OPTICIANRY
Associate TR-NQF-HE: Level 5 QF-EHEA: Short Cycle EQF-LLL: Level 5

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Course Code: 2017111007
Ders İsmi: Introduction to Opticianry
Ders Yarıyılı: Fall
Ders Kredileri:
Theoretical Practical Credit ECTS
2 0 2 4
Language of instruction: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: No
Type of course: Necessary
Course Level:
Associate TR-NQF-HE:5. Master`s Degree QF-EHEA:Short Cycle EQF-LLL:5. Master`s Degree
Mode of Delivery: E-Learning
Course Coordinator : Öğr.Gör. İlkay ALTUNSOY
Course Lecturer(s): Öğr.Gör. İlkay ALTUNSOY
Course Assistants:

Dersin Amaç ve İçeriği

Course Objectives: The aim of this course is; Understanding the duties and responsibilities of the optician, the place and position of optician and optometry education at national and international level, the historical development of the profession, national and international organizations related to the optic and optometric professions, terms and abbreviations used in the optician profession, equipment and materials used in optician institutions, To provide information about the basic features and types of eyeglass lenses.
Course Content: The history of the eye and seeing; law, regulation and deontology; refraction; covers spectacle frames and optical lenses, contact lenses and materials used in opticians.

Learning Outcomes

The students who have succeeded in this course;
Learning Outcomes
1 - Knowledge
Theoretical - Conceptual
2 - Skills
Cognitive - Practical
3 - Competences
Communication and Social Competence
Learning Competence
Field Specific Competence
1) Has knowledge about the development of the optician profession, laws and regulations.
2) Gains knowledge of all visual aids.
3) Becomes familiar with the optician's terminology.
4) Has an idea about refraction disorders.
Competence to Work Independently and Take Responsibility
1) Knows the authorities and responsibilities of the optician profession.

