DEZENFEKSİYON, STERİLİZASYON VE ANTİSEPSİ TEKNİKERLİĞİ
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 2015121008
Ders İsmi: Endoskopların Tekrar Kullanıma Hazırlanması
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 2
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Hatice Nur HALİPÇİ TOPSAKAL
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Ergün GÜNDÜZ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders endoskopların tanıtılması, mikroorganizmalardan arındırılma aşamasında sterilizasyonu ya da dezenfeksiyonu ile tekrar kullanıma hazırlanmasını öğretmeyi amaçlar.
Dersin İçeriği: Endoskoplar ile bulaşan enfeksiyonlar, endoskopların kontaminasyonunda etkili faktörler, endoskopların temizlenmesi, endoskopların mikrobiyolojik incelenmesi, endoskopların kontrolü için örnek alma metotları, endoskoplarda yüksek düzey dezenfeksiyon uygulamaları, endoskopların dezenfeksiyonunda kullanılan malzemeler bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Endoskopları tanır.
2) Endoskopları sınıflandırır çeşidine göre muamele yapması gerektiğini bilir.
3) Dezenfeksiyon ve sterilizasyon ile endoskopların bakımını yapar.
4) Endoskopların taşıdıkları enfeksiyon etkenlerini bilir.
5) Endoskopik aksesuarları tanır.
6) Endoskopların mikrobiyolojik analizlerini yapar.
7) Kalite kontrol işlemlerini yapar.
8) Endoskoplardan örnek alma metodlarını bilir.
9) Endoskopların kullanıldığı klinikleri tanımlar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Endoskoplar yüksek düzeyde dezenfekte eder.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Endoskop tanımı ve tipleri Role of Clinical Endoscopy in Emphasizing Endoscope Disinfection. Clin Endosc 2015;48:351-355. Tıbbi Mikrobiyoloji, Prof. Dr. Mustafa Altındiş, Nobel Tıp Kitabevleri, Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji-Doç. Dr. Özgül Kısa
2) Endoskopik aksesuarlar
3) Endoskopların sterilizasyon ve dezenfeksiyon derecelendirilmesi
4) Endoskoplar ile bulaşan enfeksiyonlar
5) Endoskopların kontaminasyonunda etkili faktörler
6) Endoskopların elle ve yıkayıcılar ile temizlenmesi
7) Endoskopların mikrobiyolojik incelenmesi
8) Ara sınav
9) Endoskopların kontrolü için örnek alma metotları
10) Endoskoplarda yüksek düzey dezenfeksiyon uygulamaları
11) Endoskopların Dezenfeksiyonunda kullanılan malzemeler
12) Endoskopların saklanması
13) Kalite kontrol işlemleri
14) Aksesuar sterilizasyonu
15) Endoskop işlemleriyle ilgili genel tavsiyeler
16) Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Role of Clinical Endoscopy in Emphasizing Endoscope Disinfection. Clin Endosc 2015;48:351-355. Tıbbi Mikrobiyoloji, Prof. Dr. Mustafa Altındiş, Nobel Tıp Kitabevleri, Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji-Doç. Dr. Özgül Kısa
Diğer Kaynaklar: Role of Clinical Endoscopy in Emphasizing Endoscope Disinfection. Clin Endosc 2015;48:351-355. Tıbbi Mikrobiyoloji, Prof. Dr. Mustafa Altındiş, Nobel Tıp Kitabevleri, Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji-Doç. Dr. Özgül Kısa

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

9

10

8

Program Kazanımları
1) Mezunlar dezenfeksiyon, sterilizasyon ve antisepsi ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2) Mezunlar dezenfeksiyon, sterilizasyon ve antisepsi ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Mezunlar dezenfeksiyon, sterilizasyon ve antisepsi ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır.
4) Mezunlar dezenfeksiyon, sterilizasyon ve antisepsi ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
5) Mezunlar öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
6) Mezunlar dezenfeksiyon, sterilizasyon ve antisepsi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
7) Mezunlar sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir.
8) Görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır.
9) Mezunlar dezenfeksiyon, sterilizasyon ve antisepsi alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir.
10) Mezunlar dezenfeksiyon, sterilizasyon ve antisepsi alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir.
11) Mezunlar dezenfeksiyon, sterilizasyon ve antisepsi ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır.
12) Mezunlar dezenfeksiyon, sterilizasyon ve antisepsi ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
13) Mezunlar kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır, bu süreçlere katılır, birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
14) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir, sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları izler ve gelişmelere duyarlıdır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mezunlar dezenfeksiyon, sterilizasyon ve antisepsi ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2) Mezunlar dezenfeksiyon, sterilizasyon ve antisepsi ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Mezunlar dezenfeksiyon, sterilizasyon ve antisepsi ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır.
4) Mezunlar dezenfeksiyon, sterilizasyon ve antisepsi ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
5) Mezunlar öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
6) Mezunlar dezenfeksiyon, sterilizasyon ve antisepsi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
7) Mezunlar sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir.
8) Görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır.
9) Mezunlar dezenfeksiyon, sterilizasyon ve antisepsi alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir.
10) Mezunlar dezenfeksiyon, sterilizasyon ve antisepsi alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir.
11) Mezunlar dezenfeksiyon, sterilizasyon ve antisepsi ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır.
12) Mezunlar dezenfeksiyon, sterilizasyon ve antisepsi ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
13) Mezunlar kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır, bu süreçlere katılır, birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
14) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir, sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları izler ve gelişmelere duyarlıdır.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Okuma
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Ara Sınavlar 1 5 5
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 66