TIBBİ LABORATUVAR TEKNİKLERİ
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 2020121006
Ders İsmi: Mikrobiyolojik Tanı Yöntemleri
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 2 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Hatice Nur HALİPÇİ TOPSAKAL
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Hatice Nur HALİPÇİ TOPSAKAL
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders mikroorganizmaların serolojik, moleküler, mikolojik, parazitolojik ve virolojik tanı yöntemleri hakkında bilgi kazandırmayı amaçlar.
Dersin İçeriği: Mikrobiyoloji Laboratuvarı tanıtımı, Mikrobiyoloji Laboratuvarında kullanılan besiyerleri, Boyama Yöntemleri, Mikroskopik inceleme, Klinik örneklerin ekimi, Bakteri kültürü, Antibiyotik duyarlılık testleri, Mikolojik inceleme, Parazitolojik inceleme, Serolojik Yöntemler, Moleküler Yöntemler, Virolojik incelemeler bu dersin içeriğini oluşmaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Mikroorganizmaları sınıflandırır.
2) Mikroorganizmaların ekim yöntemlerini ve inkübasyonlarını bilir.
3) In vitro kültürasyon sürecini tanımlar.
4) Boyama yöntemlerini bilir.
5) Mikroorganizmaları identifiye eder..
6) Enfeksiyon etkenlerini identifikasyona göre sınıflandırır.
7) Serolojik ve moleküler tanı yöntemlerini öğrenir.
8) Tanı yöntemlerini cihazlarla ya da manuel olarak uygular.
9) Yeni nesil tanılama metodlarını öğrenir.
10) Teknikler arasında mukayese avantaj-dezavantaj durumlarını değerlendirir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Mikrobiyoloji Laboratuvarı tanıtımı Tıbbi Mikrobiyoloji, Geo F. Broooks, Karen C. Carroll, Janet S. Butel, Stephen A. Morse.2014 Tıbbi Mikrobiyoloji ve İmmunuloji, Warren Levinson, 2008. Burton Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji, Prof. Dr. Orhan Baylan, Yrd. Doç. Dr. Özcan Erdoğan, 2016.
2) Mikrobiyoloji Laboratuvarında kullanılan besiyerleri Tıbbi Mikrobiyoloji, Geo F. Broooks, Karen C. Carroll, Janet S. Butel, Stephen A. Morse.2014 Tıbbi Mikrobiyoloji ve İmmunuloji, Warren Levinson, 2008. Burton Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji, Prof. Dr. Orhan Baylan, Yrd. Doç. Dr. Özcan Erdoğan, 2016.
3) Boyama Yöntemleri Tıbbi Mikrobiyoloji, Geo F. Broooks, Karen C. Carroll, Janet S. Butel, Stephen A. Morse.2014 Tıbbi Mikrobiyoloji ve İmmunuloji, Warren Levinson, 2008. Burton Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji, Prof. Dr. Orhan Baylan, Yrd. Doç. Dr. Özcan Erdoğan, 2016.
4) Mikroskopik inceleme Tıbbi Mikrobiyoloji, Geo F. Broooks, Karen C. Carroll, Janet S. Butel, Stephen A. Morse.2014 Tıbbi Mikrobiyoloji ve İmmunuloji, Warren Levinson, 2008. Burton Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji, Prof. Dr. Orhan Baylan, Yrd. Doç. Dr. Özcan Erdoğan, 2016.
5) Klinik örneklerin ekimi Tıbbi Mikrobiyoloji, Geo F. Broooks, Karen C. Carroll, Janet S. Butel, Stephen A. Morse.2014 Tıbbi Mikrobiyoloji ve İmmunuloji, Warren Levinson, 2008. Burton Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji, Prof. Dr. Orhan Baylan, Yrd. Doç. Dr. Özcan Erdoğan, 2016.
6) Bakteri kültürü Tıbbi Mikrobiyoloji, Geo F. Broooks, Karen C. Carroll, Janet S. Butel, Stephen A. Morse.2014 Tıbbi Mikrobiyoloji ve İmmunuloji, Warren Levinson, 2008. Burton Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji, Prof. Dr. Orhan Baylan, Yrd. Doç. Dr. Özcan Erdoğan, 2016.
7) Antibiyotik duyarlılık testleri Tıbbi Mikrobiyoloji, Geo F. Broooks, Karen C. Carroll, Janet S. Butel, Stephen A. Morse.2014 Tıbbi Mikrobiyoloji ve İmmunuloji, Warren Levinson, 2008. Burton Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji, Prof. Dr. Orhan Baylan, Yrd. Doç. Dr. Özcan Erdoğan, 2016.
