Tıbbi Mikrobiyoloji, Prof. Dr. Mustafa Altındiş, Nobel Tıp Kitabevleri, Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji-Doç. Dr. Özgül Kısa, Tıbbi Mikrobiyoloji, Geo F. Broooks, Karen C. Carroll, Janet S. Butel, Stephen A. Morse.2014. Tıbbi Mikrobiyoloji ve İmmunuloji, Warren Levinson, 2008.
7) Mikobakterilerin özellikleri,yaptıkları hastalıklar,inceleme materyalleri ve korunma ve tedavide kullanılan antimikrobiyal ilaçlar. Tıbbi Mikrobiyoloji, Prof. Dr. Mustafa Altındiş, Nobel Tıp Kitabevleri, Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji-Doç. Dr. Özgül Kısa, Tıbbi Mikrobiyoloji, Geo F. Broooks, Karen C. Carroll, Janet S. Butel, Stephen A. Morse.2014. Tıbbi Mikrobiyoloji ve İmmunuloji, Warren Levinson, 2008.
8) Ara sınav
9) Spiroketlerin özellikleri,yaptıkları hastalıklar,inceleme materyalleri ve korunma ve tedavide kullanılan antimikrobiyal ilaçlar. Tıbbi Mikrobiyoloji, Prof. Dr. Mustafa Altındiş, Nobel Tıp Kitabevleri, Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji-Doç. Dr. Özgül Kısa, Tıbbi Mikrobiyoloji, Geo F. Broooks, Karen C. Carroll, Janet S. Butel, Stephen A. Morse.2014. Tıbbi Mikrobiyoloji ve İmmunuloji, Warren Levinson, 2008.
10) Ricettsia ve Chlamydia özellikleri,yaptıkları hastalıklar,inceleme materyalleri ve korunma ve tedavide kullanılan antimikrobiyal ilaçlar. Tıbbi Mikrobiyoloji, Prof. Dr. Mustafa Altındiş, Nobel Tıp Kitabevleri, Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji-Doç. Dr. Özgül Kısa, Tıbbi Mikrobiyoloji, Geo F. Broooks, Karen C. Carroll, Janet S. Butel, Stephen A. Morse.2014. Tıbbi Mikrobiyoloji ve İmmunuloji, Warren Levinson, 2008.
11) Maya ve küf mantarlarının özellikleri,tanısında kullanılan testler. Tıbbi Mikrobiyoloji, Prof. Dr. Mustafa Altındiş, Nobel Tıp Kitabevleri, Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji-Doç. Dr. Özgül Kısa, Tıbbi Mikrobiyoloji, Geo F. Broooks, Karen C. Carroll, Janet S. Butel, Stephen A. Morse.2014. Tıbbi Mikrobiyoloji ve İmmunuloji, Warren Levinson, 2008.
12) Virüs tipleri ve özellikleri. Tıbbi Mikrobiyoloji, Prof. Dr. Mustafa Altındiş, Nobel Tıp Kitabevleri, Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji-Doç. Dr. Özgül Kısa, Tıbbi Mikrobiyoloji, Geo F. Broooks, Karen C. Carroll, Janet S. Butel, Stephen A. Morse.2014. Tıbbi Mikrobiyoloji ve İmmunuloji, Warren Levinson, 2008.
13) Virüslerin tanısında kullanılan yöntemler. Tıbbi Mikrobiyoloji, Prof. Dr. Mustafa Altındiş, Nobel Tıp Kitabevleri, Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji-Doç. Dr. Özgül Kısa, Tıbbi Mikrobiyoloji, Geo F. Broooks, Karen C. Carroll, Janet S. Butel, Stephen A. Morse.2014. Tıbbi Mikrobiyoloji ve İmmunuloji, Warren Levinson, 2008.
14) Parazitoloji hakkında genel bilgilendirme Tıbbi Mikrobiyoloji, Prof. Dr. Mustafa Altındiş, Nobel Tıp Kitabevleri, Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji-Doç. Dr. Özgül Kısa, Tıbbi Mikrobiyoloji, Geo F. Broooks, Karen C. Carroll, Janet S. Butel, Stephen A. Morse.2014. Tıbbi Mikrobiyoloji ve İmmunuloji, Warren Levinson, 2008.
15) Hastane enfeksiyonları,sterilizasyon ve dezenfeksiyon yöntemleri. Tıbbi Mikrobiyoloji, Prof. Dr. Mustafa Altındiş, Nobel Tıp Kitabevleri, Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji-Doç. Dr. Özgül Kısa, Tıbbi Mikrobiyoloji, Geo F. Broooks, Karen C. Carroll, Janet S. Butel, Stephen A. Morse.2014. Tıbbi Mikrobiyoloji ve İmmunuloji, Warren Levinson, 2008.
16) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Tıbbi Mikrobiyoloji, Prof. Dr. Mustafa Altındiş, Nobel Tıp Kitabevleri, Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji-Doç. Dr. Özgül Kısa,Tıbbi Mikrobiyoloji, Geo F. Broooks, Karen C. Carroll, Janet S. Butel, Stephen A. Morse.2014. Tıbbi Mikrobiyoloji ve İmmunuloji, Warren Levinson, 2008.,Tıbbi Mikrobiyoloji Prof.Dr.Emel Bozkaya 2013
Diğer Kaynaklar: Tıbbi Mikrobiyoloji, Prof. Dr. Mustafa Altındiş, Nobel Tıp Kitabevleri, Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji-Doç. Dr. Özgül Kısa, ıbbi Mikrobiyoloji, Geo F. Broooks, Karen C. Carroll, Janet S. Butel, Stephen A. Morse.2014. Tıbbi Mikrobiyoloji ve İmmunuloji, Warren Levinson, 2008.,Tıbbi Mikrobiyoloji Prof.Dr.Emel Bozkaya 2013

