DEZENFEKSİYON, STERİLİZASYON VE ANTİSEPSİ TEKNİKERLİĞİ
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 2015111001
Ders İsmi: Sterilizasyon ve Dezenfeksiyon Esasları I
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Hatice Nur HALİPÇİ TOPSAKAL
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. Hacer ÖZTÜRK AKIN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Mikroorganizmaların uzaklaştırılma gerekçelerini öğretmek, enfeksiyon etkenlerini tanıtmaktır. Temel dezenfeksiyon, sterilizasyon terimlerini tanımlamak ve uygulamaları hakkında bilgi vermektir. Bu terimlerin neden gerekli olduğunu ve sahada ne işe yaradığını anlatmaktır.
Dersin İçeriği: Sterilizasyon, dezenfeksiyon terimleri, ayrımları, teknikleri, merkezi sterilizasyona giriş konuları, steril alan, kirli alan farklılıkları bu dersin temel konularıdır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Dezenfeksiyon terimini bilir.
2) Sterilizasyonu tanımlar.
3) Dezenfeksiyon terimini bilir.
4) Sterilizasyon yöntemlerini teknik olarak aşamalandırır.
5) Temel enfeksiyon ve bulaş etkenlerini bilir.
6) İzolasyon yöntemleri hakkında fikir sahibi olur.
7) Koruyucu ekipmanları öğrenir.
8) Dezenfeksiyon ajanları hakkında fikir sahibi olur.
9) Antiseptik çalışma koşul ve kriterlerini bilir.
10) MSÜ'ye ait temel bilgilere hakimdir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Sterilizasyon ve dezenfeksiyon kavramları Sterilizasyon ve Dezenfeksiyon Rehberi 2019, Tıbbi Mikrobiyoloji, Prof. Dr. Mustafa Altındiş, Nobel Tıp Kitabevleri, Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji-Doç. Dr. Özgül Kısa Gerald McDonannell: Antisepsi,Dezenfeksiyon ve Sterilizasyon tipleri,etkileri ve direnç.
2) Sterilizasyonu etkileyen faktörler
3) Sterilizasyon ve dezenfeksiyon etki mekanizmaları
4) Dekontaminasyon ve bulaş faktörlerinin belirlenmesi
5) Sterilizasyon-dezenfeksiyon farklılıkları ve kullanım alanları
6) Antiseptikler
7) Sterilizasyon Yöntemleri
8) Ara sınav
9) Sterilizasyon Kontrolü
10) Sterilizasyonda kalite kriterleri
11) Sterilizasyonda Kalite Yöntemleri
12) Etkin sterilizasyon yöntemleri
13) Sterilizasyonda yeni yöntemler
14) MSÜ I
15) MSÜ II
16) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Sterilizasyon ve Dezenfeksiyon Rehberi 2019, Tıbbi Mikrobiyoloji, Prof. Dr. Mustafa Altındiş, Nobel Tıp Kitabevleri, Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji-Doç. Dr. Özgül Kısa,
Gerald McDonannell: Antisepsi,Dezenfeksiyon ve Sterilizasyon tipleri,etkileri ve direnç.
Diğer Kaynaklar: Sterilizasyon ve Dezenfeksiyon Rehberi 2019, Tıbbi Mikrobiyoloji, Prof. Dr. Mustafa Altındiş, Nobel Tıp Kitabevleri, Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji-Doç. Dr. Özgül Kısa
Gerald McDonannell: Antisepsi,Dezenfeksiyon ve Sterilizasyon tipleri,etkileri ve direnç.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Program Kazanımları
1) Mezunlar dezenfeksiyon, sterilizasyon ve antisepsi ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2) Mezunlar dezenfeksiyon, sterilizasyon ve antisepsi ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Mezunlar dezenfeksiyon, sterilizasyon ve antisepsi ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır.
4) Mezunlar dezenfeksiyon, sterilizasyon ve antisepsi ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
5) Mezunlar öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
6) Mezunlar dezenfeksiyon, sterilizasyon ve antisepsi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
7) Mezunlar sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir.
8) Görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır.
9) Mezunlar dezenfeksiyon, sterilizasyon ve antisepsi alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir.
10) Mezunlar dezenfeksiyon, sterilizasyon ve antisepsi alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir.
11) Mezunlar dezenfeksiyon, sterilizasyon ve antisepsi ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır.
12) Mezunlar dezenfeksiyon, sterilizasyon ve antisepsi ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
13) Mezunlar kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır, bu süreçlere katılır, birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
14) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir, sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları izler ve gelişmelere duyarlıdır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mezunlar dezenfeksiyon, sterilizasyon ve antisepsi ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2) Mezunlar dezenfeksiyon, sterilizasyon ve antisepsi ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Mezunlar dezenfeksiyon, sterilizasyon ve antisepsi ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır.
4) Mezunlar dezenfeksiyon, sterilizasyon ve antisepsi ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
5) Mezunlar öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
6) Mezunlar dezenfeksiyon, sterilizasyon ve antisepsi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
7) Mezunlar sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir.
8) Görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır.
9) Mezunlar dezenfeksiyon, sterilizasyon ve antisepsi alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir.
10) Mezunlar dezenfeksiyon, sterilizasyon ve antisepsi alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir.
11) Mezunlar dezenfeksiyon, sterilizasyon ve antisepsi ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır.
12) Mezunlar dezenfeksiyon, sterilizasyon ve antisepsi ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
13) Mezunlar kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır, bu süreçlere katılır, birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
14) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir, sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları izler ve gelişmelere duyarlıdır.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Okuma
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 6 84
Ara Sınavlar 1 25 25
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 176