AĞIZ VE DİŞ SAĞLIĞI
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 2010111001
Ders İsmi: Ağız ve Diş Sağlığına Giriş
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. Merve ALÖKTEN
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. Sozdar BAŞKAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Toplum ağız diş sağlığı felsefesini, prensiplerini ve stratejilerini tanıtmak - Toplum ağız diş sağlığının altyapısını oluşturan bileşenleri ve ağız diş sağlığı hizmet sistemlerini tanıtmak -Toplum ağız diş sağlığı problemlerine kanıta dayalı bakış açısıyla çözüm getirme yöntemlerini öğretmek
Dersin İçeriği: Toplum ağız diş sağlığı felsefesi, prensipleri ve stratejileri,
-Koruyucu ağız diş sağlığı yaklaşımları,
-Kanıta dayalı bakış açısıyla ağız diş sağlığı problemlerinin belirlenmesi ve probleme özgü çözüm geliştirme

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Toplum ağız diş sağlığı felsefesi, prensipleri ve stratejileri hakkında sistematik bilgiye sahip olur.
2) Koruyucu ağız diş sağlığı hizmet yaklaşımlarını bilir.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Kanıta dayalı bakış açısıyla ağız diş sağlığı problemlerini belirler ve çözüm geliştirme amacıyla ağız diş sağlığı hizmetlerinin düzenlenmesi ile ilgili yorum yapar.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Halk sağlığı nedir? Halk sağlığı problemleri nelerdir? Concepts in Dental Public Health [Ed] Jill Mason.( 2nd ed), 2010 Lippincott Williams & Wilkins, a Wolters Kluwer business, Philadelphia,USA
2) Toplum ağız diş sağlığı felsefesi nedir, toplum ağız diş sağlığı problemleri nelerdir? Klinik diş hekimliği ve toplum ağız diş sağlığı hekimliğinin farkları nelerdir? Concepts in Dental Public Health [Ed] Jill Mason.( 2nd ed), 2010 Lippincott Williams & Wilkins, a Wolters Kluwer business, Philadelphia,USA
3) Temel toplum ağız diş sağlığı prensipleri Concepts in Dental Public Health [Ed] Jill Mason.( 2nd ed), 2010 Lippincott Williams & Wilkins, a Wolters Kluwer business, Philadelphia,USA
4) Toplum ağız diş sağlığının altyapısını oluşturan temel bileşenler: 1)Sağlık hizmetleri yönetim sistemi Concepts in Dental Public Health [Ed] Jill Mason.( 2nd ed), 2010 Lippincott Williams & Wilkins, a Wolters Kluwer business, Philadelphia,USA
5) Toplum ağız diş sağlığının altyapısını oluşturan temel bileşenler: 2)Eğitim Concepts in Dental Public Health [Ed] Jill Mason.( 2nd ed), 2010 Lippincott Williams & Wilkins, a Wolters Kluwer business, Philadelphia,USA
6) Toplum ağız diş sağlığının altyapısını oluşturan temel bileşenler: 3)İş gücü Concepts in Dental Public Health [Ed] Jill Mason.( 2nd ed), 2010 Lippincott Williams & Wilkins, a Wolters Kluwer business, Philadelphia,USA
7) Toplum ağız diş sağlığında koruyucu programlar Concepts in Dental Public Health [Ed] Jill Mason.( 2nd ed), 2010 Lippincott Williams & Wilkins, a Wolters Kluwer business, Philadelphia,USA
8) Literatür Sunumu ve Tartışma YOK
9) Toplum ağız diş sağlığı hizmeti dağıtım sistemleri Concepts in Dental Public Health [Ed] Jill Mason.( 2nd ed), 2010 Lippincott Williams & Wilkins, a Wolters Kluwer business, Philadelphia,USA
10) Toplum ağız diş sağlığında neler, nasıl başarıldı? Toplum ağız diş sağlığında karşılaşılan engeller nelerdir? Concepts in Dental Public Health [Ed] Jill Mason.( 2nd ed), 2010 Lippincott Williams & Wilkins, a Wolters Kluwer business, Philadelphia,USA
11) Kanıta dayalı yaklaşımla toplum ağız diş sağlığı ile ilgili soru sorma (etiyoloji, diagnoz, prognoz, tedaviler) Concepts in Dental Public Health [Ed] Jill Mason.( 2nd ed), 2010 Lippincott Williams & Wilkins, a Wolters Kluwer business, Philadelphia,USA
12) Kanıt için literatür tarama, kanıt hiyerarşisi oluşturma Concepts in Dental Public Health [Ed] Jill Mason.( 2nd ed), 2010 Lippincott Williams & Wilkins, a Wolters Kluwer business, Philadelphia,USA
13) Kanıta dayalı çözüm/öneri geliştirme Concepts in Dental Public Health [Ed] Jill Mason.( 2nd ed), 2010 Lippincott Williams & Wilkins, a Wolters Kluwer business, Philadelphia,USA
14) Seminer Sunumu ve Tartışma YOK
15) Genel Tartışma YOK
16) FİNAL SINAVI YOK

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Concepts in Dental Public Health [Ed] Jill Mason.( 2nd ed), 2010 Lippincott Williams & Wilkins, a Wolters Kluwer business, Philadelphia,USA
Diğer Kaynaklar: Concepts in Dental Public Health [Ed] Jill Mason.( 2nd ed), 2010 Lippincott Williams & Wilkins, a Wolters Kluwer business, Philadelphia,USA

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Ağız ve Diş Sağlığı alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2) Mezunlar ağız ve diş sağlığı ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Mezunlar ağız ve diş sağlığı ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır.
4) Mezunlar ağız ve diş sağlığı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
5) Mezunlar öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
6) Mezunlar ağız ve diş sağlığı alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
7) Mezunlar sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir.
8) Mezunlar ağız diş sağlığı uygulamaları bilgilerine sahiptir, diş hekimi ile eş güdümlü uygulamalar yapar. Çalıştığı klinik ortamda sterilizasyon ve dezenfeksiyon esaslarına uygun davranır.
9) Görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır.
10) Mezunlar ağız ve diş sağlığı alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir.
11) Mezunlar bir yabancı dili kullanarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder ve meslektaşları ile tartışabilir.
12) Mezunlar ağız ve diş sağlığı alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışabilir.
13) Mezunlar ağız ve diş sağlığı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir.
14) Mezunlar ağız ve diş sağlığı alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunabilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ağız ve Diş Sağlığı alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2) Mezunlar ağız ve diş sağlığı ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Mezunlar ağız ve diş sağlığı ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır.
4) Mezunlar ağız ve diş sağlığı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
5) Mezunlar öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
6) Mezunlar ağız ve diş sağlığı alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
7) Mezunlar sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir.
8) Mezunlar ağız diş sağlığı uygulamaları bilgilerine sahiptir, diş hekimi ile eş güdümlü uygulamalar yapar. Çalıştığı klinik ortamda sterilizasyon ve dezenfeksiyon esaslarına uygun davranır.
9) Görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır.
10) Mezunlar ağız ve diş sağlığı alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir.
11) Mezunlar bir yabancı dili kullanarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder ve meslektaşları ile tartışabilir.
12) Mezunlar ağız ve diş sağlığı alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışabilir.
13) Mezunlar ağız ve diş sağlığı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir.
14) Mezunlar ağız ve diş sağlığı alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunabilir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 10 7 70
Ara Sınavlar 1 4 4
Final 1 4 4
Toplam İş Yükü 120