DEZENFEKSİYON, STERİLİZASYON VE ANTİSEPSİ TEKNİKERLİĞİ
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 2015121006
Ders İsmi: Sterilizasyon ve Dezenfeksiyonda Biyogüvenlik
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 2
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Hatice Nur HALİPÇİ TOPSAKAL
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, dezenfeksiyon ve sterilizasyonda aktif görev alan personelin hem kişisel önlem alması hem de çalıştığı ortamdaki kişilerin herhangi bir bulaş etkeniyle karşılaşmadan güvenli ortamda çalışmasını sağlayacak tedbirlerin nasıl olması gerektiğini öğretmeyi amaçlar. Biyogüvenlik kabinlerini, MSÜ'de biyogüvenlik uygulamalarını gösterir.
Dersin İçeriği: Biyogüvenlik tanımı ve tarihçesi, Mikrobiyolojik risk grupları ve biyogüvenlik seviyeleri ve Biyogüvenlik kabinleri, Biyogüvenlik seviyeleri alt yapı ve tasarım gerekleri, Mikrobiyal Risk değerlendirme, Biyogüvenlik Seviye 1, Biyogüvenlik seviye 2, Biyogüvenlik seviye 3, Maksimum Tecrit Laboratuvarı, MSÜ alanı ve mimari ve teknik donanım, MSÜ temizliği ve çalışan eğitimi, Kontamine aletlerin MSÜ'ye teslimi, MSÜ'de yıkama ve aletlerin sterilizasyonunda biyogüvenlik başlıkları bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Biyogüvenlik tanımlamalarını öğrenir.
2) Biyogüvenlik kabinleri sınıflandırabilir.
3) Ortamdaki bulaş riski olan materyalleri bilir.
4) Hasta, personel ve kendi sağlığını tehdit eden biyogüvenlikli olmayan girişimleri önler, riskleri nasıl ortadan kaldıracağını bilir.
5) MSÜ'yü tanır, biyogüvenlik tedbirlerini alır.
6) Mikrobiyal risk değerlendirmesi yapar.
7) Tıbbi atık yönetimine hakimdir.
8) Enfeksiyon kontrol komitesiyle birlikte çalışabilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) MSÜ çalışan eğitimi verebilir.
2) Ameliyathane, laboratuvar, klinik ve MSÜ'deki biyogüvenlik durumlarını değerlendirebilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Biyogüvenliğe giriş Biyogüvenlik ve Biyoteknoloji. Prof. Dr. R. Şeminur Topal., 2006.
2) Biyogüvenlik seviyeleri
3) Biyogüvenlik seviyeleri alt yapı ve tasarım gerekleri.
4) Mikrobiyal risk değerlendirme
5) Biyogüvenlik kabinleri
6) Maksimum Tecrit Laboratuvarı
7) MSÜ alanı ve mimari ve teknik donanım
8) Ara sınav
9) Biyogüvenlik Seviye 1
10) Biyogüvenlik Seviye 2
11) Biyogüvenlik Seviye 3
12) Ara sınav II
13) MSÜ uygulamalarında biyogüvenlik
14) MSÜ temizliği ve çalışan eğitimi
15) Ameliyathane laboratuvar ve kliniklerde biyogüvenlik
16) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Biyogüvenlik ve Biyoteknoloji. Prof. Dr. R. Şeminur Topal., 2006.
Diğer Kaynaklar: Biyogüvenlik ve Biyoteknoloji. Prof. Dr. R. Şeminur Topal., 2006.
Tıbbi Mikrobiyoloji Laboratuvar Kitabı,Prof.Dr.Mustafa Altındiş,Nobel Kitabevleri
Sterilizasyon ve Dezenfeksiyon Rehberi 2019, Dezenfeksiyon, Antisepsi, Sterilizasyon [DAS] Dernegi. www.das.org.tr, Antisepsi, Dezenfeksiyon ve Sterilizasyon, Prof. Dr. Ahmet Başustaoğlu

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

8

9

7

10

Program Kazanımları
1) Mezunlar dezenfeksiyon, sterilizasyon ve antisepsi ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2) Mezunlar dezenfeksiyon, sterilizasyon ve antisepsi ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Mezunlar dezenfeksiyon, sterilizasyon ve antisepsi ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır.
4) Mezunlar dezenfeksiyon, sterilizasyon ve antisepsi ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
5) Mezunlar öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
6) Mezunlar dezenfeksiyon, sterilizasyon ve antisepsi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
7) Mezunlar sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir.
8) Görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır.
9) Mezunlar dezenfeksiyon, sterilizasyon ve antisepsi alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir.
10) Mezunlar dezenfeksiyon, sterilizasyon ve antisepsi alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir.
11) Mezunlar dezenfeksiyon, sterilizasyon ve antisepsi ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır.
12) Mezunlar dezenfeksiyon, sterilizasyon ve antisepsi ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
13) Mezunlar kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır, bu süreçlere katılır, birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
14) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir, sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları izler ve gelişmelere duyarlıdır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mezunlar dezenfeksiyon, sterilizasyon ve antisepsi ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2) Mezunlar dezenfeksiyon, sterilizasyon ve antisepsi ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Mezunlar dezenfeksiyon, sterilizasyon ve antisepsi ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır.
4) Mezunlar dezenfeksiyon, sterilizasyon ve antisepsi ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
5) Mezunlar öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
6) Mezunlar dezenfeksiyon, sterilizasyon ve antisepsi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
7) Mezunlar sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir.
8) Görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır.
9) Mezunlar dezenfeksiyon, sterilizasyon ve antisepsi alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir.
10) Mezunlar dezenfeksiyon, sterilizasyon ve antisepsi alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir.
11) Mezunlar dezenfeksiyon, sterilizasyon ve antisepsi ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır.
12) Mezunlar dezenfeksiyon, sterilizasyon ve antisepsi ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
13) Mezunlar kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır, bu süreçlere katılır, birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
14) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir, sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları izler ve gelişmelere duyarlıdır.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 2 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 1 14
Ara Sınavlar 1 5 5
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 57