TIBBİ GÖRÜNTÜLEME TEKNİKLERİ
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 2000111003
Ders İsmi: Fizyoloji
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. Duygu DENİZ
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. Yeşim ÖZÇATAL
Öğr.Gör. Merve ALÖKTEN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı insan vücudunun normal işleyiş mekanizmalarına dair temel bilgilerin öğrenilmesini sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Homeostasis ve hücre membran bilgisi; uyarılabilen dokular bilgisi; kanın fizyolojik önemi ve özellikler; kalp ve damarların işlevleri ile fizyolojik özellikleri; akciğerin solunumdaki fonksiyonu ve solunum gazlarının kanda taşınması; sinir sistemi işlevleri ve duyu organları fizyolojisi; sindirim sistemi işlevleri; endokrin organların hormonları ve fonksiyonları; böbrekler ve boşaltım işlevi

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Homeostasis kavramını bilir, vücuttaki örneklerini söyleyebilir. Hücre membranı yapısını bilir ve madde transportunu açıklayabilir.
2) Kasların kasılma mekanizmasını bilir, anlatabilir.
3) Kalbin pompalama işlevini ve bunun elektrofizyolojik altyapısını bilir. Kalp döngüsü aşamalarını tarif edebilir ve kalp seslerini ayırt eder. Arterler, venler ve kılcal damarlar hakkında bilgi sahibidir, birbirleri ile karşılaştırabilir. Kan basıncını düzenleyen faktörleri bilir. Kan basıncı ölçümü hakkında bilgi sahibidir.
4) Solunum yollarının fonksiyonunu bilir, inspirasyon ve ekspirasyon mekanizması düzenlenme mekanizmalarını ile spirometre ve akciğer hacimleri tarif eder. Pulmoner dolaşım ile kanda gaz değişimini anlatır.
5) Sinir sisteminin genel organizasyonunu ve merkezi sinir sistemi fonksiyonel anatomisini ve temel işlevlerini ana hatlarıyla tarif eder.
6) Sindirim kanalı boyunca gerçekleşen başlıca motilite, sekresyon ve reabsorbsiyon fonksiyonlarını tarif eder. Vücuttaki endokrin yapıları bilir. Bu yapıların salgıladıkları hormonları ve bu hormonların işlevlerini tarif eder.
7) Nefronu tanımlar ve idrar oluşumu esnasında nefron boyunca gerçekleşen başlıca süreçleri tarif eder. Mesanenin kontrol mekanizmalarını bilir ve idrar atılımını tarif eder.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Homeostasis kavramı ve Hücre Membranı Yüksekokullar için fizyoloji. Sorumlu dan.kur. Nevzat Kahveci...[et.al] ; ed. : Berrak Ç. Yeğen, 2014, Yüce Yayınları
2) Uyarılabilme yeteneği olan dokular Yüksekokullar için fizyoloji. Sorumlu dan.kur. Nevzat Kahveci...[et.al] ; ed. : Berrak Ç. Yeğen, 2014, Yüce Yayınları
3) Kan Fizyolojisi Yüksekokullar için fizyoloji. Sorumlu dan.kur. Nevzat Kahveci...[et.al] ; ed. : Berrak Ç. Yeğen, 2014, Yüce Yayınları
4) Dolaşım Sistemi Fizyolojisi-I Yüksekokullar için fizyoloji. Sorumlu dan.kur. Nevzat Kahveci...[et.al] ; ed. : Berrak Ç. Yeğen, 2014, Yüce Yayınları
5) Dolaşım Sistemi Fizyolojisi-II Yüksekokullar için fizyoloji. Sorumlu dan.kur. Nevzat Kahveci...[et.al] ; ed. : Berrak Ç. Yeğen, 2014, Yüce Yayınları
6) Solunum Fizyolojisi Yüksekokullar için fizyoloji. Sorumlu dan.kur. Nevzat Kahveci...[et.al] ; ed. : Berrak Ç. Yeğen, 2014, Yüce Yayınları
7) Sinir Sistemi Fizyolojisi-I Yüksekokullar için fizyoloji. Sorumlu dan.kur. Nevzat Kahveci...[et.al] ; ed. : Berrak Ç. Yeğen, 2014, Yüce Yayınları
8) Ara Sınavlar
9) Sinir Sistemi Fizyolojisi-II Yüksekokullar için fizyoloji. Sorumlu dan.kur. Nevzat Kahveci...[et.al] ; ed. : Berrak Ç. Yeğen, 2014, Yüce Yayınları
10) Duyu Organları Fizyolojisi Yüksekokullar için fizyoloji. Sorumlu dan.kur. Nevzat Kahveci...[et.al] ; ed. : Berrak Ç. Yeğen, 2014, Yüce Yayınları
11) Sindirim Sistemi Fizyolojisi-I Yüksekokullar için fizyoloji. Sorumlu dan.kur. Nevzat Kahveci...[et.al] ; ed. : Berrak Ç. Yeğen, 2014, Yüce Yayınları
12) Sindirim Sistemi Fizyolojisi-II Yüksekokullar için fizyoloji. Sorumlu dan.kur. Nevzat Kahveci...[et.al] ; ed. : Berrak Ç. Yeğen, 2014, Yüce Yayınları
13) Endokrin Sistem Fizyolojisi Yüksekokullar için fizyoloji. Sorumlu dan.kur. Nevzat Kahveci...[et.al] ; ed. : Berrak Ç. Yeğen, 2014, Yüce Yayınları
14) Boşaltım Fizyolojisi Yüksekokullar için fizyoloji. Sorumlu dan.kur. Nevzat Kahveci...[et.al] ; ed. : Berrak Ç. Yeğen, 2014, Yüce Yayınları
15) Genel Tekrar
16) Final Sınavları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders notları dersin öğretim elemanı tarafından verilecektir. / Course notes are given by lecturer.
Diğer Kaynaklar: Yüksekokullar için fizyoloji. Sorumlu dan.kur. Nevzat Kahveci...[et.al] ; ed. : Berrak Ç. Yeğen, 2014, Yüce Yayınları

