DİYALİZ
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 2016221004
Ders İsmi: Cerrahi Hastalıklar
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. Zeynep ÖZKAN
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. Ayten ERYILDIZ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Ameliyat öncesi bakım ve hazırlık, ameliyat sırasında dezenfeksiyon, sterilizasyon materyal sayımı ayrıca operasyonlar için gerekli olan tüm cerrahi hastalıkların temel bilgisini öğrenciye vermektir.
Dersin İçeriği: Tüm cerrahi hastalıkların teorik bilgisi ve sahada kullanılan pratikler bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Hastalarda yapılacak olan cerrahi operasyonlar bilgisine sahiptir.
2) Operasyon öncesi ve sonrası yapılması gereken basamaklar hakkında fikir sahibidir.
3) Farklı cerrahi hastalıklar için gerekli olan farklı uygulamaları ayrımsar.
4) Sistem hastalıklarını tanır ve cerrahi tedavi yöntemlerini bilir.
5) Hemodiyaliz hastalarının damar yolu (AVF, AVG ve kateter) oluşturulma süreçlerini, kullanım ve bakım yöntemlerini bilir, bakımlarını yapar.
6) Organ transplantasyon süreçlerini bilir.
7) Cerrahi operasyonlar sonrasında diyaliz cihazlarıyla gerçekleşemesi gereken süreçleri tanımlar.
8) Cerrahi hastalıkları diyaliz gerektiren hastalıklarla ilişkilendirir.
9) Tüm cerrahi operasyonlar sonrasında hasta bakımını yapar.
10) Cerrahi hastalıklardan enfeksiyon hastalıkları ya da metabolik hastalıklardan ayırır.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Cerrahiye Giriş Cerrahi Hastalıklar ve Bakımı-Şengül Tanyer, CERRAHİ HASTALIKLAR VE BAKIMI DERS KİTABI, SEVİLAY EZGİ, MEGEP - Hemşirelik Alanı Cerrahi Hastalıkları ve Bakımı.
2) Ameliyat Öncesi Bakım
3) Ameliyat Esnasında Bakım
4) Post-Operatif Bakım
5) Premedikasyon, Anestetik İlaçlar ve Uygulanması
6) Cerrahi Sorunu Olan Hastaya Yaklaşım
7) Ara sınav I
8) Gastrointestinal Sistem Cerrahisinde Hasta Bakımı
9) Kardiyovasküler Sistem Cerrahisinde Hasta Bakımı
10) Göğüs Cerrahisinde Hasta Bakımı
11) Hemodiyaliz Hastasında Arteriyovenöz Fistül Bakımı
12) Ara sınav II
13) Periferik Vasküler Cerrahide Hasta Bakımı Patient Care in Peripheral Vascular Surgery
14) Genitoüriner Sistem Cerrahisinde Hasta Bakımı
15) Cerrahi Girişim Yapılan Diyaliz Hastası Bakımı
16) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Cerrahi Hastalıklar ve Bakımı-Şengül Tanyer, CERRAHİ HASTALIKLAR VE BAKIMI DERS KİTABI, SEVİLAY EZGİ, MEGEP - Hemşirelik Alanı Cerrahi Hastalıkları ve Bakımı.
Diğer Kaynaklar: Cerrahi Hastalıklar ve Bakımı-Şengül Tanyer, CERRAHİ HASTALIKLAR VE BAKIMI DERS KİTABI
SEVİLAY EZGİ, MEGEP - Hemşirelik Alanı Cerrahi Hastalıkları ve Bakımı.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Program Kazanımları
1) Mezunlar diyaliz hizmetleri ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2) Mezunlar diyaliz hizmetleri ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Mezunlar diyaliz hizmetleri ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır.
4) Mezunlar diyaliz hizmetleri ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
5) Mezunlar öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
6) Mezunlar sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir.
7) Mezunlardiyaliz hizmetleri alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir.
8) Mezunlar baştan sona hemodiyalizde hasta takibi yapabilir, hemodiyafiltrasyon periton diyalizi ve hemodiyaliz cihazını kullanır.
9) Mezunlar diyaliz tedavi yöntemleri ve çeşitleri hakkında bilgi sahibidir. Diyaliz konusundaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri yakından takip ederek kendini sürekli eğitir.
10) Mezunlar nefrolojinin genel konuları böbrek yetmezliği, böbrek hastalıkları, sıvı elektrolit sorunlar hakkında bilgi sahibidir ve öngörülemeyen bir durumla karşılaştığında sorumluluk alıp çözüm önerileri geliştirir.
11) Mezunlar diyaliz hastalarının sağlık sorunları konusunda duyarlı olup sağlığı geliştirmeye yönelik bir bilinçle çalışır.
12) Diyaliz alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
13) Diyaliz alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunur.
14) Mezunlar Diyaliz Teknikeri olarak dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mezunlar diyaliz hizmetleri ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2) Mezunlar diyaliz hizmetleri ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Mezunlar diyaliz hizmetleri ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır.
4) Mezunlar diyaliz hizmetleri ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
5) Mezunlar öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
6) Mezunlar sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir.
7) Mezunlardiyaliz hizmetleri alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir.
8) Mezunlar baştan sona hemodiyalizde hasta takibi yapabilir, hemodiyafiltrasyon periton diyalizi ve hemodiyaliz cihazını kullanır.
9) Mezunlar diyaliz tedavi yöntemleri ve çeşitleri hakkında bilgi sahibidir. Diyaliz konusundaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri yakından takip ederek kendini sürekli eğitir.
10) Mezunlar nefrolojinin genel konuları böbrek yetmezliği, böbrek hastalıkları, sıvı elektrolit sorunlar hakkında bilgi sahibidir ve öngörülemeyen bir durumla karşılaştığında sorumluluk alıp çözüm önerileri geliştirir.
11) Mezunlar diyaliz hastalarının sağlık sorunları konusunda duyarlı olup sağlığı geliştirmeye yönelik bir bilinçle çalışır.
12) Diyaliz alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
13) Diyaliz alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunur.
14) Mezunlar Diyaliz Teknikeri olarak dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Okuma
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 2 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Ara Sınavlar 2 5 10
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 71