TIBBİ LABORATUVAR TEKNİKLERİ
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 2020121002
Ders İsmi: Tıbbi Biyoloji ve Genetik
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Hatice Nur HALİPÇİ TOPSAKAL
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Hilal ŞAHİN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Biyomoleküller, hücre yapı ve görevi, enerji metabolizması, genetik materyalin niteliği, DNA paketlenmesi ve kromozomun yapısı, RNA yapı sentez ve fonksiyonu, genetik kod ve protein sentezi, Mendel genetiği, hücre döngüsü, mutasyon, gen mühendisliği hakkında genel bilgi sahibi olmak.
Dersin İçeriği: Hücrenin Yapısı, Hücre Zarı ve Organeller,Hücre Siklusu, Mitoz ve Mayoz Bölünme,Hücre Sinyal İleti Mekanizmaları,Hücre yaşlanması, Hücre yaşlanması ve apoptoz,DNA, RNA, Gen, Kromatin, Kromozom,Replikasyon, Transkripsiyon ve Translasyon Mekanizmaları,Gen İfadesi ve Epigenetik Mekanizmalar,Mutasyon, Polimorfizm Kavramları ve DNA Tamir Mekanizmaları,Kanser ve Mekanizması,Mendel Genetiği,Kök hücre biyolojisi ve tedavileri,Moleküler genetik hastalıkları ve teşhis yöntemleri İnsan genom projesi dersin içerikleridir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Hücre biyolojisi,hücre yapısı,hücre zarı ve organellerini bilir.
2) Hücre Siklusu, Mitoz ve Mayoz Bölünmeyi bilir, ayırdedebilir.
3) Hücre Sinyal İleti Mekanizmalarını sıralar ve açıklar.
4) Hücre yaşlanması ve apoptozu açıklar.
5) DNA, RNA, Gen, Kromatin, Kromozom tanımlarını yapar.
6) Replikasyon, Transkripsiyon ve Translasyon Mekanizmalarını açıklar.
7) Gen İfadesi ve Epigenetik Mekanizmaları bilir.
8) Ara sınav
9) Mutasyon, Polimorfizm Kavramları ve DNA Tamir Mekanizmalarını bilir.
10) Kanser ve mekanizmasını açıklar.
11) Mendel Genetiğini bilir.
12) Kök hücre biyolojisini bilir ve tedavileri sıralar.
13) Moleküler genetik hastalıkları ve teşhis yöntemlerini sıralar.
14) İnsan genom projesini bilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Hücre Biyolojisi Giriş 1. Başaran, A. (2010). Tıbbi Biyoloji Ders Kitabı. Ankara: Pelikan Yayınevi. 2. Kasap, H. (Ed.).(2010) Tıbbi Biyoloji ve Genetik. Adana: Nobel Kitabevi., 3. Karakaş, M. (2014) Moleküler Biyoloji. İstanbul: Nobel.
2) Hücrenin Yapısı, Hücre Zarı ve Organeller, 1. Başaran, A. (2010). Tıbbi Biyoloji Ders Kitabı. Ankara: Pelikan Yayınevi. 2. Kasap, H. (Ed.).(2010) Tıbbi Biyoloji ve Genetik. Adana: Nobel Kitabevi., 3. Karakaş, M. (2014) Moleküler Biyoloji. İstanbul: Nobel.
3) Hücre Siklusu, Mitoz ve Mayoz Bölünme, 1. Başaran, A. (2010). Tıbbi Biyoloji Ders Kitabı. Ankara: Pelikan Yayınevi. 2. Kasap, H. (Ed.).(2010) Tıbbi Biyoloji ve Genetik. Adana: Nobel Kitabevi., 3. Karakaş, M. (2014) Moleküler Biyoloji. İstanbul: Nobel.
4) Hücre Sinyal İleti Mekanizmaları 1. Başaran, A. (2010). Tıbbi Biyoloji Ders Kitabı. Ankara: Pelikan Yayınevi. 2. Kasap, H. (Ed.).(2010) Tıbbi Biyoloji ve Genetik. Adana: Nobel Kitabevi., 3. Karakaş, M. (2014) Moleküler Biyoloji. İstanbul: Nobel.
5) Hücre yaşlanması ve apoptoz 1. Başaran, A. (2010). Tıbbi Biyoloji Ders Kitabı. Ankara: Pelikan Yayınevi. 2. Kasap, H. (Ed.).(2010) Tıbbi Biyoloji ve Genetik. Adana: Nobel Kitabevi., 3. Karakaş, M. (2014) Moleküler Biyoloji. İstanbul: Nobel.
6) DNA, RNA, Gen, Kromatin, Kromozom, 1. Başaran, A. (2010). Tıbbi Biyoloji Ders Kitabı. Ankara: Pelikan Yayınevi. 2. Kasap, H. (Ed.).(2010) Tıbbi Biyoloji ve Genetik. Adana: Nobel Kitabevi., 3. Karakaş, M. (2014) Moleküler Biyoloji. İstanbul: Nobel.