Ders Akış Planı

Week Subject Related Preparation
1) Introduction
2) Eye and Basic Information in Optician Optisyenler için Görme Optiği ve Görme Kusurlarının Düzeltilmesi/Yar.Doç.Dr. Nesimi Cihan Ünlüçerçi/ Nobel Tıp Kitabevleri Öğr. Görevlisi ders sunumları Temel Optisyenlik, Dr. Erdoğan Özdemir ve Dr. Onur Yarar Optisyenin Eğitim El Kitabı, Yrd. Doç. Dr. Tuba Özdemir
3) History of Vision, Lenses and Glasses Gözlükçülüğün Tarihsel Gelişimi ve Türkiye'de Gözlük Sektörü/Erdoğan Özdemir / İstanbul Ticaret Odası 1882 Optisyenler için Görme Optiği ve Görme Kusurlarının Düzeltilmesi/Yar.Doç.Dr. Nesimi Cihan Ünlüçerçi/ Nobel Tıp Kitabevleri Öğr. Görevlisi ders sunumları Temel Optisyenlik, Dr. Erdoğan Özdemir ve Dr. Onur Yarar Optisyenin Eğitim El Kitabı, Yrd. Doç. Dr. Tuba Özdemir
4) Optician in Turkey Gözlükçülüğün Tarihsel Gelişimi ve Türkiye'de Gözlük Sektörü/Erdoğan Özdemir / İstanbul Ticaret Odası 1882 Optisyenler için Görme Optiği ve Görme Kusurlarının Düzeltilmesi/Yar.Doç.Dr. Nesimi Cihan Ünlüçerçi/ Nobel Tıp Kitabevleri Öğr. Görevlisi ders sunumları Temel Optisyenlik, Dr. Erdoğan Özdemir ve Dr. Onur Yarar Optisyenin Eğitim El Kitabı, Yrd. Doç. Dr. Tuba Özdemir Optisyenliğe Giriş, Naz Esin Başkan
5) Optician's Profession Legislation 22.06.2004 tarihli 5193 sayılı Optisyenlik Kanunu
6) Optician in the World and Optometry ECOO Booklet
7) Course Repeat
8) Midterms
9) Optical Glass Types and Features Gözlükçülüğün Tarihsel Gelişimi ve Türkiye'de Gözlük Sektörü/Erdoğan Özdemir / İstanbul Ticaret Odası 1882 Optisyenler için Görme Optiği ve Görme Kusurlarının Düzeltilmesi/Yar.Doç.Dr. Nesimi Cihan Ünlüçerçi/ Nobel Tıp Kitabevleri Öğr. Görevlisi ders sunumları Temel Optisyenlik, Dr. Erdoğan Özdemir ve Dr. Onur Yarar Optisyenin Eğitim El Kitabı, Yrd. Doç. Dr. Tuba Özdemir Optisyenliğe Giriş, Naz Esin Başkan
10) Optical Glass Classification Gözlükçülüğün Tarihsel Gelişimi ve Türkiye'de Gözlük Sektörü/Erdoğan Özdemir / İstanbul Ticaret Odası 1882 Optisyenler için Görme Optiği ve Görme Kusurlarının Düzeltilmesi/Yar.Doç.Dr. Nesimi Cihan Ünlüçerçi/ Nobel Tıp Kitabevleri Öğr. Görevlisi ders sunumları Temel Optisyenlik, Dr. Erdoğan Özdemir ve Dr. Onur Yarar Optisyenin Eğitim El Kitabı, Yrd. Doç. Dr. Tuba Özdemir Optisyenliğe Giriş, Naz Esin Başkan
11) Optical Glass Coatings Gözlükçülüğün Tarihsel Gelişimi ve Türkiye'de Gözlük Sektörü/Erdoğan Özdemir / İstanbul Ticaret Odası 1882 Optisyenler için Görme Optiği ve Görme Kusurlarının Düzeltilmesi/Yar.Doç.Dr. Nesimi Cihan Ünlüçerçi/ Nobel Tıp Kitabevleri Öğr. Görevlisi ders sunumları Temel Optisyenlik, Dr. Erdoğan Özdemir ve Dr. Onur Yarar Optisyenin Eğitim El Kitabı, Yrd. Doç. Dr. Tuba Özdemir Optisyenliğe Giriş, Naz Esin Başkan
12) Optical Frames According to Production Types Optisyenler için Görme Optiği ve Görme Kusurlarının Düzeltilmesi/Yar.Doç.Dr. Nesimi Cihan Ünlüçerçi/ Nobel Tıp Kitabevleri Öğr. Görevlisi ders sunumları Temel Optisyenlik, Dr. Erdoğan Özdemir ve Dr. Onur Yarar Optisyenin Eğitim El Kitabı, Yrd. Doç. Dr. Tuba Özdemir Optisyenliğe Giriş, Naz Esin Başkan
13) Standards in Visual Aids Optisyenler için Görme Optiği ve Görme Kusurlarının Düzeltilmesi/Yar.Doç.Dr. Nesimi Cihan Ünlüçerçi/ Nobel Tıp Kitabevleri Öğr. Görevlisi ders sunumları Temel Optisyenlik, Dr. Erdoğan Özdemir ve Dr. Onur Yarar Optisyenin Eğitim El Kitabı, Yrd. Doç. Dr. Tuba Özdemir Optisyenliğe Giriş, Naz Esin Başkan
14) Glasses Frame Types / Materials and Usage Methods Optisyenler için Görme Optiği ve Görme Kusurlarının Düzeltilmesi/Yar.Doç.Dr. Nesimi Cihan Ünlüçerçi/ Nobel Tıp Kitabevleri Öğr. Görevlisi ders sunumları Temel Optisyenlik, Dr. Erdoğan Özdemir ve Dr. Onur Yarar Optisyenin Eğitim El Kitabı, Yrd. Doç. Dr. Tuba Özdemir Optisyenliğe Giriş, Naz Esin Başkan
15) Frame Selection According to Face Type and Things to Consider in Frame Selection Optisyenliğe Giriş/ Naz Esin Başkan/ İlkay Altunsoy Nobel Tıp Kitabevi Optisyenin Eğitim El Kitabı/ Yard. Doç. Dr. Tuba Özdemir Temel Optisyenlik/ Dr. Erdoğan Özdemir- Dr. Onur Yarar
16) Final Exams