8) Ara sınav I
9) Mikolojik inceleme Tıbbi Mikrobiyoloji, Geo F. Broooks, Karen C. Carroll, Janet S. Butel, Stephen A. Morse.2014 Tıbbi Mikrobiyoloji ve İmmunuloji, Warren Levinson, 2008. Burton Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji, Prof. Dr. Orhan Baylan, Yrd. Doç. Dr. Özcan Erdoğan, 2016.
10) Parazitolojik inceleme Tıbbi Mikrobiyoloji, Geo F. Broooks, Karen C. Carroll, Janet S. Butel, Stephen A. Morse.2014 Tıbbi Mikrobiyoloji ve İmmunuloji, Warren Levinson, 2008. Burton Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji, Prof. Dr. Orhan Baylan, Yrd. Doç. Dr. Özcan Erdoğan, 2016.
11) Parazitolojik tanı yöntemleri Tıbbi Mikrobiyoloji, Geo F. Broooks, Karen C. Carroll, Janet S. Butel, Stephen A. Morse.2014 Tıbbi Mikrobiyoloji ve İmmunuloji, Warren Levinson, 2008. Burton Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji, Prof. Dr. Orhan Baylan, Yrd. Doç. Dr. Özcan Erdoğan, 2016.
12) Serolojik Yöntemler Tıbbi Mikrobiyoloji, Geo F. Broooks, Karen C. Carroll, Janet S. Butel, Stephen A. Morse.2014 Tıbbi Mikrobiyoloji ve İmmunuloji, Warren Levinson, 2008. Burton Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji, Prof. Dr. Orhan Baylan, Yrd. Doç. Dr. Özcan Erdoğan, 2016.
13) Moleküler Yöntemler Tıbbi Mikrobiyoloji, Geo F. Broooks, Karen C. Carroll, Janet S. Butel, Stephen A. Morse.2014 Tıbbi Mikrobiyoloji ve İmmunuloji, Warren Levinson, 2008. Burton Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji, Prof. Dr. Orhan Baylan, Yrd. Doç. Dr. Özcan Erdoğan, 2016.
14) Virolojik incelemeler Tıbbi Mikrobiyoloji, Geo F. Broooks, Karen C. Carroll, Janet S. Butel, Stephen A. Morse.2014 Tıbbi Mikrobiyoloji ve İmmunuloji, Warren Levinson, 2008. Burton Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji, Prof. Dr. Orhan Baylan, Yrd. Doç. Dr. Özcan Erdoğan, 2016.
15) Yeni nesil Testler Tıbbi Mikrobiyoloji, Geo F. Broooks, Karen C. Carroll, Janet S. Butel, Stephen A. Morse.2014 Tıbbi Mikrobiyoloji ve İmmunuloji, Warren Levinson, 2008. Burton Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji, Prof. Dr. Orhan Baylan, Yrd. Doç. Dr. Özcan Erdoğan, 2016.
16) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: · Tıbbi Mikrobiyoloji, Geo F. Broooks, Karen C. Carroll, Janet S. Butel, Stephen A. Morse.2014.
· Tıbbi Mikrobiyoloji ve İmmunuloji, Warren Levinson, 2008.
· Burton Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji, Prof. Dr. Orhan Baylan, Yrd. Doç. Dr. Özcan Erdoğan, 2016.
Diğer Kaynaklar: · Tıbbi Mikrobiyoloji, Geo F. Broooks, Karen C. Carroll, Janet S. Butel, Stephen A. Morse.2014.
· Tıbbi Mikrobiyoloji ve İmmunuloji, Warren Levinson, 2008.
· Burton Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji, Prof. Dr. Orhan Baylan, Yrd. Doç. Dr. Özcan Erdoğan, 2016.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Program Kazanımları
1) İnsanda sistemlerin normal yapı-fonksiyonlarıyla ilgili temel bilgilere sahip olur.
2) Tıbbi laboratuvarlarda iş akışı ve organizasyonu hakkında bilgi sahibi olur.
3) Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olurlar.
4) Tıbbi Laboratuvarda manuel ve otomatik analiz yöntemlerini bilir ve oluşabilecek aksaklıklarda çözüm üretir.
5) Uzman hekimin gerekli gördüğü örnekleri hastadan uygun bir şekilde alır, uygun koşullarda örnek transferini gerçekleştirir.