7) Replikasyon, Transkripsiyon ve Translasyon Mekanizmaları 1. Başaran, A. (2010). Tıbbi Biyoloji Ders Kitabı. Ankara: Pelikan Yayınevi. 2. Kasap, H. (Ed.).(2010) Tıbbi Biyoloji ve Genetik. Adana: Nobel Kitabevi., 3. Karakaş, M. (2014) Moleküler Biyoloji. İstanbul: Nobel.
8) Ara Sınav
9) Gen İfadesi ve Epigenetik Mekanizmalar 1. Başaran, A. (2010). Tıbbi Biyoloji Ders Kitabı. Ankara: Pelikan Yayınevi. 2. Kasap, H. (Ed.).(2010) Tıbbi Biyoloji ve Genetik. Adana: Nobel Kitabevi., 3. Karakaş, M. (2014) Moleküler Biyoloji. İstanbul: Nobel.
10) Mutasyon, Polimorfizm Kavramları ve DNA Tamir Mekanizmaları 1. Başaran, A. (2010). Tıbbi Biyoloji Ders Kitabı. Ankara: Pelikan Yayınevi. 2. Kasap, H. (Ed.).(2010) Tıbbi Biyoloji ve Genetik. Adana: Nobel Kitabevi., 3. Karakaş, M. (2014) Moleküler Biyoloji. İstanbul: Nobel.
11) Kanser ve Mekanizması 1. Başaran, A. (2010). Tıbbi Biyoloji Ders Kitabı. Ankara: Pelikan Yayınevi. 2. Kasap, H. (Ed.).(2010) Tıbbi Biyoloji ve Genetik. Adana: Nobel Kitabevi., 3. Karakaş, M. (2014) Moleküler Biyoloji. İstanbul: Nobel.
12) Mendel Genetiği 1. Başaran, A. (2010). Tıbbi Biyoloji Ders Kitabı. Ankara: Pelikan Yayınevi. 2. Kasap, H. (Ed.).(2010) Tıbbi Biyoloji ve Genetik. Adana: Nobel Kitabevi., 3. Karakaş, M. (2014) Moleküler Biyoloji. İstanbul: Nobel.
13) Kök hücre biyolojisi ve tedavileri 1. Başaran, A. (2010). Tıbbi Biyoloji Ders Kitabı. Ankara: Pelikan Yayınevi. 2. Kasap, H. (Ed.).(2010) Tıbbi Biyoloji ve Genetik. Adana: Nobel Kitabevi., 3. Karakaş, M. (2014) Moleküler Biyoloji. İstanbul: Nobel.
14) Moleküler genetik hastalıkları ve teşhis yöntemleri 1. Başaran, A. (2010). Tıbbi Biyoloji Ders Kitabı. Ankara: Pelikan Yayınevi. 2. Kasap, H. (Ed.).(2010) Tıbbi Biyoloji ve Genetik. Adana: Nobel Kitabevi., 3. Karakaş, M. (2014) Moleküler Biyoloji. İstanbul: Nobel.
15) İnsan genom projesi 1. Başaran, A. (2010). Tıbbi Biyoloji Ders Kitabı. Ankara: Pelikan Yayınevi. 2. Kasap, H. (Ed.).(2010) Tıbbi Biyoloji ve Genetik. Adana: Nobel Kitabevi., 3. Karakaş, M. (2014) Moleküler Biyoloji. İstanbul: Nobel.
16) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Güneş, H.V. (2014). Moleküler Hücre Biyolojisi (Gözden geçirilmiş ikinci baskı). İstanbul: İstanbul Medikal Yayıncılık. 2. Başaran, A. (2010). Tıbbi Biyoloji Ders Kitabı. Ankara: Pelikan Yayınevi. 3. Kasap, H. (Ed.).(2010) Tıbbi Biyoloji ve Genetik. Adana: Nobel Kitabevi. 4. Karakaş, M. (2014) Moleküler Biyoloji. İstanbul: Nobel. 5. Afyon, A. (Ed.).(2015). Biyolojide Özel Konular. İstanbul: Nobel Akademik Yayıncılık.
Diğer Kaynaklar: Güneş, H.V. (2014). Moleküler Hücre Biyolojisi (Gözden geçirilmiş ikinci baskı). İstanbul: İstanbul Medikal Yayıncılık. 2. Başaran, A. (2010). Tıbbi Biyoloji Ders Kitabı. Ankara: Pelikan Yayınevi. 3. Kasap, H. (Ed.).(2010) Tıbbi Biyoloji ve Genetik. Adana: Nobel Kitabevi. 4. Karakaş, M. (2014) Moleküler Biyoloji. İstanbul: Nobel. 5. Afyon, A. (Ed.).(2015). Biyolojide Özel Konular. İstanbul: Nobel Akademik Yayıncılık.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

Program Kazanımları
1) İnsanda sistemlerin normal yapı-fonksiyonlarıyla ilgili temel bilgilere sahip olur.