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

Program Kazanımları
1) Tıbbi görüntüleme teknikleri ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir. Tıbbi görüntüleme uygulamaları ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
2) Tıbbi görüntüleme teknikleri ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır.
3) Tıbbi görüntüleme alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
4) Tıbbi görüntüleme teknikleri ile ilgili edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir; öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
5) Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir. Radyodiagnostik, Nükleer Tıp ve Radyoterapi cihazlarının çalışma prensiplerini bilir, parçalarını ayırt eder ve bu cihazları kullanma talimatlarına uygun olarak kullanır. Radyodiagnostik, Nükleer Tıp görüntüleme yöntemleri prosedürlerine uygun olarak tetkiki gerçekleştirir. Radyoterapi Uzmanının talimatıyla radyasyon fizikçisinin planladığı radyoterapi tedavisini uygular. Radyodiagnostik, Nükleer Tıp görüntüleme tekniklerini ile elde edilen görüntüleri işler ve film baskı işlemlerini gerçekleştirir. Radyodiagnostik, Nükleer Tıp görüntüleme teknikleri ile elde edilen görüntüleri radyografik kalite açısından değerlendirir. Çalışma ortamında radyasyona karşı alınması gereken önlemleri bilir ve radyasyon güvenliği ilkelerini uygular. Tıbbi görüntüleme teknikeri olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır.
6) Tıbbi görüntüleme uygulamaları ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
7) Tıbbi görüntüleme tetkikleri ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
8) Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde olan Acil Yardım ve Afet Yönetimi, Hemşirelik, Sağlık Yönetimi veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirilebilirler.
9) Görüntüleme tekniklerinde sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yönetir.
10) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilirler.
11) Sağlıkta görüntüleme teknikleri ile ilgili Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olurlar.
12) Radyolojik görüntüleme için gerekli en az Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
13) Görüntüleme ile hasta hazırlama, veri takibi yapma ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilirler.
14) Gelişen teknoloji ile birlikte görüntüleme alannda yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmışlardır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Tıbbi görüntüleme teknikleri ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir. Tıbbi görüntüleme uygulamaları ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir. 4
2) Tıbbi görüntüleme teknikleri ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır. 4
3) Tıbbi görüntüleme alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. 3
4) Tıbbi görüntüleme teknikleri ile ilgili edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir; öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir. 4
5) Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir. Radyodiagnostik, Nükleer Tıp ve Radyoterapi cihazlarının çalışma prensiplerini bilir, parçalarını ayırt eder ve bu cihazları kullanma talimatlarına uygun olarak kullanır. Radyodiagnostik, Nükleer Tıp görüntüleme yöntemleri prosedürlerine uygun olarak tetkiki gerçekleştirir. Radyoterapi Uzmanının talimatıyla radyasyon fizikçisinin planladığı radyoterapi tedavisini uygular. Radyodiagnostik, Nükleer Tıp görüntüleme tekniklerini ile elde edilen görüntüleri işler ve film baskı işlemlerini gerçekleştirir. Radyodiagnostik, Nükleer Tıp görüntüleme teknikleri ile elde edilen görüntüleri radyografik kalite açısından değerlendirir. Çalışma ortamında radyasyona karşı alınması gereken önlemleri bilir ve radyasyon güvenliği ilkelerini uygular. Tıbbi görüntüleme teknikeri olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır. 4
6) Tıbbi görüntüleme uygulamaları ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. 4
7) Tıbbi görüntüleme tetkikleri ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
8) Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde olan Acil Yardım ve Afet Yönetimi, Hemşirelik, Sağlık Yönetimi veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirilebilirler.
9) Görüntüleme tekniklerinde sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yönetir.
10) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilirler.
11) Sağlıkta görüntüleme teknikleri ile ilgili Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olurlar.
12) Radyolojik görüntüleme için gerekli en az Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
13) Görüntüleme ile hasta hazırlama, veri takibi yapma ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilirler.
14) Gelişen teknoloji ile birlikte görüntüleme alannda yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmışlardır.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 4 56
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 88