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

3

4

7

8

10

2

5

6

9

Program Kazanımları
1) İnsanda sistemlerin normal yapı-fonksiyonlarıyla ilgili temel bilgilere sahip olur.
2) Tıbbi laboratuvarlarda iş akışı ve organizasyonu hakkında bilgi sahibi olur.
3) Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olurlar.
4) Tıbbi Laboratuvarda manuel ve otomatik analiz yöntemlerini bilir ve oluşabilecek aksaklıklarda çözüm üretir.
5) Uzman hekimin gerekli gördüğü örnekleri hastadan uygun bir şekilde alır, uygun koşullarda örnek transferini gerçekleştirir.
6) Tıbbi laboratuvarda rutin tetkikleri yapar, örnek takibini yapar, analizi sonuçlandırır ve hastalıklarla ilişkisini kurar.
7) Bulguları doğru bir şekilde elde eder, düzenler, amaca uygun paylaşım ve kullanıma sunar.
8) Tıbbi laboratuvarda güvenlik önlemlerini alır, kişisel güvenlik kurallarını uygular ve güvenli laboratuvar ortamı oluşturur.
9) Çalışma ortamında; acil durumlarda kılavuz/yönergeye uygun ilkyardım ve acil bakım uygular.
10) Verilen bir görevde sorumluluk alır ve bireysel olarak yürütür ve gerektiğinde çalışma gruplarında sorumluluk alır.
11) Alanıyla ilgili cihazları tanıma ve basit aksaklıkları giderme konusunda yetkinlik kazanır.
12) Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimleri için gerekli etkinlikleri yürütür.
13) Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirmek için gerekli programlara, mesleki hizmet içi eğitim faaliyetlerine ve diğer çalışmalara katılır.
14) Teknoloji ve bilimdeki gelişmeleri takip eder ve kendini devamlı yenileme bilincine sahip olur.
15) Hekimler, meslektaşları, diğer sağlık çalışanları ve hasta ile etik çerçevede etkili bir iletişim kurabilme yetisi kazanır.
16) Ana dilini, mesleğine yönelik sözlü ve yazılı iletişimde iyi düzeyde kullanır
17) Analiz öncesi manuel ve otomatik çalışmaların ön hazırlığını yapar.
18) Tıbbi laboratuvarın farklı alanlarıyla ilgili temel testleri uygular.
19) Tıbbi laboratuvar araç gereçlerini kurallarına ve tekniklerine uygun olarak kullanır, kontrollerini ve bakımını yaparak en verimli şekilde çalışmalarını sağlar.
20) Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İnsanda sistemlerin normal yapı-fonksiyonlarıyla ilgili temel bilgilere sahip olur.
2) Tıbbi laboratuvarlarda iş akışı ve organizasyonu hakkında bilgi sahibi olur.
3) Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olurlar.
4) Tıbbi Laboratuvarda manuel ve otomatik analiz yöntemlerini bilir ve oluşabilecek aksaklıklarda çözüm üretir.
5) Uzman hekimin gerekli gördüğü örnekleri hastadan uygun bir şekilde alır, uygun koşullarda örnek transferini gerçekleştirir.
6) Tıbbi laboratuvarda rutin tetkikleri yapar, örnek takibini yapar, analizi sonuçlandırır ve hastalıklarla ilişkisini kurar.
7) Bulguları doğru bir şekilde elde eder, düzenler, amaca uygun paylaşım ve kullanıma sunar.
8) Tıbbi laboratuvarda güvenlik önlemlerini alır, kişisel güvenlik kurallarını uygular ve güvenli laboratuvar ortamı oluşturur.
9) Çalışma ortamında; acil durumlarda kılavuz/yönergeye uygun ilkyardım ve acil bakım uygular.
10) Verilen bir görevde sorumluluk alır ve bireysel olarak yürütür ve gerektiğinde çalışma gruplarında sorumluluk alır.
11) Alanıyla ilgili cihazları tanıma ve basit aksaklıkları giderme konusunda yetkinlik kazanır.
12) Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimleri için gerekli etkinlikleri yürütür.
13) Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirmek için gerekli programlara, mesleki hizmet içi eğitim faaliyetlerine ve diğer çalışmalara katılır.
14) Teknoloji ve bilimdeki gelişmeleri takip eder ve kendini devamlı yenileme bilincine sahip olur.
15) Hekimler, meslektaşları, diğer sağlık çalışanları ve hasta ile etik çerçevede etkili bir iletişim kurabilme yetisi kazanır.
16) Ana dilini, mesleğine yönelik sözlü ve yazılı iletişimde iyi düzeyde kullanır
17) Analiz öncesi manuel ve otomatik çalışmaların ön hazırlığını yapar.
18) Tıbbi laboratuvarın farklı alanlarıyla ilgili temel testleri uygular.
19) Tıbbi laboratuvar araç gereçlerini kurallarına ve tekniklerine uygun olarak kullanır, kontrollerini ve bakımını yaparak en verimli şekilde çalışmalarını sağlar.
20) Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 8 112
Ara Sınavlar 1 20 20
Final 1 22 22
Toplam İş Yükü 154