2) Tıbbi laboratuvarlarda iş akışı ve organizasyonu hakkında bilgi sahibi olur.
3) Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olurlar.
4) Tıbbi Laboratuvarda manuel ve otomatik analiz yöntemlerini bilir ve oluşabilecek aksaklıklarda çözüm üretir.
5) Uzman hekimin gerekli gördüğü örnekleri hastadan uygun bir şekilde alır, uygun koşullarda örnek transferini gerçekleştirir.
6) Tıbbi laboratuvarda rutin tetkikleri yapar, örnek takibini yapar, analizi sonuçlandırır ve hastalıklarla ilişkisini kurar.
7) Bulguları doğru bir şekilde elde eder, düzenler, amaca uygun paylaşım ve kullanıma sunar.
8) Tıbbi laboratuvarda güvenlik önlemlerini alır, kişisel güvenlik kurallarını uygular ve güvenli laboratuvar ortamı oluşturur.
9) Çalışma ortamında; acil durumlarda kılavuz/yönergeye uygun ilkyardım ve acil bakım uygular.
10) Verilen bir görevde sorumluluk alır ve bireysel olarak yürütür ve gerektiğinde çalışma gruplarında sorumluluk alır.
11) Alanıyla ilgili cihazları tanıma ve basit aksaklıkları giderme konusunda yetkinlik kazanır.
12) Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimleri için gerekli etkinlikleri yürütür.
13) Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirmek için gerekli programlara, mesleki hizmet içi eğitim faaliyetlerine ve diğer çalışmalara katılır.
14) Teknoloji ve bilimdeki gelişmeleri takip eder ve kendini devamlı yenileme bilincine sahip olur.
15) Hekimler, meslektaşları, diğer sağlık çalışanları ve hasta ile etik çerçevede etkili bir iletişim kurabilme yetisi kazanır.
16) Ana dilini, mesleğine yönelik sözlü ve yazılı iletişimde iyi düzeyde kullanır
17) Analiz öncesi manuel ve otomatik çalışmaların ön hazırlığını yapar.
18) Tıbbi laboratuvarın farklı alanlarıyla ilgili temel testleri uygular.
19) Tıbbi laboratuvar araç gereçlerini kurallarına ve tekniklerine uygun olarak kullanır, kontrollerini ve bakımını yaparak en verimli şekilde çalışmalarını sağlar.
20) Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İnsanda sistemlerin normal yapı-fonksiyonlarıyla ilgili temel bilgilere sahip olur.
2) Tıbbi laboratuvarlarda iş akışı ve organizasyonu hakkında bilgi sahibi olur.
3) Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olurlar.
4) Tıbbi Laboratuvarda manuel ve otomatik analiz yöntemlerini bilir ve oluşabilecek aksaklıklarda çözüm üretir.
5) Uzman hekimin gerekli gördüğü örnekleri hastadan uygun bir şekilde alır, uygun koşullarda örnek transferini gerçekleştirir.
6) Tıbbi laboratuvarda rutin tetkikleri yapar, örnek takibini yapar, analizi sonuçlandırır ve hastalıklarla ilişkisini kurar.
7) Bulguları doğru bir şekilde elde eder, düzenler, amaca uygun paylaşım ve kullanıma sunar.
8) Tıbbi laboratuvarda güvenlik önlemlerini alır, kişisel güvenlik kurallarını uygular ve güvenli laboratuvar ortamı oluşturur.
9) Çalışma ortamında; acil durumlarda kılavuz/yönergeye uygun ilkyardım ve acil bakım uygular.
10) Verilen bir görevde sorumluluk alır ve bireysel olarak yürütür ve gerektiğinde çalışma gruplarında sorumluluk alır.
11) Alanıyla ilgili cihazları tanıma ve basit aksaklıkları giderme konusunda yetkinlik kazanır.
12) Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimleri için gerekli etkinlikleri yürütür.
13) Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirmek için gerekli programlara, mesleki hizmet içi eğitim faaliyetlerine ve diğer çalışmalara katılır.
14) Teknoloji ve bilimdeki gelişmeleri takip eder ve kendini devamlı yenileme bilincine sahip olur.
15) Hekimler, meslektaşları, diğer sağlık çalışanları ve hasta ile etik çerçevede etkili bir iletişim kurabilme yetisi kazanır.
16) Ana dilini, mesleğine yönelik sözlü ve yazılı iletişimde iyi düzeyde kullanır
17) Analiz öncesi manuel ve otomatik çalışmaların ön hazırlığını yapar.
18) Tıbbi laboratuvarın farklı alanlarıyla ilgili temel testleri uygular.
19) Tıbbi laboratuvar araç gereçlerini kurallarına ve tekniklerine uygun olarak kullanır, kontrollerini ve bakımını yaparak en verimli şekilde çalışmalarını sağlar.
20) Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 5 70
Ara Sınavlar 1 25 25
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 148