6) Tıbbi laboratuvarda rutin tetkikleri yapar, örnek takibini yapar, analizi sonuçlandırır ve hastalıklarla ilişkisini kurar.
7) Bulguları doğru bir şekilde elde eder, düzenler, amaca uygun paylaşım ve kullanıma sunar.
8) Tıbbi laboratuvarda güvenlik önlemlerini alır, kişisel güvenlik kurallarını uygular ve güvenli laboratuvar ortamı oluşturur.
9) Çalışma ortamında; acil durumlarda kılavuz/yönergeye uygun ilkyardım ve acil bakım uygular.
10) Verilen bir görevde sorumluluk alır ve bireysel olarak yürütür ve gerektiğinde çalışma gruplarında sorumluluk alır.
11) Alanıyla ilgili cihazları tanıma ve basit aksaklıkları giderme konusunda yetkinlik kazanır.
12) Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimleri için gerekli etkinlikleri yürütür.
13) Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirmek için gerekli programlara, mesleki hizmet içi eğitim faaliyetlerine ve diğer çalışmalara katılır.
14) Teknoloji ve bilimdeki gelişmeleri takip eder ve kendini devamlı yenileme bilincine sahip olur.
15) Hekimler, meslektaşları, diğer sağlık çalışanları ve hasta ile etik çerçevede etkili bir iletişim kurabilme yetisi kazanır.
16) Ana dilini, mesleğine yönelik sözlü ve yazılı iletişimde iyi düzeyde kullanır
17) Analiz öncesi manuel ve otomatik çalışmaların ön hazırlığını yapar.
18) Tıbbi laboratuvarın farklı alanlarıyla ilgili temel testleri uygular.
19) Tıbbi laboratuvar araç gereçlerini kurallarına ve tekniklerine uygun olarak kullanır, kontrollerini ve bakımını yaparak en verimli şekilde çalışmalarını sağlar.
20) Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İnsanda sistemlerin normal yapı-fonksiyonlarıyla ilgili temel bilgilere sahip olur.
2) Tıbbi laboratuvarlarda iş akışı ve organizasyonu hakkında bilgi sahibi olur.
3) Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olurlar.
4) Tıbbi Laboratuvarda manuel ve otomatik analiz yöntemlerini bilir ve oluşabilecek aksaklıklarda çözüm üretir.
5) Uzman hekimin gerekli gördüğü örnekleri hastadan uygun bir şekilde alır, uygun koşullarda örnek transferini gerçekleştirir.
6) Tıbbi laboratuvarda rutin tetkikleri yapar, örnek takibini yapar, analizi sonuçlandırır ve hastalıklarla ilişkisini kurar.
7) Bulguları doğru bir şekilde elde eder, düzenler, amaca uygun paylaşım ve kullanıma sunar.
8) Tıbbi laboratuvarda güvenlik önlemlerini alır, kişisel güvenlik kurallarını uygular ve güvenli laboratuvar ortamı oluşturur.
9) Çalışma ortamında; acil durumlarda kılavuz/yönergeye uygun ilkyardım ve acil bakım uygular.
10) Verilen bir görevde sorumluluk alır ve bireysel olarak yürütür ve gerektiğinde çalışma gruplarında sorumluluk alır.
11) Alanıyla ilgili cihazları tanıma ve basit aksaklıkları giderme konusunda yetkinlik kazanır.
12) Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimleri için gerekli etkinlikleri yürütür.
13) Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirmek için gerekli programlara, mesleki hizmet içi eğitim faaliyetlerine ve diğer çalışmalara katılır.
14) Teknoloji ve bilimdeki gelişmeleri takip eder ve kendini devamlı yenileme bilincine sahip olur.
15) Hekimler, meslektaşları, diğer sağlık çalışanları ve hasta ile etik çerçevede etkili bir iletişim kurabilme yetisi kazanır.
16) Ana dilini, mesleğine yönelik sözlü ve yazılı iletişimde iyi düzeyde kullanır
17) Analiz öncesi manuel ve otomatik çalışmaların ön hazırlığını yapar.
18) Tıbbi laboratuvarın farklı alanlarıyla ilgili temel testleri uygular.
19) Tıbbi laboratuvar araç gereçlerini kurallarına ve tekniklerine uygun olarak kullanır, kontrollerini ve bakımını yaparak en verimli şekilde çalışmalarını sağlar.
20) Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Laboratuvar
Ödev
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 4 56
Laboratuvar 8 2 16
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 5 70
Ara Sınavlar 1 15 15
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 172