Sources

Course Notes / Textbooks: OPTİSYENİN EĞİTİM EL KİTABI/EDİTÖR: YRD.DOÇ.DR.TUBA ÖZDEMİR/NOBEL TIP KİTABEVLERİ
Temel Optisyenlik/ Erdoğan Özdemir /Güneş Tıp Kıtabevi
OPTİSYENLİK/ Derya Gemici DEVECİ, Atilla Yazıcıoğlu, Naz Esin Başkan
ECOO Kitapçığı
References: OPTİSYENİN EĞİTİM EL KİTABI/EDİTÖR: YRD.DOÇ.DR.TUBA ÖZDEMİR/NOBEL TIP KİTABEVLERİ
Temel Optisyenlik/ Erdoğan Özdemir /Güneş Tıp Kıtabevi
OPTİSYENLİK/ Derya Gemici DEVECİ, Atilla Yazıcıoğlu, Naz Esin Başkan
ECOO Kitapcığı

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

4

5

3

Program Outcomes
1) Has a basic level of theoretical and practical knowledge about opticianry.
2) Has training on the ethical framework of optician practices.
3) He/she carries out a given task independently by using the basic knowledge he/she has about optics applications.
4) Uses basic theoretical and applied knowledge about the field, basic computer programs and related technologies.
5) Expresses yourself effectively by using information and communication technologies related to optician's field and communicating both verbally and in writing.
6) Evaluates the basic knowledge and skills acquired in optics with a critical perspective.
7) He/she identifies his/her needs for learning and has the competence to direct his/her own learning.
8) Have the ability to use the equipment, machinery and equipment necessary for the preparation of glasses and the necessary technical knowledge for this.
9) Makes the selection of basic vision devices (glasses, contact lenses, etc.) according to the prescription and makes them ready for the user.
10) Knows the function of glasses in the correction of myopia, hyperopia and astigmatism.
11) It has sufficient infrastructure in terms of quality in health, brand marketing target, optician business.
12) Has sufficient awareness of individual and public health, environmental protection and occupational safety.
13) As an optician, she/he knows the laws, regulations, legislation and professional ethical rules related to her/his duties, rights and responsibilities and acts in accordance with these rules.
14) Carries out a given task independently by using the basic knowledge he/she has in his/her field.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

No Effect 1 Lowest 2 Low 3 Average 4 High 5 Highest
           
Program Outcomes Level of Contribution
1) Has a basic level of theoretical and practical knowledge about opticianry. 5
2) Has training on the ethical framework of optician practices.
3) He/she carries out a given task independently by using the basic knowledge he/she has about optics applications. 5
4) Uses basic theoretical and applied knowledge about the field, basic computer programs and related technologies.
5) Expresses yourself effectively by using information and communication technologies related to optician's field and communicating both verbally and in writing. 5
6) Evaluates the basic knowledge and skills acquired in optics with a critical perspective. 5
7) He/she identifies his/her needs for learning and has the competence to direct his/her own learning.
8) Have the ability to use the equipment, machinery and equipment necessary for the preparation of glasses and the necessary technical knowledge for this. 5
9) Makes the selection of basic vision devices (glasses, contact lenses, etc.) according to the prescription and makes them ready for the user.
10) Knows the function of glasses in the correction of myopia, hyperopia and astigmatism.
11) It has sufficient infrastructure in terms of quality in health, brand marketing target, optician business.
12) Has sufficient awareness of individual and public health, environmental protection and occupational safety.
13) As an optician, she/he knows the laws, regulations, legislation and professional ethical rules related to her/his duties, rights and responsibilities and acts in accordance with these rules.
14) Carries out a given task independently by using the basic knowledge he/she has in his/her field.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Course
Soru cevap/ Tartışma
Web Tabanlı Öğrenme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Assessment & Grading

Semester Requirements Number of Activities Level of Contribution
Midterms 1 % 40
Semester Final Exam 1 % 60
total % 100
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK % 40
PERCENTAGE OF FINAL WORK % 60
total % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Activities Number of Activities Duration (Hours) Workload
Course Hours 14 2 28
Study Hours Out of Class 14 6 84
Homework Assignments 1 2 2
Midterms 1 2 2
Final 1 2 2
Total Workload 118